Dierentuin; Hel of Paradijs?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Dierentuin; Hel of Paradijs?

Bericht door Gershom » 22 feb 2018 03:01

Hel of paradijs??
Als oud Artis medewerker heeft die vraag bij mij niet altijd op de voorgrond gestaan.
Dieren verzorgen was gewoon werk dat ik graag deed. Als kind raapte ik gewonde vogeltjes op, of probeerde ik een al dan niet verdwaalde egel het leven te redden...
Die verzorgingsdrift ging erg ver. Mensen-vriendjes had ik niet. Gewoon omdat ik er geen behoefte aan had. Ik had immers een tuin vol vriendjes, waar je nooit ruzie mee kreeg... Wij waren arme mensen, en dus moest ik snel naar de ambachtsschool, om daarna zo spoedig mogelijk geld te verdienen. Ik leerde voor timmerman. Een op goed geluk gekozen vak, omdat het het eerste was dat mij te binnen schoot bij de vraag:"Wat of ik wilde worden"? Het viel bitter tegen. Ik had en heb nog steeds, twee linkerhanden. De praktijkvakken waren een marteling, en de vak-theorie en materialenkennis interesseerde mij totaal niet. Mijn schooltas zat vol dierenboeken, zodat ik wel een goed cijfer kreeg voor Ned.taal. Na twee jaar werd mij een diploma verstrekt, voornamelijk omdat men mij niet nog een jaar wilde zien doormodderen. Ik was de nachtmerrie van iedere leraar.
Van een bevriende schrijver van hondenboeken kreeg ik een mooie aanbevelingsbrief, waarmee ik met succes kon solliciteren bij Artis. Het was een dierentuin waar ik al jaren inglipte bij gebrek aan geld voor een kaartje. Op een steenworp afstand van het tropenmuseum liep er een zeer stille weg achter langs het aquarium gebouw. Er kwam daar nooit iemand, en afgeschermd door dicht struikgewas kon ik mijn fiets tegen het hek plaatsen en er eenvoudig overheen klimmen. Daar stond ik dan in de tuin, en liep verder met een gezicht alsof ik best wel een kaartje had. Dat ging heel lang goed, totdat ik een keer betrapt werd door een voorbij komende oppasser. (Zo heette dat toen nog) Hij vroeg mij of ik wel een kaartje had, waarop ik stamelde dat ik dat net verloren had, en om die reden in de struiken aan het zoeken was. De man grijnsde want hij had mij uiteraard heus wel over het hek zien klauteren. Als ik hem zou helpen zou hij er geen werk van maken zei hij.En hij ging mij voor naar de vlakbij gelegen runderverblijven.Hij stelde mij een schep en een kruiwagen ter hand, en ging vervolgens de krant zitten lezen.
Ik was in de wolken! Mest wegscheppen bij echte Bisons en Zebu's en imposante Watoetsi runderen. Na sluitingstijd vroeg hij wanneer ik weer kon komen...

