Wereldhandel - Fair trade?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Bonjour
Site Admin

Wereldhandel - Fair trade?

Bericht door Bonjour » 24 jan 2019 07:58

Petra schreef:
24 jan 2019 02:37
Waar je werd geboren kun je niks aan doen. Waar je wel wat mee kunt doen is zoeken naar betere omstandigheden.
Daar komt bij dat ik wel eens het gevoel heb dat Nederlanders het idee hebben dat alleen andere westerse landen misbruik maken van de Derde Wereld, maar dat wij netjes handel bedrijven.
"Wij" dumpen geen gif of kip afval of leggen lekkende pijplijnen aan. Al onze handel is "Fair Trade".

Alsof wij geen deel hebben in de armoede elders.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Petra
Superposter

Re: Kinderpardon

Bericht door Petra » 25 jan 2019 01:54

Bonjour schreef:
24 jan 2019 07:58
Petra schreef:
24 jan 2019 02:37
Waar je werd geboren kun je niks aan doen. Waar je wel wat mee kunt doen is zoeken naar betere omstandigheden.
Daar komt bij dat ik wel eens het gevoel heb dat Nederlanders het idee hebben dat alleen andere westerse landen misbruik maken van de Derde Wereld, maar dat wij netjes handel bedrijven.
"Wij" dumpen geen gif of kip afval of leggen lekkende pijplijnen aan. Al onze handel is "Fair Trade".

Alsof wij geen deel hebben in de armoede elders.
Helemaal waar.
Ik weet, vanuit de textielsector, dat het een enorme strijd is om wél fatsoenlijk handel te kunnen drijven.
De meeste consumenten kiezen toch voor die laagste prijs, al kunnen heus ze op hun vingers wel natellen dat...
En vele zgn. nette bedrijven hebben een flinke bak boter op hun hoofd.
Concurreren tegen gevangenis productie, als het op papier maar verstopt wordt in subcontracting. Je zou ze aan de hoogste boom willen ophangen. :evil:

Dus ja, wil je armoede bestrijden, zul je uitbuiting moeten tegengaan en o.a. mensen een net loon geven voor hun arbeid.
Maar uiteindelijk bepaalt de consument. En die koopt graag de kiloknaller.
Laatst gewijzigd door Petra op 25 jan 2019 02:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 25 jan 2019 02:39

Petra schreef:
25 jan 2019 01:54
Dus ja, wil je armoede bestrijden, zul je uitbuiting moeten tegengaan en o.a. mensen een net loon geven voor hun arbeid.
Dit noem ik het Pilatus-effect. (Hij waste zijn hanen in onschuld.)
Per jaar worden miljarden besteed om de consument een merk leuk te laten vinden. We worden continu bespeelt om iets leuk te gaan vinden. Maar hier doet de industrie/handel niets aan. En dat schuiven ze af op de consument.
Ze weten elkaar wel altijd te vinden als er stiekem eenzelfde prijsverhoging moet komen. Dat is vaak wel toevallig. Maar ze kunnen elkaar niet vinden om goedkoop vlees uit de supermarkt te krijgen of goedkope kleding uit de winkels.
Het gaat om geld. Er is geld te verdienen. En daarvoor geven ze consumenten goedkoop vlees, teveel calorieën in producten, rookwaar en teveel zout. En via de reclame zorgen ze dat de consumenten het accepteren. En als er ver weg iemand voor doodgaat, wordt het stil gehouden. Oh jee als er eens wat minder verdient wordt omdat we opkomen voor mensenrechten of dierenrechten.

De mens heeft geen vrije wil. De consument al helemaal niet.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 25 jan 2019 03:34

Bonjour schreef:
25 jan 2019 02:39
Petra schreef:
25 jan 2019 01:54
Dit noem ik het Pilatus-effect. (Hij waste zijn hanen in onschuld.)
Per jaar worden miljarden besteed om de consument een merk leuk te laten vinden. We worden continu bespeelt om iets leuk te gaan vinden. Maar hier doet de industrie/handel niets aan. En dat schuiven ze af op de consument.
Ze weten elkaar wel altijd te vinden als er stiekem eenzelfde prijsverhoging moet komen. Dat is vaak wel toevallig. Maar ze kunnen elkaar niet vinden om goedkoop vlees uit de supermarkt te krijgen of goedkope kleding uit de winkels.
Het gaat om geld. Er is geld te verdienen. En daarvoor geven ze consumenten goedkoop vlees, teveel calorieën in producten, rookwaar en teveel zout. En via de reclame zorgen ze dat de consumenten het accepteren. En als er ver weg iemand voor doodgaat, wordt het stil gehouden. Oh jee als er eens wat minder verdient wordt omdat we opkomen voor mensenrechten of dierenrechten.

De mens heeft geen vrije wil. De consument al helemaal niet.
Geven ze, geven ze? Zucht.

En bedankt hè!

Ik heb het over de enorme strijd om het WEL fatsoenlijk te doen, ondanks al die boter op hun kop types.. en dan krijg ik.. ze hier en ze daar. =D>
Je hebt geen idee, hoeveel mensen/bedrijven er uit alle macht wel in touw zijn om te knokken tegen.. sja.. tegen wat of wie? Het etablissement? Stupiditeit? De massa? Tunnelvisies? De bierkaai?
De meeste consumenten kiezen toch voor die laagste prijs, al kunnen heus ze op hun vingers wel natellen dat...
P.S.
De mens heeft geen vrije wil. Maar die ZE allemaal wel dan zeker. #-o

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 25 jan 2019 07:43

We dwalen af. Straks maar even afsplitsen.
Petra schreef:
25 jan 2019 03:34
In Nederland is niet te kiezen voor de laagste prijs. Een wit t-shirt is in Nederland minimaal 2.35 euro, maar alleen internet. Bij de Hema zijn ze een stuk duurder. In Spanje zie je daarvoor ook in de grote supermarkt liggen. Prima kwaliteit, ik had ze meegenomen. In Polen 5.34 zl met 4.28 zl per euro.
https://archiwum.allegro.pl/oferta/bial ... 36993.html

Dat Nepalees T-shirt gaat een aantal keer lekker over de kop. Hier dus nog meer als in Polen. Jaren geleden reed ik van Tsjechië naar Duitsland. Bij het benzinestation in Duitsland stond precies dezelfde koffiemachine als in Tsjechië. Alleen de prijs per kopje was anders. 5 keer! zoveel. Hier betalen de consumenten wat ze door de handel voorgeschoteld hebben gekregen wat een reële prijs is. En dat maakt ons leven zo duur dat de consument geen geld meer heeft om moreel verantwoord in te kopen.
En die kiloknaller kip zwemt gelijk als ze even in de pan ligt. Maar het duurdere kippenvlees ook. Als je een stukje kip wilt bakken, doe je het in de pan, even warm maken, afgieten, en dan overnieuw. Anders kook je het gaar en bak je niet.

En het stomme is dat dit te voorkomen is als de overheid regeltjes instelt. Kippenvlees mag maar x % water bevatten. Maar het marketing bureau heeft ervoor gezorgd dat we de overheid regeltjes ook als slecht beschouwen. Zeker de VVD aanhang. Volgens Douglas Adams zijn de marketing bureaus de root of al evil. De meeste mensen halen alleen 42 uit het Transgalactisch, maar de echte boodschap is wat anders.

Ja, er zullen heel veel ondernemers een mooi product uit de Derde Wereld hier willen neerzetten. Maar de rest van de handel verpest het.

Bonjour
Site Admin

Wereldhandel

Bericht door Bonjour » 25 jan 2019 07:45

Een topic omdat we afdwaalden in Kinderpardon.
Suggesties voor een andere titel zijn welkom.

Het punt is dat Nederland en andere westerse landen de andere landen uitputten, zodat er daar armoede heerst en er dus vluchtelingen deze kant op komen.
De term Fair Trade is al vroeg gevallen en daar gaat dit topic op door.
Wereldhandel - Fair trade? lijkt me de lading wel te dekken. Maria

lanier
Superposter

Re: Wereldhandel ( Kinderpardon )

Bericht door lanier » 25 jan 2019 09:33

We zijn dol op koopjes. Geen wonder dat winkelketens zoals de Action en Kruidvat het zo goed doen. Leuk voor de consument maar minder leuk voor het milieu. We kopen veel te veel en ach ja het is zo goedkoop dat je al snel iets weggooit als het stuk is, of als je het niet meer gebruikt, of dat het overcompleet is. Ik heb me er zelf ook op betrapt dat ik verfkwasten weggooide die ik één keer had gebruikt. Gekocht bij de Action voor een habbekrats en na gebruik weggegooid. Dat had ik niet gedaan als die kwasten bijvoorbeeld €8,00 per stuk hadden gekost. Nu let ik er zelf beter op. Ik kan me niet voorstellen dat veel klanten bij de Action zich druk maken over de arbeidsomstandigheden in de landen waar de spullen vandaan komen. Sommige klanten kunnen niet anders en moeten er wel kopen omdat ze bijvoorbeeld in de bijstand zitten. Anderen lachen zich kapot om de prijzen en nemen extra mee omdat het toch niets kost.

Bonjour
Site Admin

Re: Wereldhandel - Fair trade?

Bericht door Bonjour » 25 jan 2019 19:56

lanier schreef:
25 jan 2019 09:33
We zijn dol op koopjes
Je hebt ook de tegenhanger: Ik kan me niet voorstellen dat een verfkwast 8 euro moet kosten. Alsof er iemand met de trein naar een boer gaat om weer een lading paardenharen op te halen. Dus ik heb vaak het idee dat ik afgezet wordt. Dan koop ik liever bij de Action iets waarbij ik extra op de haren moet letten dan dat ik een ander aan zijn 2de huis op Ibiza help. Overigens denk ik dat voor de dure verfkwast de kans dat iemand in de Derde Wereld er voor moet lijden net zo groot is.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 25 jan 2019 20:20

Geen paardenhaar maar chineesvarkenshaar :mrgreen:
Schamele 11.70 per kwast
https://www.bestel-verf.nl/meesterhand- ... alkwast-57

Petra
Superposter

Re: Wereldhandel ( Kinderpardon )

Bericht door Petra » 26 jan 2019 06:17

lanier schreef:
25 jan 2019 09:33
We zijn dol op koopjes. Nu let ik er zelf beter op. Ik kan me niet voorstellen dat veel klanten bij de Action zich druk maken over de arbeidsomstandigheden in de landen waar de spullen vandaan komen. Sommige klanten kunnen niet anders en moeten er wel kopen omdat ze bijvoorbeeld in de bijstand zitten. Anderen lachen zich kapot om de prijzen en nemen extra mee omdat het toch niets kost.
En zo is het!
Het heeft met consumenten en bewustwording te maken.
Natuurlijk zijn er al vele vele mensen die zich wel bekommeren, en wel stilstaan bij de vraag of er op dieren getest is, of het eerlijke/nette handel betreft, of er geen kinderhandjes aan te pas zijn gekomen e.d.

Komt er vraag naar duurzaam... dan worden bedrijven duurzamer.
Eist de maatschappij nette/fatsoenlijke producties... dan zullen ze de boosdoeners afstraffen waardoor die vanzelf óf verbeteren óf het loodje leggen.

We snappen allemaal heus wel dat kinderhandjes of uitgebuite arbeiders of gevangenis-productie e.d. goedkoper is. Dat je dus wat meer moet gaan betalen voor fatsoenlijke handel. OF je koopt de kip/vlees uit de kiloknaller óf je gaat na waar dat vlees vandaan komt en je weet dat je natuurlijk meer betaalt voor...
Het is in die zin dus een soort luxe. Waarbij je jezelf kunt afvragen hoeveel het je waard is.
Bewustwording ligt niet altijd aan de consument, want hè, je weet natuurlijk niet alles. Maar als je het eenmaal weet.. wat dan?!

Zoals dit hier:kippenfarm
KFC, McDonald’s, Nando’s and Domino’s Pizza are subjecting billions of chickens to lives of misery that end in a painful death, according to what is thought to be the first global investigation of its type.

The world’s nine biggest chains – also including Burger King, Pizza Hut, Starbucks and Subway – have, following the investigation, been rated “poor” or “failing” on chicken welfare, and accused of putting birds through “chronic pain” in “brutal” industrial-scale systems hidden from the consumer.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 jan 2019 06:28

Bonjour schreef:
25 jan 2019 07:43
We dwalen af. Straks maar even afsplitsen.
Petra schreef:
25 jan 2019 03:34
In Nederland is niet te kiezen voor de laagste prijs.

Ja, er zullen heel veel ondernemers een mooi product uit de Derde Wereld hier willen neerzetten. Maar de rest van de handel verpest het.
Nee Bonjour. Ook in NL heb je bedrijven die zich druk maken om fatsoenlijke handel en bedrijven met boter op hun hoofd.
Neem maar van mij aan dat je T-shirt bij de Primark/Marks & Spencer niet voor niks zo goedkoop is.
https://www.telegraph.co.uk/news/worldn ... laves.html
https://www.scmp.com/magazines/post-mag ... sh-factory
https://www.theguardian.com/world/2017/ ... eet-brands

JA je kunt kiezen! Je hoeft die kip uit de kiloknaller niet te nemen. Je hoeft niet naar KFC etc te gaan, je kunt die Primark afstraffen ipv profiteren van die ellende die ze aanrichten.

En dan nog wat... je hebt het over handel en Fair trade...
Waar verdien jij je salaris? Aan welke sector verleen jij je diensten en waarom betaalt die beter dan een andere sector?
Jij draagt bij aan- en wordt betaald uit de winstpot hoor, niet uit het goeie doelen fonds.
Je kunt bv. ook voor een schijntje bij Greenpeace of Amnesty int. je diensten aanbieden.
Ook als werknemer ben je meewerkend en profiteur van het systeem.
Of mag jij wel je handen in onschuld wassen?:wink:

P.S.
Ik wil maar aangeven dat het afgeven op alle handel onzinnig is. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje...economisch systeem.
Daar hebben we het mee te doen.
Maar daarbinnen.. kun je bepaalde keuzes maken!

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 26 jan 2019 08:40

Petra schreef:
26 jan 2019 06:28
JA je kunt kiezen! Je hoeft die kip uit de kiloknaller niet te nemen. Je hoeft niet naar KFC etc te gaan, je kunt die Primark afstraffen ipv profiteren van die ellende die ze aanrichten.
Nee, ik kan niet kiezen. Ik kan het goedkoopste laten liggen, maar ik heb geen garantie dat duurdere dingen niet gewoon een goedkoop product is met een hoger prijskaartje. Een duur t-shirt kan ook nog gewoon uit Nepal komen met dubieuze werkomstandigheden. Ook duurdere kledingmerken komen in opspraak als de omstandigheden besproken worden. Ook Apple heeft last van zelfmoorden door slechte omstandigheden in China. Dus ik kan goedkoop kopen en bijdragen aan de ellende elders of duur kopen en iemand rijk maken en tegelijk bijdragen aan de ellende elders. Ik heb geen flauw idee.
De enige kleidng waarvan ik zeker ben dat die niet onder slechte omstandigheden gemaakt is, is de kleding die mijn moeder vroeger maakte. Alleen weet ik daar niet van hoe de stof gemaakt is.
Petra schreef:
Waar verdien jij je salaris? Aan welke sector verleen jij je diensten en waarom betaalt die beter dan een andere sector?
Jij draagt bij aan- en wordt betaald uit de winstpot hoor, niet uit het goeie doelen fonds.
Ik werk in de dienstensector en mijn bedrijf heeft banken en overheid als klant. Een paar miljoen Nederlanders heeft al te maken gehad met programmatuur van mij :)
Maar ik zit ook vast. Ik heb een inkomen en vaste uitgaven en behoeften en daar zit niet veel speling in. Greenpeace betekent een faillissement en leven als een clochard. Ik heb nog wel vrouw zonder inkomen en 2 kinderen. Ik was wel blij dat ik op een bepaald moment een bank die zich voordoet, maar ondertussen ... kon inruilen voor een bank die niet de maximale winst als doel heeft.
Petra schreef:
Ik wil maar aangeven dat het afgeven op alle handel onzinnig is. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje...economisch systeem.
Daar hebben we het mee te doen.
Maar daarbinnen.. kun je bepaalde keuzes maken!
Ik zeg niet dat alle handel slecht is, maar dat het aandeel fair trade enorm beperkt is. Ik zie hier steeds de goederentreinen van Rotterdam naar Duitsland. Ik kan me niet eens voorstellen dat 1 op de honderd van die treinen vol zit met fair-trade spullen.
En de enige keuze die je hebt is in het stemhokje en dan op een partij stemmen met bepaalde ideeën en hopen dat die partij iets kan doen, ooit. Maar er wordt veel te veel gezegd dat het volk de keuzes heeft. Het volk wil wel milieubewuster leven. De overheid niet. Alleen weet die ermee weg te komen als ze nog even een paar kolencentrales uit de grond willen stampen en nu klagen dat het zoveel geld kost om ze te slopen. En dat is weer reclame om de ondernemers lekker te laten ondernemen zonder dat ze zich ergens van hoeven aan te trekken.

Oh ja. En ik kan mijn kinderen opvoeden met de notie dat reclame de root of all evil is en dat ze die niet moeten geloven. Reclamemakers, politici en religieuzen niet zonder meer geloven.. ( en dat leverde mij een waarschuwing op een gelovig forum)

En om het freethink-karakter in deze discussie erbij te trekken. We bestrijden tenslotte dogma's. Vroeger hadden we vooral te maken met religieuze dogma's. Tegenwoordig hebben dogma's met andere oorsprong: Commercieel, economisch, politiek. En we zitten er midden in en discussiëren over korter douchen terwijl echt beleid niet gewijzigd wordt. Oh jee als een ondernemer CO2-belasting moet betalen. Het zou eens een baan kunnen kosten. Wil ik iets bijdragen aan de wereld CO2 moet ik - 100.000 uur of zo gaan douchen (let op het min teken voor het getal)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 26 jan 2019 09:58

Duurdere merken hebben meer te maken met image dan hele goedkope merken. Niet voor niets dat Tesla meldt dat de kobalt die zij gebruiken voor hun lithium-ion accu's uit Noord-Amerika komt. Want 60% van alle Kobalt komt uit Congo waar zo'n 40.000 kinderen in de mijnen werken. Omdat de overheid ons straks graag allemaal in elektrische auto's wil laten rijden zullen steeds meer kinderen in die mijnen gaan werken, al dan niet gedwongen. Er zijn steeds meer mensen actief bezig om te onderzoeken waar grondstoffen vandaan komen. Bij misstanden komt het groot in het nieuws. Dus merken met een sterk image letten steeds meer op waar de grondstoffen vandaan komen. Neemt niet weg dat anderen het niets interesseert en gewoon daar inkopen waar het goedkoopst is. Mensen kopen bijvoorbeeld meer en meer rechtstreeks via Chinese sites. Chinezen investeren momenteel heel veel in Afrika. Ze leggen er wegen aan en investeren in havens. Ze bouwen er fabrieken, maar plaatsen daar wel eigen personeel. Er zijn verhalen dat het met name Chinese gevangenen zijn die er gratis moeten werken. Hoe goedkoop wil je het hebben?

