Wet over het aantal kinderen dat men mag krijgen
Moderator: Moderators
Wet over het aantal kinderen dat men mag krijgen
Hallo iedereen,
De overbevolking schijnt een steeds groter probleem te worden. Verschillende bronnen, waaronder de National Geographic, schatten dat er in 2050 minstens 9 miljard mensen zullen zijn ofzo!! Dat gaat vast voor heel veel problemen zorgen, omdat al die mensen bijvoorbeeld natuurlijk eten, een dak boven hun hoofd en van alles met elektriciteit nodig hebben...
In China hebben ze een één-kind-wet (die inmiddels weliswaar wel wat versoepeld is). Nou vroeg ik me af: zou het een goed idee zijn om in Nederland ook een wet te maken die een limiet stelt op het aantal kinderen dat een gezin mag krijgen?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het een goed idee is om echt te zeggen dat men maar één kind zou mogen hebben. Want dan krijg je misschien, dat ouders stiekem op een zoon hopen, en dat het dan een meisje wordt. Dat is dus geslachtsdiscriminatie, en van China is het echt heel bekend dat meisjes ongewenst zijn! Maar ook in Nederland schijnt het voor te komen dat mensen veel en veel liever een zoon willen, daar heb ik verschillende verhalen over gelezen!
Dus mijn idee: zou het misschien goed zijn om in Nederland (en misschien bij de rest van de EU) voor te schrijven dat men maximaal twee kinderen mag hebben? Of gaat dat te ver?
De overbevolking schijnt een steeds groter probleem te worden. Verschillende bronnen, waaronder de National Geographic, schatten dat er in 2050 minstens 9 miljard mensen zullen zijn ofzo!! Dat gaat vast voor heel veel problemen zorgen, omdat al die mensen bijvoorbeeld natuurlijk eten, een dak boven hun hoofd en van alles met elektriciteit nodig hebben...
In China hebben ze een één-kind-wet (die inmiddels weliswaar wel wat versoepeld is). Nou vroeg ik me af: zou het een goed idee zijn om in Nederland ook een wet te maken die een limiet stelt op het aantal kinderen dat een gezin mag krijgen?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het een goed idee is om echt te zeggen dat men maar één kind zou mogen hebben. Want dan krijg je misschien, dat ouders stiekem op een zoon hopen, en dat het dan een meisje wordt. Dat is dus geslachtsdiscriminatie, en van China is het echt heel bekend dat meisjes ongewenst zijn! Maar ook in Nederland schijnt het voor te komen dat mensen veel en veel liever een zoon willen, daar heb ik verschillende verhalen over gelezen!
Dus mijn idee: zou het misschien goed zijn om in Nederland (en misschien bij de rest van de EU) voor te schrijven dat men maximaal twee kinderen mag hebben? Of gaat dat te ver?
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Re: Wet over het aantal kinderen dat men mag krijgen
Het lijkt mij geen goed plan. In Nederland krijgen vrouwen gemiddeld 1,7 kinderen.
http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=15-12" onclick="window.open(this.href);return false;
Om de bevolking op peil te houden, is 2,05 kind nodig. De bevolking krimpt dus al (afgezien van immigratie).
http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=15-12" onclick="window.open(this.href);return false;
Om de bevolking op peil te houden, is 2,05 kind nodig. De bevolking krimpt dus al (afgezien van immigratie).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Als je al van mening bent dat de bevolking in je land niet boven een bepaald aantal uit mag komen, zul je dat met een breed pakket aan maatregelen moeten bereiken.
Het geboorte cijfer is slechts 1 van de factoren die bijdraagt aan de groei van de bevolking.
Dus dan ook zaken als:
- het land niet in als je meer dan 2 kinderen hebt.
- geen ziektekostenvergoeding meer als die op jaarbasis meer bedragen dan wat je aan belasting afdraagt.
Het geboorte cijfer is slechts 1 van de factoren die bijdraagt aan de groei van de bevolking.
Dus dan ook zaken als:
- het land niet in als je meer dan 2 kinderen hebt.
- geen ziektekostenvergoeding meer als die op jaarbasis meer bedragen dan wat je aan belasting afdraagt.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Het idee van promoten van kleine gezinnen stamt uit de jaren 70, ook in China.
