Noteboek, wat is de beste keuze voor een redelijke prijs?

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Plaats reactie
afgestompt dier
Forum fan

Noteboek, wat is de beste keuze voor een redelijke prijs?

Bericht door afgestompt dier » 26 jan 2007 12:38

Beste allemaal,

De titel zegt het eigenlijk al, ik ben op zoek naar een noteboek voor een max prijs van 1500 eurie, nu zat ik zelf te denken aan een Apple erg krachtig naar het schijnt.
Alleen vraag ik mij af of dit wel de juiste keus aangezien ik hem alleen maar gebruik voor tekst en wat video bewerking meer niet en internet uiteraard.
Ja, ik ben ook een beetje een noob op pc gebied en dergelijke dus alle tips zijn welkom.
Geloof verzet bergen onzin.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 26 jan 2007 15:13

Voor videobewerking is een grafische kaart (256 a 521MB) met een snelle grafische processor (in combinatie met een afgestemde centrale processor) en een grote harddisk (liefst > 250GB) van belang. En in tweede instantie (of misschien gelijkwaardig) de kwaliteit van de warmte afvoer van de Laptop (i.v.m. levensduur en stabiliteit). De accu, en accu duur, is in (waarschijnlijk) alle gevallen van ondergeschikt belang omdat in de praktijk videobewerking thuis of op kantoor plaats vindt waar altijd wel een stopcontact aanwezig is.

Daarnaast is de software van belang. Als je een Intel of AMD processor neemt dan kun je vrije software installeren (Linux software paketten).
Of er een goede en gratis videobewerkingsprogramma bestaat voor Windows (XP) weet ik niet. Nb ik doe zelf niet aan videobewerking.

Linux, Windows of Macintosh?
Linux is tegenwoordig goed gesupporteerd maar vereist soms nog wel wat meer diepgaande kennis van software, software producten en installaties (hoewel een hoop FAQ's en HOW TO's terug te vinden zijn op internet).
Windows heeft de grootste customer base. En is dus de kans het grootst dat je bepaalde problemen even aan een collega kan vragen.
De Mac ken ik niet! Maar ik heb gehoord dat deze goede videobewerkingsprogramma's heeft.

Het operating system (OS) van de Apple (Macintosh/Mac) is, als ik het me goed herinner, recentelijk overgestapt naar een Intel processor (of was het AMD? Of beide?).
Dit betekent dat je Mac/OS (OS/X of hoe ze hun OS nu ook noemen) kan installeren op een Intel (en/of AMD) machine.

Over het algemeen is het (nog steeds) zo dat (gelijkaardige) Intel processoren duurder zijn dan AMD processoren. Dus met AMD heb je meer waarde voor je geld.
Mocht je nu toch kiezen voor Mac/OS en je wil de optie open houden om eventueel op een ander OS over te stappen kies dan voor een Laptop met de Intel (of AMD - als het kan!) processor.

De keuze van een Laptop hangt of van een heel hoop factoren. Mijn persoonlijk mening bij nieuwkoop is te gaan voor de één na nieuwste (dus niet de nieuwste!) generatie. De nieuwste generatie is (in verhouding) qua prijs prestatie veel duurder...vandaar.

Al het bovenstaande in aanmerking genomen is qua prijs prestatie de volgende configuratie waarschijnlijk afdoende:

Processor]: AMD 3800+ (of meer) Nb reken ongeveer plus € 100 voor een vergelijkbare Intel processor.
Grafische processor: De snelste voor dezelfde prijs! Dit gaat zo snel dat dit bijna dagelijks bijgesteld moet worden. Dit is waarschijnlijk de duurste kostenpost!
Betrouwbare DVD brander!
Harddisk van voldoende grootte (minstens 100GB i.v.m. videobewerking, liefst groter).

Gezien jouw budget raad ik aan om bijvoorbeeld één van de Laptops van Acer uit de aspire klasse te overwegen. Nb ik heb geen Acer aandelen of provisie! Het is gewoon één van de mogelijkheden. Acer heeft, in het algemeen, een redelijk goede prijs prestatie verhouding.

Tel er minstens € 1.000 bij op indien je een dedicated 256/512 DD3 grafische kaart met 17" breedbeeld LCD scherm wenst te hebben.

Tip: Laat je voorlichten in een betrouwbare zaak en laat je niet gek maken en de 'toevallige' superaanbieding van die dag kopen.
Daarnaast: Als je niet technisch en onzeker bent dan kun je ook nog de diverse support en schade verzekeringen afsluiten. Reken dan op een extra uitgave vanaf ongeveer € 100 (afhankelijk van het soort verzekering en het model Laptop).

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

appelfflap
Superposter

Re: Noteboek, wat is de beste keuze voor een redelijke prijs

Bericht door appelfflap » 26 jan 2007 15:47

afgestompt dier schreef:Beste allemaal,
De titel zegt het eigenlijk al, ik ben op zoek naar een noteboek voor een max prijs van 1500 eurie, nu zat ik zelf te denken aan een Apple erg krachtig naar het schijnt.
Alleen vraag ik mij af of dit wel de juiste keus aangezien ik hem alleen maar gebruik voor tekst en wat video bewerking meer niet en internet uiteraard.
Ja, ik ben ook een beetje een noob op pc gebied en dergelijke dus alle tips zijn welkom.
aangezien je een leek bent kun je ook op bvb Dell teruggrijpen.
even goede beestjes als Acer maar uitstekende service op alle vlakken en ook gewoon heel fraai design (altijd mooi meegenomen).
rond 1100 euro heb je dan gewoon een zeer goed beestje

details kun je bij online/telefonische bestelling individueel aanpassen naar eigen individueelste wensen.
grote schijf, type scherm, geheugengrootte, type processor, type batterij,...
bij technische problemen ben je zeer snel geholpen. Nichtje had kapotte adapter en binnen 36u was de nieuwe geleverd.

kijk anders maar op hun site www.dell.nl
grootste nadeel is dat ze enkel een onlinewinkel hebben.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 26 jan 2007 16:26

Naast de eerder door appelflap genoemde online nadeel...reken ook op ongeveer € 75 verzend+verzekeringskosten boven op de prijs van de Dell Laptop.
Maar Dell is natuurlijk ook een optie!

Belangrijker dan merk is de voor jou juiste configuratie voor de meest aantrekkelijke prijs/prestatie verhouding. Dit laatste is markt, model en configuratie afhankelijk. Er is geen eenduidig antwoord.

MvG, Wim.

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 26 jan 2007 18:46

afgestompt dier schreef:Beste allemaal,

Gewoon de goedkoopste van Dell ofzo nemen met wat extra geheugen. Kun je daarna nog lekker met vakantie. :D

Tenzij je echt heel veel aan videobewerking doet en elke seconde telt, dan wordt het een ander verhaal.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC » 26 jan 2007 18:56

Belangrijk als je video-editing wil doen: een Firewire poort. Zit standaard in een Apple ingebakken. Kan je van je digitale videocamera rechtstreeks in de Mac invoeren. En alle Open Source paketten die op Unix en Linux draaien, draaien ook gewoon op een Mac. En je kan zowel Linux als Windows, zelfs parallel met Mac OS, draaien (maar waarom je dat zou willen heb ik nooit goed begrepen).
Ni dieu, ni maître.

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC » 26 jan 2007 18:58

Enne, geen verzend kosten!
Ni dieu, ni maître.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 26 jan 2007 20:40

Met 1500 euro zou het moeten lukken.

Met 1100 ook.
Extra geld uitgeven aan features/hardware overkill die je nooit gebruikt vind ik jammer.
Ik heb aan wat de anderen schrijven weinig toe te voegen.
De een wil bv een groot scherm, de ander vindt dat niet zo belangrijk maar wil dan weer een hele lichte laptop, het verschilt erg van persoon tot persoon.

Veel plezier ermee!

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 27 jan 2007 10:36

De eerder door mij genoemde Acer Aspire serie is er al vanaf ongeveer € 600.
De Acer Aspire versie die min of meer voldoet aan de gestelde eisen heb je al vanaf ongeveer € 1,000.

Zie o.a.:
http://www.acer.nl/acereuro/page3.do?sp ... 3278630938

Nb Bovenstaande is slechts een optie! Vergelijk de diverse merken!
Maar over het algemeen kan gesteld worden dat gelijkaardige modellen
van de gangbare/betrouwbare merken vrijwel gelijkwaardig geprijsd zijn.
Bij gelijkwaardigheid gaan andere factoren een rol spelen, bijvoorbeeld:
service, de bereikbaarheid van de winkel,
en eventueel extra opties zoals bijvoorbeeld korting op (of extra!) een docking station, draagtas, externe harddisk, e.d.
Tip: onderhandel voor extra opties of extra software! En...een ander minpunt van Dell...onderhandelen met Dell is niet mogelijk.

MvG, Wim

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 28 jan 2007 01:02

agestompt dier

heb hier net snel gekeken op de belgische test-aankoop site (enkel voor geabboneerden )
volgens hen zijn de beste laptops (april 06)
Fujitsu Siemens A1667G (beste koop)
HP Pavilion DV4388EA
Dell Inspiron 9400

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann » 29 jan 2007 02:00

JanC schreef:Belangrijk als je video-editing wil doen: een Firewire poort.
Ik ben niet zo'n videobewerker, maar is de noodzaak van zo'n Firewire-poort met de komst van USB2 en allerlei andere manieren van data-uitwisseling inmiddels niet een beetje achterhaald?
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun » 08 feb 2007 01:55

LudwigEduardBoltzmann schreef:
JanC schreef:Belangrijk als je video-editing wil doen: een Firewire poort.
Ik ben niet zo'n videobewerker, maar is de noodzaak van zo'n Firewire-poort met de komst van USB2 en allerlei andere manieren van data-uitwisseling inmiddels niet een beetje achterhaald?
Zeker niet. Firewire 400 haalt in de praktijk behoorlijk meer dataoverdrachtssnelheid dan USB 2.0 en dan bestaat er ook nog Firewire 800...

Voor wat betreft de laptop zou ik zekler niet voor een Dell of Acer gaan. De Acers tref ik nogfal vaal met kapotte schermen, Dells tref ik na verloop van tijd met toetsenbordproblemen en problemen als gevolg van ondeugdelijke warmte-afvoer. De Fujitsu Siemens Amilo heeft dan weer een bijzonder krasgevoelige behuizng...

In het geval van de TS zou ik eens gaan kijken naar de Toshiba Satellite (Pro) series met minimal 15.4 " scherm, gesteld dat je veel aanvideobewerking gaat doen. 17" kan ook maar dat betekent inleveren op andere onderdelen met een budget van € 1500,=

Enkele tips
- Let op de degelijkheid van het toetsenbord, je werkt er dagelijks op. Niets is zo irritant als werken op weggesleten, haperende toetsen.
- Ga voor een degelijk uitgevoerd touchpad zonder kleine knopjes of vlakjes. Het is bijzonder sneu als je na anderhalf jaar noodzakelijk met een muisje moet gaan werken als je lekker languit op de bank aan de slag wilt met je documentatie.
- Let op de stevigheid van de behuizing. Krijgt je laptop dan een keer een stuiter dan is niet meteen je tft-scherm naar de vaantjes. Die zeepies van Dell zijn bijvoorbeeld weinig slijtvast. Daarbuiten buigt het toetsenbord nog eens vervaarlijk door ook
- Harddiskgrootte is nauwelijks meer een issue. Standaard zit je al gauw op 80GB. Daar kan dus wel wat op.
- Als je veel met foto's en video werkt kan je het beste een tikdoos nemen met eigen videogeheugen en Intel Core Duo processor.
- 15.4" widescreen (Asus W1N) is eigenlijk groot genoeg als je niet teveel moet doen met fotobewerking. Van links naar rechts scrollen in nauwelijks nodig. Ik zat aanvankelijk met het idee van een 17"scherm (de Asus W2V) maar houd op dit scherm nog ruimte over om met widgets te spelen.
- Zorg dat je er minimaal 10242MB werkgeheugen in hebt zitten als je met Vista foto's wilt gaan bewerken.
- Ik zweer bij een firewireaansluiting en een PC cardslot. De Firewireverbinding heeft geen processorkracht nodig voor aansturing van de eigen processen. Met externe harddisks, branders, videocamara's en andere audio/videoapperatuur merk je zeer goed het verschil in werksnelheid met USB2.0

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 12:37

Ik ben zelf erg tevreden over Acer :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 13:39

Acer heeft inferieure schermen.

Prima prijs/kwaliteit+service verhouding heeft inderdaad Dell. En voor 1500 euri heb je bij Dell gemakkelijk een 17" 1900x12nogwat scherm, met non-sharing grafische kaart. Wat betreft hd-ruimte moet je even kijken wat je lokaal nodig hebt voor bewerkingen. Kan zijn dat je voor alleen de bewerkingen maar een gig of wat nodig hebt, en in dat geval zou je kunnen besluiten om er gewoon een externe schijf bij te doen.

Mac? Hm. Ik weet het niet, hoor... het is 5 jaar geleden dat ik voor het laatst met MacOS heb gewerkt, en ik vond het toen een regelrecht kut-OS. En continu zoeken naar die tweede muisknop en de scrollknop die ontbreken. Maar misschien dat ze ondertussen slimmer zijn geworden...

Linux? Zou ik nog even niet aan beginnen. Ik ben zelf een Linux-fanaat, maar een beginner is bij elk klein probleempje een dag kwijt voor hij weer verder kan, en dat is het niet waard.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Plaats reactie