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jan 2019 05:51

Bonjour schreef:
26 jan 2019 08:40
Petra schreef:
Nee, ik kan niet kiezen. Ik kan het goedkoopste laten liggen, maar ik heb geen garantie dat duurdere dingen niet gewoon een goedkoop product is met een hoger prijskaartje.
Nee je hebt geen garantie. Maar zelfs ik kan op mijn vingers natellen dat je in het goedkoopste segment krijgt waar je voor betaalt. Wat kansberekening betreft zul jij dat vast beter kunnen.

Er zijn wel standaards/audits zoals BSCI en de hoogste Fairtrade standaard :SA8000 waar wij bij aangesloten zitten. Afnemers kennen het, helaas is er (nog) geen consumentenkeurmerk zodat ook de consument goed geïnformeerd tot aanschaf van een product kan kiezen. Ik denk dat we het voorlopig met dit soort lijstjes moeten doen: https://www.abc.net.au/news/2016-04-20/ ... ra/7342040`
Bonjour schreef:
Ik zeg niet dat alle handel slecht is, maar dat het aandeel fair trade enorm beperkt is.
Dat klopt. Het is op dit moment een dan ook bewuste keuze omdat je te maken hebt met oneerlijke concurrentie die het allemaal niet zo nauw neemt.
Zie ook de kiloknallers, of het EKO keurmerk in de vleesindustrie. Hoeveel mensen trekken zich nou wat aan van die Fairtrade of EKO e.d. maar kijken sec naar de prijs?!

Bonjour schreef:
Oh ja. En ik kan mijn kinderen opvoeden met de notie dat reclame de root of all evil is en dat ze die niet moeten geloven. Reclamemakers, politici en religieuzen niet zonder meer geloven.. ( en dat leverde mij een waarschuwing op een gelovig forum)
Ja Bonjour... en ook die reclamemaker.. is maar een iemand die ook maar z'n/h'r brood probeert te verdienen. En dan weer de handen schoner wast door voor de minst kwaaie bedrijven te werken. C'est la vie.
Bonjour schreef:
En om het freethink-karakter in deze discussie erbij te trekken. We bestrijden tenslotte dogma's. Vroeger hadden we vooral te maken met religieuze dogma's. Tegenwoordig hebben dogma's met andere oorsprong: Commercieel, economisch, politiek. En we zitten er midden in en discussiëren over korter douchen terwijl echt beleid niet gewijzigd wordt. Oh jee als een ondernemer CO2-belasting moet betalen. Het zou eens een baan kunnen kosten. Wil ik iets bijdragen aan de wereld CO2 moet ik - 100.000 uur of zo gaan douchen (let op het min teken voor het getal)
Sja... veel kleine beetjes maken een grote berg.
En je zal allemaal nou eenmaal moeten roeien met je eigen riemen. Ik woon hier, ik zal 'moeten' vliegen, hoe jammer ik dat ook vind en zal dus andere wegen moeten bewandelen om. Ik heb bijv. geen auto.

Het m.i. grootste en meest ellendige dogma is die o zo fantastische vrije markt werking met haar winstbejag.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 jan 2019 12:02

lanier schreef:
26 jan 2019 09:58
. Hoe goedkoop wil je het hebben?
En dat geldt voor de consument en dus ook voor de fabrikant. En e.e.a. is zo ondoorzichtig geworden dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Kinderarbeid zal ongetwijfeld uitsterven, maar evenals met slavernij, zal die niet van de 1 op andere dag geschieden. Rijke landen zullen altijd van
de arme landen blijven (willen) profiteren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie