Virussen via MSN

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Samante

Virussen via MSN

Bericht door Samante » 23 sep 2008 12:44

Gisteravond opende een vriend van mij een bestand dat werd overgezonden via MSN. Het was een bestand dat moest worden uitgepakt. Direct daarna vond een verwoesting plaats op de pc, er is niks meer mee te beginnen.

Via het chatvenster van MSN kan het virus, zonder dat de betreffende contactpersoon ervan weet, zichzelf aanbieden. Je kunt dan kiezen voor accepteren of weigeren. En met accepteren haal je dus het virus binnen.

Misschien zijn er computernerds op dit forum die hier meer verstand van hebben en misschien ook oplossingen weten. *In dat geval houd ik me graag aanbevolen.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 23 sep 2008 12:48

De programmeurs van antivirus-software zullen nu wel druk bezig zijn (indien dit iets nieuws is). Straks gewoon de virusscanner updaten, en dan houdt die het in het vervolg wel buiten de deur (totdat de boefjes weer iets nieuws bedenken, in deze eeuwige wapenwedloop).
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Samante

Bericht door Samante » 23 sep 2008 12:54

Ik kreeg van die vriend, kort nadat zijn pc besmet moet zijn geraakt, ook een bestandje. Er stond een spaanstalige tekst bij volgens mij en het documentje dat ik moest accepteren had de extensie VID als ik het me goed herinner.
Ik zat te wachten op een bestandje van hem, maar dat wat me gezonden werd was het duidelijk niet. Gelukkig beschikte mijn pc niet over een uitpakprogramma en kon ik daar niet direct mee aan de gang. En toen ik niets meer vernam van die vriend, nadat ik om opheldering had gevraagd, heb ik het zonder schade te ondervinden kunnen verwijderen. Ik heb dus mazzel gehad, maar mijn vriend heeft echt grote problemen nu met de computer. Ook zijn herstelpunten zijn weg.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 23 sep 2008 12:55

Dat is ernstig. Bedankt voor de waarschuwing. Werk aan de winkel voor de good guy's.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 sep 2008 13:31

bestanden die ongevraagd/ongewild toegestuurd worden, ook al ken je de afzender, altijd weigeren.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 23 sep 2008 14:23

Hitmanpro draaien in de Veilige Modus zou kunnen helpen.

www.hitmanpro.nl
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 23 sep 2008 15:07

MSN is een virus.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 23 sep 2008 15:37

Aanrader: NOD32.

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 23 sep 2008 15:54

The Prophet schreef:MSN is een virus.
Niet te ontkennen. :lol:

@Samante: Ik ken die uitpakbestandjes we. 'k Heb er zelf ook een gehad, maar die werd gelukkig snel genoeg opgepakt door m'n virusscanner. Toen bleek er een Trojan Horse in te zitten. De beste oplossing is m.i. gewoon: niet openen. Vaak komt het bestandje ook als de persoon in kwestie gewoon offline is. Een andere manier om het te herkennen, is de naam.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 23 sep 2008 17:41

Kevin schreef:Aanrader: NOD32.
Bv ja.
Deze is ook een onderdeel van Hitmanpro. (trial)

Ook deze zou ik in de veilige modus draaien, sommige van die MSN krengen zijn ingenieus en blokkeren virusscanners, of maken het updaten onmogelijk of zorgen er weer voor dat online virusscanners niet werken.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 23 sep 2008 17:47

Ik gebruik een combinatie van spybot search and destroy en avast antivirus.

Tot nog toe (ff afkloppen) nog nooit problemen gehad.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 23 sep 2008 17:55

Erik schreef:Ik gebruik een combinatie van spybot search and destroy en avast antivirus.
Volgens mij is het 'advies' een goede virusscanner (en die kan gerust gratis zijn) en 2 antispywareprogramma's naar keuze.
Dit in combinatie met Firefox zou voldoende moeten zijn mits men deze progs ook regelmatig update.

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 23 sep 2008 19:55

Probleem is dat zelfs als je Firefox gebruikt, je Internet Explorer nog steeds online moet hebben om msn te kunnen gebruiken. Maar goed, het risico op virussen verminder je dan in ieder geval al.

Een goede gratis virusscanner is AVG Free Anti-Virus. Ik heb 't al een tijd en nooit last van virussen (ook afkloppen? :)).
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 23 sep 2008 22:21

CXT schreef:Probleem is dat zelfs als je Firefox gebruikt, je Internet Explorer nog steeds online moet hebben om msn te kunnen gebruiken.
Weet u dat zeker?

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 24 sep 2008 08:20

Ja, zolang je geen extra programma's gebruikt moet IE online staan wil je msn gebruiken.
Men in Black

Plaats reactie