Ik vind het wel een zeer interessant vraagstuk.
Hebben we een natuurlijke aanleg voor strijd? Zouden we in een vreedzame maatschappij strijdloos ten onder glijden in lethargie?
Hebben we hiërarchie nodig? Zou een egalitaire maatschappij met communistische grondslag een einde kunnen maken aan strijdlustig geweld?
Het communisme zou m.i. een utopisch ideaal kunnen zijn ware het niet dat het ten onder ging en gaat aan corruptie en machtsmisbruik.
Zou het kunnen of kunnen we niet presteren zonder achter de broek gezeten te worden?
Hebben we een wortel nodig? In de vorm van financiële beloningen? Of is vreedzaam samenleven en delen al een beloning op zich?
Maak me dictator en er zal vrede zijn, zei ik al eerder. Kom maar op met die wereldheerschappij, want zo lang er een ander aan het roer staat dan ik, gaat de strijd om de top door. Een egalitaire maatschappij is, denk ik, het enige antwoord om dit patroon te doorbreken.
Hier de aanleiding:
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 88#p533888
Petra schreef: ↑26 aug 2017 04:30Ik zie macht en hiërarchie niet als neutraal.Iksnaphetniet schreef: ↑25 aug 2017 09:14
Macht is op zichzelf neutraal, het gaat om de intentie van de persoon of groep die het nastreeft of het iets positief of negatief is voor het individu of de groep.
Waar macht is kan misbruik plaatsvinden, maar ook het tegenovergestelde kan plaatsvinden, namelijk het voorkomen van misbruik. Dat zie je bijvoorbeeld ook in Nederland. Iedereen leeft vrij en veilig en is statistisch gezien tevreden. Ik ben er zelf heel tevreden.
Over hoe je macht wilt indelen kun je leuk discusieren, maar macht en hiërarchie zijn in principe neutrale begrippen. Daarnaast maken ze onderdeel uit van ons natuurlijke gedrag. Het is simpelweg onmogelijk om geen macht uitoefenen. Zelf iets simpels als je mening geven valt er al onder. Of een mug doodslaan. De mug is in dat geval machteloos.
P.s. draait schaken ook niet om macht? Je bepaalt vanuit het spel wie de 'beste' is.
Zodra ze bestaan zal erom gestreden worden.
Beide begrippen leveren dus per definitie strijd op.
Een einde maken aan de strijd betekent dan deze begrippen wegwerken.
Maar... ik zit er nog een beetje op te knagen.. op het welles-nietes.
Mijn idee dat een egalitaire en communistische (op de juiste manier dan hè) grondslag een ideaalbeeld is stel ik tegenover de gedachte ...
als er nergens meer om te strijden is.. wat dan?
Ik voer al een tijdje discussie met m'n dochter over het slaapverwekkende saaiheid syndroom, waarbij zij maar hamert op de 'meer uitdaging, meer deadline, meer doelstelling' behoeftes.
We hebben een innerlijke behoefte om de strijd aan te gaan. Maar of dat nou nature of nurture is, vind ik een zeer interessante vraag.
Gaan we allemaal ten onder aan grenzeloze gapende verveling in een egalitaire maatschappij?
Want ook spelletjes... zijn pas leuk als je ze met het mes op tafel speelt.
Met een 'kan me niet schelen wie er wint' speel ik niet, daar is geen eer aan te behalen.