Dat werd mogelijk door de toenemende betrouwbaarheid van de anticonceptie middelen.
In de situatie van nu blijkt dat de meeste mensen, die deze mogelijkheden kennen, zelf al besloten dat hun gezin bij 2 kinderen compleet was.
Mensen die daar anders overdenken zijn in westerse culturen, allang niet meer in de meerderheid.
De grote uitzonderingen blijken nog altijd wereldwijd
- gebrek aan kennis over de mogelijkheden
- mensen in situaties waarbij kinderen hun oude-dags-voorziening zijn, zowel financieel als voor zorg op hun oude dag.
- de gewetensbezwaarden,
- de mensen met een cultuur van voorouderverering en een vast geloof in voortbestaan via kinderen en nageslacht.
- misschien nog nader te benoemen redenen.
In China bleek het één kind systeem te leiden tot een enorme fraudering, grote hoeveelheden mensen zonder registratie(mogelijkheden) met alle gevolgen van dien, zoals het ouden van scholing en medische zorg.
En in de toekomst een nog veel sterkere veroudering van de gemiddelde bevolking dan hier.
Waardoor grote groepen van de bevolking tussen wal en schip komen.
Een algeheel verbod heeft deze voorspelbare gevolgen.
Mijn conclusie moet zijn dat voorlichting de grootste stap moet zijn.
Dit wordt al meer dan 40 jaar met succes overal in het westen en grote delen van de rest van de wereld gegeven.
We zijn nu 1 à1.5 generatie verder.
De samenstelling van onze bevolking is enigszins maar niet alarmerend gewijzigd.
Grote hoeveelheden nieuwe Nederlanders van de tweede en derde generatie zijn vanzelf in ons systeem gegroeid.
Zie de link die Gerard gaf.
Voor degenen, die deze ontwikkeling gemist hebben zal waarschijnlijk de kennisverbreiding weer opnieuw een periode een prioriteit moeten worden.
Dat werd mogelijk door de toenemende betrouwbaarheid van de anticonceptie middelen.
In de situatie van nu blijkt dat de meeste mensen, die deze mogelijkheden kennen, zelf al besloten dat hun gezin bij 2 kinderen compleet was.
Mensen die daar anders overdenken zijn in westerse culturen, allang niet meer in de meerderheid.
De grote uitzonderingen blijken nog altijd wereldwijd
- gebrek aan kennis over de mogelijkheden
- mensen in situaties waarbij kinderen hun oude-dags-voorziening zijn, zowel financieel als voor zorg op hun oude dag.
- de gewetensbezwaarden,
- de mensen met een cultuur van voorouderverering en een vast geloof in voortbestaan via kinderen en nageslacht.
- misschien nog nader te benoemen redenen.
In China bleek het één kind systeem te leiden tot een enorme fraudering, grote hoeveelheden mensen zonder registratie(mogelijkheden) met alle gevolgen van dien, zoals het ouden van scholing en medische zorg.
En in de toekomst een nog veel sterkere veroudering van de gemiddelde bevolking dan hier.
Waardoor grote groepen van de bevolking tussen wal en schip komen.
Een algeheel verbod heeft deze voorspelbare gevolgen.
Mijn conclusie moet zijn dat voorlichting de grootste stap moet zijn.
Dit wordt al meer dan 40 jaar met succes overal in het westen en grote delen van de rest van de wereld gegeven.
We zijn nu 1 à1.5 generatie verder.
De samenstelling van onze bevolking is enigszins maar niet alarmerend gewijzigd.
Grote hoeveelheden nieuwe Nederlanders van de tweede en derde generatie zijn vanzelf in ons systeem gegroeid.
Zie de link die Gerard gaf.
Voor degenen, die deze ontwikkeling gemist hebben zal waarschijnlijk de kennisverbreiding weer opnieuw een periode een prioriteit moeten worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ja, van dit soort dingen heb ik dus helemaal geen verstand. Daarom leek het me interessant om dit hier te bespreken.
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
Dei 9 miljard komen er sowieso wel. Daarna vlakt het heel snel af. Heel veel landen hebben al een geboortecijfer dat richting de 2 per vrouw gaat.
Nederland had wel wat kunnen doen, maar dan al jaren geleden. Tussen 1930 en 1960. Maar toen zag men het probleem nog niet.
Nederland had wel wat kunnen doen, maar dan al jaren geleden. Tussen 1930 en 1960. Maar toen zag men het probleem nog niet.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Inderdaad.Bonjour schreef:Dei 9 miljard komen er sowieso wel.
Tussen 1930 en 1960.
Vanuit een economische malaise en de daarbij behorende verhoging van dodelijke besmettelijke ziekten, naar een periode van sterk stijgende conjunctuur inclusief de levensredder penicilline.
Betere gezondheidszorg en een sterk stijgen van de gemiddelde leeftijd wereldwijd zal een aardige duit in het zakje doen.
Laatst gewijzigd door Maria op 12 jun 2014 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Verwacht je dat dat tot problemen zal leiden? Enzo ja/nee, waarom?Bonjour schreef:Dei 9 miljard komen er sowieso wel. Daarna vlakt het heel snel af. Heel veel landen hebben al een geboortecijfer dat richting de 2 per vrouw gaat.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Economie en handel zijn ook steeds gericht op groei en dat kan enkel als er meer afnemers blijven bijkomen.
Deze exponentiële groei is niet gestoeld op beschikbare middelen, omdat deze eindig zijn.
Deze exponentiële groei is niet gestoeld op beschikbare middelen, omdat deze eindig zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Die 9 miljard? Natuurlijk, die problemen zien we nu al. Honger, broeikaseffect en nog veel meer. Ik denk wel dat de wereld zich steeds beter zal inrichten om die 9, of uiteindelijk 10 miljard een hogere levensstandaard te geven.MoreTime schreef:Verwacht je dat dat tot problemen zal leiden? Enzo ja/nee, waarom?Bonjour schreef:Die 9 miljard komen er sowieso wel. Daarna vlakt het heel snel af. Heel veel landen hebben al een geboortecijfer dat richting de 2 per vrouw gaat.
Tenzij ik een keer slecht slaap en in een pessimistische bui ben. Dan ben ik bang voor hongersnoden met 250 miljoen slachtoffers of zo.
Problemen in Nederland? Het zal hier wel loslopen. We zitten hier al ongeveer op de top van bevolkingsdichtheid. Ik denk wel dat dit allerlei problemen geeft, zoals irritaties doordat we zo dicht op elkar wonen, veel in de file staan etc.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Irritaties zie je nu al in de meer dichtbevolkte gebieden in Nederland. In het noorden is het allemaal wat relaxter, wind men zich niet zo op.
Daartegenover was de wereldbevolking in 1900 grofweg 1,6 miljard. Nu zitten we op 7 miljard, maar is het aantal oorlogen in Europa tot vrijwel 0 gereduceerd. Wellicht is er nog hoop wat dat betreft.
Daartegenover was de wereldbevolking in 1900 grofweg 1,6 miljard. Nu zitten we op 7 miljard, maar is het aantal oorlogen in Europa tot vrijwel 0 gereduceerd. Wellicht is er nog hoop wat dat betreft.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
-
appelfflap
- Banned
zo'n verbod werkt niet, maar allerlei kinderkrijgondersteuningsmaatregelen stopzetten zou al helpenLucy schreef:het misschien goed zijn om in Nederland (en misschien bij de rest van de EU) voor te schrijven dat men maximaal twee kinderen mag hebben? Of gaat dat te ver?
bvb
geen ivf, geen kindergeld, stoppen met allerlei belastingsvoordelen als je kinderen hebt, aanmoedigen adoptie ipv draagmoeders,...
het probleem is natuurlijk niet het absolute cijfer.
vd 7 miljard vandaag leeft 50% onder de armoedegrens en heeft 25% niet eens proper drinkwater. Als die allemaal naar de Albert heijn kunnen zoals jij en ik of alle 2j een nieuwe gsm kunnen kopen dan zijn de aardse grondstoffen heel snel op
Meestal grijpt moedertje natuur zelf in.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
appelfflap
- Banned
daarop wachten zou heel onverstandig zijn.dikkemick schreef:Meestal grijpt moedertje natuur zelf in.
Wie zegt dat de mens verstandig is dan?appelfflap schreef:daarop wachten zou heel onverstandig zijn.dikkemick schreef:Meestal grijpt moedertje natuur zelf in.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick