Dierentuin; Hel of Paradijs?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Dierentuin; Hel of Paradijs?

Bericht door Peter van Velzen » 24 feb 2018 02:41

Gershom schreef:
24 feb 2018 02:26
Peter van Velzen schreef:
23 feb 2018 02:21
Jammergeonoeg vebeeld men zich dat Halal of Koosher zonder verdovig slachte betekent. Geen idee waarom.
omdat het onbedwelmd slachten door middel van een halssnede is toegestaan.
Dat is wat men zich verbeeld. Maar dat is nog altijd geen reden. Waarom zou het niet goed zijn als een dier verdoofd wodt alvorens het wordt geslacht? Het probleem hang wellicht samen met het feit dat verdoven zowel in de 7e eeuw vóór als van onze jaartelling helemaal niet mogelijk was, Daarom wordt het niet genoemd door Thora of Koran. Maar om daaruit de conclusie te trekken dat het niet zou moeten lijkt me niet erg goed onderbouwd. Een alwetende god had de ontwikkeling toch wel kunnen voorzien en er iets over zeggen? Dat hij dat niet gedaan heeft bewijst geenszins dat het hem wat interesseeerd.
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 feb 2018 04:54

Petra schreef;
Ik hanteer het standpunt; de natuur zoveel mogelijk de natuur laten.
Vreten ze mekaar op; het zij zo. Is de zwakste de klos; sja, het zij zo.
Wat dieren betreft dan.
Wat mensen betreft.
Sja, we zijn niet voor niks boven het primitieve dierenbestaan uitgegroeid, denk ik hoopvol. Al vraag ik me wel eens af hoe dik of sterk dat laagje vernis in de praktijk is. :roll:
Maar goed; we communiceren. En dat is al heel wat
(Bedankt voor het schrijfstijl compliment Nu ga ik nog beter mijn best doen)
Alleen jammer dat wij in ons land geen natuur meer hebben. Omdat er geen natuurlijk evenwicht meer is. Wij denken "leuk gebiedje hier, jammer dat er geen hertjes zijn" En dan is er altijd wel een organisatie die nog een vrachtwagen vol aardige damherten overheeft, die vervolgens over het hek gekieperd worden. Alleen de veelvraat is uitgeroeid, de wolf bijna nooit thuis, en de linx is ook nergens te bekennen.
En die paar vosjes lusten geen damhert. Die hertjes planten zich onbedreigd voort met een snelheid die de konijnen niet eens kunnen bijhouden. Dan wordt er vrij snel geklaagd dat al die pokke herten het landschap vernielen en de jagers vieren weer een feestje. Maar plots is er een "actiecommitee tot behoud van het weerloze" en die heeft medelijden met die zielige dooie bambi's dus die lui bezetten het gemeentehuis. Stenen vliegen door de lucht en traangas door de straten. Auto's worden doorgesneden, en brandslangen in de fik gestoken.
Zie, dat kunnen wij in ons land dus niet hebben...Ga maar een natuurfilm kijken, ook leuk!
Omtrent onze beschaving moet ik je uit die hoopvolle droom helpen. Waren wij nog maar die "primitieve" dieren. Want dieren vreten alleen vreemde dieren op. Zij plegen geen genocide op soortgenoten. (Omdat vervolgens te ontkennen) Dieren Martelen geen soortgenoten en stellen met opzet de dood nog wat uit. Heel beschaafde amerikanen zeggen dat een beetje waterborden geen marteling is...
Zeker dieren in de paartijd vechten, maar de tegenstander hoeft niet dood. Hij moet slechts honderd meter oplazeren. De rest van het jaar zijn de soorten onderling heel verdraagzaam. Ik loop al ruim zestig jaar met honden. Die zijn letterlijk tot de tanden gewapend. Maar ik moet het eerste serieuze gevecht nog meemaken, terwijl ze echt altijd loslopen. Honden en andere roofdieren zijn op veel beschaafder dan de mens
En hebben een groot vermogen tot conflictbeheersing. Zij eten niet met mes en vork, maar verdedigen hun jongen met hun leven. Mensen gooien bommen op hun jongen. Of leiden ze op tot soldaten, en leren ze hun eigen ouders te doden. Bonobo's zijn heel geile aapjes, en lossen alles op met sex. Wil je een banaan? eerst sex...O, ok. Ze vinden het niet zondig. Ze gooien geen homo bonobo's voor straf uit hoge bomen. Toegegeven zij schrijven geen oratoria, maar bij gunstig weer zingt de zanglijster haar wonderschone melodie. UIT HET HOOFD!!
En wij schelden onze vrouwen uit voor birdbrain! Er is een kans dat die mooie vogelzang gewoon betekent: "Sodemieter allemaal op, dit is mijn tuin en blijf met je gore snavel van mijn regenworm af". Maar dat weten wij niet zeker, of wel soms?
Daarom wordt ik ook altijd razend als ik een Buma of een Zeegers of een Knevel hoor blaten dat de mens is aangesteld als rentmeester van deze aarde. Dat is ruw geschat 2 miljoen jaar lang ook aardig goed gegaan Maar toen waren er ook nog geen christenen. Maar zodra wij landbouw en veeteelt ontdekten ging het mis...Men ging bidden om regen, en de vijand jatte je appelen
En thans het gaat steeds misser! Ik kan bijna geen journaal meer zien of kinderen schieten op school hun vriendjes dood. En de Amerikaanse opper-aap roept dan dat ze onderwijzers moeten bewapenen! Dat is toch echt krankzinnig?! Soldaten gaan toch ook geen les geven?
En als je dan maar sport wilt zien kom je tot de ontdekking dat een groot deel van de atleten niet mee mag doen wegens doping. De rest van de atleten gaat gewoon door? Waarom? Omdat zij nog niet betrapt zijn daarom!
Daarom ;
Requiem aeternam

De statig ruisende pilaren, zo ongenaakbaar theatraal
filt'ren zacht het morgenlicht
fluisteren met tere bla'ren
in mijn groene kathedraal
een geheimnisvol gedicht
En luister met ontsteltenis
hoe huiveringwekkend mooi dat is.

Een bij, verstrikt in zilveren draden
in dat stille morgenuur
Danst, door schone schijn veraden
bedauwd, doorstraalt van zonnevuur
een dodendans in zijn gevangenis
Ach hoe afschuwelijk mooi dat is.

Daar stijgen wervelend omhoog
de vogels met hun zilveren stem.
In de azuren hemelboog
huilen zij hun requiem
zingen zij een dodenmis.
Hoe ontzagwekkend mooi dat is.

Nu, schitterend van zijdeglans
op het fluweelgroen mostapijt.
restanten van een laatste dans
gestolde tranen in de tijd.
twee vleugeltjes van goudbrokaat
is alles wat het achterlaat,
een licht weemoedig droefenis...

Maar zie toch eens hoe mooi dat is.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 feb 2018 05:08

Gershom schreef:
24 feb 2018 04:54
Petra schreef;
Ik hanteer het standpunt; de natuur zoveel mogelijk de natuur laten.
Vreten ze mekaar op; het zij zo. Is de zwakste de klos; sja, het zij zo.
Wat dieren betreft dan.
Wat mensen betreft.
Sja, we zijn niet voor niks boven het primitieve dierenbestaan uitgegroeid, denk ik hoopvol. Al vraag ik me wel eens af hoe dik of sterk dat laagje vernis in de praktijk is. :roll:
Maar goed; we communiceren. En dat is al heel wat
(Bedankt voor het schrijfstijl compliment Nu ga ik nog beter mijn best doen)

Omtrent onze beschaving moet ik je uit die hoopvolle droom helpen. Waren wij nog maar die "primitieve" dieren.
Dat laagje vernis is dan ook niet altijd een prettig laagje.
Ik heb dan ook niet bepaald een hoge pet op van de mensheid, mild uitgedrukt, had ik al 's ergens geschreven.
Maar toch, wij doen meer met onze hersenpan dan die vogeltjes. En ik denk dat het hem erin zit dat we dat op een betere manier kunnen gaan benutten...ooit!
Immer hoopvol :D

Ik denk ook dat van elk goed ding wat er bij ons opkomt daarmee direct de keerzijde in het leven wordt geroepen. Hence... is de kwestie hoe dit patroon te doorbreken is.
Waarmee ik er maar van uitga dát het te doorbreken is, anders kun je er net zo goed meteen de brui aan geven.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 feb 2018 22:51

24 feb 2018 02:41
Gershom schreef:
24 feb 2018 02:26
23 feb 2018 02:21
Jammergeonoeg vebeeld men zich dat Halal of Koosher zonder verdovig slachte betekent. Geen idee waarom.
omdat het onbedwelmd slachten door middel van een halssnede is toegestaan.
Dat is wat men zich verbeeld. Maar dat is nog altijd geen reden. Waarom zou het niet goed zijn als een dier verdoofd wodt alvorens het wordt geslacht? Het probleem hang wellicht samen met het feit dat verdoven zowel in de 7e eeuw vóór als van onze jaartelling helemaal niet mogelijk was, Daarom wordt het niet genoemd door Thora of Koran. Maar om daaruit de conclusie te trekken dat het niet zou moeten lijkt me niet erg goed onderbouwd. Een alwetende god had de ontwikkeling toch wel kunnen voorzien en er iets over zeggen? Dat hij dat niet gedaan heeft bewijst geenszins dat het hem wat interesseeerd.
Nu kan ik je even niet goed volgen. Je eerste opmerking lijkt te suggereren, dat je geen idee hebt waarom mensen denken dat een ritueel geslacht dier de hals wordt doorgesneden zonder verdoving. Daaruit trok ik de conclusie dat jij dacht dat verdoving voor of direct na de halssnede, wel is toegestaan. Heb ik een onjuiste conclusie getrokken?

Voor wat de geschiedenis betreft. Toen die bijbelse voorschriften tot stand kwamen is er door de mensen wel degelijk nagedacht om het lijden van dieren te verlichten. Voor die tijd werden dieren vaak op willekeurige en vaak wrede wijze omgebracht. "Gij zult het bokje niet koken in de melk van zijn moeder is een ethisch gebod". Ook de pijnlijk nauwkeurige instructies
omtrent de manier waarop de slager zijn werk moet verrichten en het strenge toezicht dat daarbij wordt uitgeoefend geeft wel aan dat je niet met een stelletje losgeslagen sadisten te maken hebt, maar met mensen die de belangen van het dier ook in het oog hielden. En daarbij alles in het werk stelden om zo fijnzinnig mogelijk met dieren om te gaan. De motieven om koosjer te slachten, komen dus voort uit hoogstaande overwegingen. Daar twijfel ik niet aan. Evenals de voorschriften hoe om te gaan met slaven. Voordat de regels die de Thora stelt van kracht werden was de slaaf een voorwerp zonder gevoelens, een stuk meubilair.
Door dit te regelen gingen (sommige, niet alle) slaven er zeker op vooruit. In onze eeuw heeft men het niet meer over slaven. (Als je er over zwijgt is er geen probleem is de redenering) Maar er wordt nergens openlijk beleden dat slaven houden verkeerd en immoreel is!
En we zijn uiteraard wel vlees blijven eten. En om die reden roept men hard dat Koosjer slachten wel goed is.
Desondanks ben ik een tegenstander van ritueel slachten omdat wij een aantal eeuwen verder zijn, en nu wel de beschikking hebben om de techniek van het slachten te verfijnen. En wij het lijden van dieren wat meer kunnen verlichten.
Uitsluitend religieuze starheid verhinderd de gelovigen gebruik te maken van ons voortschrijdend inzicht.
Omdat de "WET" niet veranderd mag worden. Want het staat zo in de "heilige"
boeken en die zijn onaantastbaar. Dus wordt elk middel in de strijd geworpen om verandering tegen te gaan. Termen als racist en antisemiet
worden misbruikt in verontwaardigde emotionele betogen. De vrijheid van godsdienst is in gevaar, en iedereen die pleit voor het verlichten van die starre wetgeving wil waarschijnlijk een nieuwe holocaust beginnen. En Hitler is ook zo begonnen. Iedereen die zo begint is een Hitler of erger. Ik wil alleen ritueel slachten verlichten, maar verder mogen de joden gewoon van de tram gebruik maken en in het park op een bankje zitten. Daarbij zelfs een broodje pekelvlees naar binnen schuiven, vermits de leverancier van dat beleg maar zo pijnloos mogelijk aan zijn eind gekomen is. Beter is gewoon pindakaas natuurlijk maar ach, je kunt niet alles hebben.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 feb 2018 02:53

Gershom schreef:
24 feb 2018 22:51
24 feb 2018 02:41
Nu kan ik je even niet goed volgen. Je eerste opmerking lijkt te suggereren, dat je geen idee hebt waarom mensen denken dat een ritueel geslacht dier de hals wordt doorgesneden zonder verdoving. Daaruit trok ik de conclusie dat jij dacht dat verdoving voor of direct na de halssnede, wel is toegestaan. Heb ik een onjuiste conclusie getrokken?
Als je de teksten erop naslaat weet ik vrijwel zeker dat er met geen woord over verdoven wordt gesproken. De idee dat het niet zou mogen stamt dus uit een latere tijd.Ik vermoed dat men toen gewoon de traditie is blijven volgen en er toen niet diepgaand over heeft nagedacht. Wat jij erover zegt is eigenlijk niet andes.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 feb 2018 16:02

Van dierentuinen naar ritueel slachten :shock:

Heb vroeger zo'n 8 jaar vakantiewerk in dierentuin gedaan (Noorder Dierenpark). Erg leuk om achter de schermen te kunnen kijken. Maar ik zat niet aan de dierverzorgerkant maar in de horeca en kreeg hier te doen met de vaak vervelende soort " homo sapiens". Friezen op verlof die je in overstaanbare klanken iets duidelijk willen maken, gillende kinderen, overspannen ouders, schoolreisjes, bussen vol bejaarden, bussen vol mensen met down en andere syndromen. Een mooie leerschool dat wel. Zo kwam ik er achter dat olifanten niet van improvisatie-jazz muziek houden en een optreden gestaakt moest worden omdat niet alleen ik maar ook de olifanten dreigden amok te maken. Al met al andere tijden waarin wel steeds meer het educatieve karakter van het dierenpark ging meespelen. Een biochron over evolutie gevuld met dieren die lange tijd evolutionair onveranderd bleven zoals Molukse degenkrabben , haaien en kakkerlakken. Helaas is het park nu verhuisd en een megalomaan iets geworden Wildlands Adventure Zoo Emmen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 25 feb 2018 17:24

Onze oudste heeft ons enthousiast gemaakt voor de opvangcentra voor dieren, omdat mensen ze kwijt willen. Inderdaad die schildpad wordt toch behoorlijk groot en een puberende papegaai schreeuwt nogal -net als puberende jongeren- .
O.a in Almere...-gaan we deze week naar toe- is zo'n opvang. Alles is nog niet perfect, maar er is enthousiasme en er zijn groei mogelijkheden.
https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/fra ... ark-almere.

Nog een stichting die o.a dieren van circussen opvangt. www.vier-voeters.nl/projecten-2/grote-k ... en/felida/.
@Gershom, wilde dieren zijn sinds september 2015 verboden bij circussen, dus hebben we die zomer de leeuwen gezien die een spuit kregen-times flies- . Maar die dieren moeten ergens naar toe, gaan ze dan ook naar de dierentuin, of gaat dat meestal niet goed?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 25 feb 2018 20:35

Storm schreef:
25 feb 2018 17:24
Onze oudste heeft ons enthousiast gemaakt voor de opvangcentra voor dieren, omdat mensen ze kwijt willen. Inderdaad die schildpad wordt toch behoorlijk groot en een puberende papegaai schreeuwt nogal -net als puberende jongeren- .
Hangbuikzwijn uit 't asiel?

[mode=homer]Hmm, hangbuikzwijn.[/mode]
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 25 feb 2018 22:40

doctorwho schreef:
25 feb 2018 16:02
Heb vroeger zo'n 8 jaar vakantiewerk in dierentuin gedaan (Noorder Dierenpark). Al met al andere tijden waarin wel steeds meer het educatieve karakter van het dierenpark ging meespelen. Een biochron over evolutie gevuld met dieren die lange tijd evolutionair onveranderd bleven zoals Molukse degenkrabben , haaien en kakkerlakken. Helaas is het park nu verhuisd en een megalomaan iets geworden Wildlands Adventure Zoo Emmen.
Het Noorder dierenpark was in mijn beleving een schoolvoorbeeld van goed beheer. De dochter van de oud directeur trouwde met een architect en samen namen zij voortvarend de vernieuwing van de toen sterk verouderde dierentuin ter hand. De tuin werd een groot succes en de nadruk lag sterk op onderwijs. Waar andere parken hun toevlucht namen tot kermisachtige attracties, was daar in Emmen geen sprake van. Iedere vakantie kampeerden wij in de omgeving van Emmen om met de kinderen het park dagelijks te bezoeken. Een jaarkaart voor een gezin was belachelijk goedkoop, en verleende tevens gratis toegang tot Artis, Blijdorp, safaripark-Arnhem, Keulen en zelfs nog een dierentuin in Denemarken. Alleen Denemarken hebben wij nooit bezocht. Naar al die andere gingen wij met grote regelmaat. In de nieuwe tuin Bij Emmen ben ik nog nooit geweest. Bang voor een teleurstelling...

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 25 feb 2018 23:02

Storm schreef;
@Gershom, wilde dieren zijn sinds september 2015 verboden bij circussen, dus hebben we die zomer de leeuwen gezien die een spuit kregen-times flies- . Maar die dieren moeten ergens naar toe, gaan ze dan ook naar de dierentuin, of gaat dat meestal niet goed?
Circussen hebben grote moeite hun dieren kwijt te raken. De meeste oud circusdieren vertonen afwijkend gedrag. Bovendien zijn leeuwen en tijgers makkelijk tot voortplanten te bewegen dus dierentuinen zetten die dieren aan de pil. Het geboorte overschot is vaak zo groot dat er onderling uitwisselings-trucs gebruikt worden in de trant van; Aangeboden één Okapie, maar dan moet je er wel twee leeuwen verplicht bij nemen. Kosteloos dat dan weer wel.
Een aantal jaren geleden is er een park in gebruik genomen waar getraumatiseerde beren worden opgevangen die in het land van herkomst werden misbruikt om geld mee op te halen op straat. Daar zijn ook wel circusberen terecht gekomen die er doorgaans niet zo slecht aan toe waren dan hun straat en plein soortgenoten.
Ook de "stichting aap" heeft veel afgedankte proefdieren opgevangen. Maar ook veel apen die als schattig baby aapje in gezinnen terecht kwamen maar uitgroeiden tot levensgevaarlijke chimpansees, die nooit een adequate sociale omgeving hadden gekend. En een aap die niet eens weet dat hij een aap is, kan je niet in het wild uitzetten.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 26 feb 2018 00:49

De Encyclopedist schreef:
25 feb 2018 20:35
Hangbuikzwijn uit 't asiel?

[mode=homer]Hmm, hangbuikzwijn.[/mode]

Tja, rare snuiters heb je er altijd bij. Maar voor niks krijg je een dier ook niet mee uit de asiels. Dus of dit nu goedkoper was?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Banned

Bericht door Petra » 26 feb 2018 05:23

Sja, we mogen de dieren die een goed leven hebben gehad natuurlijk niet opeten.
Alleen de dieren die we eerst een beetje mishandeld hebben (opgesloten en opgestapeld vervoerd) mogen we smakelijk van genieten. :?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 26 feb 2018 09:17

Gershom schreef:
25 feb 2018 22:40
In de nieuwe tuin Bij Emmen ben ik nog nooit geweest. Bang voor een teleurstelling...
Ik ben er ook nog niet geweest de laatste maal dat ik het oude park bezocht was met een reunie van oud collega's. Er was te zien dat de sleet erin zat het onderhoud werd niet meer goed gedaan, omdat de verhuizing op stapel stond.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 26 feb 2018 11:03

Petra schreef:
26 feb 2018 05:23
Sja, we mogen de dieren die een goed leven hebben gehad natuurlijk niet opeten.
Alleen de dieren die we eerst een beetje mishandeld hebben (opgesloten en opgestapeld vervoerd) mogen we smakelijk van genieten. :?
Het is denkbaar dat, als mensen om wat voor reden dan ook, de moeite nemen een dier naar het asiel te brengen, en de medewerkers aldaar hun best doen voor dat beestje een goed tehuis te zoeken, zij niet verwachten dat het dier in de kookpot beland. Wanneer mensen een weeskind adopteren verwacht je toch ook niet dat je die wees in een bordeel terug vind? Of uitgebuit wordt in een kledingatelier? Dan hadden ze dat biggetje wel meteen naar het slachthuis gebracht. Want een dieren asiel is nu juist het tegenovergestelde van een abattoir.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 26 feb 2018 11:45

Gershom schreef:
22 feb 2018 23:31

Goed dat je deze nuance even aanbrengt. Wanneer je niet dagelijks dieren observeert is het lastig om vast te stellen of het beestje het een beetje naar zijn zin heeft. Het is voor een bezoeker vaak zonneklaar dat een tijger die de hele dag stereotiepe dwanghandelingen verricht ernstig lijdt. Zeer zeker geestelijk, en ook vaak lichamelijk. Soms schuren dieren hun huid stuk aan de muur, en raken min of meer verslaafd aan die pijn die dat veroorzaakt. Het is de enige sensatie die zij beleven, en gelijk te stellen aan het zich compulsief verwonden van getraumatiseerde mensen.

Zijn er meerdere dieren van verschillende soorten in één ruimte, en is er onderling weinig agressie? Is de voortplanting in orde? Zorgen de ouders goed voor de nakomelingen? Spelen de dieren onderling? Dat zijn belangrijke indicatoren. Ook de inventiviteit van de verzorgers speelt een rol. Bedenkt de leiding voldoende activiteiten waaraan de dieren graag mee werken? Meestal staan de beesten onder regelmatig veterinair toezicht en wordt er gecontroleerd op ingewand-parasieten en doorgegroeide teennagels. Ik ken mensen die het slechter hebben, en dat ook te kennen geven. Mensen die 10 of meer uur per dag achter een ratelende naaimachine doorbrengen in een stoffige fabriekshal, zijn die vrij? Dartelen zij onbekommerd van boom naar bloem? Ik spoot jaren achtereen kachels met giftige verf in een tochtige loods. Werd ik daar gelukkig van?
Ik heb in principe niets tegen een dierentuin. Ik ga er gaarne heen met de kinderen en tegenwoordig denk ik toch echt wel dat er de dieren liefdevol behandeld worden door hun verzorgers. Ik zie pinguïns die echt wel in hun sas lijken. Ik zie herbivoren die echt wel veel minder schichtig zijn dan hun broeders en zusters in de natuur. Ik zie primaten hun leventje leiden. Ik zie olifanten statig wezen...

Waar ik echter minder graag naar kijk zijn de roofdieren. Zo'n beer die daar wat zit te zitten. Een leeuw of tijger die wat rondjes loopt. Dan beeld ik mij steeds in hoe die dieren hun prooien continu ruiken zonder ooit hun jachtinstinct in de praktijk te kunnen brengen. Lijkt mij verdomd frustrerend. Dan krijg je wel je vreten maar is dat voldoende?

Die pinguïns kunnen zwemmen en visjes vreten. Die apen kunnen de aap uithangen, die grazers kunnen grazen, die vissen kunnen zwemmen, die olifanten kunnen samen een statige familie vormen... Maar die roofdieren, die hebben geen honger.

Als mens ben ik mij zeer bewust van mijn instincten en hoewel ik misschien een bepaalde controle kan hebben over mijn instincten weet ik wel dat echt oprechte gelukkige momenten diegene zijn waar ik mijn instincten kan volgen. En dat gaat over meer dan seks. Dat gaat over mij thuis voelen in mijn sociale groep, maw de aap uit te hangen met andere apen. En dat maakt mij gelukkig. Nu is de mens ook een predator en dat instinct ken ik ook. Ik heb vroeger gejaagd op groot wild en ik kan je vertellen dat een hele week hetzelfde hert achtervolgen en doden een onbeschrijfelijk gevoel geeft. Een gevoel waar ik achteraf wel wat gewetens problemen met had en daarom ben ik ook vrij snel gestopt met jagen. Geen probleem, ik heb nog meer dan voldoende instincten waar ik van kan genieten. En daar reken ik zelfs, rustig in mijn geborgen zetel, een boek lezen bij.

Ik ben echter geen bioloog en mijn observaties zijn dus deze van een leek die geen flauw idee heeft waar hij over spreekt. Maar is een roofdier dat niet kan jagen niet net zoals een aap die alleen moet zijn? Zoals een vogel die niet kan vliegen? Een pinguïn die niet mag zwemmen? Zoals een mens die enkel maar die stoffige fabriekshal kent?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Plaats reactie