Slechte horrorfilm

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blues-Bob
Bevlogen

Slechte horrorfilm

Bericht door Blues-Bob » 26 aug 2014 07:27

Stel je beland in een kamer. De deur slaat dicht en wordt op slot gedraaid. In de kamer zit een man op een elektrische stoel. Op een tafel ligt een briefje:
briefje schreef: Je hebt 5 freethinker pagina's om te besluiten of je gaat gooien met de dobbelsteen. Als je de man losmaakt, vult de kamer zich met mosterdgas tot de dood volgt. Als je niet gooit eveneens. Als je zes gooit overlijdt de man aan een elektrische schok. Als je 1 gooit beland jij op de stoel tot de volgende komt. Als je 2 t/m 5 gooit sterven jullie beiden...
Komen we hier uit? Wat doen we?

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Peter van Velzen
Moderator

Re: Slechte horrorfilm

Bericht door Peter van Velzen » 26 aug 2014 07:44

Kan ik een ruit stukslaan?
Ik wens u alle goeds

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 26 aug 2014 07:48

Is de man op de stoel schuldig of heeft hij 1 gegooid?
NB: Doe wel en zie niet om.

siger

Bericht door siger » 26 aug 2014 09:32

Blues-Bob schreef:Stel je beland in een kamer. De deur slaat dicht en wordt op slot gedraaid. In de kamer zit een man op een elektrische stoel. Op een tafel ligt een briefje:
briefje schreef: Je hebt 5 freethinker pagina's om te besluiten of je gaat gooien met de dobbelsteen. Als je de man losmaakt, vult de kamer zich met mosterdgas tot de dood volgt. Als je niet gooit eveneens. Als je zes gooit overlijdt de man aan een elektrische schok. Als je 1 gooit beland jij op de stoel tot de volgende komt. Als je 2 t/m 5 gooit sterven jullie beiden...
Komen we hier uit? Wat doen we?

Groet,

Bob
Mooi gedachte-experiment, en recht in mijn straatje, om zo te zeggen.
De belangrijkste vraag is de betrouwbaarheid van een briefje geschreven door mensen die medemensen in levensgevaar brengen. Persoonlijk zou ik enkel handelen als er een reële kans was iemand te redden. Ik zou dus kijken of ik een raam kan openkrijgen of zo. Dan zou ik de man losmaken. In alle andere gevallen zou ik niets doen, want als iedereen "niets doen" als imperatief zou nemen, was de man niet op de elektrische stoel terechtgekomen in de eerste plaats.

Doet me denken aan een Duits officier die een moeder liet kiezen welke van haar twee zoons terechtgesteld zou worden. Als ze weigerde te kiezen zouden ze beide sterven. Ze koos voor de oudste, want die had al het meest geleefd. Daarna doodden ze al haar kinderen.

DiMensie

Bericht door DiMensie » 26 aug 2014 10:33

.
Ik ga niet verder nadenken over dit dilemma:
ik ga rustig in een hoekje zitten genieten van de mooiste herinneringen uit mijn leven
.

Merijn1986

Bericht door Merijn1986 » 12 okt 2014 19:30

Als ik 1 gooi, en op de stoel beland, overlijdt mijn voorganger dan of komt die vrij?
''The longest journey starts with one step''

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 okt 2014 05:13

Gooien met de dobbelsteen staat gelijk aan met je laten sollen en zelfs je medewerking verlenen aan psychopaten. Je doet dat dus beslist niet. Maar neemt wel de gemene dreiging serieus dat de kamer gevuld zal worden met mosterdgas. Je gaat dus op zoek naar een camera waarmee ze je bespieden, en maakt die stuk. Dan ga je op zoek naar het toevoerkanaal of de toevoerkanalen van het gas en stopt die dicht. Ook trek je het electrische snoer los die naar de stoel leidt. Daarna maak je de man los, en wacht je met hem op het moment dat de kwaadaardige vijand uiteindelijk de deur opent, waarna je beiden met geweld zal proberen te ontsnappen. Mislukt er iets in dit scenario dan zullen beiden het waarschijnlijk met de dood moeten bekopen, maar dit zou in alle andere gevallen met grotere waarschijnlijkheid gebeurd zijn (het één gooien met de dobbelsteen is uiteraard enkel een practical joke, ze laten je uit de kamer, maar hebben dan wel weer wat anders voor je in petto waarmee ze je om zeep helpen).
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 okt 2014 09:37

Wat het met dit soort gruwelscenario's is, niemand weet hoe hij of zij zal reageren. Neem een brandoefening. Diegene die vooraan loopt, de grootste mond heeft en zich het meest heldhaftig gedraagt, staat bij een echte brand als eerste buiten te schreeuwen. Niemand overweegt dan ook dat je wel eens in blinde paniek zou kunnen geraken. Of we altijd zo koel redeneren in afgrijselijke situaties.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 16 nov 2014 00:44

Goed. Uitgegaan van de geloofwaardigheid van het briefje en dat er geen verdere regels zijn.

Of ik 1 of 6 gooi geeft "ethisch gezien" hetzelfde resultaat voorzolang ik ons beiden als gelijke mensen zie, een van ons sterft de ander leeft. Als ik 2 t/m 6 gooi sterven we beiden, valsspelen is een minder erg kwaad dan ons beiden laten sterven. Er is geen straf voor valsspelen. Aangezien 1 of 6 ethisch niet verschillen kies ik voor de optie die mij beter uitkomt, ik doe alsof ik 6 gooi. Ik ga uit van 50/50 kans dat dit wordt gezien als het niet gooien van de dobbelsteen, dus: 1/2 kans op het "beste" resultaat, bij het daadwerkelijk gooien van de dobbelsteen is dit slechts 1/3 kans op een goed resultaat, 1/6 op het (voor mij) beste resultaat.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 16 nov 2014 00:57

Dood ben ik toch. Gaan mij niet laten rondbazuinen dat dit spelletje bestaat. Hoewel waarschijnlijker het een experiment zal zijn hoe mensen reageren.

Juist spelletje, wat kan het anders zijn? Wat gaat de speler doen? Hoe lang doet hij er over? Wat gaat hij gooien? Haha, hier hebben we wel iets.

Ik ga dus gooien maar ik ga de dobbelsteen bedekken tot men mij het spel uitlegt. En verder kan ik niets veranderen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Robert Frans
Forum fan

Bericht door Robert Frans » 09 dec 2014 13:05

De keuze lijkt dus eenvoudig: of we sterven beiden, of ik dood de man, of ik zet het spel voort. Alledrie de keuzes zijn even onwenselijk en de eerste keuze heeft de grootste kansen.
Kortom, tijd om niets anders te doen dan samen met die man mooie herinneringen op te halen en die psychopaat de keuze te geven ons beiden alsnog in leven te laten.
Pax et bonum

Plaats reactie