appelfflap schreef:
heeft iemand ooit iets anders beweerd?
als geen enkele arts, geen enkele verpleegster in Ndl, Belgie, de EU mijn wens wil respecteren heb ik als patiënt een probleem.
in de praktijk zal zich dat probleem feitelijk gewoon niet stellen.
Nee, omdat er momenteel een wet is waaraan ze die beslissing kunnen toetsen.
er zullen genoeg artsen zijn die de patiënt willen helpen, wat ontbreekt is een wettelijk kader en in veel landen worden artsen tegengehouden met celstraffen. Daar moeten we vanaf
Hoe wil je zonder de mogelijkheid tot straffen een wettelijk kader scheppen?
Het weiggerrecht is natuurlijk in essentie onzin en struisvoglpoltiiek
als ik dood wil mag ik pijnstillers en vochttoevoer weigeren, maar me laten inslapen mag niet.
verdorsten en creperen vd pijn is echt niet de meest humane manier om te sterven
Inderdaad, je kan er van af zien om voedsel tot je te nemen.
Je kan er namelijk zelf voor kiezen om te stoppen met eten en/of drinken.
Iets dat mensen overigens wel vaker doen indien zij niet meer willen leven, en het schijnt op zich nog een redelijk mild stervensproces te zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Versterving_(dood" onclick="window.open(this.href);return false;)
Voor mensen die creperen is er de euthanasiewetgeving, en het voornaamste is dat wanneer er een ernstige ziekte bij je is geconstateerd, je daar goede afspraken over maakt met je arts.
(Dus niet op het laatste moment opeens komt met "Ik wil euthanasie".)
Mocht ik ooit dermate ernstig ziek worden bevonden, dan is een gesprek hierover met de huisarts voor mij de eerstvolgende stap.
Ik vind het geen struisvogelpolitiek want jij hoeft je niet te verantwoorden over wel of niet willen leven, maar een arts moet zich wel verantwoorden over wel of geen euthanasie toepassen.
Nog wel, tenminste, tenzij je alle checks & balances en alle straffen overboord wil gooien.
En verder is dat weigerrecht ook nuttig tegen absurde zorgeisen van patiënten, en daaruit voortvloeiend de beheersing van zorgkosten.