Kinderpardon

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Kinderpardon

Bericht door Peter van Velzen » 02 feb 2019 04:04

appelfflap schreef:
01 feb 2019 23:55
Peter van Velzen schreef:
01 feb 2019 02:30
Oorzaak: Kinderen wekken meer empathie op.
dat is de enige subjectieve reden
Ikzelf heb het meegemaakt en weet dus hoe snel kinderen zich aanpassen. dat ze op hun 10e hun land van herkomst nooit gezien hebben is eigenlijk geen argument.
in no time passen ze zich in.
Dat kinderen zich snel aanpassen, wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Het is dus wel een argument, maar het weegt wel minder zwaar dan wanneer kinderen zich niet snel zouden aanpassen.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 02 feb 2019 04:20

Fish schreef:
01 feb 2019 15:27
Petra schreef:
01 feb 2019 02:51

Het enige wat die hebben gedaan is IMO: in het juiste land geboren worden.
Wat versta jij precies onder 'het juiste land', Petra? Ik, bijvoorbeeld, ben in een land geboren dat 11 dagen later bezet en vijf jaar uitgezogen werd. Moest daarna ongeveer van kiet (acquit) aan weer op gebouwd worden.
Was dat een goede keus?
Geografische ligging; welvaart, voorspoed.
Nee, het moest niet van kiet weer opgebouwd worden; er lag al een heel systeem aan de basis. Wetgeving, politiek, democratie, infrastructuur.
Het moest hersteld! Waarbij er werd verbeterd. Er was steun vanuit Europa onderling, er was financiële steun vanuit het Marshallplan.

Sowieso is oorlog rampzalig voor elk mens die ermee te maken heeft. Dat staat buiten kijf.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 02 feb 2019 13:35

Petra schreef:
02 feb 2019 04:20

Nee, het moest niet van kiet weer opgebouwd worden; er lag al een heel systeem aan de basis. Wetgeving, politiek, democratie, infrastructuur.
Het moest hersteld! Waarbij er werd verbeterd. Er was steun vanuit Europa onderling, er was financiële steun vanuit het Marshallplan.

Neem nu Afrika, toen ik op de 'bewaarschool' zat spaarde we al melkdoppen en werd er bijna elke zondag wel geld opgehaald in de kerk voor de armen in Afrika.
Nu, driekwart eeuw later is er nog weinig democratie, wetgeving en infrastructuur daar ondanks steun van uit ongeveer de hele wereld. Ze zeggen wel eens dat elk land de regering heeft die het verdient.
Daar is best wel wat op af te dingen, maar toch, het is daar nog dikwijls de Hoeken tegen de Kabeljauwen.

Maar we dwalen af. :oops:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 03 feb 2019 03:14

Fish schreef:
02 feb 2019 13:35
Petra schreef:
02 feb 2019 04:20

Neem nu Afrika, toen ik op de 'bewaarschool' zat spaarde we al melkdoppen en werd er bijna elke zondag wel geld opgehaald in de kerk voor de armen in Afrika.
Nu, driekwart eeuw later is er nog weinig democratie, wetgeving en infrastructuur daar ondanks steun van uit ongeveer de hele wereld. Ze zeggen wel eens dat elk land de regering heeft die het verdient.
Daar is best wel wat op af te dingen, maar toch, het is daar nog dikwijls de Hoeken tegen de Kabeljauwen.
Dat klopt. Wat men daaruit hopelijk inmiddels wel geleerd heeft is dat het geen zin heeft om zakken met geld naar binnen te gooien als het aan de basis al niet goed zit.

Vandaar mijn:
Fish schreef:
02 feb 2019 13:35
Maar we dwalen af. :oops:
Ik ben gek op dolen en dwalen.
Helaas wordt dat niet altijd gewaardeerd... (.... door vervelende klieren die graag met slotjes gooien :lol: )
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie