Unsere Mütter, Unsere Väter

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

doctorwho
Superposter

Re: Unsere Mütter, Unsere Väter

Bericht door doctorwho » 31 dec 2013 16:08

Bij YouTube de melding video is privé :(
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 dec 2013 16:17

doctorwho schreef: The Promise heb ik nog niet gezien maar ik zal het linkje in de map te zien plaatsen. Dank voor het oprakelen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43#p404243" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 31 dec 2013 16:22

Mariakat schreef:
doctorwho schreef: The Promise heb ik nog niet gezien maar ik zal het linkje in de map te zien plaatsen. Dank voor het oprakelen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43#p404243" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja ik weet het eerst kijken en dan reageren :)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 dec 2013 16:24

Geldt voor mij ook. :oops:

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 jan 2014 15:04

Fenomeen schreef:Ik moet nog even Reref lokken, die kan dit zeker waarderen.
Deze serie lijkt in wat ie met me doet in emotioneel opzicht op The Promise, een serie waar ie zelf een topic gestart heeft.
@ Mariakat, mocht je deze gemist hebben, aanrader!

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 34&t=12585" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor deze aanrader. Ik zal de serie in de gaten houden. Ik heb er nog niet van gehoord, maar hij zal te zijner tijd ook hier in Finland wel op tv worden uitgezonden. Via internet schijnt de serie nog niet te zien te zijn. De engelse titel is overigens Generation War.
Born OK the first time

Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter » 01 jan 2014 15:22

Netflix NL heeft hem.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 jan 2014 15:27

Rereformed schreef: Via internet schijnt de serie nog niet te zien te zijn. De engelse titel is overigens Generation War.
Fenomeen schreef:
Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=Z4JxZDVqNM0" onclick="window.open(this.href);return false;

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 04 jan 2014 13:24

Vanavond deel 2!
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 jan 2014 16:25

Fenomeen schreef:Vanavond deel 2!
Heb alle delen op YouTube gezien zeker de moeite waard maar vanavond ook the christmas special op Downton Abbey we boffen :)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 28 jun 2016 13:35

Voor wie deze prachtige serie gemist heeft, een herkansing.

Vanavond om 23:00 op Canvas.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 jun 2016 14:00

Dank voor het kattenbelletje.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 09 okt 2016 21:31

Maria schreef;
Dat doet me trouwens ook heel erg denken aan de houding van de joden, die oha. in het begin ook hun kop in het zand staken en zich verhoudingsgewijs zich ook niet echt verzetten.
Zie in de film de houding van de vader van Viktor.
Wanneer iemand roept;Wilt u meer of minder Marokkanen? en de zaal brult MINDER!! En het antwoordt luid: "Dan gaan we dat regelen. Denken de Marokkanen dan: Jongens pak je koffers? Nee natuurlijk niet. En als hij nu gezegd en geschreven had: "Ik wil de Marokkanen uitroeien, niet alleen hier maar overal waar ik ze aantref"? Zullen deze mensen zich dan maar alvast gaan bewapenen om tijdig in opstand te kunnen komen? Of gaan zij gewoon door met hun dagelijks werk?
Hoe geloofwaardig is iemand die roept dat hij miljoenen mensen wil uitroeien? Men haalt zijn schouders op en zegt; "die is gek", en gaat door met zijn leven.
En dan komt het kwaad sluipenderwijs. de verbods-bordjes in het park, het café, op het strand. en dan gebeurt er een tijdje niets. Die verboden gelden ook niet voor iedereen. Nee nee...Er zijn uitzonderingen. Men gaat proberen een uitzondering te zijn, en men accepteert hiermee het verbod. Want erg veel steun komt er ook niet van de buren. Er is geen massaal protest tegen die rare bordjes in het park. En toen de ster werd verplicht, deed niet de hele bevolking massaal een ster op...Natuurlijk waren er ook helden die de Joden steun boden. met gevaar voor eigen leven zelfs. Zij verdienen onze ademloze bewondering! Maar dat speelde zich af in het geheim, niemand die het zag. Veel van het ophalen van Joden werd overgelaten aan Nederlandse politiemensen. Dat zag iedereen! Landgenoten dus... (Lees hierover het boek van Ad van Liempt; "jodenjager".) Slechts in een paar landen heeft de politiek dwarsgelegen. Bulgarije weigerde zijn joden uit te leveren, en in Denemarken bracht men het grootste deel over in vissersbootjes naar Zweden. Maar als de vervolgde groep eenmaal door al die verboden en systematische beroving murw gemaakt is, dan volgt deportatie naar het oosten, om eerlijke arbeid te verrichten. Niet om vernietigd te worden. Kom nou zeg, Duitsers zijn geen onmensen. Zij komen uit het land van Goethe en Bach. Verzet? Waarmee dan wel? En met steun van wie? In ons land keek men weg, en in Oost-Europa Waren grote delen van de inwoners ronduit vijandig, en hielpen de bezetter vaak een handje mee.
Verzet komt pas. wanneer men daadwerkelijk gezien heeft dat er volle treinen vertrekken zonder proviand aan boord, en dat die treinen een paar uur later leeg terugkomen.
Pas dan weet men dat niemand zal ontkomen, en pas dan gaat een handvol overlevenden zich verzetten zoals in het getto van Warschau. Waar men verkoos liever staande te sterven dan zich als een lagere levensvorm te laten verdelgen

Het verwijt dat ik hierboven citeer, keert steeds opnieuw terug wanneer de Shoa ter sprake komt. Het is een onterecht verwijt maar zeer hardnekkig. Ik stel mij hiertegen te weer omdat ik denk dat het zijn oorsprong vind in de schaamte over het falen van de bevolking als geheel. Een bekend mechanisme is dan het slachtoffer te blameren.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 10 okt 2016 09:29

Dag Gershom,

Ik weet dat je een hekel hebt aan gele "poppetjes".. Maar nu toch : complimenten voor deze bijdrage! =D>
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 okt 2016 11:22

@ Gershom
Je hebt het topic gevonden zie ik.
Vorige week tipte je dit even aan, dacht ik.
Ik moest toen aan deze film/serie en dit topic denken, maar kon niet meer op de titel komen om het op te zoeken.

Goed dat je de vergelijking even doortrekt.
Het is van alle tijden, maar vooral in tijden van ongeluk en onvrede.
En als uiting van veel persoonlijke onvrede en dan ook nog bij veel mensen kan het escaleren.
Zeker als het wordt gebruikt (misbruikt) door een volksmenner.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 10 okt 2016 12:09

Gershom schreef:
Het verwijt dat ik hierboven citeer, keert steeds opnieuw terug wanneer de Shoa ter sprake komt. Het is een onterecht verwijt maar zeer hardnekkig. Ik stel mij hiertegen te weer omdat ik denk dat het zijn oorsprong vind in de schaamte over het falen van de bevolking als geheel. Een bekend mechanisme is dan het slachtoffer te blameren.
Ja men heeft niet kunnen weten dat het zo erg zou worden.

Een boek van de oudheidkundige vereniging, welke verteld over de Joodse gemeenschap; Joodse families die weggevoerd werden vroegen aan de buren of ze de planten water wilden geven.

Ook de Puttenaren kregen dat verwijt te horen, ze lieten zich wegvoeren. De mannen moesten samen komen in de kerk en dachten; 'dit wordt een reprimande of een week kamp Amersfoort''. wie niet in de kerk kwam werd dood geschoten.
Dus wat zouden wij anders doen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Plaats reactie