Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Mullog
Ervaren pen

Re: Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Bericht door Mullog » 06 mei 2018 13:38

Yours schreef:
06 mei 2018 13:19
@Mullog en Giovedico,

Ik ben tegenstander van de donorwet. Het waarom heb ik beargumenteerd binnen dit topic. Inmiddels heb ik ontdekt dat er zelfs lespakketten bestaan voor de groepen 7 en 8. De geesten van 11- en 12-jarigen worden dus al rijp gemaakt om als ze de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben een keuze te maken. Terwijl je op die leeftijd nog helemaal niet kunt overzien wat het daadwerkelijk betekent als de situatie zich concreet voordoet.

Hier vanuit gezien wil ik gebruik maken van de mogelijkheid om mijn persoonlijke stem via dit (laatste) referendum kenbaar te maken.
Dat is dan mooi. Diezelfde geesten worden al veel eerder rijp gemaakt om de rest van hun leven is sprookjes met veel verstrekkender gevolgen te geloven. Dit is dan een veel onschuldigere indoctrinatie
Mcmadtasty schreef:
06 mei 2018 13:02
Mullog schreef:
06 mei 2018 12:49
Yours schreef:
06 mei 2018 09:18
Voor degenen die hun stem willen laten horen over een zo persoonlijke zaak als het donorschap, is hier de link voor het zetten van je handtekening voor het referendum over de donorwet: www.referendum.nl of www.referendumovereenwet.nl
Er zijn 300.000 handtekeningen nodig. Ook al heb je je handtekening al gezet voor voor het inleidend verzoek: je handtekening is nogmaals nodig (en moet uiterlijk op 14 juni 2018 ontvangen zijn) om aan minstens 300.000 te komen voor het definitieve verzoek.
Naar mijn mening is een referendum voor deze wet een volstrekt zinloze exercitie. Als je het er niet mee eens bent laat je registreren dat je geen donor wilt zijn. Een democratischer wet is nauwelijks mogelijk. Er zijn niet veel wetten die je de mogelijkheid geven je er aan te onttrekken.
Jawel hoor, dat op het moment dat je het wel wilt laat registreren.
Daarmee krijg je dus dat mensen die iets willen er iets voor moeten doen en niet dat mensen die iets niet willen er iets voor moeten doen.
Misschien dat ik gewoon maar een paar dagen ga stalken en om de 5 minuten mijn registratie ga veranderen...

Vanuit gebruikersstandpunt, iemand die op een orgaan zit te wachten, is de nieuwe wet veel efficienter. Er is volgens mij een stuwmeer aan mensen de hele problematiek geen ene moer interesseert en zich daarom noch zullen aanmelden, noch zullen afmelden. En die potentiele bron komt nu wel beschikbaar.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 06 mei 2018 14:04

Yours schreef:
06 mei 2018 13:17
Mcmadtasty schreef:
06 mei 2018 12:04
Yours schreef:
06 mei 2018 09:18
Voor degenen die hun stem willen laten horen over een zo persoonlijke zaak als het donorschap, is hier de link voor het zetten van je handtekening voor het referendum over de donorwet: www.referendum.nl of www.referendumovereenwet.nl
Er zijn 300.000 handtekeningen nodig. Ook al heb je je handtekening al gezet voor voor het inleidend verzoek: je handtekening is nogmaals nodig (en moet uiterlijk op 14 juni 2018 ontvangen zijn) om aan minstens 300.000 te komen voor het definitieve verzoek.
Weet je wel hoe lastig het is om mijn stem te laten horen in een horde van minimaal 300.000 andere stemmen? Hoe hard moet ik dan schreeuwen, denk niet dat mijn strot dat aankan.
Binnen dit onderwerp kun je je stem laten horen als voor- dan wel tegenstander van de donorwet.

Als er een referendum komt, waar 300.000 handtekeningen voor nodig zijn, dan kun je je mening via je stembiljet laten weten: dat is nu eenmaal de aardse realiteit waarin wij leven.

Om je eigen toekomst in dezen te bepalen kun je in het donorregister je persoonlijke wens kenbaar maken. Prijs je gelukkig dat je je keuze in dezen vast kunt leggen: niet iedereen heeft dit ‘mensenrecht’.
Zoals tegen een vogel gezegd kan worden "prijs je gelukkig in dat je in deze kooi zit, het kan altijd nog kleiner'?

Misschien dat ik gewoon maar een paar dagen ga stalken en om de 5 minuten mijn registratie ga veranderen...
Stalken is niet echt een te prijzen menselijke eigenschap.
[/quote]
Ach ik beschouw het vanuit het oogpunt van de ander die te maken krijgt met mijn besluiteloosheid, waarin ik iedere 5 minuten van mening verander :D
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 06 mei 2018 14:12

Mcmadtasty schreef:

Daarmee krijg je dus dat mensen die iets willen er iets voor moeten doen en niet dat mensen die iets niet willen er iets voor moeten doen.
Kunnen we dat dan ook invoeren voor ons stemrecht? Zeg maar zoals in de VS. Als je wilt stemmen (en je mág stemmen), moet je je eerst registreren. Allemaal overbodige rompslomp. Ik denk dat een 'ja, tenzij' mensen veel bewuster maakt van het hele vraagstuk. Mensen zijn uitermate lui als het niet over henzelf gaat, dus als het is 'nee, tenzij' doet bijna niemand een moer. Het blijft dan de ver-van-mijn-bed-show.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 06 mei 2018 14:28

Mullog schreef:
06 mei 2018 13:38
Mcmadtasty schreef:
Mullog schreef:
06 mei 2018 12:49

Naar mijn mening is een referendum voor deze wet een volstrekt zinloze exercitie. Als je het er niet mee eens bent laat je registreren dat je geen donor wilt zijn. Een democratischer wet is nauwelijks mogelijk. Er zijn niet veel wetten die je de mogelijkheid geven je er aan te onttrekken.

Vanuit gebruikersstandpunt, iemand die op een orgaan zit te wachten, is de nieuwe wet veel efficienter. Er is volgens mij een stuwmeer aan mensen de hele problematiek geen ene moer interesseert en zich daarom noch zullen aanmelden, noch zullen afmelden. En die potentiele bron komt nu wel beschikbaar.
er is ook een manier om de mensen actief te vragen. Daarvoor moet je iedereen gewoon bij langs gaan en actief vragen, in plaats van iedereen verplichten ergens heen te gaan.Op dat moment weet je zeker of het iemand werkelijk niet interesseert, of dat er iets anders speelt.
De wet gebruiken is gewoon een gemakkelijke manier om niet te hoeven vragen en de eigen doelstelling te bereiken namelijk meer en sneller organen beschikbaar te krijgen.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 06 mei 2018 14:50

Giovedico delle Fate schreef:
06 mei 2018 14:12
Mcmadtasty schreef:

Kunnen we dat dan ook invoeren voor ons stemrecht? Zeg maar zoals in de VS. Als je wilt stemmen (en je mág stemmen), moet je je eerst registreren. Allemaal overbodige rompslomp. Ik denk dat een 'ja, tenzij' mensen veel bewuster maakt van het hele vraagstuk. Mensen zijn uitermate lui als het niet over henzelf gaat, dus als het is 'nee, tenzij' doet bijna niemand een moer. Het blijft dan de ver-van-mijn-bed-show.
Stemrecht is ook zoiets bijzonders. Je hebt het recht om te stemmen uit een select aanbod, waarmee dus eigenlijk al bepaald is wat je mag stemmen. D'r zit niks tussen waarop ik wil stemmen, waarmee ik dus mijn stemrecht verlies omdat dat wat mij misschien enigszins zou kunnen vertegenwoordigen niet in het keuzepakket zit. Heb ik wel eens geprobeerd kenbaar te maken, waarop de meeste partijen dus direct reageerden met waarom hun partij zo goed zou zijn............ En dat is een van de dingen, niet luisteren, alleen maar het eigen doel voor ogen hebben en geweldig vinden wat ze zelf denken te doen.

Het blijft zowiezo een ver van mij bed show want verwacht wordt dat je een keuze maakt voor een moment dat voor de meesten niet eens actueel is. ja ik ga dood , wat dan, zie ik dan wel weer, wat dus totaal niets te maken heeft met het tekort aan organen nu. Vraag me op mijn sterfbed, dan heb ik het misschien duidelijk wat ik wil, niet nu. Ik kan niet nu bepalen wat ik over 20 jaar zou willen eten.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 06 mei 2018 15:15

Mcmadtasty schreef:
06 mei 2018 14:28
er is ook een manier om de mensen actief te vragen. Daarvoor moet je iedereen gewoon bij langs gaan en actief vragen, in plaats van iedereen verplichten ergens heen te gaan.Op dat moment weet je zeker of het iemand werkelijk niet interesseert, of dat er iets anders speelt.
De wet gebruiken is gewoon een gemakkelijke manier om niet te hoeven vragen en de eigen doelstelling te bereiken namelijk meer en sneller organen beschikbaar te krijgen.
Ik zou zeggen, begin bij je buren. Succes :mrgreen:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 06 mei 2018 15:23

Mcmadtasty schreef:
06 mei 2018 14:50

Het blijft zowiezo een ver van mij bed show want verwacht wordt dat je een keuze maakt voor een moment dat voor de meesten niet eens actueel is. ja ik ga dood , wat dan, zie ik dan wel weer, wat dus totaal niets te maken heeft met het tekort aan organen nu. Vraag me op mijn sterfbed, dan heb ik het misschien duidelijk wat ik wil, niet nu. Ik kan niet nu bepalen wat ik over 20 jaar zou willen eten.
Met eten is dat ook wat al te lastig.
Maar de meeste mensen weten op jou leeftijd bijvoorbeeld al heel goed of ze na hun dood begraven, gecremeerd, geresomeerd of gevriesdroogd willen worden. Wel of niet donor zijn is feitelijk precies zo'n soort keuze. En ook daar spelen alle argumenten van al dan niet echt helemaal dood zijn, familiegevoelens enz. een grote rol. Het schijnbare verschil zit 'm in het al dan niet hergebruiken van onderdelen. Maar ook bij begraven wordt je lichaam in stukjes ontleed, bij cremeren kan de as dienen als fertilisator, enz.

Blijft over het idee van dwang, wanneer donorschap bij wet geregeld is in de vorm van "Ja, tenzij". Ik ben daar op zich ook niet heel blij mee, maar snap goed dat het een werkbaar model is om mensen te activeren om een weloverwogen besluit te nemen. Jouw idee van het actief aan iedereen afzonderlijk vragen is in zekere zin al meermaals gedaan in de vorm van brieven. Maar die werden door velen niet eens gelezen. En je dwingt mensen daarmee ook niet om erover na te denken. Als je graag een betrokken maatschappij wilt, is het heel wenselijk om iedereen er bij te betrekken. Een standaard "Ja, tenzij" doet dat wel. Het is hier al eerder genoemd: als het je niet boeit kun je het alsnog negeren, maar als je het belangrijk vindt, ga je je uitschrijven.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 06 mei 2018 17:23

06 mei 2018 15:23
Mcmadtasty schreef:

Blijft over het idee van dwang, wanneer donorschap bij wet geregeld is in de vorm van "Ja, tenzij". Ik ben daar op zich ook niet heel blij mee, maar snap goed dat het een werkbaar model is om mensen te activeren om een weloverwogen besluit te nemen. Jouw idee van het actief aan iedereen afzonderlijk vragen is in zekere zin al meermaals gedaan in de vorm van brieven. Maar die werden door velen niet eens gelezen. En je dwingt mensen daarmee ook niet om erover na te denken.
precies en met geen antwoord wordt geen genoegen genomen enmet een voet tussen de deur blijft men maar doorzeuren.
Als je graag een betrokken maatschappij wilt, is het heel wenselijk om iedereen er bij te betrekken. Een standaard "Ja, tenzij" doet dat wel. Het is hier al eerder genoemd: als het je niet boeit kun je het alsnog negeren, maar als je het belangrijk vindt, ga je je uitschrijven.
Daar komt de aap uit de mouw "Als je graag een betrokken maatschappij wilt....." het gaat dus om wat de jij-vorm wil en totaal niet om wat anderen willen. Een zwijgen is niet voldoende om respectvol afstand te nemen maar er wordt een andere manier bedacht waarop de jij-vorm zijn zin door kan drukken en als een klein kind staat te trappelen "ik wil antwoord en anders zeg ik wel wat je wilt"

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 06 mei 2018 17:32

Mullog schreef:
06 mei 2018 15:15
Mcmadtasty schreef:
Waarom moet ik dat nu weer doen het is niet mijn idee dat iedereen moet aangeven of hij wel of niet donor wil zijn.... :shock:

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 06 mei 2018 17:46

06 mei 2018 15:23
Mcmadtasty schreef:

Met eten is dat ook wat al te lastig.
Maar de meeste mensen weten op jou leeftijd bijvoorbeeld al heel goed of ze na hun dood begraven, gecremeerd, geresomeerd of gevriesdroogd willen worden. Wel of niet donor zijn is feitelijk precies zo'n soort keuze. En ook daar spelen alle argumenten van al dan niet echt helemaal dood zijn, familiegevoelens enz. een grote rol. Het schijnbare verschil zit 'm in het al dan niet hergebruiken van onderdelen. Maar ook bij begraven wordt je lichaam in stukjes ontleed, bij cremeren kan de as dienen als fertilisator, enz.
Ik dacht dat wel al tig keren te weten en tig keren is dat ook al weer veranderd. En wanneer ik op de helft ben zal het waarschijnlijk nog tig keren veranderen. Misschien is het beter om achteraf te vragen wat ik gewild had. Ikzelf denk dat daar het meest eerlijke antwoord ligt.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 mei 2018 19:17

Mullog schreef:
06 mei 2018 13:38
Dat is dus de kant van het verhaal waar het eigenlijk om draait. En nu komen de GeenStijlers weer in het geweer en ze zullen wel bijval krijgen van orthodoxe religieuzen. En zo vormt zich een bijzonder clubje om nog een laatste poging te doen om wetgeving die mensen die wachten op een orgaan een beetje te helpen weer teniet te doen. Misschien snijden ze in hun eigen vingers en lopen de laatste adverteerders weg.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 06 mei 2018 20:14

Mcmadtasty schreef:
06 mei 2018 17:32
Mullog schreef:
Waarom moet ik dat nu weer doen het is niet mijn idee dat iedereen moet aangeven of hij wel of niet donor wil zijn.... :shock:
Nee, maar jij komt wel met het idee om iedereen dan persoonlijk te gaan vragen wat ze er van vinden. Waarom begin je daar zelf dan niet mee? Of moeten we nu weer een blik ambtenaren op pad gaan sturen

:D :lol:

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 06 mei 2018 22:33

Mullog schreef:
06 mei 2018 20:14
Mcmadtasty schreef:
06 mei 2018 17:32
Mullog schreef:
Nee, maar jij komt wel met het idee om iedereen dan persoonlijk te gaan vragen wat ze er van vinden. Waarom begin je daar zelf dan niet mee? Of moeten we nu weer een blik ambtenaren op pad gaan sturen

:D :lol:
lijkt alsof je wilt zeggen, "je lult maar een eind weg, wij gaan onze gang wel" en zo zal het waarschijnlijk ook wel gaan en dat recht heeft men, want het is mogelijk.
dat wat er gebeurd is dat er een wet gecreëerd wordt waarin bepaalde middelen die de persoon (staat) geen aanspraak op kan maken, veranderd wordt door de wet dat de persoon (staat) daar wel aanspraak op heeft, op het moment dat de eigenaar daar geen invulling aan geeft. Wat in dit geval neerkomt op onteigening van het lichaam of delen van het lichaam. Ja is ja en nee is nee en zwijgen is geen ja en geen nee. Zwijgen kan twijfel zijn, het kan geen interesse zijn, het kan angst zijn aan 'de gedachte dat' zijn. het is duidelijk geen ja en duidelijk geen nee. Hoe mooi het doel ook is dat je voor ogen hebt, het verandert daar niets aan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 mei 2018 03:58

Mcmadtasty schreef:
De doelstelling is meer mensen hun leven te verlengen en/of te veraangenamen. Dat lijkt me een doelstellling die wij allemaal zouden moeten delen, en hoe makkelijker dat wordt hoe beter.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 07 mei 2018 05:58

Mcmadtasty schreef:
[ Daarvoor moet je iedereen gewoon bij langs gaan en actief vragen,
liefst op een drukke weekdag zo rond half 7 's avonds dat ze tijd hebben om naar je te luisteren
ergens na een werkdag, voor de tv, tijdens het huiswerk, half uitgeput, tijdens het patatten schillen, met jengelende klein mannen, ... :)

de default is iedereen donor om je medemens te helpen, wie het niet uitmaakt moet zo min mogelijk werk krijgen,
wil je niet, maakt het dus uit, zeg dat tegen je dokter

Plaats reactie