Het schrijven van de 'heilige boeken'

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lucy
Forum fan

Het schrijven van de 'heilige boeken'

Bericht door Lucy » 18 sep 2013 20:54

Hallo iedereen,

(Volgens mij is hier verder nog geen topic over, en dit vind ik verder toch wel heel interessant. En ik dacht dat dit topic hier toch wel het best zou passen).
Heeft iemand misschien info over wie de Bijbel (het Oude+ het Nieuwe Testament) heeft geschreven en waarom?
Op Google staan er weliswaar heel veel links waarin vertelt wordt dat Mozes veel passages heeft geschreven, onder een valse naam. Bijvoorbeeld die van de koning, zodat het nog meer indruk zou maken. :lol: Maar hij was niet de enige schrijver, toch, want bepaalde delen worden toch wel anders geschreven. Weet iemand hier meer over?
En de Tenach, de Talmoed etc.? (Want ik ken eerlijk gezegd niet alle boeken van het jodendom).
Ik heb verder altijd begrepen dat Mohammed de Koran schreef, omdat hij zou hebben geleden aan een ziekte waardoor hij hallucineerde. Daardoor dacht hij dat hij met een god kon communiceren. Ten minste, dat heb ik er altijd van begrepen. Meer weet ik er niet van.
Is er iemand die veel van deze boeken af weet? Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden!
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)

Jinny

Re: Het schrijven van de 'heilige boeken'

Bericht door Jinny » 18 sep 2013 21:39

De bijbel is niet geschreven door een auteur, maar door misschien wel honderden verschillende.
De verhalen komen uit India, Irak en weet ik veel waarvandaan.
Goedbeschouwd komt ongeveer iedere zin bij een andere auteur vandaan.... :D

En Mohammed was een analfabeet.....
Hij kan de koran dus nooit geschreven hebben....

Cas
Forum fan

Bericht door Cas » 18 sep 2013 22:04

Het boekje 'Bijbel voor beginners' is wel interessant. Het woord bijbel is bijvoorbeeld afgeleid van het Grieks woord biblia wat boeken betekent. De bijbel is een verzameling van 'boeken' die weer verschillende auteurs hebben zoals Jin al aangeeft.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 18 sep 2013 23:55

Vreemd is dat wat aan Mozes is toegeschreven zijn eigen dood bevat :wink:

De boeken zijn samengesteld en verhalen zijn aangepast en in elkaar verweven. Kijk maar naar Genesis waar je duidelijk 2 verschillende verhalen kunt onderscheiden.

Er zijn geen originele geschriften bewaard gebleven. Je kunt daar dus weinig over zeggen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 sep 2013 08:38

In het algemeen schrijft niemand heilige boeken. Wel worden sommige geschriften na langere of kortere tijd "Heilig" verklaard. Meestal worden woorden uitgesproken of (evt later) opgeschreven vanwege allerlei motieven en worden deze woorden in de loop der tijd belangrijker of onbelangrijker. Die geschriften die men zo belangrijk vindt dat men ze boven alle andere wil verheffen gaat men vaak "heilig" noemen. In weze wordt zo'n geschrift dan als ware het een godheid vereerd. Met allerlei daarop gebaseerde dwaasheden, als het vermoorden van mensen omdat een exemplaar ervan beschadigd dan wel vernietigd wordt.

Tussen het moment dat de woorden voor het eerst worden uitgesproken of opgeschreven en het moment van heiligverklaring verandert er vaak nog heel wat aan de tekst. Zodra ze echter heilig is, wordt het woord bevroren en voor eeuwige waarheid aangezien, ook als waren ze oorspronkelijk helemaal niet zo bedoeld. Zelfs vertaalfouten worden soms heilig verklaard en woorden die in aloude tijden een heel andere betekenis hadden worden in hun huidige betekenis als eeuwige waarheid beschouwd.

Ik vindt het persoonlijk immoreel om welke tekst dan ook als "heilig" te beschouwen.
Ik wens u alle goeds

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 19 sep 2013 16:50

Lucy, ik heb hierover ook eens een topic over gestart:
De Bijbel, hoe hebben ze het bedacht?

Daar worden al heel wat vragen beantwoord.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy » 24 dec 2013 18:38

MoreTime schreef:Lucy, ik heb hierover ook eens een topic over gestart:
De Bijbel, hoe hebben ze het bedacht?

Daar worden al heel wat vragen beantwoord.
Oh sorry, dat had ik niet gezien.
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)

Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy » 24 dec 2013 18:39

Peter van Velzen schreef:
Ik vindt het persoonlijk immoreel om welke tekst dan ook als "heilig" te beschouwen.
Ik ook, maar ik noem het maar even zo omdat het dan duidelijk is wat ik bedoel. ;)

Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy » 24 dec 2013 18:49

Cas schreef:Het boekje 'Bijbel voor beginners' is wel interessant. Het woord bijbel is bijvoorbeeld afgeleid van het Grieks woord biblia wat boeken betekent. De bijbel is een verzameling van 'boeken' die weer verschillende auteurs hebben zoals Jin al aangeeft.
Bedankt voor de tip, ik heb 'm in huis! Maar wat ik wel jammer vind, is dat de schrijver niet over zichzelf vertelt. Ik bedoel: wie is die Frits van der Meij? En hoe komt-ie aan deze info? (Niet dat ik het niet geloof ofzo hoor, maar gewoon even voor de duidelijkheid). Ook op Google kan ik niks over hem vinden.
Ik had eerlijk gezegd al wel verwacht dat de Bijbel al talloze keren vertaald zou zijn. En dat het daardoor heel moeilijk te achterhalen is hoe het er in het origineel zou hebben gestaan.
Verder is het natuurlijk ook niet mogelijk om écht 100% te achterhalen of de Bijbel waar is. Maar de schrijver geeft wel dingen aan, waardoor het logischer lijkt om níet te geloven dat het echt gebeurd is. Of in ieder geval slecht symbolisch. Misschien is het ook wel geschreven om mensen bepaalde denkbeelden, ideeën op te leggen? :-k
Het is wel zonde dat er ook heel veel dingen in staan die we hier ook al eens besproken hebben. Het boek is zeker heel prettig voor een goed overzicht, maar ik vind het toch zonde dat er niet veel dingen in staan die ik nog niet wist.
Maar toch bedankt, en ik ga zeker nog heel lang door met m'n zoektocht! ;)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 24 dec 2013 18:57

Lucy schreef: Is er iemand die veel van deze boeken af weet? Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden!
Ik heb het helemaal begrepen wat je bedoelt.
Je schrijft het niet voor niets tussen aanhalingstekens.

Er is zo verschrikkelijk veel te lezen over deze boeken.
Hun ontstaan, hun duurzaamheid door de eeuwen, volgelingen via deze geschriften enz... enz....

Ik denk, dat je het snelst en het meest efficient een kleine maar overzichtelijke indruk kunt krijgen via Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina" onclick="window.open(this.href);return false;
Rechtsboven een steekwoord van wat je wil weten en studeren maar.

Vergeet niet de bronnen door te lezen.
Niet dat je dat allemaal zelf moet doorlezen, maar meer om de betrouwbaarheid te kunnen inschatten van wat je leest.
Want ook bij wikipedia geldt:
Niet alles wat zwart op wit staat is waarheid. :)

Heb je echt specifieke vragen, als je al een basis kent, dan zijn er hier legio mensen die je graag willen helpen.
Maar dan wel precies aangeven wat je wil weten.
Vergeet niet dat alles eens eerder is bestudeerd en ook dat google geduldig is.

Tip:
Begin bij het begin en niet alles tegelijk.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie