De verwarring is groot

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Waarom?
Diehard

Re: De verwarring is groot

Bericht door Waarom? » 14 nov 2017 13:53

Even nog meer Stefan Paas

Het leuke vh boek 'En de aarde bracht voort' (Vd Brink) is de systematische opzet: telkens als er een vraag opkomt, komt er meteen antwoord

Zo dit punt: ik vroeg me af of je niet aan ontologische ipv historische zondeval kunt denken. Had @ridderjeroen ook al bedacht ;-)

Vd Brink acht dit 'puur theoretische mogelijkheid'. Maar in combinatie met de 'ahistorische' (mythologische) uitleg (p. 215-6) zou t kunnen

Gen 2-3 vertelt zo (onvermijdelijk historisch geconstrueerd) v ontologische zaak: contingentie v zonde. VdB is daar te snel klaar mee imo

https://twitter.com/StefanPaas/status/9 ... 6118739968
Laat ik zelf een beetje bang zijn voor als meteen een antwoord opkomt, bij elke vraag....-> For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
En ....zoals Kant zou stellen : The answers on our factual questions will always give rise to further as yet unsanswered questions..
In hfst 7 definieert Vd Brink zijn project als 'hercontextualiseren vd christelijke theologie in evolutionistisch wereldbeeld' #missionair

Ik moet zeggen dat ik het een erg sterk hoofdstuk vind. Grondig, diepgaand en hoopvol. Snap de kritiek niet goed.

De evolutietheorie kan ons helpen prachtige aspecten vh evangelie te ontdekken die daarin lange tijd wat verborgen hebben gelegen' (p. 262)

Kortom, tot nu toe gewoon een heel goed, behulpzaam boek. Verdient serieuze theologische bespreking zonder vrees of verborgen agenda's.

https://twitter.com/StefanPaas/status/9 ... 5998690310
En oh, Stefan weet dat het uitkomt in Engels:
Just read excellent book on theology and evolution. In Dutch, but will be out in English in 2018. Discusses all issues in depth >
> Gijsbert van den Brink, 'Reformed Theology and Evolutionary Theology'.

Ik begrijp zelf niet hoe het mogelijk is "evolutietheorie kan ons helpen prachtige aspecten vh evangelie te ontdekken die daarin lange tijd wat verborgen hebben gelegen". Dat is niets anders dan je eigen verliefdheid inlezen, en theologisch gezien dwaasheid. Ik ben het ook niet eens met conclusie van sommige forumleden dat je als aanhanger van evolutie theorie wel een aheïst moet worden. Geloof vraagt altijd ergens een sprong,. die sprong is in de moderne tijd miljoenen malen moeilijker geworden om nog als redelijk te verwoorden. Voor de meeste gelovigen is hun geloof zo vanzelfsprekend geworden dat ze die stap van bevreemding niet maken , of durven en willen maken

Wel is de conclusie van Stefan Paas over dit boek een iets andere dan van Rereformed ..;-)
Laatst gewijzigd door Waarom? op 14 nov 2017 14:17, 3 keer totaal gewijzigd.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Waarom?
Diehard

Re: En de aarde bracht voort-Gijsbert van den Brink - recensie R.

Bericht door Waarom? » 14 nov 2017 13:58

PietV. schreef:
14 nov 2017 13:49
PietV. schreef:
13 nov 2017 19:11
Ik kom de naam ook tegen bij vrijzinnig evangelisch http://www.vrijzinnigevangelisch.nl/tag ... er-hoeven/
Waarom? schreef:
14 nov 2017 08:41
Dag PietV,
Wel goed lezen : Is artikel van Evert te Winkel OVER de gekkies Burggraaf en M.G. van der Hoeven
Hoe kom je aan deze snelle conclusie?
Dag PietV,

Pagina toont slecht...komt soms maar half op, deze nog maar eens proberen -> http://www.vrijzinnigevangelisch.nl/201 ... burggraaf/

Citaat van Evert te Winkel, daaronder volgt de rest van zijn artikel inclusief comments.
En voor de duidelijkheid : GPP. Burggraaf van "de Rokende Vlaswiek" is natuurlijk weer een hele andere dan Dustin Burggraaf, de "coming-out dominee" van HHK die door de Reli Gekkies van der Hoeven en GPP Burggraaf in onderhavig artikel op de korrel worden genomen. (via eigen website proberen ze elkaar af te troeven...... http://www.providencemountainranch.com/ ... UREERD.pdf ......Brrr......)

Vrijdag stond op de site van Het Gekrookte Riet, een strikte reformatorische website, een reactie op de brief over het bespreekbaar maken van homoseksualiteit in het RD van Dustin Burggraaf, emeritus-predikant van de Hersteld Hervormde Kerk. De reactie is tamelijk scherp en polemisch van toon, terwijl er geen reactiemogelijkheid is. Dat is jammer, want de wie op zo’n scherpe toon het debat aangaat, moet mijns inziens ook kunnen incasseren. Daarom plaats ik hieronder een aantal citaten uit het artikel (lees het geheel hier en het artikel van Burggraaf hier) en sluit ik af met een voorzet van mijn eigen mening.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 14 nov 2017 15:25

Ik zie dat het Logos instituut (De Hollandse creationisten ) een artikel wijden aan het onderhavige boek.
Wel handig dat ze blijkbaar alle media doorspitten om te zien wat er over dit onderwerp/boek wordt gemeld

https://logos.nl/en-aarde-bracht-voort- ... -evolutie/

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 nov 2017 16:47

Ik ben alle artikelen waar het Logos instituut aan het doorspitten en zie dat het veel geletterde christenen bezig houdt. Op hun site staat nog een verwijzing naar een Fin. Een illustere persoonlijkheid met de naam Matti Leisola. Ooit van gehoord Rereformed?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 nov 2017 19:10

PietV. schreef:
14 nov 2017 16:47
Ik ben alle artikelen waar het Logos instituut aan het doorspitten en zie dat het veel geletterde christenen bezig houdt. Op hun site staat nog een verwijzing naar een Fin. Een illustere persoonlijkheid met de naam Matti Leisola. Ooit van gehoord Rereformed?
Deze man is nu 70 jaar. En aan energie heeft het deze man nooit ontbroken! De Finse Wikipedia vertelt me dat hij in jongere jaren oa. zeven jaar onderzoeker in Zürich was, later professor in biochemische processen, met als specialiteit hoe lignine afgebroken kan worden (houtindustrie). Hij heeft vijf patenten op bepaalde chemische processen. Hij heeft bedrijfjes opgericht, een scholingsproject en zelfs een organisatie genaamd International Society of Rare Sugars. Hij heeft zich op internationale discussiefora ook beziggehouden met vraagstellingen betreffende de ethiek van biochemie.
Nu hij met pensioen is heeft hij zich beziggehouden met hoe truffels gekweekt kunnen worden.

Daarnaast is hij bekend vanwege het propageren van jongeaardecreationisme. Hij is een zeer fundamentalistisch christen die in de onfeilbaarheid van de bijbel gelooft. Hij vertaalde buitenlandse boeken, oa. het boek Evolutie - een kritische analyse van Siegfried Scherer en Reinhard Junker en boeken van A. E. Wilder-Smith, William A. Dembski en Marwin Lubenow. Alle Finse uitgevers weigerden deze boeken te publiceren, waarna hij een eigen uitgeverij opzette.
In 2004 organiseerde hij een symposium Biology – Tackling Ultimate Complexity, waar de Finse stichting Skepsis haar jaarlijkse Huuhaa-prijs (Gebakken lucht van het jaar-prijs) aan uitdeelde.
Hier houdt hij, nogal houterig, een praatje in het Engels: https://www.youtube.com/watch?v=yt3za-xFW88 Hij heeft voortdurend geprobeerd om een debat te organiseren met een opponent, maar heeft nooit iemand bereid gevonden hierop in te gaan.

Ik ben zelf niet met hem bekend. Creationisten zoals hij zijn een groepje zo klein in Finland dat je er nooit over hoort.

In een tijdschriftartikel van zeven jaar geleden lees ik dat hij niet in God geloofde, maar christenen hem in 1970 een bijbel in handen gaven. Hij smeet die bijbel tegen de muur, maar overdacht zijn agressieve reaktie wat later, en begon daarna de bijbel te bestuderen. Al gauw kwam hij in een levenscrisis terecht, waar hij uit kwam door fundamentalistisch christen te worden.
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 nov 2017 10:21

@Waarom uit de twitterhoek
Stefan Paas‏
@StefanPaas
23 okt.
Meer
'De evolutietheorie kan ons helpen prachtige aspecten vh evangelie te ontdekken die daarin lange tijd wat verborgen hebben gelegen' (p. 262)
Wat vertelt natuurlijke selectie over het evangelie? Is het lijden van Jezus evolutionair verklaarbaar? Is de gemeenschappelijke afstamming terug te vinden in het verhaal over Lazarus? Zoek de verborgen boodschappen en gebruik daarvoor de kennis uit de biologie.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 15 nov 2017 13:27

PietV. schreef:
15 nov 2017 10:21
@Waarom uit de twitterhoek
Stefan Paas‏
@StefanPaas
23 okt.
Meer
'De evolutietheorie kan ons helpen prachtige aspecten vh evangelie te ontdekken die daarin lange tijd wat verborgen hebben gelegen' (p. 262)
Wat vertelt natuurlijke selectie over het evangelie? Is het lijden van Jezus evolutionair verklaarbaar? Is de gemeenschappelijke afstamming terug te vinden in het verhaal over Lazarus? Zoek de verborgen boodschappen en gebruik daarvoor de kennis uit de biologie.
Dag PietV,

Foei...je begrijpt al meteen de clou niet... [-X ...Theologie mag als Koningin der Wetenschappen onderdelen gebruiken uit andere wetenschappen ( lees: versleuten en verhaspelen met zwarte woordkunst) ,.andersom als rechtstreekse sleutel werk het natuurlijk niet...wat je natuurlijk wel zou verwachten... :wink:

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 nov 2017 13:44

Waarom? schreef:
15 nov 2017 13:27
Dag PietV,
Foei...je begrijpt al meteen de clou niet... [-X ...Theologie mag als Koningin der Wetenschappen onderdelen gebruiken uit andere wetenschappen ( lees: versleuten en verhaspelen met zwarte woordkunst) ,.andersom als rechtstreekse sleutel werk het natuurlijk niet...wat je natuurlijk wel zou verwachten... :wink:
Wat ze daar uitvreten is met normale denkpatronen niet te volgen :wink: Maar hoe gaan we de nieuwe discipline onder leiding van Stefan Paas eigenlijk noemen. Evolutionaire hermeneutiek o.i.d.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 15 nov 2017 14:23

PietV. schreef:
15 nov 2017 13:44
Waarom? schreef:
15 nov 2017 13:27
Dag PietV,
Wat ze daar uitvreten is met normale denkpatronen niet te volgen :wink: Maar hoe gaan we de nieuwe discipline onder leiding van Stefan Paas eigenlijk noemen. Evolutionaire hermeneutiek o.i.d.
Dag PietV,

Ik denk dat het theologische dwaasheid is...Hoogstens een uitspraak als Oepke Noordmans kan hier een antwoord op geven. ( één van de drie "grote" Hervormde theologen van vorige eeuw ) :
Hij (Noordmans ) zag geen conflict tussen het christelijke geloof en de natuurwetenschappen: ‘De miljoenen jaren van de sterrenkunde en de biologie laten we rustig zwemmen. Wij houden ons om en bij aan de ouderwetse zesduizend jaren. (…) Wij houden ons dicht bij het kruis. Met die enkele duizenden jaren hebben wij al genoeg te stellen. De andere kunnen wij aan God overlaten’.
Maar Stefan Paas en collega's ( en ook Van de Brink ) zijn theologen die zwaar worden beinvloed door Amerikaanse theologie ( zoals ook Rereformed al de vinger bij legde ). Dan krijg je de optimistische visie dat de wetenschappelijke wereld geharmoniseerd kan worden met de theologische of ( nog slechter) dat je vanuit je theologische visie wetenschap naar je hand probeert te zetten met pseudo wetenschap...

Wetenschap werkt via een godloze methode, God zul je niet aantreffen. Een wetenschapper die een theoloog of een gelovige tracht te overtuigen dat hij geen God heeft aangetroffen doet dezelfde dwaasheid als een theoloog die wat probeert te zeggen over uitkomsten van de wetenschap...Betekent dat je als gelovige daarom rustig kunt doorleven...?..Nee!!......overal en alles zul je je stoten aan de bevreemding van je geloof...dat is de kwelling van een gelovige in deze tijd......er zijn niet veel gelovigen die de bevreemding ervaren of willen ervaren......lijkt te veel op het leven van Christus niet waar!?..

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 15 nov 2017 16:21

Waarom? schreef:
15 nov 2017 14:23
Maar Stefan Paas en collega's ( en ook Van de Brink ) zijn theologen die zwaar worden beinvloed door Amerikaanse theologie ( zoals ook Rereformed al de vinger bij legde ).
Bij het nalezen van wat ik geschreven had bekroop me het gevoel dat niemand zo'n lange lap tekst tot het eind leest, en ik het voor nop gedaan heb, maar jij geeft me moed. :thumbleft:
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 nov 2017 16:40

Rereformed schreef:
15 nov 2017 16:21
Bij het nalezen van wat ik geschreven had bekroop me het gevoel dat niemand zo'n lange lap tekst tot het eind leest, en ik het voor nop gedaan heb, maar jij geeft me moed. :thumbleft:
Op het portal staat een verwijzing naar de recensie. In korte tijd 58 keer bekeken. Dit staat los van het aantal dat al op het forum heeft aangeklikt.
Dat is dus een bus vol met lezers die allemaal naar jou toe komen. En er zullen nog veel bussen volgen.

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 15 nov 2017 18:23

PietV. schreef:
15 nov 2017 16:40

Op het portal staat een verwijzing naar de recensie. In korte tijd 58 keer bekeken. Dit staat los van het aantal dat al op het forum heeft aangeklikt.
Dat is dus een bus vol met lezers die allemaal naar jou toe komen. En er zullen nog veel bussen volgen.
Je hebt het op de portaal gezet! :thumbright:

Nah ja, ik kan het toch niet laten om commentaren te schrijven. Ik heb het boek van M-J. Paul net besteld en ga dat ook becommentariëren. 8*)
Born OK the first time

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 21 nov 2017 14:43

In dit topic is het een keer gegaan over hoofdletter gebruik in theologische teksten....hier een link hoe een discussie tussen vakbroeders ontaard...Lees en geniet...;-)....

https://twitter.com/StefanPaas/status/9 ... 1045733376

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 nov 2017 16:00

Waarom? schreef:
21 nov 2017 14:43
In dit topic is het een keer gegaan over hoofdletter gebruik in theologische teksten....hier een link hoe een discussie tussen vakbroeders ontaard...Lees en geniet...;-)....

Koefnoen is er niets bij. Ze kunnen zich verschrikkelijk opwinden over niets.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 21 nov 2017 16:23

Waarom? schreef:
21 nov 2017 14:43

Misschien moeten wij ook maar alle zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter gaan schrijven dat is dan een zorg minder.

(Theologen en filosofen zouden daar niet blij mee zijn. dat kost ze de nodige publicaties. :lol: )
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Plaats reactie