Oude spellen op XP

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Oude spellen op XP

Bericht door Devious » 30 jun 2009 21:51

Ik baal. Ik heb mijn oude computerspellen weer opgezocht (Red Alert, Duke Nukem, Doom), omdat ik opeens heel veel zin heb in gewelddadige en oorlogzuchtige spelletjes, maar nu blijkt dat die oude spellen het niet doen op XP of Vista. Zijn hier foefjes voor? Emulatoren of iets dergelijks? Belangrijk is het dat er geen jarenlange IT-ervaring noodzakelijk is om het geïnstalleerd en werkend te krijgen, en dat het allemaal niet te omslachtig is. Ik ben niet zo handig met dat gedoe (of ik ben lui, dat kan natuurlijk ook).

Groetjes..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 30 jun 2009 22:08

Je kan zelfs DOS-spelletjes spelen onder vista, dus de foefjes zijn er bijna zeker wel. Maar dat gaat iemand anders je hoop ik vertellen, want ik heb daar verder geen kaas van gegeten (Na 4 uur prutsen heb ik ooit XCOM-Ufo weer aan de praat gekregen, dat wel, maar hoe weet ik echt niet)
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Atheist_1984
Ervaren pen

Re: Oude spellen op XP

Bericht door Atheist_1984 » 30 jun 2009 22:14

Devious schreef:Ik baal. Ik heb mijn oude computerspellen weer opgezocht (Red Alert, Duke Nukem, Doom), omdat ik opeens heel veel zin heb in gewelddadige en oorlogzuchtige spelletjes, maar nu blijkt dat die oude spellen het niet doen op XP of Vista. Zijn hier foefjes voor? Emulatoren of iets dergelijks? Belangrijk is het dat er geen jarenlange IT-ervaring noodzakelijk is om het geïnstalleerd en werkend te krijgen, en dat het allemaal niet te omslachtig is. Ik ben niet zo handig met dat gedoe (of ik ben lui, dat kan natuurlijk ook).

Groetjes..
Dan moet je dosbox downloaden, kan je spellen die je via dos moet spelen spelen op je pc met xp.

http://www.dosbox.com/

Uiteraard moet je doom spelen, een klassieker :twisted:
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 30 jun 2009 23:20

Kan het niet via 'compatibility mode'?
Of zijn het allemaal DOS games en gaat dat dan niet, ik weet niks van games.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Oude spellen op XP

Bericht door Devious » 01 jul 2009 21:10

Atheist_1984 schreef: Dan moet je dosbox downloaden, kan je spellen die je via dos moet spelen spelen op je pc met xp.

http://www.dosbox.com/
Ik heb daar zojuist gekeken, en dan krijg je een scherm met 20 verschillende versies die je kunt downloaden + allerlei computerjargon erbij waar ik weinig van begrijp.
Waarom zijn ze nooit duidelijk op dat soort sites. Gewoon een knop 'Download dosbox for Vista/XP', dat zou handig zijn.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

0ortje
Forum fan

Bericht door 0ortje » 01 jul 2009 22:13

Nu het toch over oude spellen gaat. Zoek eigenlijk al enige tijd het volgende spel:

Maniac Mansion: Day of the tentacle.

Het is een soort zoekspel waarin je drie verschillende karakters kan besturen en voorwerpen moet verzamelen om steeds verder in het spel te komen. Met de muis kan je voorwerpen gebruiken en bewegen door het veld.

Iemand hier iets van gehoord? Heb op google gezocht maar helaas weinig kunnen vinden wat betreft downloads. Het spel zelf kan nooit zo groot zijn, het is al jaren oud. Heb nog naar de CD hier thuis gezocht, maar helaas.

Ik baal ook Devious! Soms heb je gewoon weer eens zin om zo een oud spel te spelen, en dan lukt het maar niet......

Wat betreft jou probleem:

Je kan proberen het spel te installeren, en dan linkermuisknop op het icoontje van het spel op je bureaublad. je kan dan onderaan kiezen voor eigenschappen, en dan krijg je weer een nieuw scherm.
Kies in dit nieuwe scherm voor tabblad compatibiliteit, en dan kan je bij compatibiliteitsmodus kiezen hoe je het spel wil afdraaien. Vaak moet dit wel werken. Ik ken de spellen die jij wilt spelen. Allemaal heb ik ze ooit via Windows gespeeld, maar dat is ook lang, erg lang geleden allemaal. Het zou via dit systeem gewoon moeten werken.
Laatst gewijzigd door 0ortje op 01 jul 2009 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 01 jul 2009 22:21

Je weet al welk besturingssysteem je hebt. ;) Vista.
De 'Win32 installer' dus (met win32 bedoelen nerds Windows), die andere zijn voor Mac en Linux enz, daar verslikt Windows zich in.

Dan heb je in principe DOSBox draaien maar dan moet je typen in zo'n zwart veldje en dat doen we niet meer.
Daarom bieden ze in het andere rijtje zgn 'frontends' aan, dat klinkt ingewikkeld maar dat is iets waardoor je de muis kan gebruiken ipv typen, dus dat willen we.
Het probleem is dat er meerdere frontends voor Windows zijn en ik niet zou weten wat de verschillen zijn omdat het niet mijn terrein is.
Atheist_1984 kan je dat misschien vertellen.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 02 jul 2009 11:21

Volgens mij moet ik op de rommelmarkt gewoon voor een paar tientjes een antieke PC kopen, en daar windows 98 op zetten :lol:

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 02 jul 2009 14:36

Devious schreef:windows 98 op zetten :lol:
Gelukkig dat er een smiley achter staat, m'n haren stonden recht op m'n kop!
Heb je naar de tip van 0ortje gekeken?
Dat is, als het werkt en ik weet niet of het dat doet met DOS games, het meest eenvoudig.

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 02 jul 2009 18:57

Devious schreef:Volgens mij moet ik op de rommelmarkt gewoon voor een paar tientjes een antieke PC kopen, en daar windows 98 op zetten :lol:
Ik denk gewoon de bovenste maar dat weet ik niet zeker. Ik zal het aan mijn broer vragen die heeft er net wat meer verstand van als ik, post binnenkort wat :)
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

Samante

Bericht door Samante » 02 jul 2009 19:04

Ik heb heimwee naar de oude DOS-computers, daar kon ik met DbaseIII+ leuke programmaatjes voor maken. Eigenlijk zou ik me moeten bijscholen, maar ik heb geen idee wat het mooiste aansluit.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 02 jul 2009 21:26

Nou heb ik het ding eindelijk met veel moeite geïnstalleerd. Ik heb iets in de compatibiliteitsmode van win95 gezet. Het was op een iets andere manier dan Oortje zei. Maar nu krijg ik een foutmelding 'Kan entrypoint van procedure SMapLS_IP_EBP_12 niet vinden in DLL bestand KERNEL32.dll ', als ik het ding probeer op te starten.

Pff :oops: :twisted: :angel12:

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 02 jul 2009 21:32

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 02 jul 2009 21:55

Dat met die patch, en enge zwarte schermpjes en compabiliteitmodus is gelukt. Maar nu 'Unable to allocate primary videobuffer. Aborting'

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 02 jul 2009 22:06

Primary Video Buffer Allocation error

This error is addressed in the Red Alert readme file, but many people are missing it, so it will be repeated here.

The "unable to allocate primary video buffer" error is caused by one of two things:

1) The DirectX drivers were not installed correctly. Run DXSETUP.EXE from the Red Alert CD to reinstall.

2) Your video card drivers are not compatible with DirectX. You will need to contact the manufacturer of your video card and download new drivers that are DirectX 3.0 certified.

This error can also sometimes occur even with certified drivers if you are running Windows 95 in a very high resolution (higher than 800x600). If you have problems with 1024x768 resolution or higher, try dropping to 800x600.
2) Is het niet, probeer het laatste eens?

Plaats reactie