Waarom is religie nog niet uitgestorven ?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Krautsjo

Re: Waarom is religie nog niet uitgestorven ?

Bericht door Krautsjo » 11 jan 2014 11:48

Dat beloof ik schreef:Beste Henry II,

Wikipedia is niet zaligmakend.
Ik vermoed dat je een paar definities door elkaar haalt.
Als ik Van Dale er bij pak (ik hecht voor de betekenis van woorden meer waarde aan van Dale dan aan Wikipedia, want als een groep religieuzen met zijn allen afspreekt een bepaald onderwerp te kapen dan doen ze dat, i've been there): volgens van Dale betekent religie : geloofsleer, godsdienst.
Niets meer, niets minder.

De betekenis die Van Dale aan levensbeschouwing geeft:
iemands beoordeling en opvatting van het bestaan.
Jij stelt:
Anderzijds is godsdienst slechts één uitingsvorm van het zoeken naar een verklaring voor ons bestaan.

Als jou zo lees, wil je de betekenis van levensbeschouwing op de term religie plakken.
Ik weet niet waarom je dat doet, maar je maakt het voor jezelf en anderen nodeloos ingewikkeld.
Dus hou je aan de regels van de Nederlandse taal.
Als je het over levensbeschouwing hebt, noem dat dan ook zo.
Het schijnt uitermate lastig te zijn om op religie een definitie te plakken , ik geef toch de voorkeur aan wikipedia maar dan de Engelse variant http://en.wikipedia.org/wiki/Religion" onclick="window.open(this.href);return false; waarbij blijkt dat het toch weer heel eeg belangrijk blijkt dat iets georganiseerd moet zijn om religieus genoemd te mogen worden , dus het moet een levensbeschouwing zijn met een geloofsysteem ten grondslag en georganiseerd . Van Dale is namelijk nogal statisch en dogmatisch en de Nederlandse Wiki te burgerlijk en te calvinistisch geef mij de Engelse maar liever , die maken ook een beter onderscheid tussen believe en faith , waar wij Nederlanders alleen maar éen woord hebben ; geloof.

Plaats reactie