discriminatie van godsdienst.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HJW
Diehard

Re: discriminatie van godsdienst.

Bericht door HJW » 29 mei 2017 21:49

Jan van Lennip schreef: Oud nieuws, dit bericht is uit 2014
Ja, en ?
Mogen we dan ook niet meer refereren aan aanslagen van voor 2014 of dat het toen niet veroordeeld zou zijn ?
Omdat het oud nieuws is ?
Je doet je best om het zo eenzijdig mogelijk te bekijken.
Het is niet de islam die dat opeist.
Tijd om terug te keren in de werkelijkheid ?
Die aanslagen worden toch echt opgeëist.
Duh.......maar niet door "de" islam.
Als Feyenoord hooligans een fontein in Rome verbouwen, moet je daar dan alle Feyenoord supporters op aanspreken ?
Ook degenen die gewoon thuis zaten.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 29 mei 2017 21:52

Jan van Lennip schreef: Die aanslagen worden toch echt opgeëist.
Door IS maar dat is niet hetzelfde als de Islam die uit nogal wat onderstromen bestaat. De aanslagen van de IRA werden niet door alle Ieren opgeëist.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 mei 2017 21:53

HJW schreef:
dikkemick schreef:Maar helaas. Dit blijft (voorlopig) een onoplosbaar probleem. Religie ban je niet zomaar uit. Homo religiosis zal haar laatste adem nog wel niet uitblazen.
Ach weet je.....als je voetbal afschaft is het probleem van de hooligans ook niet opgelost.
Het probleem zit veel dieper en religie is een voertuig waardoor mensen zich laten leiden. Valt dat voertuig weg, dan komt er wel een ander voertuig.
Zolang de ene mens wil heersen over de ander.......
Ik weet zeker dat je dan van voetbalhooligans af ben...Maar voetbal is evenals religie niet af te schaffen. Zet de hooligans te kakken. Er worden beelden van gemaakt en het wordt (wat mij betreft) weer tijd voor de schandpaal.
Bij religie wordt dit wel wat lastiger. Hoewel je IS imo ook flink te kakken kan zetten. Kun je zelfs religie erbuiten laten.
En wat zou het geweldig zijn als de moslimgemeenschap hier aan mee zou doen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 29 mei 2017 21:53

HJW schreef: Als Feyenoord hooligans een fontein in Rome verbouwen, moet je daar dan alle Feyenoord supporters op aanspreken ?
In het geval van voetbal ben ik geneigd dit met ja te beantwoorden :D

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 mei 2017 22:17

doctorwho schreef:
HJW schreef: Als Feyenoord hooligans een fontein in Rome verbouwen, moet je daar dan alle Feyenoord supporters op aanspreken ?
Ajax-fan zeker :lol:
Philip K. Dick

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 29 mei 2017 22:40

HJW schreef: Ja, en ?
Mogen we dan ook niet meer refereren aan aanslagen van voor 2014 of dat het toen niet veroordeeld zou zijn ?
Omdat het oud nieuws is ?
Ik heb zelf ook gezocht op het tegengeluid vanuit de islamitische samenleving binnen Nederlandse grenzen. Ik kan helaas ook wat oud nieuws vinden. Echte actie om de terreur of de IS te isoleren en uit te schakelen heb ik niet kunnen vinden.
Je doet je best om het zo eenzijdig mogelijk te bekijken.
Ik doe mijn best om mijn objectiviteit te bewaren.
Duh.......maar niet door "de" islam.
Als Feyenoord hooligans een fontein in Rome verbouwen, moet je daar dan alle Feyenoord supporters op aanspreken ?
Maar wel door stromingen binnen de islam. De reputatie van de hele islam is hierdoor in gevaar gekomen. En om naar jou niveau af te dalen. Feyenoord heeft er destijds heel duidelijk publiekelijk werk van gemaakt om hun reputatie te redden.
Ik zie dit niet binnen de islamistische gemeenschap op een dergelijk fundamentele manier terug.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 mei 2017 06:38

Jan van Lennip schreef: Feyenoord heeft er destijds heel duidelijk publiekelijk werk van gemaakt om hun reputatie te redden.
Ik zie dit niet binnen de islamistische gemeenschap op een dergelijk fundamentele manier terug.
Feijenoord is een rechtspersoon en heeft een leiding die namens de hele club spreekt. De "Islamitische gemeenschap" bestaat als zodanig niet. Er zijn heel veel verschillende islamitische organisaties en velen daarvan hebben zich als meermaals uitgesproken tegen geweld dat werd gepleegd uit naam van de Islam. Ze doen dat niet bij elke gelegenheid opnieuw. Maar ze doen het nog steeds. Ook individuele Moslims doen dat. Zie bijvoorbeeld dit artikel in "The Telegraph".
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 30 mei 2017 08:08

dikkemick schreef:
doctorwho schreef:
Ajax-fan zeker :lol:
Nee hoor ik scheer als voetbalhater allen over 1 kam :D

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 30 mei 2017 08:32

dikkemick schreef: Ik weet zeker dat je dan van voetbalhooligans af ben...
Dus de heren voetbalhooligans hebben geen behoefte meer aan herrie schoppen als er geen voetbal meer is.
Die gaan niet iets anders verzinnen of ergens anders naar toe om hun geweldsneigingen te botvieren.
Klinkt mij een tikkeltje naïef.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 30 mei 2017 08:36

