iedereen donor

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: iedereen donor

Bericht door Erik » 16 sep 2016 11:19

Nu even niet schreef:Ik vind het totaal oninteressant dat hier op dit forum alles geanalyseerd wordt, in plaats van dat men samen van gedachten wisselt over zaken.
Dan zou ik een ander plekje op internet opzoeken als je dat zo tegenstaat.

Ps.
[Sarcasm]
Ik denk dat het een complot is, misschien wel een joods complot.
[/sarcasm]
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 sep 2016 11:53

Goed bedoeld advies verwijderd. Want dat had beter in een PB kunnen worden geplaatst. Nu kwam het wellicht kwetisend over.
Ik wens u alle goeds

Nu even niet
Geregelde verschijning

Bericht door Nu even niet » 16 sep 2016 12:03

Nu ook daar nog commentaar op?

En nu ga jij er alweer vanuit dat ik dwaas en geëmotioneerd ben?

Mooie boel hier.

Wat ik verder nog wilde toevoegen, maar wat niet meer kan:

Dus het staat totaal niet in verhouding als ik mijn organen doneer aan een carnist. Het is eigenlijk omgekeerd: doordat ik niet doneer bespaar ik vele levens.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 sep 2016 12:44

Nu even niet schreef: Dus het staat totaal niet in verhouding als ik mijn organen doneer aan een carnist. Het is eigenlijk omgekeerd: doordat ik niet doneer bespaar ik vele levens.
Zelfs als zou je donor worden, de kans dat je ooit organen gaat af staan is minimaal. Verder staat het je vrij om nee te zeggen. Wat minder prettig is dat je mensen probeert te overtuigen met ondeugdelijke informatie en het beeld neerzet dat het een zootje is en de orgaanmaffia actief is. Sommige criteria kun je ook zelf uitzoeken dood - uitstel van overlijden door mechanische- en farmacologische ingrepen. Het beeld dat er in levende personen met bewustzijn geklooid wordt dat vraagt om bijstelling.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 16 sep 2016 13:09

Nu even niet schreef:Dus het staat totaal niet in verhouding als ik mijn organen doneer aan een carnist. Het is eigenlijk omgekeerd: doordat ik niet doneer bespaar ik vele levens.
Dit is een vreemd soort logica. Ik eet een kip, zodat duizenden levens gespaard worden (bijvoorbeeld wormen).
Jij eet geen kip, waardoor duizenden levende wezens het loodje leggen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 16 sep 2016 13:50

Iedereen mag zijn eigen subjectieve afwegingen maken m.b.t. wel of geen donor worden. Jij bent immers de baas over je eigen lichaam. Als jij als veganist niet wilt dat jouw organen later in een lichaam terecht komen van iemand die vlees eet, vind ik dat een prima reden. Het gaat echter te ver om te stellen dat je daarmee per saldo levens redt. Dan zou je immers kennis moeten hebben van de reactieketen die je beslissing tot in de verre toekomst teweeg brengt. Laten we de waarzeggerij dus achterwege laten.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

Nu even niet
Geregelde verschijning

Bericht door Nu even niet » 16 sep 2016 14:16

kiks schreef:
Dit is een vreemd soort logica. Ik eet een kip, zodat duizenden levens gespaard worden (bijvoorbeeld wormen).
Jij eet geen kip, waardoor duizenden levende wezens het loodje leggen.
De kippen in de bio-industrie eten geen wormen, maar soja en voor het verbouwen van die soja worden gigantische natuurgebieden ontbost. Daar sterven dus nóg veel meer dieren.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 16 sep 2016 14:42

Nu even niet schreef:De kippen in de bio-industrie eten geen wormen, maar soja en voor het verbouwen van die soja worden gigantische natuurgebieden ontbost. Daar sterven dus nóg veel meer dieren.
Wie zegt dat ik het over een bio-industrie kip heb.
Verander kip in snoekbaars en het word je misschien duidelijk. Zie verder Doppelgänger.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu even niet
Geregelde verschijning

Bericht door Nu even niet » 16 sep 2016 16:19

Nou, allemaal bedankt voor deze boeiende gedachtewisseling. Ik heb er echt weer wat van opgestoken.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 sep 2016 16:27

Nu even niet schreef:Nou, allemaal bedankt voor deze boeiende gedachtewisseling. Ik heb er echt weer wat van opgestoken.
Dat is mooi. Ik ook na het lezen van diverse sites die hoog scoren in de zoekmachines. Er staat veel onjuiste informatie in.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 17 sep 2016 00:45

Zo jammer dat dit (voorlopig) besluit zoveel tegenwerking krijgt. Het werkt averechts en over diegene die met smart wachten op een donor wordt nauwelijks gesproken. Ego's worden geraakt :-(
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 17 sep 2016 05:41

Storm schreef:Al jaren donor, maar of ze nog iets van me kunnen gebruiken? Eigenlijk jammer...niet dat ik eerder dood wilde.
Zeer zeker wel.
Ook donoren "op leeftijd" zijn tegenwoordig welkom.
Het lijkt me ook niet echt wenselijk om het hart van bijv. een 20-jarige in iemand van 75 jaar te stoppen, tenzij er op dat moment echt geen andere optie is.

Het lijkt me een goede zaak indoen er zoveel mogelijk overeenstemming wordt bereikt tussen de te verwachten levensverwachting van de ontvanger in kwestie, en de levensduur het orgaan zelf.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 17 sep 2016 05:44

Nu even niet schreef:Freethinkers die overal meteen teksten tot elke punt en komma analyseren en afhaken, zijn dat wel Freethinkers?

Ik vind het nogal kortzichtig om iets waar je niets of weinig van weet meteen te verwerpen.
Je hebt liever dat men iets verwerpt zónder te analyseren?
En je verwijt mensen zowel teveel te analyseren als "meteen" af te haken?

Ik ken weinig mensen die van zo weinig woorden een salade weten te brouwen.
Dat is een gave. :)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 17 sep 2016 18:28

Een gedachte die ik onlangs las (weet helaas niet meer van wie): De maatschappij (de staat) heeft dringend behoefte aan meer huizen dus huizen moeten na het overlijden automatisch worden overgedragen aan de staat. Allemaal mee eens? En zo niet, waarom niet?
Hallo meneer God, met Anna.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 17 sep 2016 18:33

Willempie schreef:Een gedachte die ik onlangs las (weet helaas niet meer van wie): De maatschappij (de staat) heeft dringend behoefte aan meer huizen dus huizen moeten na het overlijden automatisch worden overgedragen aan de staat. Allemaal mee eens? En zo niet, waarom niet?
appels en peren alert
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie