Hulp bij zelfdoding is geen misdaad

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

wilfred degens
Forum fan

Re: Hulp bij zelfdoding is geen misdaad

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 15:50

Voor veel mensen is dit nu eenmaal niet een kwestie om nu al mee bezig te zijn.
Niet totdat ze zelf op het randje zitten.
Dat moeten dan de mensen zijn die onverzekerd door hun leven trekken.
Ik zie een onlosmakelijke verbinding van hoe je aan je eind wenst te komen wanneer je daarin nog de keus hebt en al je verzekeringen waar je ook niet buiten kan zonder vooraf alles te hebben ondertekend. Wachten met je brand new car te verzekeren tot wanneer je hem al in de prak gestunt hebt met je all risk? Of je boot verzekeren pas wanneer die ergens op de bodem in de Atlantische Oceaan ligt?
Lijkt mij geen goed idee om maar te wachten met maatregelen tegen andere hun oordelen tot je dood of het uitzichtloze eind zich hebben aangediend. Ik wil graag de baas zijn over mijn eigen illusies van mijn bestaan en wanneer die ophouden voor mij te bestaan, heb ik die pil al jaren op een geheime plaats in mijn huis.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 feb 2016 16:03

Wat zou de houdbaarheid zijn van die pillen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 16:08

Maria schreef:Wat zou de houdbaarheid zijn van die pillen?
Geen idee, goeie vraag! Misschien krijgen ze ver na die datum een omgekeerde werking. Leuke gedachte om een SF film over te maken. :wink:
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 16:10

wilfred degens schreef:
Geen idee, goeie vraag! Misschien krijgen ze ver na die datum een omgekeerde werking. Leuke gedachte om een SF film over te maken. :wink:
Maar ze zullen wel op voorraad zijn en daar ga ik maar vanuit in die illusie.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 05 feb 2016 16:18

Tientallen jaren.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 05 feb 2016 17:02

Dat zou consequenties kunnen hebben bij een levensverzekering.

Bij zelfdoding keren die (lang) niet altijd uit.

Wanneer het op 'medische' gronden gebeurt is het juridisch gezien een andere zaak.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 05 feb 2016 17:16

appelfflap schreef: het verhaal:" ons ma wou geen 100 worden en daarom heb ik ze op m'n eentjes geholpen" is en kan NOOIT een legale methode zijn of worden.
Een vrouw die al lang dood was geweest als ze niet in deze tijd leefde moet dus maar gewoon verder leven of ze nu wil of niet. Omdat 'anderen' dat willen.
Ze zou zich natuurlijk kunnen dood hongeren/ Of we dat willen?

Trouwens, was het niet de vrouw die bij haar volle verstand die pillen zelf in nam? Kunnen we pro rail dan ook niet voor de rechter dagen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 17:24

Hoe valt zelfdoding te bewijzen bij een pilletje wanneer je een verklaring getekend hebt niet voor medisch onderzoek je stoffelijk overschot beschikbaar te willen stellen? En wat die verzekering al of niet gaat uitbetalen aan mijn hypocriete kameleon-achtige grafschenners zal mij nu al worst wezen. Ik beschouw erven als een mij overkomen gunst van erflater en geen eis of wettelijk recht zonder dat daar voldoende waarachtige goodwill vooraf voor is opgebouwd. Ik haat ook die overheidsbemoeienis i.z. het erfrecht.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 05 feb 2016 17:29

Fish schreef: Een vrouw die al lang dood was geweest als ze niet in deze tijd leefde moet dus maar gewoon verder leven of ze nu wil of niet. Omdat 'anderen' dat willen.?
neen, maar het moet wel duidelijk zijn dat ze echt zelf wil, dat moet gereguleerd zijn.
Anders zijn we snel bij ons schoonmoeder die me al vaak in codetaal heeft wijsgemaakt dat ze eigenlijk dood wil, zo begrijp ik ze althans :)

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 17:34

Een vrouw die al lang dood was geweest als ze niet in deze tijd leefde moet dus maar gewoon verder leven of ze nu wil of niet. Omdat 'anderen' dat willen.
Zo waar!
Niemand had iets te willen dan alleen te hopen, dan mijn ouders het meest(omdat ze me toen nog niet kenden) toen ik geconfronteerd werd met mijn enige geboortetrauma, dat ik een gezond kindje zou worden. Ook over mijn en ieders dood horen anderen niet te gaan. Lijkt mij in mijn filosofie over het leven.

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 17:37

Anders zijn we snel bij ons schoonmoeder die me al vaak in codetaal heeft wijsgemaakt dat ze eigenlijk dood wil, zo begrijp ik ze althans :)
Dan geef je haar volgens jouw codetaal een leuke handgranaat?

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 05 feb 2016 17:43

wilfred degens schreef: Dan geef je haar volgens jouw codetaal een leuke handgranaat?
bwoa, in haar geval? te humane oplossing :D

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 05 feb 2016 19:01

wilfred degens schreef:
Hoe valt zelfdoding te bewijzen bij een pilletje wanneer je een verklaring getekend hebt niet voor medisch onderzoek je stoffelijk overschot beschikbaar te willen stellen? En wat die verzekering al of niet gaat uitbetalen aan mijn hypocriete kameleon-achtige grafschenners zal mij nu al worst wezen. Ik beschouw erven als een mij overkomen gunst van erflater en geen eis of wettelijk recht zonder dat daar voldoende waarachtige goodwill vooraf voor is opgebouwd. Ik haat ook die overheidsbemoeienis i.z. het erfrecht.
Het is wel zo netjes, als JIJ er tussen uit wil, dat je eventuele achterblijvers verzorgd achter laat. Dat is dan ook een doel voor het hebben van een levensverzekering (waar ook dik voor betaald wordt).

Jij denkt dat als iemand overlijdt die geen of weinig medische geschiedenis heeft niet verdacht is ... dat is spek op t bekkie van OM. (anders dan frauderende gemeenten provinciale besturen, waar niets mee gedaan wordt - maar dat is off topic)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 19:26

Henk M
Het is wel zo netjes, als JIJ er tussen uit wil, dat je eventuele achterblijvers verzorgd achter laat.
Jah dat zou zo voor mij zijn wanneer tegen die tijd die achterblijvers ook een beetje netjes tegen mij geweest zouden zijn toen ze mijn geld nog niet roken. Je kan voor je laatste pil nog even je tanden poetsen en altijd nog even je notaris ontbieden om je erfenis te herverdelen toch?
Dat verzekeren doe je wanneer er weinig te verdelen valt al wanneer je die verzekering afsluit in de tijd dat je nog stevig in je springzadel zat lijkt me.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 feb 2016 19:58

HenkM schreef: Het is wel zo netjes, als JIJ er tussen uit wil, dat je eventuele achterblijvers verzorgd achter laat. Dat is dan ook een doel voor het hebben van een levensverzekering (waar ook dik voor betaald wordt).

Jij denkt dat als iemand overlijdt die geen of weinig medische geschiedenis heeft niet verdacht is ... dat is spek op t bekkie van OM. (anders dan frauderende gemeenten provinciale besturen, waar niets mee gedaan wordt - maar dat is off topic)
Een levensverzekering heeft zijn nut binnen een hypotheek voor je huis, als die uitsluitend op jouw naam staat en niet op die van je partner of partners.
En als die dan nog als dat een top/hele hoge hypotheek is, als er nooit is afgelost
Voor verdere geldelijke afwikkelingen is er dan ook een testament.
Maar dan ook uitsluitend als er geld is en/of als dat geld de levensomstandigheden bepaalt van je nabestaanden, wat ik zelf een aardig zielige bedoening zou vinden.

We hebben het vnl. over mensen, die klaar zijn met hun leven.
Dan is het wel zo netjes, dat je de achterblijvers niet met schulden laat zitten of met vragen die bij Justitie gedeponeerd worden. (igv. van twijfel over een niet natuurlijke dood.)
Je zaakjes geregeld te hebben en ook gezorgd hebben, dat er voldoende is om je lijk weg te werken.

Wat betekent dat verder?: Achterblijvers verzorgd achterlaten.
Zijn er geen achterblijvers, die niet voor zichzelf kunnen zorgen, dan zal alles wat met geld te maken heeft me worst wezen.

Dat heb ik mijn hele leven op de laatste plaatst gehad in tijden van emotionele crises.
Zullen achterblijvers bij mij ook moeten.
Geld verzoet arbeid, maar als het gemis moet vergoeden, dan ben ik niet thuis.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gesloten