Hoeveel mensen kunnen erop de planeet aarde wonen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Marcel_DMDD

Bericht door Marcel_DMDD » 24 jan 2010 17:13

Ik start dit onderwerp aan de hand van de BBC documentaire "How Many People Can Live on Planet Earth?" Waar David Attenborough onderzoekt of de wereld op een populatie crisis afstormt.

Zo als ik het begrijp wordt er nu al anderhalf keer meer geproduceerd dan verantwoord zou zijn voor de aarde.
Aan de hand van de bio capaciteit van de aarde gebruiken we in Europa gemiddeld per persoon meer dan 2 keer zoveel water, voedsel en energie dan dat er aanwezig is als deze evenredig verdeelt wordt per bewoner van de aarde.

Attenborough concludeert dat de mens zijn impact op de aarde direct moet reduceren en daar zijn 3 mogelijkheden voor om dat te bereiken.

1 Minder consumeren
2 Onze technologie veranderen
3 De groei van de bevolking reduceren

Als deze analyse klopt dan zou dat grote consequenties hebben als we dat probleem op willen lossen. Maar de grote vraag is hoe pas je dat toe?

Wat mogelijkheid 1 betreft vindt ik dat de grondstoffen van de aarde een gemeenschappelijk erfgoed zijn, en een evenredige verdeling daar van lijkt me fair. Maar hoe krijg je dat voor me kaar in een kapitalistisch systeem dat juist aanspoort om meer te consumeren?

Mogelijkheid 2 kan zeker een bijdrage leveren, maar de hele duurzaamheid hype wordt aangedreven door dat zelfde systeem dat wil dat er meer geconsumeerd wordt. Duurzaamheid zal dan ook alleen maar beschikbaar zijn in de welvarende landen. En de auto die 200 jaar meegaat is voor geen enkele ondernemer/investeerder interessant. Mijn vraag is dan ook: hoe doorbreek je dit patroon?

Van mogelijkheid 3, als je die af wilt dwingen kun je zeggen dat is onethisch en daar ben ik het ook mee eens. Uit de documentaire blijkt dat educatie en anti conceptie effectief kunnen zijn. Maar als het gaat om educatie dan zul je constateren dat het voornamelijk beperkt blijft tot lager onderwijs in ontwikkelingslanden. Als ik kijk naar de ontwikkelingslanden van 30 jaar geleden dan zijn de meesten nog steeds ontwikkelingslanden. Blijkbaar laat het kapitalistische systeem niet toe dat deze landen zich daadwerkelijk ontwikkelen. Wat is dan de zin van ontwikkelingshulp als er nagenoeg geen ontwikkeling is en hoe zou dat wel effectief kunnen werken?

ps volgens Attenborough zijn waarschijnlijk alle 3 noodzakelijk.

Ik ben zeker geen pessimist, maar ik denk dat dit gaat heel lastig worden en
ben zeer benieuwd of er mensen zijn die hier een constructieve gedachte over hebben.

De documentaire is hier te vinden op youtube. Duurt 60 minuten opgeknipt in 6 delen van 10 minuten.

http://www.youtube.com/user/AtheistPlan ... ypyASU8Aik

Ongeloveloos
Banned

Re: Hoeveel mensen kunnen erop de planeet aarde wonen?

Bericht door Ongeloveloos » 24 jan 2010 17:21

Marcel_DMDD schreef:Van mogelijkheid 3, als je die af wilt dwingen kun je zeggen dat is onethisch en daar ben ik het ook mee eens.

Onethisch my ass ! Het is te gek voor woorden dat iedere "mongool" zomaar kinderen mag baren.
Ik pleit daarom ook voor een ouderschapsbewijs.
Ondanks de vele miljoenen steun, blijft Afrika het continent met de meeste geboortes...

Voor Nederland is er uitgerekend dat we maximaal 10 miljoen inwoners kunnen herbergen(zie club van 10miljoen)

En voor de wereld zou 4 miljard het maximale zijn.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 24 jan 2010 19:07

Ongeloveloos schreef:En voor de wereld zou 4 miljard het maximale zijn.
En zelfs maar 2.5 miljard wanneer iedereen onze levensstijl zou moeten hebben.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 24 jan 2010 19:24

En bekijk hier de realiteit: http://www.worldometers.info/nl/
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 24 jan 2010 19:37

Hoe reëel is dat? Hoe weet men precies op de seconde wanneer er iemand sterft, geboren wordt, abortus uitvoert en waarom, dood gaat van de honger, enz.?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 24 jan 2010 19:45

Ik heb helaas geen constructieve gedachten. Ik ben me er sinds mijn tienerjaren vaag en sinds een jaar of 8 sterk van bewust dat er geen echte oplossing is want alle oplossingen zijn niet verenigbaar met de menselijke natuur. En dat het daarom op een gigantische catastrofe gaat uitdraaien.

