High time to go quantum?

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

holog
Geregelde verschijning

High time to go quantum?

Bericht door holog » 08 mei 2020 10:06

Aangezien ik de indruk heb dat hier relatief veel mensen van de IT wereld zitten of gewoon programmeren als onderdeel van job vroeg ik me af of indien hier al af en toe geexperimenteerd werd met de quantum computing en/of de modules die bv gewoon mee in de studio omgeving zitten ? En wat jullie ervaring hiermee is ?

holog
Geregelde verschijning

Re: more than time to go quantum?

Bericht door holog » 08 mei 2020 16:30

in plaats van "hello world" krijgen we "Teleportation successful!!"

- wat een corona virus allemaal niet kan teweeg brengen

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: more then time to go quantum?

Bericht door Rereformed » 08 mei 2020 17:58

Is de titel bedoeld als grappig steenkoolengels of mag er wat aan verbeterd worden?

Indien het eerste, dan is mijn antwoord:
From quantum I understand no sikkepit.
Born OK the first time

holog
Geregelde verschijning

Re: more than time to go quantum?

Bericht door holog » 08 mei 2020 18:22

de titel mag verbeterd worden ... ik kon hem zelf niet meer aanpassen

doctorwho
Ontoombaar

Re: more then time to go quantum?

Bericht door doctorwho » 08 mei 2020 18:38

De enige ervaring met Kwantum is op maat gemaakt verduisterend gordijn die te lang blijkt. Zal wel iets met de onzekerheidsrelatie van Heisenberg te maken hebben :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

holog
Geregelde verschijning

Re: High time to go quantum?

Bericht door holog » 08 mei 2020 21:43

wel ik had altijd het gevoel dat quantum computing in de bedrijfswereld - een nogal ver weg van mijn bed show is, en nog echt in zijn kinderschoenen staat - maar nu blijkt het bedrijf dat we over genomen hebben (de effectieve merger zal nog wel een tijdje duren) - een deal te hebben met microsoft voor de verdere uitwerking van quantum computing algoritmes op ons speciefiek domein dan.

blijkbaar staat de quantum computer dan toch dichter tegen onze deur dat we vermoeden.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 30 aug 2020 01:03

Kwamtum computers worden al volop gebruikt, maar echt ver gevorderd is het allemaal nog niet en we weten evenmin zeker of het de voorspelde revolutie in de computerwereld zal teweegbrengen (klik) of wellicht voornamelijk handig zal blijken bij beveiliging, het hacken van paswoorden, het zoeken in databases, bij simulaties en Artificial Intelligence.

Een computer is feitelijk een relatief simpel ding dat data representeert, deze gegevens verwerkt en controleert. Computerchips bevatten modules die logische poorten bevatten die op hun beurt transistoren bevatten, de simpelste vorm van een data-verwerker: 1 of 0. Meer keuze hebben ze niet. Deze bits kunnen gecombineerd worden in meer complexe eenheden. Een kwantumcomputer gebruikt daarentegen geen normale bits (1 of 0), maar Qubits (1 of 0 of in een staat van superpositie, namelijk beide tegelijk). Vier klassiele bits hebben 16 mogelijke combinaties, waaruit slechts 1 combinatie wordt gekozen. terwijl 4 Qubits in superpositie al deze 16 combinaties kunnen kiezen. Twintig Qubits hebben reeds rond de miljoen combinaties tot hun beschikking. Een andere eigenschap van Qubits is hetgeen Einstein ''spooky action at a distance'' noemde: entanglement, waardoor je de informatie van de ene Qubit weet door naar de andere Qubit te kijken, ongeacht de afstand, wat samen met Qubit manipulatie kwantumcomputers meer efficiënt maakt dan normale computers voor sommige zaken, wat eveneens een probleem kan vormen wat betreft veiligheid van paswoorden. Bij het kraken van een wachtwoord kan de publieke sleutel worden gebruikt om de geheime persoonlijke sleutel te breken, hetgeen een klassieke computer vele jaren zal kosten, maar een goede kwantumcomputer kan dit binnen een uurtje (bron: klik).
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 aug 2020 03:15

ChaimNimsky schreef:
30 aug 2020 01:03
Bij het kraken van een wachtwoord kan de publieke sleutel worden gebruikt om de geheime persoonlijke sleutel te breken, hetgeen een klassieke computer vele jaren zal kosten, maar een goede kwantumcomputer kan dit binnen een uurtje (bron: klik).
Is er al een bewijs hiervoor of is het allemaal theorie"?
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 30 aug 2020 09:33

https://www.nwo.nl/actueel/nieuws/2020/ ... puter.html

Ik krijg het gevoel dat onderzoekers nu op het niveau zitten van een werkende transistor. Maar dan nog niet eentje die in grote hoeveelheden aangemaakt kan worden.

Ik ben nogal sceptisch. Ik vraag me af wat we eerder hebben: Kernfusie op aarde of een quantumcomputer.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2020 09:56

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 30 aug 2020 20:39

Bonjour schreef:
30 aug 2020 09:33
https://www.nwo.nl/actueel/nieuws/2020/ ... puter.html

Ik krijg het gevoel dat onderzoekers nu op het niveau zitten van een werkende transistor. Maar dan nog niet eentje die in grote hoeveelheden aangemaakt kan worden.

Ik ben nogal sceptisch. Ik vraag me af wat we eerder hebben: Kernfusie op aarde of een quantumcomputer.
IBM heeft al zo'n ding voor commerciële toepassingen met 20 Qbits (zeggen ze) https://newsroom.ibm.com/2019-01-08-IBM ... assets_all
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 30 aug 2020 21:03

Als ik de plaatjes zie van wat IBM nu heeft, hebben ze niet het niveau volgens mij van een UNIVAC
https://en.wikipedia.org/wiki/UNIVAC_I

Hij zal sneller zijn dan een UNIVAC, maar dat is iets anders. Het punt is dat wanneer je een UNIVAC wou hebben, je eerst een aannemer een ruimte moest laten bouwen. Als ik nu een quantum computer in huis wil hebben, moet ik ook eerst een aannemer hebben.

holog
Geregelde verschijning

Bericht door holog » 31 aug 2020 12:51

Bonjour schreef:
30 aug 2020 21:03
Als ik de plaatjes zie van wat IBM nu heeft, hebben ze niet het niveau volgens mij van een UNIVAC
https://en.wikipedia.org/wiki/UNIVAC_I

Hij zal sneller zijn dan een UNIVAC, maar dat is iets anders. Het punt is dat wanneer je een UNIVAC wou hebben, je eerst een aannemer een ruimte moest laten bouwen. Als ik nu een quantum computer in huis wil hebben, moet ik ook eerst een aannemer hebben.
ik denk dat het helemaal niet de bedoeling is dat om ooit een quantum computer in huis te hebben of als persoonlijk gebruik. ik veronderstel dat het gaat zoals nu - je laat het gewoon je algoritmes lopen op die een van diegene die er een staat heeft lopen. (iedereen kan code/simulaties laten draaien en je kan free-downloaden)
ik dacht dat Honeywell momenteel de kop loper is - maar kan daar best mis in zijn.

Bonjour, multinationals bedrijven (zoals deze waartoe ook ik behoor) - zijn reeds volop mee aan het investeren in de voor-ontwikkeling van de algoritmes - (trouwens geen it-bedrijven) - ik veronderstel typisch bedrijven in de context van "stochastische processen" , waarschijnlijk ook eerder research bedrijven - ben toch veel positiever ingesteld als u.
Laatst gewijzigd door holog op 31 aug 2020 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 31 aug 2020 12:57

holog schreef:
31 aug 2020 12:51
ik denk dat het helemaal niet de bedoeling is dat om ooit een quantum computer in huis te hebben.
Ik denk dat men dat in de jaren 50 ook zei over de huidige computers.

Tja, ik ben nogal een conservatieve scepticus. I know.

holog
Geregelde verschijning

Bericht door holog » 31 aug 2020 13:52

Bonjour schreef:
31 aug 2020 12:57
holog schreef:
31 aug 2020 12:51
ik denk dat het helemaal niet de bedoeling is dat om ooit een quantum computer in huis te hebben.
Ik denk dat men dat in de jaren 50 ook zei over de huidige computers.

Tja, ik ben nogal een conservatieve scepticus. I know.
het verschil is dat het vandaag in essentie geen verschil maakt of deze computer nu bij u thuis staat of op een ander.

ik denk dat je het 'voor de deur' staan net ietsjes te letterlijk hebt geninterpreteerd tov wat mijn bedoeling was.
misschien dat dat effectief ooit wel kan, maar zie dat zeker niet als een of ander doel op relatief korte termijn, en eveneens niet het nut.

Plaats reactie