Zelfbeschikking bij "voltooid leven"

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: Zelfbeschikking bij "voltooid leven"

Bericht door De Encyclopedist » 14 jul 2017 09:19

Peter van Velzen schreef: [2]We verwekken geen nageslacht meer en gaan ook niet dood. Dit leidt onherroepelijk tot een maatschappij van uitsluitend oude mensen. Héél oud. Onvoorstelbaar oud. Alle mensen zullen dan langer leven dan dan alle menselijke generaties die hen vooraf gingen bij elkaar. Tot 2 miljard jaar oud. Iedereen! Dit lijkt me ook geen werkbaar alternatief.
Als zo'n geologische ouderdom niet gepaard gaat met de gebreken die we associëren met oud is het enige bezwaar dat ik me bedenken kan dat er geen natuurlijk einde komt aan het leven van klootzakken. O, en een zekere saaiheid: steeds dezelfde mensen, die je vermoedelijk allemaal persoonlijk kent.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 jul 2017 09:50

De Encyclopedist schreef:
Peter van Velzen schreef: [2]We verwekken geen nageslacht meer en gaan ook niet dood. Dit leidt onherroepelijk tot een maatschappij van uitsluitend oude mensen. Héél oud. Onvoorstelbaar oud. Alle mensen zullen dan langer leven dan dan alle menselijke generaties die hen vooraf gingen bij elkaar. Tot 2 miljard jaar oud. Iedereen! Dit lijkt me ook geen werkbaar alternatief.
Als zo'n geologische ouderdom niet gepaard gaat met de gebreken die we associëren met oud is het enige bezwaar dat ik me bedenken kan dat er geen natuurlijk einde komt aan het leven van klootzakken. O, en een zekere saaiheid: steeds dezelfde mensen, die je vermoedelijk allemaal persoonlijk kent.
Na een miljard jaar heb je tijd genoeg gehad om ze allemaal persoonlijk te ontmoeten (elke 50 dagen één), maar waarschijnlijk ontberen we de hersencapaciteit om ze allemaal te onthouden, Maar stel je eens voor: Een wezen van een miljard jaar oud! Daar zijn we evolutionair geenszins op toegerust. Alles wat interessant was heb je al minstens 50 maal en doorgaans een miljoen keer gezien. dat is niet leuk meer. Waarschijnlijk wil je dan toch ook dood van verveling. Maar eerlijk gezegd, denk ik niet dat we er ons écht een voorstelling van kunnen maken.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 15 jul 2017 05:09

Peter van Velzen schreef: Waarschijnlijk wil je dan toch ook dood van verveling. Maar eerlijk gezegd, denk ik niet dat we er ons écht een voorstelling van kunnen maken.
Peggy Lee kon zich het toen al voorstellen.
We gaan ons allemaal lekker te buiten aan drank en feesten door tot in de eeuwigheid. :lol:

Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 16 jul 2017 11:44

Peter van Velzen schreef:Na een miljard jaar heb je tijd genoeg gehad om ze allemaal persoonlijk te ontmoeten (elke 50 dagen één), maar waarschijnlijk ontberen we de hersencapaciteit om ze allemaal te onthouden, Maar stel je eens voor: Een wezen van een miljard jaar oud! Daar zijn we evolutionair geenszins op toegerust. Alles wat interessant was heb je al minstens 50 maal en doorgaans een miljoen keer gezien. dat is niet leuk meer. Waarschijnlijk wil je dan toch ook dood van verveling. Maar eerlijk gezegd, denk ik niet dat we er ons écht een voorstelling van kunnen maken.
Merels hebben dat probleem al.

Bij merels sterft er continue een gedeelte van de hersenen af en wordt door nieuwe cellen vervangen.
Hierdoor gaat dan ook informatie definitief verloren.

Bij mensen zou het ook wel zo te regelen zijn.
Vroeger dacht men dat de hersenen helemaal niet te konden regenereren maar dat is niet geheel juist gebleken.

Als men die dat regenereren wat zou kunnen op voeren door de een of andere truc dan komen we een heel eind.
Het zou ook moeten want een hersencel heeft niet het eeuwige leven.

PS.
Na een paar duizend jaar is men dan wel een zo goed als ander persoon geworden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 17:43

Kennelijk een lang vergeten topic... Laatste post was op 16 juli 2017.

Maar er is weer 'HOT' news: https://www.nu.nl/politiek/5179778/prem ... uw-19.html

Wat vinden wij hiervan?

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 16 mar 2018 18:48

Zo lang ik niet weet om welk middel het gaat kan ik daar niks over zeggen.
Evenmin over het trieste overlijden van dit meisje, heb er te weinig informatie over.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 19:17

Fenomeen schreef:
16 mar 2018 18:48
Zo lang ik niet weet om welk middel het gaat kan ik daar niks over zeggen.
Evenmin over het trieste overlijden van dit meisje, heb er te weinig informatie over.
Ik weet ook niet om welk middel het gaat, maar ik snap niet meteen precies waarom het middel an sich er iets toe doet...???

En elk overlijden van een meisje van 19 is triest. En als het zelfverkozen is, des te meer...

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 16 mar 2018 20:12

Giovedico delle Fate schreef:
16 mar 2018 19:17

Ik weet ook niet om welk middel het gaat, maar ik snap niet meteen precies waarom het middel an sich er iets toe doet...???
Dodelijke middelen heb ik genoeg in mijn bezit, maar hiervan veroorzaken er maar 2 een humane dood, daar gebruik ik protocollen voor.
Bij een onbekend middel weet ik niet hoe het werkt.
Als ik dan denk dat iemand heeft moeten lijden tijdens het sterven grijpt me dat aan.
En elk overlijden van een meisje van 19 is triest. En als het zelfverkozen is, des te meer...
Je verwoordt het beter dan ik. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 mar 2018 03:46

16 mar 2018 19:17
Een leven van 19 jaar kunnen wij moeilijk als "voltooid" zien. Het is nauwelijks begonnen.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 mar 2018 20:41

Peter van Velzen schreef:
17 mar 2018 03:46
Een leven van 19 jaar kunnen wij moeilijk als "voltooid" zien. Het is nauwelijks begonnen.
hangt ervan af waarom hé
genoeg vreselijke ziektes.

nu, goed, op deze manier uw spul online bestellen kan geen optie zijn.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 17 mar 2018 20:48

appelfflap schreef:
17 mar 2018 20:41
hangt ervan af waarom hé
genoeg vreselijke ziektes.

nu, goed, op deze manier uw spul online bestellen kan geen optie zijn.
Is dat zo? Het is kennelijk al een optie...

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 mar 2018 23:12

17 mar 2018 20:48
Is dat zo? Het is kennelijk al een optie...
en da's jammer

nu als het pijnloos en 100% zeker is dan is het wel altijd beter als onder treinen of van gebouwen springen. moet er u niemand vd sporen schrapen
of selfmadegewijs u proberen te vergiftigen met iets anders en uw ingewanden kapotbranden

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 11 apr 2018 05:11

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/26/la ... r-a1597108

Vorige week maakte het OM bekend een strafrechtelijk onderzoek te beginnen naar Coöperatie Laatste Wil, die zich mogelijk schuldig zou maken aan strafbare hulp bij zelfdoding door de aankoop van dodelijke middelen te stimuleren.

De CLW meldde daarna de activiteiten voorlopig op te schorten. In een gesprek met het OM, deze maandag, beloofde de organisatie definitief te stoppen met de inkoopgroepen die leden aan dodelijke middelen zouden helpen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 11 apr 2018 10:09

Petra schreef:
11 apr 2018 05:11
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/26/la ... r-a1597108

Vorige week maakte het OM bekend een strafrechtelijk onderzoek te beginnen naar Coöperatie Laatste Wil, die zich mogelijk schuldig zou maken aan strafbare hulp bij zelfdoding door de aankoop van dodelijke middelen te stimuleren.

De CLW meldde daarna de activiteiten voorlopig op te schorten. In een gesprek met het OM, deze maandag, beloofde de organisatie definitief te stoppen met de inkoopgroepen die leden aan dodelijke middelen zouden helpen.
Een gemiste kans.
Zo zie je maar weer: de overheid beslist ook al wie er wanneer mag sterven.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 apr 2018 10:35

16 mar 2018 17:43
Kennelijk een lang vergeten topic... Laatste post was op 16 juli 2017.

Maar er is weer 'HOT' news: https://www.nu.nl/politiek/5179778/prem ... uw-19.html

Wat vinden wij hiervan?
Te weing gegevens. Om twee uitersten te noemen, langs de ene kant kan dit een jonge vrouw geweest zijn die door een zeer tijdelijke tegenslag even alle perspectieven uit het oog verloor. Langs de andere kant kan dit een jonge vrouw met een verleden van psychisch lijden geweest zijn, die geen enkel perspectief vanuit de medische wereld aangereikt kreeg (in Nederland zijn ze redelijk huiverig om psychiatrische patiënten euthanasie toe te kennen) en die dan uiteindelijk haar lot in eigen handen genomen heeft.

In het eerste geval zou ik overwegen dat dit middel net iets te gemakkelijk verkrijgbaar is.
In het tweede geval zou ik eerder overwegen dat de maatschappij mensen minder lang in een uitzichtloze toestand moet houden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie