Computer synthetiseert video van o.a. Obama

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LonelyThinker
Ervaren pen

Computer synthetiseert video van o.a. Obama

Bericht door LonelyThinker » 17 nov 2018 17:32

Fish
Moderator

Re: Computer synthetiseert video van o.a. Obama

Bericht door Fish » 17 nov 2018 20:05

LonelyThinker schreef:
17 nov 2018 17:32

Zorgwekkend of gewoon vooruitgang?
Best wel. :(
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 nov 2018 05:16

Beiden. Vooruitgang is soms zorgwekkend.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 18 nov 2018 06:50

We weten al jaren dat een foto bewerkt kan zijn. Een foto alleen zal ons dan niet meer van een situatie overtuigen. Als ik een foto van het monster van Loch Ness toon, is dat waarschijnlijk één van de eerste gedachten die bij de kijkers thuis opkomt.
Nu komt de video in hetzelfde vaarwater. Dat is jammer.

De dag na congresverkiezingen kwam Trump met een video om een CNN journalist zwart te maken. Die video was waarschijnlijk ook bewerkt. Dat is toen besproken in DWDD. De grap is dat aan de ene kant AI systemen worden gebouwd om dit te kunnen, maar aan de andere kant AI systemen worden gebouwd om het te herkennen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 18 nov 2018 15:02

Bonjour schreef:
18 nov 2018 06:50
De grap is dat aan de ene kant AI systemen worden gebouwd om dit te kunnen, maar aan de andere kant AI systemen worden gebouwd om het te herkennen.
AI systemen die synthetische video's kunnen herkennen als zodanig, zullen denk ik ook met statistische algoritmen werken. Een statistische AI kun je moeilijk om de tuin leiden denk ik, tenminste moeilijker dan een algoritmische AI.

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 18 nov 2018 21:55

Ik zie net een hele slechte aflevering van VPRO Tegenlicht waarin wordt gesuggereerd dat mensen zich straks laten misleiden door gesynthetiseerde video. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren, omdat iedereen straks weet dat video's geen bewijs meer zijn voor dat iets gebeurd zou zijn. Mensen zullen de media de rug toekeren en weer met elkaar gaan praten. Het andere scenario is dat iedereen iedereen tegen elkaar gaat opstoken. Maar vroeger of later moet de mensheid toch wijs worden.

Ik heb dit trouwens al jaren geleden voorspeld.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 nov 2018 03:24

LonelyThinker schreef:
18 nov 2018 21:55
Ik zie net een hele slechte aflevering van VPRO Tegenlicht waarin wordt gesuggereerd dat mensen zich straks laten misleiden door gesynthetiseerde video. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren, omdat iedereen straks weet dat video's geen bewijs meer zijn voor dat iets gebeurd zou zijn. Mensen zullen de media de rug toekeren en weer met elkaar gaan praten. Het andere scenario is dat iedereen iedereen tegen elkaar gaat opstoken. Maar vroeger of later moet de mensheid toch wijs worden.

Ik heb dit trouwens al jaren geleden voorspeld.
Het is helemaal niet nodig om videos te manipuleren om mensen van jouw leugens te overtuigen. Je kunt ze ook domweg bloven herhalen en een kwart van de bevolking gelooft je op je woord, zelfs als je jezelf vaak tegenspreekt, zolang je dat maar niet te kort na elkaar doet. (zie Donald Trump)
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 19 nov 2018 05:26

Fish schreef:
17 nov 2018 20:05
LonelyThinker schreef:
17 nov 2018 17:32

Zorgwekkend of gewoon vooruitgang?
Best wel. :(
Liegen en bedriegen bestonden al voordat de mensheid bestond. Zelfs dieren doen het.
Aan hoaxen en nep nieuws geen gebrek.
Het enige wat je nu laat zien is dat het steeds geavanceerder wordt.
Toch denk ik dat wij (mensen) daar weer allemaal in meegroeien.
De meesten onder ons tuinen niet meer zo gemakkelijk in hoaxen, en zodra er weer een gevaarlijke gevalletje oplichting plaatsvindt zingt het alweer rond in de social media dat je daar voor op moet passen. Zoals bijv. al die nep banken mailtjes enzo.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 19 nov 2018 11:12

