stemperikelen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Ontoombaar

stemperikelen

Bericht door dikkemick » 16 feb 2021 18:51

Links, rechts of middendoor stemmen.
Tactisch stemmen
Proteststem uitbrengen

Wat is wijs?

Na een aantal maal zorgvuldig de stemwijzers te hebben ingevuld kom ik uit op een zeer kleine (splinter)partij, die niet eens
in de peilingen genoemd wordt.
Krijg ik al snel het gevoel: Heeft het wel zin om op een dergelijke partij te stemmen? Kan ik niet beter een grotere partij, die meer
bekendheid geniet steunen door er mijn stem op uit te brengen in maart.
Is het naïef om een partij te stemmen die het meest overeenkomt met je idealen, terwijl je al donders goed weet dat deze partij misschien niet
eens 1 zetel haalt?

Zo heb ik het 'tactisch' stemmen ook nooit echt begrepen. Ik kan b.v. absoluut geen weloverwogen keuze maken tussen VVD of PVV. Ik wil ze beiden niet!
Maar om dan 'tactisch' PvdA o.i.d. te stemmen...
Wat is er m.a.w. ontactisch aan om de stem uit te brengen op die partij die je idealen het meest vertegenwoordigt?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Mullog
Ervaren pen

Re: stemperikelen

Bericht door Mullog » 17 feb 2021 12:52

Is het niet zo dat als je je stem uitbrengt op een partij die uiteindelijk niet gekozen wordt de stemmen uiteindelijk via de omweg van de restzetel procedure bij een partije terecht komen die daar volgens het algoritme "recht" op heeft?

Ik weet niet precies hoe dat werkt maar op een partij stemmen die zeker niet in de kamer komt leidt er dan toe dat je stem ergens terecht komt waar je hem mogelijk niet hebben wilt. In dat verband is tactisch stemmen stemmen op een partij die het dichtst bij je staat met de zekerheid dat deze zeker één zetel haalt.

Proteststemmen heb ik nooit iets in gezien. Dat leidt alleen tot ellende, een dode Pim Fortuyn met de meeste voorkeursstemmen ooit. Wie heeft daar wat aan gehad behalve een paar opportunistische wanna-be politici die waarschijnlijk vooral op eigen gewin uit waren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 feb 2021 13:02

Mullog schreef:
17 feb 2021 12:52
Is het niet zo dat als je je stem uitbrengt op een partij die uiteindelijk niet gekozen wordt de stemmen uiteindelijk via de omweg van de restzetel procedure bij een partije terecht komen die daar volgens het algoritme "recht" op heeft?
Is dit echt? Iemand die hier meer vanaf weet?? Want dan heb ik liever een verloren ('niet-uitgebrachte') stem, dan een doorgeschoven stem.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 feb 2021 03:12

Als je stemt op een partij die de kiesdeler niet haalt dan is dat hetzelfde als wanneer je niet stemt helaas, Stem daarom liever op een partij die haar wel haalt maar iets verder van het midden zit dan jijzelf, Met enig geluk sluiten ze een regeerakkoord dat dichter bij jou mening ligt.
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 feb 2021 06:09

Mijn stembiljet geprint en vervolgens eens wat kieswijzers geprobeerd.
De eerste adviseerde mij de piratenpartij en BIJ1 PvdD kwam net vóór GroenLinks
Een andere gaf mij de mogelijkheid mijn keuze tussen drie partijen te beperken maar PvdD GL en SP scoorden vrijwel gelijk Dus nog wat extra onderwerpen voor mijn twee favorieten. Helaas geen van de 5 extra onderwerpen konden mij een biet schelen.
Een vragenlijst mbt tot daadwerkelijk stemgedrag in de 2e kamer leidde tot de verassende conclusie dat zowel D66 en GL tweemaal zo vaak dezelfde keuze maakten als ik als PvdD.
Dus toch maar Jesse Klaver gestemd. Nu moet de oranje enveloppe nog naar het postkantoor.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 feb 2021 16:53

Peter van Velzen schreef:
18 feb 2021 03:12
Als je stemt op een partij die de kiesdeler niet haalt dan is dat hetzelfde als wanneer je niet stemt helaas, Stem daarom liever op een partij die haar wel haalt maar iets verder van het midden zit dan jijzelf, Met enig geluk sluiten ze een regeerakkoord dat dichter bij jou mening ligt.
Ik kan toch op voorhand niet weten welke van de nu kleine partijtjes de potentie heeft groot te worden? Ik heb het dan nu b.v. over "splinter"
Partijprogramma komt het meest in mijn straatje.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 feb 2021 02:54

dikkemick schreef:
18 feb 2021 16:53
Ik kan toch op voorhand niet weten welke van de nu kleine partijtjes de potentie heeft groot te worden? Ik heb het dan nu b.v. over "splinter"
Partijprogramma komt het meest in mijn straatje.
Volg de laatste peilingen: https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/p/ ... foutmarges
Tenzij je linkser bent dan de SP of rechtser dan Wilders hoef je niet op een splinterpartij te stemmen, maar als je zo graag wil, hou dan in de gaten of het iets op kan leveren.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 20 feb 2021 09:05

Heb inmiddels alle kieswijzers doorlopen en kom verassend vaak in de buurt van de CU :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 feb 2021 09:44

doctorwho schreef:
20 feb 2021 09:05
Heb inmiddels alle kieswijzers doorlopen en kom verassend vaak in de buurt van de CU :D
In elke kieswijzer zou een vraag moeten zitten over kerk en staat. Dat mis ik dus, als je vindt dat kerk en staat strikt gescheiden moeten zijn en de overheid geen geld moet geven aan religieuze instanties in wat voor vorm dan ook, dus dat kan ook de ANBI regeling zijn. Dan wordt het duidelijker wat partijen op dit punt eigenlijk willen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 feb 2021 19:15

Denk dat ik hier het antwoord op mijn eigen vraag wel gevonden heb.
https://www.parool.nl/nieuws/strategisc ... ~be62acc2/
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 feb 2021 02:28

dikkemick schreef:
26 feb 2021 19:15
Wat doe je nuz/ Stem je op een partij die wellicht de kiesdeler niet haalt. of stem je op een partij die dat waarschijnlijk wél doet en eventueel meer naar links of naar rechts (of welke kant dan ook) wil dan jijzelf (zoals ik advizeerde). Want over de kiesdeler niet halen, daaar rept het artikel niet over.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 feb 2021 10:33

Peter, ik stem op de partij die mijn belangen en ideeën het meest vertegenwoordigt. Doe ik dat niet (en vele anderen met mij), krijgt een dergelijke kleine partij nooit een kans in de kamer te komen.
Dus ja, waarschijnlijk een verloren stem, maar ik zou absoluut niet weten op welke andere partij ik nu zou moeten stemmen. Ik wil achter mijn stem staan!
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 feb 2021 10:53

Peter van Velzen schreef:
27 feb 2021 02:28
dikkemick schreef:
26 feb 2021 19:15
Wat doe je nuz/ Stem je op een partij die wellicht de kiesdeler niet haalt. of stem je op een partij die dat waarschijnlijk wél doet en eventueel meer naar links of naar rechts (of welke kant dan ook) wil dan jijzelf (zoals ik advizeerde). Want over de kiesdeler niet halen, daaar rept het artikel niet over.
In een stelsel waar het onwaarschijnlijk is dat een partij de absolute meerderheid haalt, hoeft een stem voor een partij die de kiesdrempel niet haalt, geen verloren stem te zijn. Een partij kan invloed hebben, ook al heeft ze geen zetel behaald.

Als je liever hebt dat je stem toch naar een partij gaat die de kiesdrempel gaat, dan zou ik zeggen kies voor de partij wiens richting het meest overeenkomt met de richting die jij ook wil uitgaan. Als je van oordeel bent dat ze te ver in die richting willen, dan zou ik daar niet zoveel gewicht aan geven omdat het onwaarschijnlijk is dat ze tijdens hun regeringsperiode al zo ver kunnen gaan als ze willen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 feb 2021 19:15

dikkemick schreef:
27 feb 2021 10:33
Peter, ik stem op de partij die mijn belangen en ideeën het meest vertegenwoordigt. Doe ik dat niet (en vele anderen met mij), krijgt een dergelijke kleine partij nooit een kans in de kamer te komen.
Dus ja, waarschijnlijk een verloren stem, maar ik zou absoluut niet weten op welke andere partij ik nu zou moeten stemmen. Ik wil achter mijn stem staan!
Dat heb ik ook, ben een idealistische stemmer geworden en niet langer een strategische stemmer. Ooit stemde ik PvdA toen ze in een nek aan nek race zaten met de VVD. Heb niet eens naar gekeken naar hun standpunten.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 feb 2021 02:28

axxyanus schreef:
27 feb 2021 10:53
In een stelsel waar het onwaarschijnlijk is dat een partij de absolute meerderheid haalt, hoeft een stem voor een partij die de kiesdrempel niet haalt, geen verloren stem te zijn. Een partij kan invloed hebben, ook al heeft ze geen zetel behaald.
Dat kan, maar noem eens een voorbeeld, waar die invloed positief was. Want ik vrees dat zo'n partij alleen de positie verzwakt van partijen die veel met haar gemeen hebben, OK meer dan 'e'en zetel kan het niet kosten, maar wat als er twintig van die goedbedoelende paritjen zijn? Is dat niet in het voordeel van de slecht bedoelenden?

Een van de redenen om te regelen dat de stemmen op ene partij die het niet haalt,kunnen worden overgedagen aan een die dat wél doet.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie