Verschillen tussen mens & machine

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Verschillen tussen mens & machine

Bericht door Petra » 22 nov 2018 05:20

Peter van Velzen schreef:
21 nov 2018 06:04
OK
Kijk Peter, dit noem ik nou een sterk staaltje Axiatisch Petten :D

Idd. vond ik het meer een ethisch vraagstuk dan wetenschappelijk of technologisch o.i.d.

Nou had ik ook 's Piet de Korte gelezen.
Een wetenschapper over bewustzijn.
Eigenlijk verbindt hij mystiek met wetenschap, en hij is geloof ik nog religieus ook, hetgeen vast gewaardeerd wordt hiero. :lol:
Enfin, ik vond het wel aardig maar in welk topic het thuishoort? Het heeft zoveel raakvlakken (mens versus machines, mens versus andere dieren, wat is een mens, hersenen.. etc) dat ik werkelijk niet meer weet waar ik ermee naartoe zal gaan. :lol:
Hier dus maar.

https://www.bol.com/nl/p/reis-naar-de-b ... 094611825/
Reis naar de basis van het Bewustzijn
Reis naar de Basis van het Bewustzijn breekt met de heersende interpretatie dat spirituele hoogtepunten als extase, eenheidsbewustzijn en compassie verwijzen naar een bovennatuurlijke geestelijke wereld. Het laat overtui- gend zien dat we deze ervaringen kunnen interpreteren als uitingen van evolutionair oudere delen van ons bewustzijn - delen die samenhangen met ons lichaam, hersenstam en limbisch systeem.

Bewustzijn:
De meest essentiële vraag is natuurlijk in welke mate cognitie, zenuwstelsels en hersenen aanleiding geven tot bewustzijn. Deze vraag is voor het meest primitieve leven – eencellige wezens - (nog) niet te beantwoor- den. Voor wezens met kleine hersenen zijn er al tamelijk overtuigende argumenten voor het bestaan van ‘eenvoudig’ bewustzijn. Zo beschikt de honingbij met een hersenmassa van slechts één gram niet alleen over een aanzienlijke intelligentie maar bezit zij vrijwel zeker ook bewustzijn.
Het is niet ‘donker’ bij haar binnen!

Cognitie:
Een andere, meer uitgebreide, omschrijving definieert cognitie als een proces waarbij de input van de zintuigen wordt getransformeerd, gereduceerd, uitgewerkt, opgeslagen, herinnerd, en vervolgens gebruikt. Het proces van cognitie begint dan met de input van de zintuigen, ofwel de zintuigelijke waarneming, de sensatie.

Zenuwstelsel. Zelfs de meest primitieve soort blijkt te kunnen 'zien'.
Eenvoudige levende wezens kunnen goed bestaan zonder zenuwstelsel. De chemische communicatie in de cel lijkt aan de meeste eisen die door de omgeving worden gesteld te kunnen voldoen. Waarom zijn zenuwstel- sels dan toch tot ontwikkeling gekomen? Volgens (Maturana en Varela 1987) en (Llinas 2001) hebben zenuwstelsels zich ontwikkeld om snellere bewegingen, belangrijk voor het vinden van voedsel, mogelijk te maken. Omdat planten weinig of niet bewegen, hebben ze geen zenuwstelsel nodig.
Langzame aanpassingen of bewegingen kunnen uitstekend plaatsvinden door gebruik te maken van chemische communicatie. Het is de behoefte aan snellere bewegingen in grotere meercellige wezens die snellere interne communicatie noodzakelijk maken.

De eerste primitieve vormen van een zenuwstelsel zijn ...de netvormige zenuwstelsels, die we vinden bij radiaal symmetrische dieren, zoals bijvoorbeeld de zoetwaterpoliep.
Vrij recent (Plachetzki, Fong en Oakley 2012) is ontdekt dat de poliep niet alleen tastreceptoren heeft, maar dat hij ook gevoelig is voor licht. Hij kan zijn prooi “zien” door de schaduw die hij werpt op een of meerdere van de tentakels. Het zijn de tast- en lichtreceptoren samen die de spieren in de tentakels aansturen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 24 nov 2018 02:11

Leuk artikel:

https://www.eoswetenschap.eu/technologi ... tijd-beter
De conclusie van het Antwerpse onderzoek? Bogaerts: ‘Wij hebben aangetoond dat de menselijke creativiteit oplossingen voor problemen kan vinden die een computer niet kan vinden, ongeacht de complexiteit van het algoritme dat wordt gebruikt.’

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 24 nov 2018 03:55

Het klinkt als Newton die zegt: F = m.a ongeacht de snelheid.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 nov 2018 12:29

Ik maakte het in 1965 of daaromtrent mee dat er serieus werd nagedacht over het aantal grote computers van die tijd waaraan maximaal behoefte zou zijn. Minder dan een dozijn werd zelfs overwogen. De laatste radiobuizencomputers raakten toen uitgefaseerd.

Geen hond had toen nog benul van de chips die nu in de simpelste smartphone of zelfs wasmachines zitten.
En toen de eerste chips kwamen werd er wel eens vergaderd over de effecten op de computermarkt.
Ik zat daar ook wel eens bij en het onbenul was weer even groot als in ~1965.

1970 werd er gespeeld met een terminal aan een telefoonaansluiting; ik mocht er een tijdje een thuis beproeven.

Bogaerts heeft een opinie over een gebied dat pas de laatste 20 jaar de vleugels wat uitslaat, Gps en het navigeren daarmee kwam pas begin 1980 vrij, terwijl ik nu mijn thermostaat met behulp van geofencing kan laten reageren op mijn verwachte thuiskomst.

Ik vermoed bij Bogaerts een herhalen van eenzelfde, vergelijkbare soort onbenul.
Hoe slim Bogaerts waarschijnlijk ook is.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 25 nov 2018 04:23

heeck schreef:
24 nov 2018 12:29
Ik maakte het in 1965 of daaromtrent mee dat er serieus werd nagedacht over het aantal grote computers van die tijd waaraan maximaal behoefte zou zijn.

Ik vermoed bij Bogaerts een herhalen van eenzelfde, vergelijkbare soort onbenul.
Hoe slim Bogaerts waarschijnlijk ook is.

Roeland
Sjonge, ik weet nog dat we bij de gemeente voor het eerst een computer kregen, jaren '90 pas. Ik vond dat al een oase terwijl het ding helemaal nog niet zoveel kon. :lol:
Geofencing.. moest het opzoeken. Volgens mij is dat net zoiets als 'follow my phone'. Heb ik dit jaar bij mijn dochter gedaan toen ze door Australië trok, op haar verzoek. Ik vond het wel verstandig, maar toen ze door de outback trok en ze regelmatig van de aardbodem verdwenen leek was ik er wat minder blij mee.
Ik vermoed dat Bogaerdts de menselijke creativiteit nogal hoog acht. En terecht IMO. :D

N.B.
Sinds ik in Birma door een woest blaffende wilde hond bedreigd werd vergelijk ik mensen niet meer met honden.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 21 feb 2019 03:38

FF juist ordenen hoor. :)
Petra schreef:
14 nov 2018 03:36
Ja, dat viel mij ook op: Empathie en intentionaliteit.

omdat we embodied en embedded zijn.
Krijgt IMO een machine never nooit niet voor mekaar!
heeck schreef:
14 nov 2018 10:33

want jouw
Krijgt IMO een machine never nooit niet voor mekaar!
is onberedeneerd en staat haaks op je aanhalen van Van Gerven die jij niet hebt weersproken.

Roeland
WAT een mijlpaaaaaal!!! :D
heeck schreef:
20 feb 2019 10:57
viewtopic.php?p=561345#p561345
De huidige machines/algoritmes hebben die inderdaad niet op de wijze die we toekennen aan andere toerekeningsvatbare mensen.

Plaats reactie