Instandhouding van de soort

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Instandhouding van de soort

Bericht door axxyanus » 18 jun 2018 10:41

ChaimNimsky schreef:
17 jun 2018 22:43
axxyanus schreef:
15 jun 2018 22:02
Ethiek heeft niets met de instandhouding van de soort te maken, want wat een soort is en wat niet, is niet meer dan naamgeving. Zoals je zelf bevestigde is het helemaal geen probleem als er op een bepaald moment beslist wordt dat onze nakomelingen niet langen mens zijn en dus de instandhouding van de soort mens tot een eind gekomen is. Hoe kan het toekennen van een etiket nu een ethische kwestie zijn?
De instandhouding gaat van geliefden op geliefden. Het voortbestaan van de soort is geen doel, maar een gevolg van de wil tot instandhouding van een kleine groep geliefden -- voornamelijk eigen familie. Deze discriminatie ligt aan de basis van het voortbestaan van de soort -- een ethisch proces waar we biologisch diep zijn ingedompeld. En voor de instandhouding van de soort is bijv. verliefdheid puur een middel om voortplanting mogelijk te maken
Dat is helemaal geen ethisch proces. Niemand is onethisch bezig als ze niet wensen mee te doen aan de voortplanting van hun groep.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 jun 2018 10:50

Peter van Velzen schreef:
18 jun 2018 03:34
axxyanus schreef:
17 jun 2018 11:02
17 jun 2018 02:23

Waarom vandaag de dokter bellen als je over hondertwintig jaar toch dood bent?
Waarom je zorgen maken over het feit dat je levensstijl hoog waarschijnlijk niet streng genoeg is om die 120 jaar te halen?
Geen enkele levenstijl helpt je aan die leeeftijd. Maar je onloopt de pointe. De mens sterft net zoals het leven op aarde sterft. Naar toch proberen we dat zo mogelijk uit te stellen.
Ik denk eerder dat jij mijn pointe mist en dat is dat we dat niet tot elke prijs proberen uit te stellen. Ik ken voldoende mensen die keuzen maken die hun levensverwachting inkorten.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 18 jun 2018 12:05

Petra schreef:
18 jun 2018 03:37
heeck schreef:
17 jun 2018 17:04
Petra schreef:Hoe ik die liefde moet gaan voelen als mijn achterkleinkind een blik gevuld met data is
Waarschijnlijk omdat zo een blik met data op het kunstje is gestuit om zich al modificerend voort te laten bestaan.
Mochten daarbij zorgdrift en gedrag aansturende gevoelens effectief blijken dan zou dat "liefde" kunnen heten.

Of bewustzijn bij zo een voortbestaande datacluster, al dan niet in een ruimteschip, nodig is? Wie weet wel niet.
Dan kan het benoemen met het woord "liefde" vervallen.

Roeland
Dat is een mogelijkheid.
Tevens THE END in het natuurlijke evolutieproces, i.i.g. van de mensheid.
Is dat dan je nalatenschap? Of.... nalatigschap? :idea:

Brengt me weer op de vraag; waarom maken mensen zich dan in vredesnaam druk over instandhouding van de panda?
Omdat jij vindt dat je voor je boek dat onderscheid, waar je maar over blijft struikelen, moet verhelderen.
Voor die tijd kan je alvast rondkijken bij welke andere diersoorten zorgdrift in welke verschijningsvormen valt waar te nemen en of daar jouw smaak "liefde" wel voorkomt.

En wat voor onderscheid probeer je nu weer aan te leggen tussen natuurlijke en onnatuurlijke evolutie? Is dat er wel?

En die panda, ach die heeft vanwege die kringen om de ogen schijbaar nog grotere, zorgdrift oproepende kijkers dan een zeehondenpuppie. . . zie dus Tinbergen zijn onderzoek over supergrote rode (signaal)vlekken op zilvermeeuwsnavels.
En gedenk de krokodillen die liefdevol? bij gevaar hun jongen in de bek nemen. . . . . .tot ze een bepaalde maat hebben,, want dan gaan ze de slokdarm in.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 jun 2018 16:15

Petra schreef:
18 jun 2018 03:48
Sterven is wat ander dan uitsterven.
Wat is dan voor jou 'de mens?' Want of die huidige mens, als dier/zoogdier.. zal voortbestaan is maar zeer de vraag.
"De mens(heid) houdt - voor mij - in: Iedereen die met ons (in elke mogelijke betekenis van het woord "ons") in discussie kan gaan alsmede iedereen die met leden uit die verzameling mensen in discussie kan gaan, etcetera. Een mogelijk zeer lange keten van mogelijke discussiepartners dus. Hoe lang die keten zal zijn is niet bekend, maar ik wil hem liefst 2 miljard jaar of langer maken, of zo lang als er nog mensen zijn die morgen willen meemaken. (zie reactie op Axxyanus)
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 jun 2018 16:21

axxyanus schreef:
18 jun 2018 10:50
Geen enkele levenstijl helpt je aan die leeeftijd. Maar je onloopt de pointe. De mens sterft net zoals het leven op aarde sterft. Naar toch proberen we dat zo mogelijk uit te stellen.
Ik denk eerder dat jij mijn pointe mist en dat is dat we dat niet tot elke prijs proberen uit te stellen. Ik ken voldoende mensen die keuzen maken die hun levensverwachting inkorten.
Ken jij ook mensen die alle anderen daarin mee willen nemen? Wanneer is het lijden van de mensHEID uitzichtloos en ondragelijk, of wanneer is het bestaan van de mensHEID voltooid? De meeste mensen die ik ken willen morgen nog meemaken. Overmorgen? Dat zien we morgen dan wel weer!
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 jun 2018 16:32

18 jun 2018 16:21
axxyanus schreef:
18 jun 2018 10:50
Ken jij ook mensen die alle anderen daarin mee willen nemen?
Het was jouw analogie. Als ze toch niet zo goed blijkt te werken is dat niet mijn probleem.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 jun 2018 16:45

axxyanus schreef:
18 jun 2018 16:32
[Het was jouw analogie. Als ze toch niet zo goed blijkt te werken is dat niet mijn probleem.
Jammer dat je niet ingaat op de rest van mijn bericht. Die de analogie overigens - mijn inziens - hersteld.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 19 jun 2018 04:04

Hopper schreef:
18 jun 2018 09:58
Ja, ik begrijp wel waar de discussie over gaat. Maar de discussie zelf kan ik maar slecht volgen. Kunstmatig gebrouwen levensvormen bestaan niet en gaan ook nooit bestaan zolang er niemand komt die allereerst weet wat leven is en ten tweede hoe je het moet maken. Dat betekent ook dat er iemand komt die weet wat leven is en daarna de conclusie trekt dat het niet te maken is. Zo iemand houdt zijn mond natuurlijk.
Kunstmatig gebrouwen levensvormen bestaan niet.....
Hoe noem jij DIT dan :?:

Nederlandse wetenschappers hebben 'embryo-achtige structuren' gecreeërd zonder dat daarbij een zaad- en eicel zijn versmolten. Het zou de eerste keer zijn dat op die manier leven is ontstaan.

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat celbiologen beginnende embryo’s hebben kunnen maken, zónder dat die ontstonden door natuurlijke voortplanting.
Deze bijzondere ontkoppeling van seksualiteit en voortplanting, na vijf jaar experimenteren door een kleine groep Nederlandse onderzoekers, wordt online gepubliceerd door het vooraanstaande wetenschappelijke vaktijdschrift Nature. Dat spreekt al van een doorbraak.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 19 jun 2018 04:29

axxyanus schreef:
18 jun 2018 10:36

Ik zie niet in waarom ik zou moeten onderscheid maken op basis van de verpakking. Een robot ingepakt in vlees of een robot ingepakt in metaal/kunststof maakt wat wij betreft weinig verschil.
Het gaat mij dan ook meer om de inhoud. Al denk ik dat bij een mens bewustzijn en lijf verstrengeld zijn.

axxyanus schreef:
17 jun 2018 11:13
Ik wil best mijn verantwoordelijkheid nemen om deze wereld zo goed mogelijk achter te laten voor de volgende generatie maar daarna is het niet langer mijn verantwoordelijkheid of bekommernis.
Dat is het WEL als de beslissingen die jij NU neemt gevolgen hebben voor die generaties die EVT daarna komen.
Bijv. Als wij NU het ecosysteem zodanig verpesten dat er geen menselijk leven meer mogelijk is op deze aardkloot. Dan ben jij NU medeverantwoordelijk!
Bijv. een reden dat we NU een ethisch probleem hebben om mensen op verre reizen in space te sturen; het kroost wat onderweg geboren wordt heeft geen instemming kunnen geven om dat te doen. (JA, dit is een werkelijk bestaand ethisch euvel).
Evenzo kan het verre nageslacht geen instemming geven met hetgeen WIJ nu met dat DNA verklooien. Of het hele evolutieproces naar de klote helpen.
Dat zijn dus allemaal dingen waar WIJ over hun koppen heen beslissingen over maken.
Lijkt me dat je er op z'n minst toch over na kan denken. :idea:

axxyanus schreef:
Petra schreef:
18 jun 2018 03:27
Wat is 'zo goed mogelijk achterlaten dan voor jou?
Dat je vandaag je papier in de papierbak gooit? 'S 'n keertje op de fiets naar je werk gaat?
Sinds wanneer gaat het over mijn persoonlijke bijdrage?
Sinds wanneer doen persoonlijke bijdrages er niet meer toe?
Wiens bijdrage doet er dan wel toe?
Of zijn we misschien een optelsom van al die persoonlijke bijdrages bij elkaar :idea:

axxyanus schreef:
Petra schreef:
Lange termijn denken is niet filosofisch Axxyanus, dat kan HEEL PRAKTISCH. Door onderzoek, door monitoren, door je af te vragen welke toepassingen je wel of niet wilt benutten.
Onzin, als je begint over soorten en dus in termen van evolutie begint te denken, dan kan de mens enkel op korte termijn denken. De lange termijn in context van evolutie is gewoon niet te bevatten voor mensen.

Al wat jij vermeld is korte termijn in een dergelijke context.
Al wat ik vertel is dat er op korte termijn beslissingen/keuzes moeten worden genomen m.b.t. lange termijn gevolgen. :!:
Nou zijn er gelukkig al flink wat heldere breinen die hierover nadenken, meedenken, voordenken, en... informeren.
viewtopic.php?f=12&t=17426#p552774, om maar een voorbeeld uit wetenschappelijke kring te noemen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 19 jun 2018 04:55

heeck schreef:
18 jun 2018 12:05
En wat voor onderscheid probeer je nu weer aan te leggen tussen natuurlijke en onnatuurlijke evolutie? Is dat er wel?
Als er geen onderscheid zou zijn hadden we er ook geen twee woorden voor nodig gehad hè.
Zullen we nu een boom opzetten over wat onnatuurlijk inhoudt?
Wat voor boom zullen we doen? Een betonnen Eikelboom?
Of sta jij fijn te ruiken aan je plastic planten terwijl je ze water geeft?
Mocht je daarvan genieten, dan heb ik nog wel wat meer leuke ideeën voor je.
heeck schreef:
18 jun 2018 12:05
En die panda, ach die heeft vanwege die kringen om de ogen schijbaar nog grotere, zorgdrift oproepende kijkers dan een zeehondenpuppie. . . zie dus Tinbergen zijn onderzoek over supergrote rode (signaal)vlekken op zilvermeeuwsnavels.
En gedenk de krokodillen die liefdevol? bij gevaar hun jongen in de bek nemen. . . . . .tot ze een bepaalde maat hebben,, want dan gaan ze de slokdarm in.
Blijkbaar heeft die panda een hoop wat mensen ertoe aanzet om het dier vooral niet te laten uitsterven.
Misschien heeft de mensheid wat grotere ogen nodig; kunnen ze beter kijke!

Prachtig toch, al die instinctmatige zorgdrift.
Je zou denken dat veel mensen al wat verder kunnen denken dan hun instincten.
Ik begin idd. steeds meer te twijfelen daaraan.

Over kunnen denken gesproken; ga je hier nog op in?
Bijv. door toe te geven dat je stelling kwasi logisch was.
Mijn antwoord is: nou IKKE om maar 's wat te noemen.
Petra schreef:
18 jun 2018 04:13
heeck schreef:
17 jun 2018 22:49

Eerder, voor jouw moment van aanhaken, noem ik eea al een kwasi-probleem.

Roeland
Wat je kunstig (of angstig?) omzeilt is mijn antwoord op je kwasi -probleem.

viewtopic.php?p=552696#p552696

En mijn wedervraag op je kwasi logische stelling:
heeck schreef:
15 jun 2018 09:12
En wie zal het zich aantrekken als zijn/haar soort uitsterft terwijl ieders’ dood niet anders dan persoonlijk kan zijn.
Petra schreef:
16 jun 2018 02:42
Wie zal zich slavernij aantrekken, terwijl ieders' slavernij niet anders dan persoonlijk kan zijn?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 19 jun 2018 08:27

Petra schreef:
19 jun 2018 04:29
axxyanus schreef:
Petra schreef:
Wat is 'zo goed mogelijk achterlaten dan voor jou?
Dat je vandaag je papier in de papierbak gooit? 'S 'n keertje op de fiets naar je werk gaat?
Sinds wanneer gaat het over mijn persoonlijke bijdrage?
Sinds wanneer doen persoonlijke bijdrages er niet meer toe?
Begin dan eens met op te sommen wat jij zoal doet i.p.v. anderen ter verantwoording te roepen. Hoe neem jij je verantwoordelijkheid?

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 19 jun 2018 12:34

Petra schreef:
19 jun 2018 04:04
Hopper schreef:
18 jun 2018 09:58
Ja, ik begrijp wel waar de discussie over gaat. Maar de discussie zelf kan ik maar slecht volgen. Kunstmatig gebrouwen levensvormen bestaan niet en gaan ook nooit bestaan zolang er niemand komt die allereerst weet wat leven is en ten tweede hoe je het moet maken. Dat betekent ook dat er iemand komt die weet wat leven is en daarna de conclusie trekt dat het niet te maken is. Zo iemand houdt zijn mond natuurlijk.
Kunstmatig gebrouwen levensvormen bestaan niet.....
Hoe noem jij DIT dan :?:

Nederlandse wetenschappers hebben 'embryo-achtige structuren' gecreeërd zonder dat daarbij een zaad- en eicel zijn versmolten. Het zou de eerste keer zijn dat op die manier leven is ontstaan.

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat celbiologen beginnende embryo’s hebben kunnen maken, zónder dat die ontstonden door natuurlijke voortplanting.
Deze bijzondere ontkoppeling van seksualiteit en voortplanting, na vijf jaar experimenteren door een kleine groep Nederlandse onderzoekers, wordt online gepubliceerd door het vooraanstaande wetenschappelijke vaktijdschrift Nature. Dat spreekt al van een doorbraak.

Ik weet niet precies waar je op doelt, maar als ik het me goed herinner hebben die wetenschappers die embryo-achtige structuren gemaakt uit levend materiaal. Jij hebt het nu over ontkoppelen van seksualiteit en voortplanting, dat is wat anders dan leven creeren uit dood materiaal. Want dat is een kunstmatig gebrouwen levensvorm.

En als de wetenschappers zo’n kunstmatig gebrouwen levensvorm ook nog laten lachen, huilen, onredelijk zijn en verliefd laten worden op een andere kunstmatig gebrouwen levensvorm, dan ben ik om! Dan heb ik het totaal mis.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 19 jun 2018 15:36

Petra,

(On)natuurlijke evolutie
Petra schreef:Als er geen onderscheid zou zijn hadden we er ook geen twee woorden voor nodig gehad hè.
Zullen we nu een boom opzetten over wat onnatuurlijk inhoudt?
Ik tart je om duidelijk te maken wat het verschil zou kunnen zijn bij een proces dat geen doel kent. Dat je een boom kunt opzetten, dat weet ik nu wel.

De beschermwaardigheid van de panda
Petra schreef:Blijkbaar heeft die panda een hoop wat mensen ertoe aanzet om het dier vooral niet te laten uitsterven.
Zo toevallig kan evolutie inderdaad verlopen. De panda heeft iets wat dat de leefomgeving van de panda lijkt te verbeteren. Arme neushoorn.

Instinctmatige zorgdrift
Petra schreef:Prachtig toch, al die instinctmatige zorgdrift.
Je zou denken dat veel mensen al wat verder kunnen denken dan hun instincten.
Ik begin idd. steeds meer te twijfelen daaraan.
Het muntje dreigt te gaan vallen. Eerder/elders noemde ik al het probleem van het naar voren halen van dit ver buiten het menselijk aktie-besef vallend probleem. Eén van mijn redenen om het een kwasi-probleem te noemen.

Uitsterven versus slavernij Ref: viewtopic.php?p=552948#p552948
Slavernij sleur je er aan de haren bij terwijl het niets met de tegenstelling soort<>individu te maken heeft.(Gedenk Walter Huysmans aquarium)
Een keiharde pluimbal, als een steen in een sneeuwbal, dat wel.

Een soort sterft immers uit als het gemiddelde geboortegetal *) lager blijft dan het gemiddelde aantal overlijdens.
Niemand draagt daarbij speciaal de last van extra overlijdens of zo.

Als je al een nieuwe pluimbal op wilt gooien dan zou je de gemiste levensvreugde van al de ongeborenen kunnen opbrengen.

Roeland
*)
Dat ook de reproductieve leeftijd bereikt; het gaat immers om het gemiddeld vervangen van het ouderpaar.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2018 15:56

@petra
Dit was je oorspronkelijke vraag/opmerking:
Logisch gevolg lijkt mij dat ook de noodzaak tot verliefdheid, liefde en seks daarmee in de prullenbak worden geflikkerd.
Voortplanting als doel in het leven vervalt ook.
Dus sja.. hoe gaat dat eruit zien dan in de toekomst als dat allemaal wegvalt? Vraag ik me dan af.
Men noemt het een doorbraak, maar misschien is het wel het einde van 'ons' als soort, of het einde van het fenomeen liefde.
Ik vraag me af of ze dat ethische aspect wel hebben doorgedacht alvorens tot zo'n 'doorbraak' te komen.

Geen seks, geen liefde maar wel het eeuwige leven. Erg aanlokkelijk klinkt het mij niet in de oren.
Ik vraag me af of daar nog vrijwilligers voor te vinden zijn, dat eeuwige leven lonkte sowieso al veel mensen niet.
Ik krijg er de volgende gedachten bij:
Verliefdheid, liefde en seks zijn geen noodzaken om een soort in stand te houden. Ik denk aan ongeslachtelijke voortplanting.
Het leven als een doel zien is iets puur menselijks. Wat is het doel van leven? Ik weet het niet. Jij wel?
Hoe de toekomst eruit gaat zien weet niemand.
Mocht de mens gaan sleutelen aan embryo's en verliefdheid is niet meer nodig...so be it. Dan is DAT de (gestuurde) evolutie van de mens. En reken er maar op dat onze soort uit zal sterven. Misschien evolueert ze door, misschien niet. Door zoveel in te grijpen in de natuur, maken we onze genen in ieder geval (natuurlijk gezien) niet 'sterker'. M.b.v. genetica kunnen we die natuurlijk natuurlijk wel weer een handje helpen. Beetje onnatuurlijk, maar ...so be it.
En of dit alles ethisch verantwoord is: De natuur zal het een worst wezen. Ethiek is ook een menselijk bedenksel. We hebben in ieder geval wel meegeholpen aan het laten uitsterven van diverse soorten. Waarom dan geen soorten in het leven roepen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 19 jun 2018 16:05

Allen ter illustratie een “Buienhof”-interview met Philipp Blom
https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POM ... blom~.html

Roeland

Plaats reactie