Unsere Mütter, Unsere Väter

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Waarom?
Diehard

Re: Unsere Mütter, Unsere Väter

Bericht door Waarom? » 12 okt 2016 16:24

Fish schreef: Stroman, ik zeg nergens dat ik voorstander van Drone aanvallen ben zoals jij hier suggereert.
:wink: Dat was mijn vermoeden ook, een beetje de "Fish" voor m'n ziende. Maakt evenwel dat ik vanwege dit onrecht uitermate boos van wordt. Dan wil ik daar zelfs een stroman voor aanvallen.........
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 12 okt 2016 16:51

Waarom? schreef: :wink: Dat was mijn vermoeden ook, een beetje de "Fish" voor m'n ziende. Maakt evenwel dat ik vanwege dit onrecht uitermate boos van wordt. Dan wil ik daar zelfs een stroman voor aanvallen.........
Dat Amerika veelal de botte bijl gebruikt is wel duidelijk maar wat als ze de constante kritiek zat worden en zich in (hypothetisch) isolationisme terugtrekken?
Wat gaat er in het Midden Oosten gebeuren, Azië (China met zijn plannen voor de Chinese Zee, Noord-Zuid Korea)? Wat gaat Japan dan weer doen?
Hoe loopt het af met Oost Europa en de Baltische staten? Iran? Israël? Dat zijn een hoop vraagtekens. Wij kunnen en zullen alleen maar met ons vingertje zwaaien.
De EU is ook een papieren tijger.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 okt 2016 18:21

Hoe we over het Amerika van nu denken, kan dat ook in één van de andere lopende topics?
Keuze genoeg om daar in uit te weiden.
Verkiezingen US
Kan Trump gevaarlijk zijn?
Of in een nieuw aan te maken topic, als je specifieker wil zijn over de Amerikaanse buitenlandse politiek.

Hier gaat het over hoe generatie van nu in Duitsland denkt over wat er allemaal in de tijd van hun ouders en grootouders is gebeurd.
Daarbij kunnen we natuurlijk niet om dezelfde periode in Nederland heen.
En hoe we daar op dit moment mee omgaan.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

rhabarber

Bericht door rhabarber » 24 okt 2016 23:48

Peter van Velzen schreef:...
De kinderen van deze ouders zijn de vredestichters van onze tijd. Medunkt dat uit de puinhopen van het derde rijk, iets mooi is ontstaan. ...
Dan zou de mof er ook iets toe zeggen :)

Ik vrees (jammer), dat is een beetje te positief geschilderd. Als het naar de meeste Duitsers was gegaan, zouden er minder vluchtelingen opgenomen zijn.
Een zeker komt de houding van Merkel mede uit het verleden van Duitsland. Maar - en dat moet men ook zien, is haar omgaan met de eigen bevolking niet bijzonder slim. Uitspraken als "Der Islam gehört zu Deutschland" - de islam hoort bij Duitsland, de eerste keer van Bundesinnenminister Wolfgang Schäuble gezegd maar van Merkel weer opgepakt is gewoon fout. Ook de manier hoe het debat over de besnijdenis van jongens plaats vond kwam waarschijnlijk mede uit deze geschiedenis.

Het opkomen van Pegida is mede te danken aan de houding van Merkel en ook andere politici, die uit een nog steeds aanwezig schuldgevoel foute posities kiezen.
Daartoe komt nog, dat Merkel en Co zich behoorlijk terughoudend opgesteld hebben, zolang de vluchtelingen in Italië of Griekenland zaten. Nu wordt veel geld betaald om ze bij Erdogan te houden.

En wat de "veranderde Duitser" betreft... de Duitsers zijn precies zo weinig veranderd als welk ander volk ook - incl de Nederlanders. Als het slecht gaat (het ging de mensen na de 1. wereldoorlog slecht), als er een diepe krenking gebeurt is (de Verdrag van Versailles werd van velen als zulke gevoeld) en als er een charismatisch iemand deze stromingen kan oppakken en misbruiken (Hitler was daarin mester) zou iets soortgelijks steeds weer kunnen gebeuren.
Daarom is het imo belangrijk zich over de „Banalität des Bösen“ zoals Hannah Arendt het noemde bewust te zijn en bij tijd iets tegen te doen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 okt 2016 07:56

rhabarber schreef:
Peter van Velzen schreef:...
De kinderen van deze ouders zijn de vredestichters van onze tijd. Medunkt dat uit de puinhopen van het derde rijk, iets mooi is ontstaan. ...
Dan zou de mof er ook iets toe zeggen :)

Ik vrees (jammer), dat is een beetje te positief geschilderd. Als het naar de meeste Duitsers was gegaan, zouden er minder vluchtelingen opgenomen zijn.

...knip...

Het opkomen van Pegida is mede te danken aan de houding van Merkel en ook andere politici, die uit een nog steeds aanwezig schuldgevoel foute posities kiezen.
Zelfs Pegida roept niet op tot oorlog. Ik zeg niet dat alles koek en ei is. maar we zijn er momenteel beter aan toe -in veel opzichten - dan honderd jaar geleden.
Ik wens u alle goeds

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 30 apr 2019 12:11

Laatst gewijzigd door Fenomeen op 30 apr 2019 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 30 apr 2019 12:15

Nou ik toch bezig ben:

Under sandet staat op Videoland.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Under_sandet

https://www.moviemeter.nl/film/111612

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 01 mei 2019 02:51

Ik had het boekje al eens eerder genoemd, had ook veel indruk op mij gemaakt.
Vooral omdat het me toen zo deed beseffen dat ook die "moffen" hele gewone mensen betrof, lijdend onder oorlogsellende.

"Een vrouw in Berlijn."
http://zoeken.bibliotheek.be/?itemid=%7 ... %7C9618162
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 01 mei 2019 11:56

Da's toevallig, ben het boek aan't lezen.
Het heeft met de films gemeen dat het gaat over menselijk gedrag in extreme situaties waarbij je je afvraagt; wat zou ik doen?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 01 mei 2019 13:45

Bedankt mensen!
Zowel `Under sandet` als `Een vrouw in Berlijn` ken ik nog niet. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 02 mei 2019 03:54

@ Storm; je had 'm al eerder op je lijstje gezet. :)
viewtopic.php?f=12&t=17553&p=557296&hil ... in#p557320

@ Fenomeen.
Voor mij geen vraag maar een weet.
Zoals ik al eerder schreef: viewtopic.php?f=12&t=17553&p=557296&hil ... in#p557296
heb ik groot respect voor de vrouwen die het schorem wisten uit te buiten of zichzelf wisten te handhaven op wat voor manier dan ook.
Ikzelf zou hebben gevochten, desnoods tot in het graf.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 02 mei 2019 10:54

@Petra,
Ja ik heb nog een lange lijst te lezen, ik zie het . Of ik nog de tijd krijg?? :lol:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 03 mei 2019 03:57

Storm schreef:
02 mei 2019 10:54
@Petra,
Ja ik heb nog een lange lijst te lezen, ik zie het . Of ik nog de tijd krijg?? :lol:
Hm.. een 'leuk' boekje is het niet. Wat dat betreft zou je je kunnen afvragen waar je graag je tijd aan besteedt. :)
Je kunt bv. ook in twee maanden geld verdienen met lezen: Betaald worden om in bed te liggen. :lol:
Laatst gewijzigd door Petra op 03 mei 2019 04:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 03 mei 2019 04:00

Ik vond deze wel schokkend en bijpassend.
De gevolgen van het Nazi regime spelen blijkbaar door tot op heden.

https://www.scientificamerican.com/arti ... of-today1/
Harsh Nazi Parenting Guidelines May Still Affect German Children of Today
The Nazi regime urged German mothers to ignore their toddlers’ emotional needs—the better to raise hardened soldiers and followers. Attachment researchers say that the harmful effects of that teaching may be affecting later generations

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 mei 2019 12:52

Petra schreef:
03 mei 2019 04:00
Ik vond deze wel schokkend en bijpassend.
De gevolgen van het Nazi regime spelen blijkbaar door tot op heden.
The Nazi regime urged German mothers to ignore their toddlers’ emotional needs—the better to raise hardened soldiers and followers. Attachment researchers say that the harmful effects of that teaching may be affecting later generations
Ik denk, dat de meeste moeders doen wat hun hart hun ingeeft, zeker zolang hun kinderen kleuters zijn..

Al zal dat, zeker binnen de gebieden met een aloude Pruisische cultuur die nog lang doorleefde, wel een redelijke voedingsbodem hebben gehad.
En zal deze dringende boodschap wel bij velen in vruchtbare aarde zijn gevallen om hun kinderen disciplinair en met een "geen gezeur" mentaliteit en gehoorzaamheid aan autoriteiten op te voeden.

Om niet mis te grijpen bij onzekerheid over dit twijfelachtige advies was er de Hitlerjugend.
Je kinderen hier niet bij te laten gaan werd via de sociale controle als negatief ten opzichte van de Fuhrer gezien, zoals bijna alles waarin je anders dacht dan wat voorgeschreven werd ter meerdere eer en glorie van het "raszuivere Duitse volk".
En we weten dat er bij die clubs ook een eenheidsideaal was, op zo'n manier gebracht dat het voor kinderen het haast onmogelijk was zich hieraan te onttrekken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie