Unsere Mütter, Unsere Väter

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Unsere Mütter, Unsere Väter

Bericht door Fenomeen » 28 dec 2013 16:36

Een absolute aanrader, een miniserie, vanavond om 22:35 het eerste deel op Nederland 2:
Moviemeter schreef:Berlijn 1941. Vijf vrienden nemen afscheid. Ze beloven elkaar eeuwige vriendschap. Maar geen van hen kon vermoeden hoe de oorlog hen zou veranderen. Wilhelm en Friedhelm worden naar het oostfront gestuurd. Charlotte, die heimelijk verliefd is op Wilhelm, volgt hen door zich aan te melden als verpleegster in een militair hospitaal. Greta, een zangeres, papt aan met een SS-officier. Vanuit die positie probeert ze haar vriend Viktor, die een Joodse vader heeft, te redden van deportatie. De oorlog zal elk van deze jonge mensen voorgoed veranderen. De één wordt een held, de ander een lafaard.
http://www.moviemeter.nl/film/93652" onclick="window.open(this.href);return false;
tvgids schreef:Eén kant is in films over de Tweede Wereldoorlog niet vaak belicht: die van de ‘gewone’ Duitser. De baanbrekende dramaserie Unsere Mütter, unsere Väter gaat over het leven van vijf jonge Berlijners in die gruwelijke tijd.
http://www.tvgids.nl/artikel/61957/De_o ... rspectief/" onclick="window.open(this.href);return false;

Of aldus de ZDF redactie:
Über 67 Jahre sind seit dem Ende des Zweiten Weltkrieges vergan­gen, fast ein Menschenleben. Nicht mehr lange bietet sich die Chance, dass die Kriegsteilnehmer mit ihren Kindern, Enkeln und Urenkeln in einen Dialog treten können. Der Dreiteiler "Unsere Mütter, unsere Väter" soll Anlass sein, zu fragen und zu hinterfragen, den Dialog zu intensivieren.
Dat laatste is gelukt, het hele land had het erover.
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 28 dec 2013 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Maria
Moderator

Re: Unsere Mütter, Unsere Väter

Bericht door Maria » 28 dec 2013 16:52

Dank je voor de tip.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Jinny

Bericht door Jinny » 28 dec 2013 17:28

Als ik het volhoud tot die tijd.... dank.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 29 dec 2013 14:37

Wilde er op uitzending gemist naar kijken blijkt dat dat overdag niet mag :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 29 dec 2013 14:45

Deze uitzending heeft de kijkwijzerclassificatie 16+ en is te zien tussen 22:00 - 06:00 uur.
Betuttelvertrutteling.

NZB:

https://www.binsearch.info/index.php?q= ... &postdate=" onclick="window.open(this.href);return false;

Bol.com

http://www.bol.com/nl/s/dvd/zoekresulta ... tid=112195" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=Z4JxZDVqNM0" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 29 dec 2013 15:24

Fenomeen schreef:
Deze uitzending heeft de kijkwijzerclassificatie 16+ en is te zien tussen 22:00 - 06:00 uur.
Betuttelvertrutteling.
Ik ben ook tegen te extreme betutteling, maar ik zie dat niet overal als negatief.
16+ is bovendien geen censuur, maar een waarschuwing.
Betutteling is hier dan ook niet het juiste woord.

Bij sprookjes kun je heel wat meer laten zien.
Ook kinderen weten, zien en vooral ervaren dat onderscheid.
Daar waar ze de meest gruwelijke tekenfilms en spelletjes goed kunnen onderscheiden als zijnde fantasie, geldt dat voor aan werkelijkheid gerelateerde dingen heel anders.
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=Z4JxZDVqNM0" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je.
Deze inzender heeft overigens alle 3 de afleveringen op Youtube gezet, echter zoals verwacht geen Nederlands onderschrift.
Het Duits is trouwens goed gearticuleerd gesproken, dus voor mij wel te volgen.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 29 dec 2013 15:47

Voor betreft de inhoud:
Zeer indringend en voor mij heel reëel, omdat het zo raakt aan hoe de werkelijkheid geweest zou kunnen zijn.
Bij mij blijven dit soort beelden heel wat langer vers, dan bij de meeste fantasiefilms, omdat je er op door gaat denken en jezelf er in gaat verplaatsen.
Ook als volwassene.

Is het echt zo, dat de meeste mensen meegaan in de stroom van wat wel en niet ethisch verantwoord is als het in het echte leven voor je voeten komt?
Er is al vaak een poging gedaan om daar achter te komen en/of het aan te tonen.

Ik deze film kom je griezelig dicht bij het antwoord.
Worden oude en gevestigde normen met voeten getreden als het hemd nader komt dan de rok.

Meerdere keren, maar heel helder en duidelijk weergegeven door de tot dan toe vredelievende en geweldschuwende vlg. zijn maats laffe Friedhelm, als hij voorstelt de russische mijnen voor hen uit te laten betreden en ontploffen door de russische partizanen.
Dat deze zelfde Friedhelm niet wegkruipt om zijn eigen hachje te redden maar, met zichzelf als schietschijf, naar de anderen rent om hen te waarschuwen, is voor mij een open einde van de eerste aflevering, die mij nieuwsgierig maakt naar de rest.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 29 dec 2013 16:44

@Mariakat,
Ja het mag weer de films over de "andere kant", het leed van de andere kant, de toenmalige vijand.
Mijn schoonmoeder woont in Putten en Puttenaren gedenken al jaren lang de doden in Neuengamme samen met de bewoners uit dat dorp.
Nu herdenken ze ook de Duitse slachtoffers, daar was tijd voor nodig.

Ik kijk uit naar deel 2 van deze serie.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 29 dec 2013 18:11

Net deel 1 via YouTube gezien. Mooie serie wellicht straks nog deel twee. Iemand trouwens Heimat gezien?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 29 dec 2013 18:35

Storm schreef: Nu herdenken ze ook de Duitse slachtoffers, daar was tijd voor nodig.
Als dat niet zo zou zijn zou iedereen dat kunnen begrijpen.

Heel bijzonder.
Dit is wijsheid.
Gegroeid met de verwerking.
En met te leren de menselijkheid te begrijpen.
Ook de afschuwelijke kant daarvan.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 29 dec 2013 22:29

De 18 jarige broer van mijn schoonmoeder werd op het erf dood geschoten, onder de ogen van het hele gezin. Toch heb ik in de familie nooit haat tegen Duitsers bemerkt, misschien dat dit ook met de nogal reformatorische manier van geloven te maken had. Het werd de Puttenaren later ook verweten, de fatalistische houding; het zich weg laten voeren. Het is God die beschikt enz enz.
Maar dat is makkelijk gezegd wanneer je niet weet hoe het eindigt. Is dit nog ontopic, #-o anders verplaats je het maar Jin.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 dec 2013 04:45

Storm schreef:De 18 jarige broer van mijn schoonmoeder werd op het erf dood geschoten, onder de ogen van het hele gezin. Toch heb ik in de familie nooit haat tegen Duitsers bemerkt, misschien dat dit ook met de nogal reformatorische manier van geloven te maken had. Het werd de Puttenaren later ook verweten, de fatalistische houding; het zich weg laten voeren. Het is God die beschikt enz enz.
Maar dat is makkelijk gezegd wanneer je niet weet hoe het eindigt. Is dit nog ontopic, #-o anders verplaats je het maar Jin.
Ik vind het heel erg on topic. Het gaat over hoe mensen zich in extreme (oorlogs)omstandigheden gedragen. De houding "god beschikt" is mijns inziens onjuist. (als god zou bestaan, zou hij het als laster mogen opvatten), maar als men geen haat voelt jegens Duitsers, is dat alleen maar goed. De meeste Duitsers hebben nog nooit iemand doodgeschoten. Sommigen - maar daarvan leven er niet veel meer - hebben zich zelfs actief tegen de Nazis verzet, en er zijn zelfs nazis geweest die mensen hebben helpen onderduiken. Je moet daarom nooit iemand veroordelen op grond van een verzameling waartoe hij behoort. Hoogstens vanwege zijn of haar eigen daden, en zelfs die moet je soms vergeven.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 30 dec 2013 09:56

Storm schreef: Maar dat is makkelijk gezegd wanneer je niet weet hoe het eindigt. Is dit nog ontopic, #-o anders verplaats je het maar Jin.
Ik wil de moderatie voorstellen dit hele topic te verhuizen naar het subforum "Ethische dilemma's".
Ook al is dit onstaan naar aanleiding van een TV serie.
Een "minder zwaar onderp" is het zeker niet.
Peter schreef:Ik vind het heel erg on topic. Het gaat over hoe mensen zich in extreme (oorlogs)omstandigheden gedragen.
De titel kan dan mi. blijven, want dan gaat het net zo goed over de vorige generatie van nog de meesten van ons, misschien nog uit te breiden met opa's en oma's.
Ook mensen in de bezette gebieden en het verzet hadden te maken met een moraal, die totaal omvergegooid werd en men mee moest leren omgaan nav. de toenmalige gebeurtenissen.

Misschien wordt het dan wat uitgebreid, maar de serie kan uitstekend dienst doen als "Leitmotiv".
Peter van Velzen schreef:De houding "god beschikt" is mijns inziens onjuist. (als god zou bestaan, zou hij het als laster mogen opvatten),
Als onderdeel van de uitdrukking "De mens wikt, God beschikt" wordt het anders bedoeld dan nu zo lijkt.
Het is bij veel gelovigen een soort vleugelwoord geworden igv.: "Dit gaat ons (mensen) boven onze macht".
Als zij geen andere mogelijkheid zien dan zich te schikken.
In die zin werd het dan ook bedoeld.

Maar ik ben met je eens, dat je het niet altijd helemaal klopt, het zo te zeggen, ook al ben je gelovige.

Dat doet me trouwens ook heel erg denken aan de houding van de joden, die oha. in het begin ook hun kop in het zand staken en zich verhoudingsgewijs zich ook niet echt verzetten.
Zie in de film de houding van de vader van Viktor.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 31 dec 2013 13:06

Ik moet nog even Reref lokken, die kan dit zeker waarderen.
Deze serie lijkt in wat ie met me doet in emotioneel opzicht op The Promise, een serie waar ie zelf een topic gestart heeft.
@ Mariakat, mocht je deze gemist hebben, aanrader!

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 34&t=12585" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 31 dec 2013 16:06

Fenomeen schreef:Ik moet nog even Reref lokken, die kan dit zeker waarderen.
Deze serie lijkt in wat ie met me doet in emotioneel opzicht op The Promise, een serie waar ie zelf een topic gestart heeft.
@ Mariakat, mocht je deze gemist hebben, aanrader!

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 34&t=12585" onclick="window.open(this.href);return false;
De drie delen van Unsere Mutter und Vater gezien zeer de moeite waard.
Er staat overigens veel op YouTube som met een onduidelijke afkorting. Mogelijk om verwijdering te voorkomen?

The Promise heb ik nog niet gezien maar ik zal het linkje in de map te zien plaatsen. Dank voor het oprakelen.

Plaats reactie