Jan van Lennip schreef: Ik zie dit niet binnen de islamistische gemeenschap op een dergelijk fundamentele manier terug.
Speciaal voor jou even geen oud nieuws:
http://www.nu.nl/algemeen/1336225/steed ... en-af.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Steeds meer moslims in de hele wereld keren zich tegen het geweld van al-Qaeda en andere terroristische netwerken die zich beroepen op de islam. In moslimlanden is de steun voor zelfmoordaanslagen in de afgelopen vijf jaar gehalveerd.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 30 mei 2017 08:42

Zie mijn stelling: Alle groepen hebben hun fanatici. Je moet het ontstaan van de fanatici aanpakken. Die ontstaan uit de groep. Dus je moet iets met de groep doen om de fanatici aan te pakken. Ontmantelen kan een optie zijn.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 mei 2017 08:57

HJW schreef:
dikkemick schreef: Ik weet zeker dat je dan van voetbalhooligans af ben...
Dus de heren voetbalhooligans hebben geen behoefte meer aan herrie schoppen als er geen voetbal meer is.
Die gaan niet iets anders verzinnen of ergens anders naar toe om hun geweldsneigingen te botvieren.
Klinkt mij een tikkeltje naïef.
Als er GEEN voetbal meer bestaat, bestaat de term voetbal(!)hooligan niet meer.
Philip K. Dick

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 30 mei 2017 09:22

Bij de islam is er weinig vrijheid voor kritiek op de koran en de andere islamitische geschriften. De koran zelf is een gesloten systeem dat deze vrijheidsbeperking mede in stand houdt. Zolang dit soort vrijheid niet aanwezig is onder de gelovigen en ex-gelovigen van de islam, zullen veel mensen blijven zwijgen. Men wil niet uit de familie worden gestoten. Ook wil men niet dood.

De verlichting in het westen heeft veroorzaakt dat steeds meer mensen in vrijheid konden nadenken over God, bijbel, geloof en ongeloof. Ook kon men in die vrijheid andere geloven en religies in vrijheid bestuderen en vergelijken.

Deze vrijheid gun ik ook de mensen die aan de islam zijn onderworpen. Zolang mensen zich gedragen als onderworpenen, zal er te weinig kritiek komen op de uitwassen van hun eigen geloof.

Kijk maar eens rond op uw werk. Indien daar meerdere moslims aanwezig zijn, is het interessant om te observeren hoe deze moslims elkaar controleren tijdens de ramadan (of men zich aan de voorschriften onderwerpt betreffende de ramadan). Er is vrijheid in Nederland, maar er is veel minder vrijheid tussen moslims onderling.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 30 mei 2017 09:28

HJW schreef: http://www.nu.nl/algemeen/1336225/steed ... en-af.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Steeds meer moslims in de hele wereld keren zich tegen het geweld van al-Qaeda en andere terroristische netwerken die zich beroepen op de islam. In moslimlanden is de steun voor zelfmoordaanslagen in de afgelopen vijf jaar gehalveerd.
Verreweg de meeste slachtoffers van (zelf)moordaanslagen zouden moslims zelf zijn. In de optiek van de terroristen trekken zij ten strijde tegen ongelovigen (en veel moslims vallen daar ook onder omdat ze niet op de 'juiste' manier geloven).

Nogmaals is het voor een almachtige Allah niet van belang als mensen ongelovig zijn. Als je een almachtige Allah niet kan dwarsbomen, kun je dat al helemaal niet door ongelovig te zijn. En je hoeft een almachtige Allah niet te helpen (bang dat Allah het niet alleen af kan?) door andere mensen over de kling te jagen 'in naam van Allah'.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 30 mei 2017 09:34

Bonjour schreef:
Zie mijn stelling: Alle groepen hebben hun fanatici. Je moet het ontstaan van de fanatici aanpakken. Die ontstaan uit de groep. Dus je moet iets met de groep doen om de fanatici aan te pakken. Ontmantelen kan een optie zijn.
Dag Bonjour,

Sommige groepen zijn in ogen van westerse mensen al fanatici, laat staan de fanatici van deze groepen.
Een land als Saoedi-Arabië doet op "legale" wijze voor 80% ( reken me niet af op exacte getallen ) dezelfde dingen als ISIS op geloofsgebied. Het Wahabisme is de enigste legale vorm van de Islam, alle andere uiting van geloof of ongeloof(!) zijn verboden.
In veel moslim landen staat op apostasie ( afval van geloof) de doodstraf. Zelf geen onderzoek naar gedaan: en ik vermoed ( en hoop ) dat het in en een aantal landen een dode letter is. ( zoals in Nederland pas in 1983 de doodstraf voor miltairen verdween) Maar daarmee is het nog niet een dode letter voor gelovigen en die zullen het raken met eerwraak of andere maatregelen.

Zolang een geloof niet onder druk van buiten en binnen de cruciale geloofsstandpunten die strijden met de moderne rechtsstaat wil veroordelen zullen altijd gelovigen een legimitatie zien om zelf naar geweld te grijpen.
Dus veroordelen van terreurdaden zonder de bijl te leggen aan het geloofsysteem zelf is spreken met twee tongen. Daarom is het op een bepaalde manier niet "erg" dat geloof zich naar binnen richt in "mystieke" uitingen om WEL aan de wens van puurheid te voldoen( en hopelijk alleen als tussenstation om daarna alles achter zich te laten). Uiteraard is het erg voor de aanhangers en VOORAL(!) de kinderen van deze aanhangers. Maar toch nog beter dan een hele samenleving te vergiftigen en onder curatele te stellen.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Plaats reactie