Petra schreef:
19 nov 2018 05:26
Liegen en bedriegen bestonden al voordat de mensheid bestond. Zelfs dieren doen het.
De meesten onder ons tuinen niet meer zo gemakkelijk in hoaxen, en zodra er weer een gevaarlijke gevalletje oplichting plaatsvindt zingt het alweer rond in de social media dat je daar voor op moet passen. Zoals bijv. al die nep banken mailtjes enzo.
Toch zou het denk ik de kant op kunnen gaan dat straks iedereen met zijn computer filmpjes kan produceren die moeilijk van echt te onderscheiden zijn maar artificieel zijn. Als dat zo is, worden video's straks meer amusement dan bewijzen van dat iets gebeurd zou zijn.

Ik houd het voor mogelijk dat mensen dan gaan doen alsof het filmpje echt gebeurd is en dat er dan volksgerichten komen waarbij men zogenaamd doet alsof iemand schuldig is aan iets en die persoon dan gelyncht wordt (in het echt!).

De sociale controle en willekeur zal enorm zijn!

Ik adviseer dit niet toe doen (lynchen en volksgerechten houden, onterecht beschuldigen etc). Ik adviseer met elkaar te praten (in dialoog te gaan met wederzijds respect en met liefde).

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 20 nov 2018 02:32

LonelyThinker schreef:
19 nov 2018 11:12
Petra schreef:
19 nov 2018 05:26
Toch zou het denk ik de kant op kunnen gaan dat straks iedereen met zijn computer filmpjes kan produceren die moeilijk van echt te onderscheiden zijn maar artificieel zijn. Als dat zo is, worden video's straks meer amusement dan bewijzen van dat iets gebeurd zou zijn.

Ik houd het voor mogelijk dat mensen dan gaan doen alsof het filmpje echt gebeurd is en dat er dan volksgerichten komen waarbij men zogenaamd doet alsof iemand schuldig is aan iets en die persoon dan gelyncht wordt (in het echt!).

De sociale controle en willekeur zal enorm zijn!

Ik zag vanmorgen dit filmpje; https://www.volkskrant.nl/video/nepnieu ... wel~p56681
Waarin idd mensen gelyncht werden vanwege nepnieuws. Of maar eigenlijk... zelfs als het nieuws waar was geweest is het IMO nogal achterlijk om maar meteen de eerste die je tegenkomt te lynchen.

Wat nepnieuws betreft, ik kan me toch indenken dat het een gewoonte gaat worden om niks voor zoete koek te slikken en altijd meerdere bronnen te checken voor je iets als waarheid aanneemt.
Maar helaas... een flink deel der mensheid lijkt idd nog vrij achterlijk te zijn. (zie P.S. :wink: )
LonelyThinker schreef:
19 nov 2018 11:12
Ik adviseer dit niet toe doen (lynchen en volksgerechten houden, onterecht beschuldigen etc). Ik adviseer met elkaar te praten (in dialoog te gaan met wederzijds respect en met liefde).
Ahhhhh, klinkt heel lief. :)
Ik wil best wel weer 's een boom opzetten over liefde. Waar liefde is komen namelijk ook al die andere emoties van hetzelfde muntje om de hoek kijken. tot in de extreme vorm: haat. En dan.. is het wederzijds respect weer ver te zoeken. Wellicht praat het zonder liefde makkelijker. :lol:

P.S.
Zonder liefde.. had ik nu nog een koffiezetapparaat in huis gehad. Maar neeee hoor; we hebben er twee aan diggelen gegooid. We zitten nu aan de oploskoffie :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 nov 2018 05:13

Petra schreef:
20 nov 2018 02:32
Wat nepnieuws betreft, ik kan me toch indenken dat het een gewoonte gaat worden om niks voor zoete koek te slikken en altijd meerdere bronnen te checken voor je iets als waarheid aanneemt.
Maar helaas... een flink deel der mensheid lijkt idd nog vrij achterlijk te zijn. (zie P.S. :wink: )
Helaas heb je hier nog gelijk in ook. In Pakistan protesteert men zelfs tegen het feit dat iemand bij gebrek aan bewijs wordt vrijgesproken. (en dat voor een misdrijf dat er helemaal geen is). Wij zijn veel dommer dan we soms denken!
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie