discriminatie van godsdienst.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Samante
Ervaren pen

Re: discriminatie van godsdienst.

Bericht door Samante » 29 mei 2017 17:42

http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... ist__.html

Bovenstaand filmpje is alvast een goed begin om de terreur af te wijzen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 mei 2017 17:45

Waarom? schreef:
En als je zegt dat deze ziekte in hun hoofd wordt veroorzaakt door hun religie......dat mag dan weer niet??
Ik denk ook niet dat het alleen religie betreft. Maar als dat wel mocht zijn, dan ligt er een schone taak voor alle vreedzame moslims! Keur het wereldwijs massaal af! ZEG wereldwijd dat dit zieke laffe personen zijn.
Vervelende is, dat je ze niet met de koran om de oren kunt slaan. Dat ga je niet winnen, want de koran rechtvaardigt al deze ellende wel.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 29 mei 2017 17:56

dikkemick schreef:
Vervelende is, dat je ze niet met de koran om de oren kunt slaan. Dat ga je niet winnen, want de koran rechtvaardigt al deze ellende wel.
Je kan ze met de koran en met de bijbel om de oren slaan en stellen dat dit boeken zijn, geschreven en samengesteld door primitieve mensen in een primitieve tijd en in een primitieve cultuur.
Je kan ze erop wijzen dat sindsdien zaken dusdanig zijn ontwikkeld dat je niet langer blindelings die primitieve boeken kunt volgen, omdat de mens sindsdien ook een ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Geloven in een God die groter is, en almachtig is, kun je doen maar zo'n God heeft niets van de mens nodig. Evenmin kan de mens dingen doen die de wil van een almachtige God kunnen dwarsbomen. Met dit inzicht is het volstrekt zinloos en ridicuul om in naam van God of Allah ten strijde te trekken en mensen en misschien jezelf af te slachten.

Als alleen al dit inzicht door de moslim gemeenschap in deze wereld wordt uitgedrukt is er denk ik veel gewonnen.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 29 mei 2017 18:06

Samante schreef:http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... ist__.html

Bovenstaand filmpje is alvast een goed begin om de terreur af te wijzen.
Je kan gewoon zonder godsdienst gecompassioneerd en liefdevol in het leven staan.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 29 mei 2017 18:08

Jan van Lennip schreef: Daarbij wordt van binnen uit de islam geen afschuw uitgesproken over deze mensen,
Volgens mij lees jij de kranten niet, dan wel zeer selectief.
zij worden niet uit de godsdienst verbannen of tot zondaar bestempelt. Geen voorbeeld wordt gesteld aan al de andere volgelingen. Er heerst een zegening over de misdadiger vanuit de religie zelf.
Je kent overduidelijk de islam niet. Het is geen centraal georganiseerde religie, waar je mensen kunt ex-communiceren.
Je zou verwachten dat een vreedzame godsdienst dit soort acties afkeurt.

Dat gebeurt dus ook.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 29 mei 2017 18:10

dikkemick schreef: Daar heb je ten dele wel gelijk in vrees ik. Maar zoals TS al zegt: Emotioneel is de emmer overgelopen na deze laatste aanslag.
Nu pas ? Bij mij was die allang vol.
Na 11 september sowieso al.
En ik denk niet dat je religie dan alleen maar de zondebok kunt noemen. We moeten als homo sapiens gewoon een keer door en het bijgelovige verleden achter ons gaan laten.
Daar is afschaffing van religie geen voorwaarde voor.
Ik denk dat onderwijs veel beter werkt.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 29 mei 2017 18:30

HJW schreef: Volgens mij lees jij de kranten niet, dan wel zeer selectief.
Jij leest de artikelen niet.

Je kent overduidelijk de islam niet. Het is geen centraal georganiseerde religie, waar je mensen kunt ex-communiceren
In zijn geheel had dat een standaard binnen de islam behoren te zijn.
Dat gebeurt dus ook.
Ra ra waarom eist de islam dan telkens deze aanslagen op?

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 29 mei 2017 18:32

HJW schreef: Nu pas ? Bij mij was die allang vol.
Na 11 september sowieso al.
Heeft er zeker mee te maken.

Daar is afschaffing van religie geen voorwaarde voor.
Ik denk dat onderwijs veel beter werkt.
De religie hoeft niet te worden afgeschaft, de bescherming binnen de wet is overbodig geraakt.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 mei 2017 19:24

Maar helaas. Dit blijft (voorlopig) een onoplosbaar probleem. Religie ban je niet zomaar uit. Homo religiosis zal haar laatste adem nog wel niet uitblazen. Onderwijs is natuurlijk essentieel, maar dat is hier in het westen makkelijk te roepen.

Even ter verduidelijking: Mijn maat was eerlijk gezegd al vol vanaf het eerste moment dat ik doorkreeg wat terrorisme was. Want dit fenomeen is uiteraard niet slechts hulpmiddel van IS.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 29 mei 2017 19:25

Samante schreef: Je kan ze met de koran en met de bijbel om de oren slaan en stellen dat dit boeken zijn, geschreven en samengesteld door primitieve mensen in een primitieve tijd en in een primitieve cultuur.
De islam leert dat de koran letterlijk door Allah is opgesteld, en eeuwig geldig is. Een boek door een god geschreven afdoen als "primitief en tijdelijk" lijkt me vrij kansloos.
Geloven in een God die groter is, en almachtig is, kun je doen maar zo'n God heeft niets van de mens nodig. Evenmin kan de mens dingen doen die de wil van een almachtige God kunnen dwarsbomen. Met dit inzicht is het volstrekt zinloos en ridicuul om in naam van God of Allah ten strijde te trekken en mensen en misschien jezelf af te slachten.
Het leven is een test. Een moslim die de wil van Allah volgt, maakt meer kans op het paradijs maar het blijft afwachten. Sterven in de strijd voor de islam, is de enige garantie de een moslim kan krijgen. Allah heeft dit inderdaad niet nodig, maar test slechts de mens en zijn wil om Allah te volgen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 29 mei 2017 21:20

Jan van Lennip schreef: Jij leest de artikelen niet.
http://nos.nl/artikel/702626-moslims-sc ... an-is.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ra ra waarom eist de islam dan telkens deze aanslagen op?
Het is niet de islam die dat opeist.
Tijd om terug te keren in de werkelijkheid ?

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 29 mei 2017 21:22

dikkemick schreef:Maar helaas. Dit blijft (voorlopig) een onoplosbaar probleem. Religie ban je niet zomaar uit. Homo religiosis zal haar laatste adem nog wel niet uitblazen.
Ach weet je.....als je voetbal afschaft is het probleem van de hooligans ook niet opgelost.
Het probleem zit veel dieper en religie is een voertuig waardoor mensen zich laten leiden. Valt dat voertuig weg, dan komt er wel een ander voertuig.
Zolang de ene mens wil heersen over de ander.......

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 29 mei 2017 21:26

gerard_m schreef:
Samante schreef: Je kan ze met de koran en met de bijbel om de oren slaan en stellen dat dit boeken zijn, geschreven en samengesteld door primitieve mensen in een primitieve tijd en in een primitieve cultuur.
De islam leert dat de koran letterlijk door Allah is opgesteld, en eeuwig geldig is. Een boek door een god geschreven afdoen als "primitief en tijdelijk" lijkt me vrij kansloos.
De bijbel zou ook het enige en laatste woord van God zijn, maar weinig christenen staan achter de moorden die in de bijbel beschreven staan en waartoe wordt opgeroepen. De meeste christenen zien ook wel in dat de bijbel niet meer te letterlijk genomen moet worden.
Samante schreef: Geloven in een God die groter is, en almachtig is, kun je doen maar zo'n God heeft niets van de mens nodig. Evenmin kan de mens dingen doen die de wil van een almachtige God kunnen dwarsbomen. Met dit inzicht is het volstrekt zinloos en ridicuul om in naam van God of Allah ten strijde te trekken en mensen en misschien jezelf af te slachten.
gerard m schreef: Het leven is een test. Een moslim die de wil van Allah volgt, maakt meer kans op het paradijs maar het blijft afwachten. Sterven in de strijd voor de islam, is de enige garantie de een moslim kan krijgen. Allah heeft dit inderdaad niet nodig, maar test slechts de mens en zijn wil om Allah te volgen.
Zo wordt het misschien uitgelegd. Maar als je niet de wil van Allah kan dwarsbomen omdat die almachtig zou zijn, kun je eigenlijk alleen maar naar het paradijs. Je kunt nooit niet de wil van Allah volgen bedoel ik te zeggen. Je doet in feite altijd de wil van Allah, anders zou je Allah's wil dwarsbomen en zou Allah daardoor niet almachtig zijn.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 29 mei 2017 21:35

Elke groep heeft zijn fanatici. Dus moet het gedrag van de groep aangepast worden om ook het ontstaan van de fanatici tegen te gaan. Een methode zou kunnen zijn om stelselmatig critici van de god van Abraham hun woord te laten doen op TV. Dan pak je de Islam aan. Maar dat mag natuurlijk niet van de christelijke politici. Dus zijn de christenen deel van het probleem en niet van de oplossing.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 29 mei 2017 21:46

HJW schreef: http://nos.nl/artikel/702626-moslims-sc ... an-is.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oud nieuws, dit bericht is uit 2014
Het is niet de islam die dat opeist.
Tijd om terug te keren in de werkelijkheid ?
Die aanslagen worden toch echt opgeëist.

Plaats reactie