Tijdens mijn leertijd kwam ik er achter dat mijn voorkeur lag bij de grote roofdieren
En na wat omzwervingen kwam ik uiteindelijk terecht bij de Hondachtigen en Hyena's.
Het werden de mooiste jaren van mijn leven. Maar zoals dat gaat, ik werd verliefd, en kwam tot de ontdekking dat ik van het magere salaris van dat gemeentebaantje onmogelijk een fatsoenlijk bestaan kon opbouwen. Dus zocht en vond ik beter betaald werk. Veel minder leuk, maar erg veel keus was er niet.
Toch zijn Dierentuinen mij altijd blijven trekken. Terwijl ik in die tijd echt wel tegen schrijnende toestanden aanliep. Artis was een zeer oude instelling, en men was in die jaren nog niet zo hard bezig met dierenwelzijn. Met name de tragische toestand van een half krankzinnige chimpansee was te akelig voor woorden. Geheel alleen in een ijzeren kooi voorzien van dikke tralies zat hij daar ten prooi aan geweldadige woedeaanvallen, en verstoken van contact met soortgenoten. Niemand kwam op het idee dat dit neerkwam op marteling.
Pas na het verschijnen van de studie van Konrad Lorenz; "over agressie bij dier en mens", begon men te ontdekken dat dieren ook gevoelens hadden, en vaak behoefte aan sociaal contact. Dat hun huisvesting speciale eisen stelde wilde men tot succesvolle voortplanting komen. Kortom Ethologie was in opmars, en in een vrij snel tempo werd het lot van veel soorten in de dierentuin sterk verbeterd. Waar voorheen het tentoonstellen van zoveel mogelijk verschillende soorten het voornaamste doel was, verschoof het accent naar het houden van groepen in een zo natuurlijk mogelijke omgeving. Dit ging vergezeld met betere voorlichting van het publiek en educatieve programma's voor kinderen. TV. was volop in opmars, en de bioloog Han Rensenbrink vormde samen met de omroepster Tanja Koen een eerste regelmatig terugkerende programma over dierentuinen, en wat zich daar achter de schermen voor moois afspeelde. Leuk en leerzaam voor jong en oud. Mede daardoor ging de ontwikkeling ten goede razendsnel. Artis verwierf zich een respectabele reputatie door het opzetten van fokprogramma's van dieren die dreigden uit te sterven. Daardoor is o.a. de Wisent behouden gebleven omdat er dieren opnieuw met succes in het wild konden worden uitgezet.
De studie biologie aan de universiteit werd afgestoft en won aan populariteit, waardoor er weer nieuwe fondsen beschikbaar kwamen voor gedragsonderzoek. Deze betrekkelijk jonge wetenschap maakte mede door de populaire tv en filmprogramma's een grote sprong voorwaarts, en dat resultaat is nog steeds merkbaar.
Denk Alleen maar even aan de goed verkopende boeken van Frans de Waal, die zonder een Dierentuin vermoedelijk nooit geschreven waren.
Zonder die tuinen zou onze kennis en ons besef van waardering voor het leven buiten onze eigen soort nooit zo explosief zijn ontwikkeld. Toen ik zestig jaar geleden begon met mijn belangstelling was de kennis van het gemiddeld publiek van diergedrag vrijwel nul.
Het beperkte zich tot apies kijken, en het was zelfs in een dierentuin normaal dat er ten behoeve van het publiek voorstellingen werden georganiseerd met mensapen die plaatsnamen een een gedekte tafel, en daar met vork en mes leerde eten... Men vond dat vermakelijk. Niet Pathetisch!

Helaas staan wij aan te top van de voedselketen. Homo Sapiens, die niet zo goed is in nadenken, maar des te beter in vermenigvuldigen. Een ramp voor een groot deel van het huidige leven op onze planeet.
Kunnen wij niet weg?...

Petra
Banned

Re: Dierentuin; Hel of Paradijs?

Bericht door Petra » 22 feb 2018 06:36

Ik heb je hele epistel gelezen. Nice!
Alle bommen nog aan toe, ik dacht dat ik een spraakwaterval kon zijn, maar jij overtreft dat in volle glorie. :lol:

Wat je topic vraag betreft.

Zoals je aan het einde schrijft over alle kennis die wij over dieren hebben opgedaan dankzij de dierentuinen.. klinkt het mij alsof dat dan iets goeds is. Dieren hebben bestaansrecht zodat wij er kennis van kunnen nemen.
Of ehh... alsof ze er zijn ter onze leering ende vermaeck.

Mijn mening is dat dieren (evenals mensen overigens) niet in gevangenschap horen te leven.
Met een hele simpele: punt uit!

Hoe dat dan met mijn knorrende vleesverlangende buikje moet... kweenie. :?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 22 feb 2018 12:32

Petra schreef;
Dieren hebben bestaansrecht zodat wij er kennis van kunnen nemen.
Of ehh... alsof ze er zijn ter onze leering ende vermaeck.
Mijn mening is dat dieren (evenals mensen overigens) niet in gevangenschap horen te leven.
Dieren hebben net als mensen geen bestaansrecht. Ze bestaan. Een recht is doorgaans iets dat door derden wordt toegekend.
Niemand heeft mij dat recht verleent. Ik ben evenals mijn honden autonoom. Dat neemt niet weg dat wij vaak van anderen afhankelijk zijn.
Maar dat heeft meer te maken met onze sociale levenswijze. Er zijn levensvormen die veel onafhankelijker kunnen overleven. Je zegt ook niet van heesters en struiken dat zij bestaansrecht hebben?
Dieren zijn er wel degelijk tot leringe ende vermaeck, daarvan ben ik wel overtuigd. Ik vermaak mij als zolang ik mij kan herinneren met dieren, en dat is wederzijds. Niet in de zin van circusattractie. (Er is niets zo akelig dan een aangeklede beer op een fietsje) Maar ik heb wel honden opgeleid tot reddingshond en speurhond. Honden leren graag, zoals de meeste kinderen graag naar school gaan. Maar buiten praktische overwegingen is het ook boeiend diergedrag te observeren om er van te leren. Daarin zie ik niets verkeerds. Integendeel, dieren wordt vaak leed toegebracht vanwege gebrek aan kennis. Zo denken wij wel vaak dat dieren lijden onder beperkte bewegingsvrijheid omdat wij zelf niet graag gevangen zitten. Maar wij leven in een voor ons relatief veilige omgeving. Wij zijn slechts een gevaar voor onze eigen soortgenoten. De kans dat ik straks onder een bus kom is veel groter dan de mogelijkheid door een beer te worden opgegeten. De meeste dieren echter worden van alle denkbare kanten bedreigd. Te land ter zee en in de lucht. Zij moeten onafgebroken waakzaam zijn, en mogen zich ook niet verwonden. Dierentuinen bieden een doorgaans veilige omgeving en gratis medische verzorging zonder eigen risico. Daarom worden dieren in die tuinen over het algemeen ouder dan hun in vrijheid levende soortgenoten. Als sociaal levende dieren in het wild gewond raken betekend dat onmiddellijk statusverlies en vaak een langzame en pijnlijke dood. Tel daarbij op het moment dat een in vrijheid levend dier een gerede kans loopt op het laatst toch nog ten prooi te vallen aan een roofdier en aldus geen rustige natuurlijke dood te verwachten heeft. Er zijn vlak over de grens uitgestrekte natuurparken bekend waarin b.v. wolven gehouden worden. De dieren maken gebruik van vaak vaste routes die als veilig bekend staan. Zij komen niet graag in gebied dat niet tevoren is onderzocht door de moedigsten uit de roedel. Ten behoeve van veiligheid wordt de vrijheid vanzelf ingeperkt. Een neiging die wij ook hebben. Ik loop s'avonds en ook s'nachts graag op de hei. Maar ik kom op dat uur nooit een vrouw tegen.
Niet één, mannen trouwens ook opvallend weinig, maar dat komt omdat wij mannen lui zijn, en liever "boer zoekt vrouw" kijken.
Ondanks het feit dat vrouwen op die uren in de stad veel meer gevaar lopen dat hen iets naars overkomt. Het instinct waarschuwt je niet in het donker op een eenzame plek te begeven...Dus beperk je de vrijheid. Je bent niet bang voor een beer, maar voor een soortgenoot, die volgens jouw eigen woorden niet in de gevangenis thuis hoort... Die laatste stelling kan ik niet onderschrijven. Wij zetten mensen trouwens niet echt gevangen. Zij mogen s'avonds kijken naar het programma "Opsporing verzocht", of naar "Opgelicht" wat een heel leerzaam programma is. Zeker als je weer in vrijheid wordt gesteld en je je carrière wilt voortzetten.
Terwijl zij eigenlijk ondersteboven in de ijzers zouden moeten hangen. Slecht voorzien van twee soorten water. Koud, en langs de muren...

Je mag natuurlijk zonder al te veel wroeging dieren eten. Wij zijn omnivoren, en kunnen dus van alles gebruiken. Zelf ben ik vegetariër omdat vlees niet echt noodzakelijk is. En er zijn voldoende alternatieven. Maar je mag geen soorten uitroeien en hun habitat vernietigen. Je mag ze niet doden omdat hun kop je niet aanstaat. Gij zult een spin niet doodslaan want spinnen vliegen je niet naar de strot (behalve die gemene Japanse vechtspinnen die zo hard schreeuwen voor de aanval) Zelfs een mug moet je liefdevol verjagen, want een mug heeft ook kindjes. En hoeveel bloed zuigt nou één zo'n mug?... Er bestaat geen onkruid nog ongedierte. Er is kruid, gedierte en er zijn onmensen dat is alles.
Ik heb dit betoog met opzet een beetje kort gehouden, om te wennen. Maar wel met de bedoeling hier geen gewoonte van te maken...

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 22 feb 2018 13:03

Als kind kwam ik wel eens in dierentuinen. Nu heb ik daar geen behoefte meer aan.
Ik heb liever dat dieren zo vrij mogelijk rondlopen op een groot terrein. Als ik een tijger zie ijsberen in een kooi word ik daar niet vrolijk van.

En het is, als ze eenmaal in dierentuinen gehouden worden, wel zaak dat ze goed verzorgd en niet mishandeld worden.
Wat dat betreft vind ik het triest hoe dieren in dierentuinen door uithongering en geweld omkomen, in landen die geteisterd worden door gewapende conflicten of economische malaise.

Wilde dieren zie ik het liefst in de vrije natuur, gefilmd door documentairemakers. Hoef niet zelf daar te zijn om een selfie te maken. Ik zie de natuur dan wel op tv.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 22 feb 2018 14:12

Mijn vader zei mee eens: "Dieren horen in de natuur."

Ik dacht aan mijn ratjes, die 's nacht wakker werden als wij gingen slapen en dan uit het hok probeerden te komen.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 22 feb 2018 15:19

@Gershom het was weer kort maar krachtig! Goed zo!!

Voor mij voelt het dubbel, ik kom graag in dierentuinen. Daar op een bank zitten en maar kijken, want in het echt zal ik waarschijnlijk geen tijgers,panters en ijsberen zien dus daar ga ik voor naar de dierentuin.. Vooral de stokstaartjes fascineren me.
De dierentuinen hebben meer oog gekregen voor het nabootsen van de natuurlijke leefomgeving, er is meer ruimte voor de dieren.
Positief; er schijnen soortbehoudprogramma te zijn voor bedreigde diersoorten. Dieren worden in dierentuinen geboren, ze kennen de Afrikaanse savanne niet.
Maar het blijft nabootsen, het is geen vrijheid. Minder stress omdat er niet op hen gejaagd wordt, maar misschien wel stress omdat ze toch in een kleine omgeving leven. En al die kijkende, roepende, toch stiekem voerende mensen.

Maar ook de Afrikaanse savanne is een druk pretpark geworden voor "rijke toeristen'''. De zus van mijn schoonzus heeft er 30 jaar gewerkt en dit soort reizen verzorgd. Men sliep in tenten maar wilden wel minstens een 4 gangen diner, de biertjes en de wijn koud. En zoveel mogelijke wilde dieren spotten of soms jagen -niet bij haar in de groep-. Of de dieren daar die drukte zo geweldig vinden. Maar goed dat is een andere discussie.

Waar ik wel moeite mee heb is een orka in zo'n klein basin zoals in het Dolfinarium. En een circus waar dieren in meedoen kom ik niet. Vorig jaar was er zo'n klein circus in onze woonplaats; we gingen kijken naar de dieren in de hokken die op trailers stonden. Zo ook leeuwen, die zo rustig waren dat we het niet snapten, totdat we zagen dat ze een spuit kregen om ze rustig te houden. Nooit geen vrijheid, alleen die trailer.

Maar ik ben ook hypocriet; ik eet vlees.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 22 feb 2018 19:23

Samante schreef:
22 feb 2018 13:03
Ik heb liever dat dieren zo vrij mogelijk rondlopen op een groot terrein. Als ik een tijger zie ijsberen in een kooi word ik daar niet vrolijk van.
En het is, als ze eenmaal in dierentuinen gehouden worden, wel zaak dat ze goed verzorgd en niet mishandeld worden.
Wat dat betreft vind ik het triest hoe dieren in dierentuinen door uithongering en geweld omkomen, in landen die geteisterd worden door gewapende conflicten of economische malaise.
Vrij rondlopen op een zo groot mogelijk terrein is al jaren standaard praktijk in moderne dierentuinen en safari-parken. Bij een aantal zeer kwetsbare dieren is dat gezien ons klimaat niet altijd mogelijk. Dat wordt zoveel mogelijk opgevangen door ruime verwarmde binnenverblijven, waarin hun habitat perfect wordt nagebootst. Het streven is zodanige condities te scheppen dat de dieren zich ook daar voortplanten. En dieren die zich voortplanten voelen zich onder die condities op hun gemak. Dat is een graadmeter voor het welbevinden.
Een ijsbeer in een kooi zien tijgeren daar wordt inderdaad niemand vrolijk van, maar dergelijke toestanden komen in ons land niet veel meer voor. Dat dieren omkomen in oorlogsgeweld is niet alleen in dierentuinen het geval maar ook in het wild. Door oorlogen in Afrikaanse binnenlanden is de laagland zowel als de berg-gorilla thans met uitsterven bedreigd. Vluchtende bevolking heeft grote delen van het leefgebied van deze dieren ontbost, want men moet toch koken en warm blijven. Stroperij brengt intussen de genadeslag toe.
Maar ook zonder oorlogsgeweld komen dieren vaak om door bosbranden waarvan een groot deel veroorzaakt wordt door de mens.
Wij moeten de zaken zuiver stellen. Dieren komen niet jammerlijk om door het bestaan van dierentuinen, maar door geweld van "homo niet zo erg sapiens"...
Zoals weeskinderen niet omkomen door weeshuizen, maar omdat onze eigen soortgenoten daar bommen op gooien.
Dieren worden op grote schaal slecht verzorgd en mishandeld in slachthuizen, niet in dierentuinen. Althans niet in ons land.
Wat documentaires betreft. Het is mooi dat het er is, maar door toedoen van ons eigen handelen, en de ongebreidelde groei van onze soort,
is er straks geen vrije natuur meer over om dieren in te filmen. Want wij moeten daar allemaal heen vliegen en selfies maken met de laatst overgebleven Orang-oetan...
Daarna zijn dieren uitsluitend nog te bezichtigen in door ons aangelegde parken en tuinen. Kinderen in veel Afrikaanse landen hebben in hun leven nog nooit een giraffe of leeuw gezien. Zij moeten daarvoor o ironie, een bezoek brengen aan een dierentuin.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 22 feb 2018 19:37

Ben blij dat je weer terug bent Gershom, je schrijft fantastische en onderhoudende verhalen waar de gemiddelde mens nog een hoop van kan leren!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 22 feb 2018 19:38

@Gershom: :thumbup: Goed gesproken! :)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 22 feb 2018 19:50

Storm schreef;
Waar ik wel moeite mee heb is een orka in zo'n klein basin zoals in het Dolfinarium. En een circus waar dieren in meedoen kom ik niet. Vorig jaar was er zo'n klein circus in onze woonplaats; we gingen kijken naar de dieren in de hokken die op trailers stonden. Zo ook leeuwen, die zo rustig waren dat we het niet snapten, totdat we zagen dat ze een spuit kregen om ze rustig te houden. Nooit geen vrijheid, alleen die trailer.
Maar ik ben ook hypocriet; ik eet vlees.
Een dolfinarium is geen dierentuin, en ik haat ook de uitbuiting van dieren die duidelijk alleen gehouden worden om er geld mee te verdienen
Zeehonden met een bal op hun neus, walrussen die in hun vinnen klappen en prachtige dolfijnen die door hoepeltjes moeten springen, het is allemaal walgelijk. Het dient geen enkel doel, en ik hoop dan ook dat de dolfijnen op een dag wraak zullen nemen, vanwege de dagelijks terugkerende vernedering die zij moeten ondergaan. Wij doen niet meer aan gansslaan, katknuppelen en dwergwerpen. maar helaas nog wel aan sportvissen en plezierjagen. Er valt nog genoeg beschavings-werk te doen.
Ik dacht dat circusnummers met met wilde dieren onlangs in Nederland verboden zijn. Het laatste circus in ons land is geloof ik niet lang geleden failliet gegaan.
Wat is er mis met af en toe vlees eten? En tijger eet ook af en toe mens.
Zolang het maar niet halal of koosjer aan zijn einde is gekomen.
Zie daar op toe.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 feb 2018 20:51

Ook dit is weer zo'n dubbel onderwerp. Dieren horen vrij te zijn en in de natuur te leven, maar ook ik maak me schuldig aan dierentuin-vermaak. Want wat is het leuk een olifant van dichtbij te zien! En deze olifant (zo maak ik mezelf wijs) weet niet beter en wordt goed verzorgd.
Echter, als ik dan langs een veel te klein tijgerverblijf loop, waarin de tijger heen en weer, heen en weer, heen en weer sjokt denk ik: Dit kan niet!!
Misschien moeten dieren een goed zorgeloos bestaan hebben (opgevreten door roofdieren worden ze immers in de dierentuin niet) en zijn ze beter af dan in de natuur (leven ze doorgaans korter).
Misschien is de dierentuin wel hel en paradijs tegelijk?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 22 feb 2018 23:31

dikkemick schreef;
Misschien is de dierentuin wel hel en paradijs tegelijk?
Goed dat je deze nuance even aanbrengt. Wanneer je niet dagelijks dieren observeert is het lastig om vast te stellen of het beestje het een beetje naar zijn zin heeft. Het is voor een bezoeker vaak zonneklaar dat een tijger die de hele dag stereotiepe dwanghandelingen verricht ernstig lijdt. Zeer zeker geestelijk, en ook vaak lichamelijk. Soms schuren dieren hun huid stuk aan de muur, en raken min of meer verslaafd aan die pijn die dat veroorzaakt. Het is de enige sensatie die zij beleven, en gelijk te stellen aan het zich compulsief verwonden van getraumatiseerde mensen.
Wat die slechte situatie betreft, waren de oudste dierentuinen er vaak lange tijd beroerd aan toe. Met Artis als afschrikwekkend voorbeeld.
Omdat die tuin begonnen is als een menagerie van welgestelde heren, met als oogmerk het bevorderen van de kennis der natuur. Dieren speelden daarbij geen rol van betekenis. Het ging voornamelijk om een bonte verzameling fossielen, geologische artefacten en mineralen waarbij men meer dacht aan een museum dan aan een dierentuin. De Levende have stelde in die tijd dan ook weinig voor. Totdat zich een gelegenheid voordeed de levende have van een failliet circus op te kopen. plotseling groeide het aantal soorten dat men moest huisvesten.

Uiteraard gerekend naar de normen en conform de bouwvoorschriften van bijna 200 jaar geleden. Toen men van dieren eigenlijk alleen maar wist dat ze gevaarlijk konden zijn. Dus de verblijven werden opgezet als gevangenissen waaruit geen ontsnappen mogelijk was. Dikke muren en kleine raampjes vaak voorzien van tralies ter dikte van een arm. De roofdiergallerij die evenals het berenverblijf gebouwd werd rond 1860 zijn veel te lang in gebruik gebleven en je zou er nu uitsluitend wezens in onder willen brengen van het kaliber Stalin, Hitler, Pol Pot, en Mao.
Artis werd een afschrikwekkend voorbeeld van de remmende voorsprong. Financieel kwam men tweemaal in de gevarenzone en dreigde een bankroet. Dat kon worden afgewend door de tuin over te dragen aan de gemeente, waarbij de universiteit een belangrijke rol moest krijgen. En de tuin open te stellen voor het gewone publiek (het plebs) Desondanks heeft Artis een belangrijke rol gespeeld in het verwerven van kennis der natuur, maar ook op het gebied van kunst en cultuur was het een centrum van grote verdienste.
Helaas ben ik er al 20 jaar niet meer geweest, maar ik heb begrepen dat men goed heeft kunnen uitbreiden, en dat de oude zooi is opgeruimd.
Om terug te komen op de mate van samenhang tussen Vrijheidsberoving en welbevinden kan men aan de aard van het gedrag wel aflezen dat een dier tevreden is of zich miserabel voelt.
Zijn er meerdere dieren van verschillende soorten in één ruimte, en is er onderling weinig agressie? Is de voortplanting in orde? Zorgen de ouders goed voor de nakomelingen? Spelen de dieren onderling? Dat zijn belangrijke indicatoren. Ook de inventiviteit van de verzorgers speelt een rol. Bedenkt de leiding voldoende activiteiten waaraan de dieren graag mee werken? Meestal staan de beesten onder regelmatig veterinair toezicht en wordt er gecontroleerd op ingewand-parasieten en doorgegroeide teennagels. Ik ken mensen die het slechter hebben, en dat ook te kennen geven. Mensen die 10 of meer uur per dag achter een ratelende naaimachine doorbrengen in een stoffige fabriekshal, zijn die vrij? Dartelen zij onbekommerd van boom naar bloem? Ik spoot jaren achtereen kachels met giftige verf in een tochtige loods. Werd ik daar gelukkig van?
Ik woon vlakbij de hei, dat wordt aangeduid als vrij toegankelijk "natuurgebied". Het barst er van het gebied, maar er is weinig natuur.
Het bestaat uit een stuk hei omzoomd door wat verdwaalde karige stukjes bos. Er staan zes slome runderen te grazen. Zij denken dat zij vrij zijn...Het is in twee uur van links naar rechts en van voor naar achter te doorkruisen. Aan de oostzijde stuit je al snel op een fucking 8 baans snelweg, en aan de andere kant op een neukende spoorlijn. Stilte heerst er uitsluitend op zondagmorgen voor 10 uur. Na 10 uur is dat gebied vergeven van mensen die een veel te grote of te kleine, maar voornamelijk slecht opgevoede honden met zich meevoeren. Zij houden daarbij angstvallig hun smartphone in de gaten alsof dat ding elk moment kan ontploffen. Wat de hond intussen uitvreet ontgaat ze volledig.
Om toch nog wat rust te hebben wandel ik langs stille verscholen paadjes en dan nog loop je een gerede kans omver gekegeld te worden door zo'n klote "of the road biker" die verstoord achterom kijkt, en godver de godver roept dat ik beter op mijn hond moet letten. Ik laat mijn hond dan een kuil graven die ik zorgvuldig camoufleer met polletjes en takjes. In de hoop dat die biker er op de terugweg inlazert. En dat er dan een veertje uit zijn bel recht zijn strot inschiet. Dat hij daar zo ziek van wordt dat ze hem na zes weken met een eetlepel uit zijn nest kunnen scheppen!!!
Zo. Hehe, dat lucht op.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2018 02:21

Gershom schreef:
22 feb 2018 19:50
Wat is er mis met af en toe vlees eten? En tijger eet ook af en toe mens.
Zolang het maar niet halal of koosjer aan zijn einde is gekomen.
Zie daar op toe.
Jammergeonoeg vebeeld men zich dat Halal of Koosher zonder verdovig slachte betekent. Geen idee waarom.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2018 02:33

Gershom schreef:
22 feb 2018 12:32
Dus beperk je de vrijheid. Je bent niet bang voor een beer, maar voor een soortgenoot, die volgens jouw eigen woorden niet in de gevangenis thuis hoort... Die laatste stelling kan ik niet onderschrijven. Wij zetten mensen trouwens niet echt gevangen. Zij mogen s'avonds kijken naar het programma "Opsporing verzocht", of naar "Opgelicht" wat een heel leerzaam programma is. Zeker als je weer in vrijheid wordt gesteld en je je carrière wilt voortzetten.
Terwijl zij eigenlijk ondersteboven in de ijzers zouden moeten hangen. Slecht voorzien van twee soorten water. Koud, en langs de muren...

Je mag natuurlijk zonder al te veel wroeging dieren eten. Wij zijn omnivoren, en kunnen dus van alles gebruiken. Zelf ben ik vegetariër omdat vlees niet echt noodzakelijk is. En er zijn voldoende alternatieven. Maar je mag geen soorten uitroeien en hun habitat vernietigen. Je mag ze niet doden omdat hun kop je niet aanstaat. Gij zult een spin niet doodslaan want spinnen vliegen je niet naar de strot (behalve die gemene Japanse vechtspinnen die zo hard schreeuwen voor de aanval) Zelfs een mug moet je liefdevol verjagen, want een mug heeft ook kindjes. En hoeveel bloed zuigt nou één zo'n mug?... Er bestaat geen onkruid nog ongedierte. Er is kruid, gedierte en er zijn onmensen dat is alles.
Ik heb dit betoog met opzet een beetje kort gehouden, om te wennen. Maar wel met de bedoeling hier geen gewoonte van te maken...
Potverdorie wat schijf je leuk!

Ik hanteer het standpunt; de natuur zoveel mogelijk de natuur laten.
Vreten ze mekaar op; het zij zo. Is de zwakste de klos; sja, het zij zo.
Wat dieren betreft dan.

Wat mensen betreft.
Sja, we zijn niet voor niks boven het primitieve dierenbestaan uitgegroeid, denk ik hoopvol. Al vraag ik me wel eens af hoe dik of sterk dat laagje vernis in de praktijk is. :roll:
Maar goed; we communiceren. En dat is al heel wat. :lol:

Wat de hei betref; neuh, ik heb idd nooit s'nachts op de hei gelopen. Wel s'nachts op station Bijlmer gestaan, wat niet fijn was. Maar toch maar toch, puur gedaan uit weigering om bang te zijn voor 'spoken'. Ik heb een jaar of wat in Shanghai gewoond. Gek genoeg heb ik me nooit ergens zo veilig gevoeld als daar. Ging met gemak s'nachts over straat. Onze kinderen ook trouwens.

Wat mensen in gevangenschap betreft. Gek genoeg dacht ik daar helemaal niet aan toen ik dat schreef, aan criminelen bedoel ik.
Ik zag meer de vergelijking van ons als gemiddelde mens in een mensentuin, met hekken, muren en grenzen. (Landsgrenzen bv.).
Een mensentuin die voor de ene wat groter is dan voor de ander, dat wel. Met voor de ene wat meer bewegingsruimte dan voor de ander. Maar evenzogoed zitten wij met z'n allen gevangen. Hm.. brengt me op een nieuw topic; mensentuin. :lol: (Ik ga d'r ook 's ff een fijn epistel aan wijden :wink: )

Ennehhhh; ik ben wél bang voor een beer. Een echte dan, Bommel is een lieverdje. :lol:
https://www.nrc.nl/nieuws/2003/10/09/be ... 02-a884191
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 feb 2018 02:26

Peter van Velzen schreef:
23 feb 2018 02:21
Jammergeonoeg vebeeld men zich dat Halal of Koosher zonder verdovig slachte betekent. Geen idee waarom.
omdat het onbedwelmd slachten door middel van een halssnede is toegestaan.
ziehier onder (Bron Wikepedia)
Na het indienen van een wetsvoorstel in 2008 (TK 2007-2008 31 571) door Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren strekkend tot een algeheel verbod op onbedwelmd slachten, bleek in 2011 een grote meerderheid van de Tweede Kamer in Nederland voorstander te zijn van het verbieden van onverdoofd (ritueel) slachten. Een amendement dat in de praktijk religieuze slacht onmogelijk zou maken, werd aangenomen. De PVV sprak zich er bij de behandeling van het wetsvoorstel voor uit dat ook import van vlees afkomstig van dieren die zijn geslacht op religieuze grondslag, wordt verboden, hetgeen voor mensen die koosjer of halal eten de consumptie van vlees en vleesproducten onmogelijk zou maken. CDA, ChristenUnie en SGP wilden geen verbod op het onverdoofd ritueel slachten, omdat het de vrijheid van godsdienst (zoals beschreven in artikel 6 van de Grondwet) zou aantasten. Ook joodse[7] en islamitische organisaties verhieven hun stem tegen het voorstel en zij werden daarin gesteund door vertegenwoordigers van andere religies.[8] Desalniettemin werd het voorstel op 28 juni 2011 met ruime meerderheid aangenomen. Behalve de genoemde christelijke partijen, stemden ook drie PvdA'ers en één PVV'er tegen.[9]

Het door de Tweede Kamer geamendeerde wetsvoorstel werd door de Eerste Kamer na behandeling op 13 december 2011, op 19 juni 2012 in stemming gebracht en verworpen. Alleen de Partij voor de Dieren, PVV, 50Plus, OSF en twee leden van GroenLinks stemden voor. Ook in deze stemmingsronde was een veelgehoord argument dat de godsdienstvrijheid in het geding zou komen door dit verbod. Tevens werd de wetenschappelijke onderbouwing in twijfel getrokken en de wet-technische deugdelijkheid werd fel bekritiseerd.

In Zwitserland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en IJsland is ritueel slachten wel bij wet verboden. In Polen heeft het Grondwettelijk Hof in 2014 op vraag van de joodse gemeenschap geoordeeld dat een algemeen verbod in strijd was met de godsdienstvrijheid en onverdoofd ritueel slachten terug toegestaan.[

Plaats reactie