Een man in blijde verwachting ?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Superposter

Een man in blijde verwachting ?

Bericht door Petra » 26 okt 2018 07:08

HYPOTHESE

Zég nou dat het technisch mogelijk is om….

Mijn man en ik willen een kindje. Maar mij trekt het niet zo aan, al die misselijkheid en die dikke buik enzo bleehhhh. En ik heb er ook weinig tijd voor omdat ik zo lekker carrière maak. Mijn man werkt wat minder, is veel thuis, en het lijkt hem enig om in blijde verwachting te zijn.
Gelukkig is de wetenschap zover dat het kan. We gaan naar het hospitaal, alwaar mijn (al dan niet reeds zwangere) baarmoeder in hem wordt overgeplaatst. Of ehhhh… er wordt eerst een baarmoeder gennetje bij hem geCRISPerd zodat dat in hem groeit.
Hoe dan ook… man is zwanger van ons kind.
Overigens, voordat alle mannen zich nu in een pijnlijk kruis getast voelen…. de geboorte kan natuurlijk gewoon via een keizersnede plaatsvinden hè.

Wat vinden jullie er dan van?
Zijn er morele bezwaren?
Zien jullie andere problemen of moeilijkheden?
Of is het in de toekomst misschien wel een hele normale beslissing die je samen kunt nemen?
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Site Admin

Re: Een man in blijde verwachting ?

Bericht door Bonjour » 26 okt 2018 07:25

Heeft Schwarzenegger in Junior deze discussie al niet gevoerd? De eersten zullen raar aangekeken worden, maar dit kan normaal worden. Tenminste als het goed voor het kind gaat, want de zwangerschap is een delicate kwestie.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 okt 2018 11:03

Bonjour schreef:
26 okt 2018 07:25
Heeft Schwarzenegger in Junior deze discussie al niet gevoerd? De eersten zullen raar aangekeken worden, maar dit kan normaal worden. Tenminste als het goed voor het kind gaat, want de zwangerschap is een delicate kwestie.
Keizerssneden ook!
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 okt 2018 13:20

Petra schreef:
26 okt 2018 07:08
Wat vinden jullie er dan van?
Zijn er morele bezwaren?
Zien jullie andere problemen of moeilijkheden?
Of is het in de toekomst misschien wel een hele normale beslissing die je samen kunt nemen?
Voorlopig zijn er nogal wat bezwaren.
https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/kunn ... er-worden/
Met een baarmoedertransplantatie is het in theorie wel mogelijk om een man te bezwangeren: je zet een baarmoeder in de buikholte, zorgt dat er genoeg bloed naartoe gaat, stopt er een bevruchte eicel in, wacht negen maanden en brengt het kind dan met een keizersnede ter wereld.
Simpel toch?
De praktijk is echter een stuk ingewikkelder. Het weghalen van een baarmoeder uit een gezonde vrouw is een risicovolle operatie, dus ethisch gezien niet toegestaan in veel landen. Daarnaast moet de man negen maanden lang medicatie slikken om afstoting te voorkomen, en hormonen om de zwangerschap te laten slagen. Bovendien zou een baarmoeder plus baby de organen in de buikholte verdrukken, waardoor de aanstaande vader het wellicht niet eens overleeft.
Met deze bezwaren is het voorlopig nog piskijken om te verzinnen wat de toekomst zal brengen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 29 okt 2018 04:17

Maria schreef:
26 okt 2018 13:20

Met deze bezwaren is het voorlopig nog piskijken om te verzinnen wat de toekomst zal brengen.
Sja.. ik schreef dan ook niet voor niks : hypothese. Zég nou dat het kan.

Was eigenlijk meer benieuwd naar morele /sociale / gevoelsmatige bezwaren.

P.S.
Dat hypotheses en ALSjes nogal lastig mee te spelen lijken hiero was me inmiddels al duidelijk hoor. :lol:
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 29 okt 2018 10:28

Petra schreef:
29 okt 2018 04:17
Dat hypotheses en ALSjes nogal lastig mee te spelen lijken hiero was me inmiddels al duidelijk hoor. :lol:
Ik heb idd. wel moeite met mijn hersens te laten kraken met dingen, die mi. totaal niet aan de orde zijn, gezien wat we er nu over weten.

Voor voorlopig hield ik het voor voldoende om aan te geven waarom ik het nog niet realistisch vond en ook onethisch door de inhoud van mijn citaat.
Iets meer gegevens en kennis, die zouden kunnen leiden tot een realistische ontwikkeling in dit soort hypothesen en ik ben je vrouw.

Bij een man die op de één of andere manier 2 verschillende geslachtskenmerken heeft en dus ook een baarmoeder, ligt dat weer heel anders.
Maar dat is een andere discussie?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie