Ziekenhuisbacterie in de varkensstal.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sebastiaan
Bevlogen

Ziekenhuisbacterie in de varkensstal.

Bericht door Sebastiaan » 18 mei 2007 21:23

Op Zembla heb ik de volgende schokkende documantaire gezien:

http://player.omroep.nl/?aflID=3649384& ... vopjepc.nl
Zembla schreef:Ziekenhuisbacterie in de varkensstal.
Ziekenhuisbacterie in de varkensstal. In Nederlandse varkensstallen wordt massaal de ziekenhuisbacterie MRSA gesignaleerd. Een moeilijk te bestrijden en zeer besmettelijke bacterie, die levensbedreigend is voor mensen, omdat bestaande antibiotica niet meer helpen. Voorheen kwam deze bacterie alleen voor in ziekenhuizen. Maar nu de varkensstallen er vol mee zitten, worden boeren en hun families besmet. Artsen vrezen dat deze varkenshouders de bacterie verspreiden onder de bevolking. De varkensindustrie praat er liever niet over, uit vrees voor economische consequenties. Het verhaal van varkensboer Van den Heuvel. Een openhartoperatie bij zijn dochter moest twee weken worden uitgesteld, omdat zij besmet was met de MRSA-bacterie. Sindsdien is hij hard geconfronteerd met de gevolgen van de MRSA onder zijn varkens. Zijn hele gezin was besmet en het blijkt nauwelijks mogelijk om daar vanaf te komen. Van den Heuvel erkent te hebben getwijfeld of hij mee moet doen aan het openbaar maken van het MRSA-probleem vanwege de economische consequenties voor zijn bedrijf. Maar uiteindelijk wint bij hem het belang van de volksgezondheid. De resultaten van een onderzoek naar de MRSA in varkensvlees worden bekendgemaakt. Ook de gevolgen voor de ziekenhuizen in de omgeving van de intensieve varkenshouderij en het personeel daarvan komen aan de orde. De oorzaak van de MRSA-bacterie in de varkensstal wordt gezocht in het antibioticagebruik van de boeren. In 2005 werd 500.000 kilo antibiotica gebruikt in de veehouderij. Omdat de overheid weet dat overmatig gebruik van antibiotica resistentie veroorzaakt, probeert ze met strenge wetgeving het gebruik af te remmen. Maar uit de meest recente cijfers blijkt dat het nog steeds stijgt. Samenstelling en regie: Hetty Nietsch.
Na deze documantaire gezien te hebben begin ik, gezien het besmettings gevaar, toch te twijfelen of ik nog wel varkensvlees wil eten. Aan de andere Kant, dit is een Vara Zembla documantaire die bekend staan om het feit dat ze dingen zwaar overdrijven voor links politiek gewin. Is dat hier ook het geval? :?
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 19 mei 2007 08:37, 2 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli » 18 mei 2007 21:43

Gedurende zes maanden varkensvlees eten en als je dan geen ziekenhuis bacterie heb opgelopen dan val het wel mee...

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 18 mei 2007 22:01

De bacterie is levensgevaarlijk voor mensen met een afgezwakt afweersysteem. Verder lijkt het me sterk dat je de bacterie via eten binnenkrijgt (dat wil zeggen, levend). In ziekenhuizen komt de bacterie namelijk via een open wond in je lichaam.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 18 mei 2007 22:15

marc aka controle schreef:De bacterie is levensgevaarlijk voor mensen met een afgezwakt afweersysteem. Verder lijkt het me sterk dat je de bacterie via eten binnenkrijgt (dat wil zeggen, levend). In ziekenhuizen komt de bacterie namelijk via een open wond in je lichaam.
Nou in de docuumantaire komt naar voren dat onderzoekers de bacterie hebben aangetroffen op een kleine percentage van het vlees dat in de supermarkt ligt. Heb je barcterie eenmaal onbewust opgelopen, kom je er moeilijk vanafe en kun je makkelijk andere mensen, waaronder kinderen en ouderen met een lager immuun system, besmetten Indien een persoon met de Bacterie een wondje oploop, er een fikse ontsteking kan oplopen met blijvend letsel! :shock:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 18 mei 2007 22:25

Sebastiaan schreef:
marc aka controle schreef:De bacterie is levensgevaarlijk voor mensen met een afgezwakt afweersysteem. Verder lijkt het me sterk dat je de bacterie via eten binnenkrijgt (dat wil zeggen, levend). In ziekenhuizen komt de bacterie namelijk via een open wond in je lichaam.
Nou in de docuumantaire komt naar voren dat onderzoekers de bacterie hebben aangetroffen op een kleine percentage van het vlees dat in de supermarkt ligt. Heb je barcterie eenmaal onbewust opgelopen, kom je er moeilijk vanafe en kun je makkelijk andere mensen, waaronder kinderen en ouderen met een lager immuun system, besmetten Indien een persoon met de Bacterie een wondje oploop, er een fikse ontsteking kan oplopen met blijvend letsel! :shock:
Het geeft genoeg lijpe bacterien. Wat te denken van de gevalletjes waar je een hersenvliesonsteking van krijgt. Of wat te denken van teken die genoeg bacterien dragen (meestal borreliose).
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 18 mei 2007 22:53

marc aka controle schreef:Het geeft genoeg lijpe bacterien. Wat te denken van de gevalletjes waar je een hersenvliesonsteking van krijgt. Of wat te denken van teken die genoeg bacterien dragen (meestal borreliose).
Ja, maar die kun je vaak met antibioticum bestrijden. Echter met een onsteking met ziekenhuis bacterie ben je overgeleverd aan de verdedeging van je eigen immuun systeem, en dat is helaas niet altijd voldoende, met mogelijke fatale gevolgen voor je lijf of leven :cry:

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons » 18 mei 2007 23:18

Ik denk dat Marc bedoelt dat je jezelf niet zo gek moet laten maken er zijn tenslotte tig van andere (levens)begreigende ziektes ik heb ook een keer in een boek gekeken waar heleboel ziektes stonden beschreven en nadat ik het een beetje doorheen heb gebladerd dacht ik dat ik stervende was. :?
Fuck met alles.

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 19 mei 2007 00:07

Plons schreef:Ik denk dat Marc bedoelt dat je jezelf niet zo gek moet laten maken er zijn tenslotte tig van andere (levens)begreigende ziektes ik heb ook een keer in een boek gekeken waar heleboel ziektes stonden beschreven en nadat ik het een beetje doorheen heb gebladerd dacht ik dat ik stervende was. :?
Ik begrijp heel goed dat bacteriën en virussen al zo oud zijn als het leven zelf en dat we voordurend in aanraking komen met miljoenen bacteriën en ziektekiemen die op onze huid en in onze darmen leven. Echter de Ziekenhuis bacterie is een relatief recent verschijnsel waar onze maatschappij weinig ervaring mee heeft , maar wel langzaam maar zeker aan bloot gesteld beginnen te worden. Let op, deze situatie valt niet te vergelijke met de situatie voor de introductie toen het ultieme wapen teken bacteriën, penicilline, alles bacteriën kon bestrijden. Dit is sinds het ontstaan van resistente bacteriën niet meer het geval wat effectieve een stap achteruit in ons gevecht tegen ziektes die het leven bedrijven. In de documentaire komt naar voren dat men reeds weet van een mogelijk groot gevaar voor de volks gezondheid maar men pas dit jaar een grootschalig onderzoek in start. In de tussen tijd kunnen mensen die onbewust besmet zijn, deze bacteriën verspreiden die zelf de dood van jonge baby’s of ouderen tot gevolg kan hebben.

In een ziekenhuis in een landbouw gebied werd geconstateerd dat een verpleegster deze bacteriën bij zich droeg en wordt sindsdien ontzegt om lichamelijk contact te hebben met collega’s. De kans is zeer groot dat de ziekte reeds bij anders collega’s aanwezig is maar men durft hen niet te testen omdat men bang is anders nog meer verplegers kwijt te raken. :shock:

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons » 19 mei 2007 00:48

Oke ik begrijp dat de bacterie zich nu aan het uitspreiden is, waar het eerst in het ziekenhuis voorkwam komt het nou ook voor in de varkensstallen en een klein percentage op het vlees,maar als je het vlees bakt gaat die bacterie niet dood? normaal kun je zo'n bacterie toch alleen oplopen via open wondjes :?
Fuck met alles.

Theoloog

Bericht door Theoloog » 19 mei 2007 07:02

MSRA is gewoon een stafylokok (S) die resistent is tegen de schimmels die we antibiotica plegen te noemen. Kwestie van evolutie dus.

http://www.vumc.nl/communicatie/folders ... cterie.pdf

Vraag is nu: hoe komt dat ding in zo'n grote getale in de varkensstal? Wordt daar zoveel met antibiotica gewerkt?

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 19 mei 2007 07:56

Plons schreef:Oke ik begrijp dat de bacterie zich nu aan het uitspreiden is, waar het eerst in het ziekenhuis voorkwam komt het nou ook voor in de varkensstallen en een klein percentage op het vlees,maar als je het vlees bakt gaat die bacterie niet dood? normaal kun je zo'n bacterie toch alleen oplopen via open wondjes :?
Was het maar zo, de bacterie probeert zich te nestelen in de slijmvliezen. En kan zich versprijden elke keer dat je met iemand anders in aanraking komt.
Theoloog schreef:Vraag is nu: hoe komt dat ding in zo'n grote getale in de varkensstal? Wordt daar zoveel met antibiotica gewerkt?
Wet van de grote getallen. Er hoeft maar een besmette persoon in aanraking komen met een varken, en het verspreid zich ongemerkt door een hele varkensschuur. Aangezien veel varkens verhandeld worden, ken de ziektekiemen zich makkelijk verspreiden via veemarken en zo een heel groot deel van de veestapel besmetten . :shock:

Maria
Site Admin

Re: Ziekenhuisbacterie in de varkensstal.

Bericht door Maria » 30 nov 2012 18:05

2009 gaat men voor het eerst echt actie ondernemen en voor 2012 was een reductie van 50% minder antibiotica gepland.

Zie ook
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 57#p358957" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie