Wifi

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Loekie1
Diehard

Wifi

Bericht door Loekie1 » 25 okt 2010 12:08

In talloze café's zie je mensen internetten, en dat doen ze, geloof ik, met wifi. Het café stelt dat gratis beschikbaar.
Maar hoe werkt dat? Wat moet je hebben op je laptop zodat dat werkt?

siger

Re: Wifi

Bericht door siger » 25 okt 2010 12:30

Ik ben hier ervaringsdeskundige!

Als je een recente PC hebt (vb. Windows XP) dan hoef je hem alleen maar aan te schakelen. Normaal verschijnt er een popup die je vertelt welk netwerken "in de lucht zijn". Anders moet je iets aanschakelen (ik heb een Toshiba met een schuifschakelaartje, maar misschien moet je ook nog iets aanvinken, bijvoorbeeld in je configuratiescherm bij "Internet" een vinkje bij "netwerkdetectie".)

Vraag in de zaak welk netwerk je moet kiezen (als er meerder zijn), een paswoord en een stopcontact. Meer heb je niet nodig. Het kost niets, alleen je drankje.

Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 » 25 okt 2010 14:13

siger schreef:Ik ben hier ervaringsdeskundige!

Als je een recente PC hebt (vb. Windows XP) dan hoef je hem alleen maar aan te schakelen. Normaal verschijnt er een popup die je vertelt welk netwerken "in de lucht zijn". Anders moet je iets aanschakelen (ik heb een Toshiba met een schuifschakelaartje, maar misschien moet je ook nog iets aanvinken, bijvoorbeeld in je configuratiescherm bij "Internet" een vinkje bij "netwerkdetectie".)

Vraag in de zaak welk netwerk je moet kiezen (als er meerder zijn), een paswoord en een stopcontact. Meer heb je niet nodig. Het kost niets, alleen je drankje.
Geweldig! Doe jij dat in Amsterdam?

Ik heb een laptop met ingebouwde Wimax. Kun je daarmee ook Wifi-en?

siger

Bericht door siger » 25 okt 2010 14:55

Loekie1 schreef:Geweldig! Doe jij dat in Amsterdam?
Nee, wel regelmatig in Granada.
Loekie1 schreef:Ik heb een laptop met ingebouwde Wimax. Kun je daarmee ook Wifi-en?
Niet in Amsterdam denk ik. Volgens Wiki is de dienst daar stopgezet. Wel in Brussel en Gent.

Een reëel alternatief is je bij een GSM-winkel een modem-USBstick + abonnement/beltijd aanschaffen. Dan kan je overal waar 3G-dekking is binnen je landsgrenzen surfen zonder dat je van een Wifi- of WIMAX-station afhankelijk bent. Je kan dan zelfs je thuisabonnement(en) opzeggen.

Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 » 25 okt 2010 16:11

Als je een recente PC hebt (vb. Windows XP) dan hoef je hem alleen maar aan te schakelen.
... zeg je.

Zou dat dan niet kunnen met mijn superdeluxe Lenovo Thinkpad X301 uit 2009? Met Windows Vista?
Ik las ergens dat je met Wimax ook op Wifilocaties kunt internetten.

siger

Bericht door siger » 25 okt 2010 17:52

Loekie1 schreef:

Als je een recente PC hebt (vb. Windows XP) dan hoef je hem alleen maar aan te schakelen.
... zeg je.

Zou dat dan niet kunnen met mijn superdeluxe Lenovo Thinkpad X301 uit 2009? Met Windows Vista?
Bedoel je dat je naar een wifi zone geweest bent en dat het niet werkt? Krijg je geen melding over gedetecteerde Wifi netwerken? Kijk je internetinstellingen eens na in je configuratiescherm?

Volgens mij heeft je PC zeker Wifi, en die moet werken als je in een wifi-zone bent, als het niet ofwel defect is, ofwel handmatig uitgeschakeld. Probeer eens elders, en kijk waar je een poging waagt of daadwerkelijk mensen aan het surfen zijn.

Wimax is niet van toepassing, maar dat hoeft ook niet.

Ik vrees dat dat alles is wat ik je als ervaringsdeskundige kan vertellen. Misschien zitten er deskundiger mensen op Freethinker?

Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 » 25 okt 2010 18:26

siger schreef:
Loekie1 schreef:

... zeg je.

Bedoel je dat je naar een wifi zone geweest bent en dat het niet werkt? Krijg je geen melding over gedetecteerde Wifi netwerken? Kijk je internetinstellingen eens na in je configuratiescherm?

Volgens mij heeft je PC zeker Wifi, en die moet werken als je in een wifi-zone bent, als het niet ofwel defect is, ofwel handmatig uitgeschakeld. Probeer eens elders, en kijk waar je een poging waagt of daadwerkelijk mensen aan het surfen zijn.

Wimax is niet van toepassing, maar dat hoeft ook niet.

Ik vrees dat dat alles is wat ik je als ervaringsdeskundige kan vertellen. Misschien zitten er deskundiger mensen op Freethinker?

Rustig maar, ik heb het nog helemaal niet geprobeerd!
Bij 'acces connections' staat ook Wifi dus waarschijnlijk werkt het wel. Ik ga het snel eens proberen in een café bij het Waterlooplein.

Plaats reactie