Imac voor 2 euro

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Imac voor 2 euro

Bericht door dikkemick »

https://www.ad.nl/tech/nemo-weigert-dri ... EjTkh_46QI

Mijn eerste gedachte: Wat een vroegprijpe zelfverzekerde uitbatende puber! Zo iemand die straks als ondernemer als eerste staat te janken tijdens een coronacrisis als z'n inkomen tijdelijk stopt.
Als je op deze leeftijd al op deze wijze in het leven staat, moet je daar dan respect voor hebben als zijnde: Wat een goede ondernemer in de dop!

Ik heb hier weinig begrip voor en hoop dan ook dat er recht gesproken wordt en dat dit menneke geen vermogen heeft om een dure advocaat in de hand te nemen.
Want geloof me, deze over lijken gaande ondernemer in de dop wist donders goed dat het een fout op de site was.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Re: Imac voor 2 euro

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 08:35 https://www.ad.nl/tech/nemo-weigert-dri ... EjTkh_46QI

Mijn eerste gedachte: Wat een vroegprijpe zelfverzekerde uitbatende puber! Zo iemand die straks als ondernemer als eerste staat te janken tijdens een coronacrisis als z'n inkomen tijdelijk stopt.
Als je op deze leeftijd al op deze wijze in het leven staat, moet je daar dan respect voor hebben als zijnde: Wat een goede ondernemer in de dop!

Ik heb hier weinig begrip voor en hoop dan ook dat er recht gesproken wordt en dat dit menneke geen vermogen heeft om een dure advocaat in de hand te nemen.
Moet je respect hebben voor een winkelketen die geen verantwoordelijkheid wil nemen voor zijn eigen fouten?

En waarom zou deze persoon geen goede advocaat mogen hebben. Wees maar zeker dat Media Markt een goede advocaat zal aannemen om de eigen verantwoordelijkheid van zich af te proberen schuiven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk niet dat hij recht heeft op die IMac's, maar de Mediamarkt heeft geen recht om te dreigen met een incassobureau. Die heeft hier absoluut niets mee te maken.
En daarmee raak je dus een essentieel probleem aan in de verhouding tussen webwinkel en consument. Op het moment dat er een geschil is, wordt de consument direct bedreigt met incassobureau en dus ook rechtszaak als je bij je punt blijft.

Ik heb dit laatst bij de hand gehad en pas nadat ik zijn overkoepelende instantie erbij had gehaald, kwam er bij het bedrijf wat beweging. Maar er kon nog geen waardebon vanaf. Een excuus in een mail was alles.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het gaat mij om de houding!! De houding van zo'n vroegrijpe Harm van Tongeren met dollartekens in de ogen ten koste van anderen. Beetje respect voor elkaar, ook in de harde zakelijke wereld. Hij WEET dat het een (druk)fout is. En mediamarkt weet ook dat pubertje WEET dat het een fout is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

EU-recht is duidelijk met webaanbiedingen

verkoper moet verkopen aan de aangegeven prijs. De uitzondering is als het zich om een duidelijke fout vd handelaar handelt, een te grote korting.
6 euro voor een imac is een duidelijke fout.

dat kereltje zal dus met verdomd goede argumenten moeten komen wil hij winnen en ik wens hem succes.
Ik hoop dat hij wint en die iMacs mag houden maar ik vrees ervoor
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 09 jul 2020 09:44 dat kereltje zal dus met verdomd goede argumenten moeten komen wil hij winnen en ik wens hem succes.
Ik hoop dat hij wint en die iMacs mag houden maar ik vrees ervoor
En dat wens ik hem dus niet! Niets geen succes. Zo ga je niet met mensen om! Dit zijn die uitbaters/directies/ceo's/presidenten die over lijken gaan.
Geen begrip voor. En dat op deze leeftijd al...
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 09:33 Het gaat mij om de houding!! De houding van zo'n vroegrijpe Harm van Tongeren met dollartekens in de ogen ten koste van anderen. Beetje respect voor elkaar, ook in de harde zakelijke wereld. Hij WEET dat het een (druk)fout is. En mediamarkt weet ook dat pubertje WEET dat het een fout is.
Raar hoor dat je de houding van de consument op de korrel neemt en zwijgt over de houding die winkelketens zich over het algemeen aanmeten. Als consument kan je over het algemeen enkel op wat respect rekenen als er geen speld tussen te krijgen is. Anders kan je maar beter aangesloten zijn bij een consumenten organisatie.

Respect is iets dan in twee richtingen moet werken. Als mensen maar al te vaak de ervaring hebben dat winkelketens zeer weinig geneigd zijn om tussen te komen als er ook maar enige twijfel is, dan moet je niet verbaasd zijn dat er mensen zijn die weinig geneigd zijn om de winkelketen tegemoet te komen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dit gaat om een (domme) fout die wellicht door een stagiaire per ongeluk gemaakt is, of door de drukker die een komma verkeerd plaatst.
Moeten we iedereen die een fout maakt voortaan maar 'opknopen'?
Ik heb een bloedhekel aan dit soort gastjes die overal markt in zien. Een aankomend farmaceut die medicijnen op argeloze patiënten gaan testen (zoals je in het AD vandaag kunt lezen hoe dat werkt met het grote geld).
We zijn soms al zo ver gezonken dat we dit soort gedrag accepteren en soms zelfs aanmoedigen. Dat knulletje moet zich doodschamen! En tik op z'n billen van z'n ouders!
Je vergoelijkt hier criminelen in spe!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Als het prijsverschil zo groot is mag/moet je ervan uitgaan dat het op een vergissing berust en kan je er geen aanspraak op blijven maken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 10:02 Dit gaat om een (domme) fout die wellicht door een stagiaire per ongeluk gemaakt is, of door de drukker die een komma verkeerd plaatst.
Moeten we iedereen die een fout maakt voortaan maar 'opknopen'?
Wie heeft het daar over? Hoe Media Markt omgaan met het personeelslid dat deze fout gemaakt heeft en hoe Media Markt omgaat met zijn klanten die hun voordeel daar hebben uit gehaald zijn twee onafhankelijk zaken.
dikkemick schreef: 09 jul 2020 10:02Ik heb een bloedhekel aan dit soort gastjes die overal markt in zien. Een aankomend farmaceut die medicijnen op argeloze patiënten gaan testen (zoals je in het AD vandaag kunt lezen hoe dat werkt met het grote geld).
We zijn soms al zo ver gezonken dat we dit soort gedrag accepteren en soms zelfs aanmoedigen. Dat knulletje moet zich doodschamen! En tik op z'n billen van z'n ouders!
Je vergoelijkt hier criminelen in spe!
Uw bloedhekel is geen reden om een consument die wil profiteren van de fout van een winkelketen als een toekomstige crimineel voor te stellen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

doctorwho schreef: 09 jul 2020 10:15 Als het prijsverschil zo groot is mag/moet je ervan uitgaan dat het op een vergissing berust en kan je er geen aanspraak op blijven maken.
Dat is een geldig argument om de verkoop te annuleren.

Of het nog een geldig argument is als nadat de aanbieding verdwenen is, de levering uiteindelijk toch doorgaat, is heel wat minder zeker.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 09 jul 2020 10:22
doctorwho schreef: 09 jul 2020 10:15 Als het prijsverschil zo groot is mag/moet je ervan uitgaan dat het op een vergissing berust en kan je er geen aanspraak op blijven maken.

Of het nog een geldig argument is als nadat de aanbieding verdwenen is, de levering uiteindelijk toch doorgaat, is heel wat minder zeker.
Nogmaals, het gaat me om burgerlijk fatsoen. Dit zijn de Scheringa's in spe. Mensen die over lijken kunnen gaan door de mazen van de wet iedere keer op te gaan zoeken.
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

axxyanus schreef: 09 jul 2020 10:22

We gaan het zien maar ik denk dat de I mac koper aan het kortste eind zal trekken.
Het is trouwens lastig jurisprudentie over een vergelijkbare zaak te vinden.
Het dichtst bij kwam dit maar wijkt nog af.
https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspr ... :2017:6239
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik moest even denken aan de verregende kat die in een magnetron werd gedroogd (en het uiteraard niet overleefde). "Dat stond niet in de gebruiksaanwijzing" was het verweer! En moeten we dit dus dan maar toekennen?? Nu stond er wel iets vermeld (2 euro) waarvan je WEET dat dat niet klopt. De wetgeving is al zo complex. Door dit soort zuigers wordt het alleen maar ingewikkelder.
Dus al heb je volgens de letter van de wet (de maasjes) gelijk, je doet dit NIET! Fatsoen heet dat.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 09:48 En dat wens ik hem dus niet! Niets geen succes. Zo ga je niet met mensen om! Dit zijn die uitbaters/directies/ceo's/presidenten die over lijken gaan.
Geen begrip voor. En dat op deze leeftijd al...
hij maakt gebruik van een fout van een multinational. Geen idee hoe je erbij komt dat die mens over lijken zou gaan.
Dat is toch wel een serieuze stap om voor zoiets direct tot karaktermoord over te gaan.

normaal gezien hebben de kopers geen schijn van kans maar is dit de MM een proces waard? of gooien ze het op een akkoordje? de IMac aan -50% of iets in die strekking
Plaats reactie