Ik hou me voor dat ik tot de generatie van de grootste bofkonten behoor. Ik ben geboren aan het begin van het laatste kwart van de 20ste eeuw, en mijn top jaren liggen in het 1ste kwart van de 21ste eeuw. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat ik daarom maximaal ga profiteren van het hoogtepunt van de menselijke ontwikkeling. Ik hoop dat de echte problemen pas na 2050 komen en dan ben ik al in de zeventig en heb niet zoveel meer nodig.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 24 jan 2010 19:48

Kitty schreef:Hoe reëel is dat? Hoe weet men precies op de seconde wanneer er iemand sterft, geboren wordt, abortus uitvoert en waarom, dood gaat van de honger, enz.?

Statistiek..

Als er 500,000 mensen per dag geboren worden , deel dat gewoon door het aantal seconden in een dag en je hebt je metertje.

Het is slechts een benadering.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

siger

Bericht door siger » 24 jan 2010 19:49

Marcel_DMDD schreef:Van mogelijkheid 3, als je die af wilt dwingen kun je zeggen dat is onethisch en daar ben ik het ook mee eens. Uit de documentaire blijkt dat educatie en anti conceptie effectief kunnen zijn.
Deze mogelijkheid is de enige realistische. Ik ben het wel eens met de hoogdringendheid. Ik ben het er niet mee eens dat het nodig is ze af te dwingen.

In tegenstelling tot wat dikwijls wordt gesteld, hebben mensen, ook in de meest urgente gebieden, een vruchtbaarheid die ver beneden de biologische ligt. Dat wil zeggen dat de menselijke vruchtbaarheid cultureel en niet biologisch bepaald wordt. Anders gesteld, mensen kiezen gemiddeld hun kinderaantal. Dat doen zeaan de hand van objectieve criteria, die samen te vatten zijn in kosten (kost opleiding, kleding...) en baten (oude dag, slavernij, sociale bijdragen..). Wanneer de kosten groter zijn dan de baten, daalt het geboortecijfer automatisch. Dat betekent konkreet, dat het volstaat meer te investeren in kinderen om de bevolking te laten dalen. Dat heeft een meekoppelend effect, want beter opgroeiende kinderen zullen ook voor hun eigen kinderen een beter bestaan wensen.

Marcel_DMDD

Bericht door Marcel_DMDD » 24 jan 2010 19:54

Ongeloveloos schreef:

Onethisch my ass ! Het is te gek voor woorden dat iedere "mongool" zomaar kinderen mag baren.
Dus als ik het goed begrijp stel je een selectie procedure voor? Wat zijn volgens jou dan de criteria om een ouderschapsbewijs te ontvangen?

Marcel_DMDD

Bericht door Marcel_DMDD » 24 jan 2010 20:39

siger schreef:
Wanneer de kosten groter zijn dan de baten, daalt het geboortecijfer automatisch. Dat betekent konkreet, dat het volstaat meer te investeren in kinderen om de bevolking te laten dalen. Dat heeft een meekoppelend effect, want beter opgroeiende kinderen zullen ook voor hun eigen kinderen een beter bestaan wensen.
Dat geld voor de rijkere landen waar de bevolking veel minder snel groeit. Maar voor de arme landen gaat dat niet op, er is ook weinig anti conceptie voor handen en daar groeit de bevolking wel. Maar ik ben het wel eens met investeren in kinderen, maar als ik zie wat er al aan geld/ goede doelen ed. op papier is geïnvesteerd aan ontwikkelingslanden dan heeft het maar bar weinig effect gehad tot nu toe.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 24 jan 2010 20:52

Het geboortecijfer in de rijkere/goed geschoolde landen daalt wel, maar de voetafdruk per hoofd van de bevolking, en de gemddelde leeftijd stijgen ondertussen wel enorm.
Laatst gewijzigd door Jagang op 24 jan 2010 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 24 jan 2010 20:56

Kitty schreef:Hoe reëel is dat? Hoe weet men precies op de seconde wanneer er iemand sterft, geboren wordt, abortus uitvoert en waarom, dood gaat van de honger, enz.?
Hoi Kitty,

Ik denk dat dit redelijk reëel is. Het blijft natuurlijk wel een gemiddelde van een gemiddelde van een gemiddelde, omdat de statistieken wereldwijd zijn. Natuurlijk gaan er in Zuid-Afrika meer mensen per minuut dood, door middel van wat dan ook, dan in Nederland!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos » 24 jan 2010 21:17

Marcel_DMDD schreef:
Ongeloveloos schreef:

Dus als ik het goed begrijp stel je een selectie procedure voor? Wat zijn volgens jou dan de criteria om een ouderschapsbewijs te ontvangen?

De belangrijkste: Het kunnen bieden van een veilige, warme omgeving, financieel draagkrachtig zodat het kind onderwijs kan genieten, voldoende eten en kleding heeft.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 24 jan 2010 21:41

Hoe wil je voorkomen dat mensen die niet aan die criteria voldoen, zwanger worden en kinderen krijgen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 24 jan 2010 21:54

Ongeloveloos schreef:De belangrijkste: Het kunnen bieden van een veilige, warme omgeving, financieel draagkrachtig zodat het kind onderwijs kan genieten, voldoende eten en kleding heeft.
Ouders staan hun kinderen af. En dat gebeurt al. Ze zullen wel moeten willen ze overleven. Zie Haïti.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie