Bericht
door Co2 » 08 nov 2005 13:46
Beste Frans,
Er zijn tot op heden geen wetenschappelijke bewijzen voor reïncarnatie. Volledig akkoord. t'Is echter tevens tot op heden bewezen dat de menselijke psyche nog niet helemaal te verklaren valt op de huidige wetenschappelijke gronden. Carl Gustav Jung moest noodgedwongen gebruik maken van een theorie over "collectief geheugen" om de dingen die hij in die psyche van mensen waarnam te kunnen verklaren. Dat is bijvoorbeeld ook zo'n theorie waar nog geen enkel bewijs over bestaat.
Op basis van die besluiten kan je dan bepaalde mensen gaan "afkraken" dus, met alle risico's vandien. Want het bestaan van zo'n "collectief geheugen" zou je ook tot op heden nogal onnatuurlijk overkomen, niet ? Wat doe je echter met dat onderbewustzijn en de resultaten die daar zoal uit komen ? Ook allemaal flauwekul ? Weg ermee ?
Wat doe je met het zogenaamde placebo-effect in de geneeskunde ? Flauwe kul - weg ermee ? t'Is toch nog niet wetenschappelijk bewezen hoe dat allemaal werkt of toch ?
Ik ga hier zeker niet de verdediger uithangen van de intelligent design, gezien ik wel degelijk op zoek ben zelf naar heuse wetenschappelijke verklaringen voor bepaalde dingen. Ik blijf echter geduldig en ben open voor alle mogelijke theorieën die een en ander precies op die "natuurlijke" manier zouden kunnen verklaren, net zoals jij beweert.
Daarom maak ik nog niet elke nog niet bewezen theorie zomaar met de grond gelijk, laat staan dat ik die theorieën verder zou verbieden opdat ze nog gelezen zouden kunnen worden, gezien dat ten zeerste onproductief zou blijken. Er zijn al meerdere mensen in het verleden vermoord wegens ketterij, terwijl ze nadien het wetenschappelijke gelijk achter zich kregen. Wat doe je daarmee ?
Laat ik nog een concreet voorbeeldje aanhalen : "telepathie". Ik veronderstel dat je daar niet in "gelooft" - is het niet ? Nu ga je me misschien helemaal verfoeien als ik je zeg dat ook Jozef Rulof niet echt in telepathie bleek te "geloven"... Hij noemde zich "medium - eveneens korrekt. En toch beweerde hij tevens dat zelfs de telepathie puur natuurwetenschappelijk (door middel van de reeds bekende zintuigen welteverstaan) te verklaren viel. Hij beweerde zelfs dat een hond of duif het beter kon dan een mens. Voor zover een mens dus met andere woorden onverklaarbare (zogenaamd bovennatuurlijke) signalen lijkt op te vangen, zou het vrijwel allemaal om eenvoudige, natuurwetenschappelijke, zintuiglijke waarnemingen gaan, op enkele uitzonderingetjes na dan, die echter niet onder de noemer "telepathie" zouden vallen - "inspiratie" bijvoorbeeld.
Daar kan je vrijwel niks op tegen hebben mijns inziens. Tenzij dan het feit dat de man in kwestie zich "medium" noemt, hetgeen je begrijpelijkerwijze nog niet aanvaarden wil, gezien er tot op heden geen enkel wetenschappelijk bewijs zou bestaan voor "leven na de dood", noch "reïncarnatie" en/of "het opvangen van signalen vanuit een hiernamaals".
Welnu, nagenoeg de ganse oosterse wereld "gelooft" in reïncarnatie en heeft er zelfs een geheel aparte soort wetenschap op gebaseerd. Ook dat wordt door de Westerse wereld afgekraakt als pure ketterij, tot de accupunctuur toe. En dan te weten dat die naaldjes wel degelijk blijken te werken als pijnstiller bijvoorbeeld - hetgeen zelfs tot in de topsport bekend zou zijn, want zelfs topsporters maken er gebruik van en vertrouwen er dus op. Maar u voelt zich dus zonodig geroepen om dit allemaal te verbannen en tot pure ketterij uit te roepen, gezien er nog geen Westers wetenschappelijk bewijs voor zou bestaan ??? Wel dan, ga uw gang, maar mij niet gezien hoor.
Wetenschap zonder bewijs = flauwekul