De politiek van bewustzijn

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

De politiek van bewustzijn

Bericht door Peter van Velzen » 09 dec 2022 09:33

Ik kwam per ongeluk deze video van Yuval Noah Harari tegen, waarin hij de ethische en daarom ook politieke consequenties van onze visie op bewustzijn aan de orde stelt. Hoewel ik me afvraag of de capaciteit om te lijden (niet slechts de capaciteit om pijn te voelen!) inderdaad van beslissend belang is, Is het zeker niet iets om te negeren. Er komen meer zaken bij kijken om te beslissen wat ethisch toelaarbaar is. Zo zijn velen van mening dat om te voorkomen dat mensen anderen doen lijden, het is toegestaan degenen die dat doen, daarvoor te bestraffen, Dat wil zeggen te doen lijden. Denk maar eens aan het topic Knieschijfschieten dat Dikkemick is gestart! Ook is het zeer de vraag of een wezen niet alleen in staat is te lijden, maar ook zich in de ethische discussie te mengen. (reden waarom ik skeptisch ben omtrent "dierenrechten". (ik ben wel van mening dat we niet menselijk wezens niet onnodig moeten laten lijden. maar niet dat we ze ook de mogelijkheid moeten toekennen om - afhankelijk van omstandigheden - al dan niet te kunnen doen wat ze willen. Wat mijns inziens de betekenis is van "handelen uit vrije wil" in de rechtspraak. Maar dat gezegd zijnde: hier is de video":

(Engels 32 minuten)

Ik wens u alle goeds

Plaats reactie