Euthanasie bij dementie.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Euthanasie bij dementie.

Bericht door dikkemick » 01 aug 2020 09:40

appelfflap schreef:
31 jul 2020 22:33
dikkemick schreef:
31 jul 2020 17:28
"Als ik in een rolstoel kom, mogen ze me dood schieten" Maar ALS iemand dan eenmaal vanaf de nek verlamd raakt, blijft de wil om te leven doorgaans gewoon bestaan.
met dit argument kun je natuurlijk elke euthanasiewetgeving doodslaan.
tend dele klopt dit ook al hebben de meesten ook echt gewoon een ondergrens.

als gezonde over iemands lijden oordelen is bijna onmogelijk, als dat lijden dan niet eens zichtbaar is (pijn, geen zichtbare verlamming,...) wordt het nog vele male moeilijker.
Ik wil er alleen maar mee aangeven dat het erg genuanceerd ligt. Ik ben absoluut niet tegen euthanasie. Sterker nog, ik zie schrijnende gevallen voorbij komen waarbij alles uit de kast wordt gehaald om genezing te bewerkstelligen waarbij ik (en velen met mij op het werk) denken: "LAAT GAAN!"
Het zijn oude bejaarden van ver boven de 80 die de meest ingrijpende afgrijselijke pijnlijke onderzoeken te verduren krijgen om misschien nog een maand op de IC te kunnen overleven.
Ik pleit dan ook niet alleen voor euthanasie bij dementie maar ook voor euthanasie bij onnodig lijden en slechte vooruitzichten als iemand een bepaalde respectabele leeftijd heeft gehaald.
En dus is de volgende discussie: Wat is een respectabele leeftijd en wat is een voltooid leven? Nu beslist familie vaak!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 aug 2020 10:04

dikkemick schreef:
01 aug 2020 09:40
Ik wil er alleen maar mee aangeven dat het erg genuanceerd ligt. Ik ben absoluut niet tegen euthanasie. Sterker nog, ik zie schrijnende gevallen voorbij komen waarbij alles uit de kast wordt gehaald om genezing te bewerkstelligen waarbij ik (en velen met mij op het werk) denken: "LAAT GAAN!"
Het zijn oude bejaarden van ver boven de 80 die de meest ingrijpende afgrijselijke pijnlijke onderzoeken te verduren krijgen om misschien nog een maand op de IC te kunnen overleven.
Dit begrijp ik niet goed. Is de cultuur van medische hardnekkigheid nog steeds zo intens in Nederland? Kunnen die bejaarden niet weigeren om die onderzoeken nog te ondergaan?
dikkemick schreef:
Ik pleit dan ook niet alleen voor euthanasie bij dementie maar ook voor euthanasie bij onnodig lijden en slechte vooruitzichten als iemand een bepaalde respectabele leeftijd heeft gehaald.
Ook dit begrijp ik niet goed. Is onnodig lijden in Nederland geen algemeen aanvaarde reden om euthansie te verkrijgen? Onnodig en uitzichtloos lijden is in België gewoon de standaard voorwaarde om euthanasie te krijgen. Je moet natuurlijk een dokter overtuigen dat jij in dat geval bent maar ik vermoed dat dat niet zo'n probleem is in de gevallen die je in gedachten hebt?
dikkemick schreef:
En dus is de volgende discussie: Wat is een respectabele leeftijd en wat is een voltooid leven? Nu beslist familie vaak!
Dat lijkt me een andere kwestie. Het idee van levenseinde bij voltooid leven is er juist gekomen omdat er mensen zijn die uitkijken naar hun levenseinde terwijl ze juist niet uitzichtloos en ondraaglijk lijden.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 01 aug 2020 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gerepareers
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 aug 2020 10:14

Axxyanus, ik had het over schrijnende gevallen die het ziekenhuis binnen worden gebracht met b.v. een stop in de hersenen (trombose). Mensen van boven de 80 die kwijlend het kunstgebit verliezen, de oorapparaten uitgedaan moet worden om op de CT scan te gaan constateren dat er een grote stop zit waardoor een deel van de hersenen af zal sterven.
En dan wordt alles uit de kast getrokken om dit stolsel op te lossen of (m.b.v. een katheter via de lies) weg te halen. Kost bergen met geld en SOMS komt een bejaarde er weer als vanouds bovenop (om een paar maanden later alsnog te overlijden aan onderliggende pathologie.
Een vraag aan de neuroloog levert dan ook steevast hetzelfde antwoord op: "Ik heb de eed afgelegd om mensen te genezen, niet om ze dood te laten gaan"
Einde discussie!
En daar denk ik dus: Laat die mensen vredig gaan. Ook als ze geen verklaring getekend hebben. Alleen spreken we dan weer van moord?
Wat mij betreft komt er een soort puntensysteem waaruit moet blijken of iemand nog werkelijk levensvatbaar is of nog slechts een aantal jaar mag/kan vegeteren.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 aug 2020 10:44

dikkemick schreef:
01 aug 2020 10:14
Axxyanus, ik had het over schrijnende gevallen die het ziekenhuis binnen worden gebracht met b.v. een stop in de hersenen (trombose). Mensen van boven de 80 die kwijlend het kunstgebit verliezen, de oorapparaten uitgedaan moet worden om op de CT scan te gaan constateren dat er een grote stop zit waardoor een deel van de hersenen af zal sterven.
En dan wordt alles uit de kast getrokken om dit stolsel op te lossen of (m.b.v. een katheter via de lies) weg te halen. Kost bergen met geld en SOMS komt een bejaarde er weer als vanouds bovenop (om een paar maanden later alsnog te overlijden aan onderliggende pathologie.
Een vraag aan de neuroloog levert dan ook steevast hetzelfde antwoord op: "Ik heb de eed afgelegd om mensen te genezen, niet om ze dood te laten gaan"
Einde discussie!
En daar denk ik dus: Laat die mensen vredig gaan. Ook als ze geen verklaring getekend hebben. Alleen spreken we dan weer van moord?
Wat mij betreft komt er een soort puntensysteem waaruit moet blijken of iemand nog werkelijk levensvatbaar is of nog slechts een aantal jaar mag/kan vegeteren.
Maar waar blijft dan het beslissingsrecht van de patiënt zelf? Als dokters de beslissing nemen (met een puntensysteem of anders) dan heeft de patiënt zelf nog maar weinig te beslissen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 aug 2020 12:20

axxyanus schreef:
01 aug 2020 10:44
Maar waar blijft dan het beslissingsrecht van de patiënt zelf? Als dokters de beslissing nemen (met een puntensysteem of anders) dan heeft de patiënt zelf nog maar weinig te beslissen.
Een combinatie van...
Stel, een patiënt heeft overduidelijk aangegeven wat zijn/haar wensen zijn, telt dat mee in de puntentelling. Want pas op! Ik kan wel aangeven dat als ik een TIA krijg, niet meer geholpen weer worden, maar je kunt er in verschillende gradaties mee te maken krijgen, tot aan volledige genezing toe. Maar wat nu als iemand 90 is, verzorging nodig heeft en er hoogstwaarschijnlijk(!) nog slechter uit komt?
Dat laatste is alleen altijd zeer moeilijk te voorspellen.
En met dementie wordt e.e.a. nog veel lastiger. Weet jij of iemand wel of niet gelukkig is? Hoe meet je dat?
Philip K. Dick

Plaats reactie