Ooit kende ik een jonge vrouw dat het kind was van haar opa. Dus opa had haar moeder misbruikt en daar was zij het resultaat van. Ze had geen afwijkingen, was zelfs zeer intelligent en aantrekkelijk om te zien, dus kennelijk gaat het niet altijd mis qua voortplanting. Wel had ze enorme last van het feit dat haar opa ook haar vader was, en haar moeder eigenlijk ook haar halfzusje. Nu was hier natuurlijk geen sprake van vrijwilligheid aangezien het over misbruik ging en dat is natuurlijk altijd zeer verwerpelijk.
Ik zou er ook absoluut niet voor zijn als sex tussen familieleden normaal zou worden, want de scheiding tussen vrijwillig en gewild is dan heel erg moeilijk meer te leggen. Nu kunnen we er toch wel vanuit gaan dat een zusje niet door haar broer tot sex verleid wil worden, dus wanneer dat gebeurt en zusje hierover klaagt men er zonder meer van kan uitgaan dat hier sprake is van misbruik. Ook zo tussen ouders en kinderen. Een kind, ook een al wat groter kind of puber, kan makkelijk gemanipuleerd worden en wanneer sex tussen ouder en kind geaccepteerd zou worden, zou dit heel erg lang kunnen doorgaan. Zonder dat het item misbruik nog duidelijk te definiëren is.
Het lijkt mij dus maatschappelijk beter om sex tussen naaste familieleden af te blijven wijzen. Een achternichtje of achterneef of nog verder weg zou wel onderwerp van discussie kunnen zijn in hoeverre dit nog als nauwe familieband gezien zou moeten worden.
Daarnaast ga je er ook vanuit dat de sex tussen de familieleden aan beide kanten gewenst zou zijn. Maar stel dat mijn zoon sexuele gevoelens zou hebben voor mij en deze ook zou uiten, zou dit de verhouding tussen ons toch behoorlijk schaden. Dus ik ben heel erg blij dat hier op geen enkele manier sprake van is. Ik zou er echt niet aan moeten denken dat hij alleen al dat idee zou hebben

Uiteraard geldt dat idee ook andersom, hoe kijkt hij tegen zijn moeder aan als ik me seksueel tot hem zou aangetrokken voelen? Ook dan is er sprake van een ernstige verstoring van de normale en gezonde gewenste band die wij als moeder en zoon hebben.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.