Dilemma's advocatuur

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Dilemma's advocatuur

Bericht door heeck » 06 feb 2020 21:22

dikkemick schreef:
06 feb 2020 19:56
De vier zogenoemde tattookillers, die werden verdacht van de moord op Onno Kuut, zijn vrijgesproken. Tegen hen was een levenslange gevangenisstraf geëist.
Een van de verdachten, Cor ’de Paling’ P., ontsnapte twee weken geleden door zijn enkelband door te knippen.

Goeie advocaat? Een vrijgesproken killer die wel een enkelband doorknipt en vlucht. Misschien toch geen zuiver geweten, maar wel een goede advocaat?
Ik verwachte je al!

Niet zo slordig.
De enkelbandknipper gaat bij eerste gelegenheid terug de nor in en voor het overige lijk jij voorstander van het kwalijke systeem dat onvoldoende bewijs voor jouw gevoelige water alweer ruim voldoende is.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 feb 2020 08:35

heeck schreef:
06 feb 2020 21:22
dikkemick schreef:
06 feb 2020 19:56
De vier zogenoemde tattookillers, die werden verdacht van de moord op Onno Kuut, zijn vrijgesproken. Tegen hen was een levenslange gevangenisstraf geëist.
Een van de verdachten, Cor ’de Paling’ P., ontsnapte twee weken geleden door zijn enkelband door te knippen.

Goeie advocaat? Een vrijgesproken killer die wel een enkelband doorknipt en vlucht. Misschien toch geen zuiver geweten, maar wel een goede advocaat?
Ik verwachte je al!

Niet zo slordig.
De enkelbandknipper gaat bij eerste gelegenheid terug de nor in en voor het overige lijk jij voorstander van het kwalijke systeem dat onvoldoende bewijs voor jouw gevoelige water alweer ruim voldoende is.

Roeland
Bij deze was ik iets te snel (lijk Baudet wel). De enkelband was voor een ander vergrijp. Maar....met een goede advocaat wordt hij voor alles vrijgesproken. Met P. Lut als pro deo advocaat weet ik dat nog niet zo zeker.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 feb 2020 12:40

dikkemick schreef:
07 feb 2020 08:35
Maar....met een goede advocaat wordt hij voor alles vrijgesproken. Met P. Lut als pro deo advocaat weet ik dat nog niet zo zeker.
Het is natuurlijk een probleem dat de uitspraak afhangt van de kwaliteit van de advocaat. Maar dat zegt op zich niets over wat de juiste uitspraak zou moeten zijn. Misschien moeten we meer verontwaardigd zijn dat er zoveel mensen veroordeeld worden omdat ze het met een pro deo advocaat moeten doen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 feb 2020 18:10

axxyanus schreef:
08 feb 2020 12:40
dikkemick schreef:
07 feb 2020 08:35
Maar....met een goede advocaat wordt hij voor alles vrijgesproken. Met P. Lut als pro deo advocaat weet ik dat nog niet zo zeker.
Het is natuurlijk een probleem dat de uitspraak afhangt van de kwaliteit van de advocaat. Maar dat zegt op zich niets over wat de juiste uitspraak zou moeten zijn. Misschien moeten we meer verontwaardigd zijn dat er zoveel mensen veroordeeld worden omdat ze het met een pro deo advocaat moeten doen.
Beiden kanten van de medaille zijn even kwalijk. Misschien moet rechtsspraak minder menselijk, meer geautomatiseerd worden.
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... 019-02.pdf
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 feb 2020 20:26

Advocaat Martien R. zet vraagtekens bij afluisteren Osse woonwagenkamp

Jan-Hein Kuijpers, advocaat van Martien R., wil weten of de politie onder valse voorwendselen afluisterapparatuur heeft aangebracht in het woonwagenkampje aan de Hoogheuvelstraat in Oss. De afgeluisterde gesprekken in het woonwagenkampje zijn een belangrijke steunpilaar in het bewijs dat politie en justitie hebben verzameld tegen Martien R. en zijn familie
.
Niet beseffend dat ze werden afgeluisterd spraken de verdachten in alle openheid over hun zaken, met elkaar maar ook met buitenlandse zakenrelaties.

Bron: NOS journaal.
Ook: Het proces tegen de veronderstelde bende rond Martien R. is een pr-operatie en R. is geen "Taghi, Holleeder of Soerel". Dat was de kern van het verweer van advocaat Jan Hein Kuijpers op de eerste dag van de zaak tegen R. en zes mede-verdachten voor de rechtbank in Den Bosch.

Er zitten boeven bij elkaar in een schuur. Boeven die de aandacht van de politie al langere tijd hebben weten te trekken. Vervolgens wordt er afluisterapparatuur geplaatst en wordt er gesproken over criminele activiteiten waarbij Matien R. hoofdverdachte is.

Mijn haren staan dus weer recht overeind!
Wordt helaas vervolgd.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 18 feb 2020 22:08

[“Dikkemick” schreef: Mijn haren staan dus weer recht overeind!
Wordt helaas vervolgd.
Je cultiveert een pseudo-allergie, want je zou in je handen moeten wrijven dat eindelijk de volgens jou zwaarste boeven met zulke argumenten wel het schavot in moeten draaien Toch?

Mocht dat verweer toch worden geaccepteerd dan is het OM kennelijk te slordig geweest om op grond van hun bewijsvergaring wie dan ook te mogen veroordelen.

Ben benieuwd wanneer je met een argument komt dat boven je haargrens uit komt.

Roeland

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 feb 2020 08:01

Inez Weski over zaak R Taghi: "Allemaal speculatie"
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 19 feb 2020 10:05

dikkemick schreef:
19 feb 2020 08:01
Argument verworpen.

Valt onder het weerom opborstelen van reeds overeind staand eigen haar.

Roeland

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 feb 2020 11:23

heeck schreef:
19 feb 2020 10:05
dikkemick schreef:
Argument verworpen.

Roeland
Nee, dit ga ik volhouden. Advocatuur prima, maar niet op deze wijze. Iets klopt er niet.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 feb 2020 11:56

dikkemick schreef:
19 feb 2020 11:23
heeck schreef:
dikkemick schreef:
Argument verworpen.

Roeland
Nee, dit ga ik volhouden. Advocatuur prima, maar niet op deze wijze. Iets klopt er niet.
Dan verwacht ik een voorstel van je waarvolgens de rechtspraak -volgens jou & waarom- dient te worden herzien op een wijze die de bestaande gelijkheid voor de wet in stand houdt.

Roeland

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 20 feb 2020 18:46

heeck schreef:
20 feb 2020 11:56
dikkemick schreef:
heeck schreef:

Argument verworpen.

Roeland
Dan verwacht ik een voorstel van je waarvolgens de rechtspraak -volgens jou & waarom- dient te worden herzien op een wijze die de bestaande gelijkheid voor de wet in stand houdt.

Roeland
FEITEN. Er is een aanklacht en dan komen de feiten op tafel. De advocaat buigt zich over de feiten en zou dan soms tot de conclusie moeten kunnen komen dat Taghi gewoon een ordinaire crimineel is die de maximale straf verdient. Klaar. Geen uitvluchten bedenken om de straf toch maar zo laag mogelijk te krijgen.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 feb 2020 01:38

dikkemick schreef:
20 feb 2020 18:46
FEITEN. Er is een aanklacht en dan komen de feiten op tafel. De advocaat buigt zich over de feiten en zou dan soms tot de conclusie moeten kunnen komen dat Taghi gewoon een ordinaire crimineel is die de maximale straf verdient. Klaar. Geen uitvluchten bedenken om de straf toch maar zo laag mogelijk te krijgen.
Taghi zou onmiddelijk een andere advokaat nemen.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 feb 2020 06:45

Peter van Velzen schreef:
21 feb 2020 01:38
dikkemick schreef:
Taghi zou onmiddelijk een andere advokaat nemen.
Exact mijn dilemma. Hij zou de duurste, meest gehaaide nemen. Met een beetje geluk komt ie weer op vrije voeten.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 21 feb 2020 21:17

dikkemick schreef:
heeck schreef:
20 feb 2020 11:56
dikkemick schreef:

Roeland
In ieder geval een leuke.
Advocaat schendt beroepsgeheim en gaat ook nog uit van het voelen van het eigen water ipv dat van Dikkemick en ruilt even van functie met de rechter.

Zelfs een bekentenis van de verdachte hoeft niet meer mee te tellen, noch enigerlei alibi.

Eindelijk kan de Vrouwe J. haar blinddoek soms afnemen.

Gelijkheid voor de wet is immers opgelost.

Roeland

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 feb 2020 22:37

heeck schreef:
21 feb 2020 21:17

In ieder geval een leuke.
Advocaat schendt beroepsgeheim en gaat ook nog uit van het voelen van het eigen water ipv dat van Dikkemick en ruilt even van functie met de rechter.

Zelfs een bekentenis van de verdachte hoeft niet meer mee te tellen, noch enigerlei alibi.

Eindelijk kan de Vrouwe J. haar blinddoek soms afnemen.

Gelijkheid voor de wet is immers opgelost.

Roeland
Sorry Roeland, maar ik kan vrijwel nooit iets bakken van je warrige (wellicht zeer dubbelzinnige) posts. Wat mij betreft staat hier abacadabra. Ik resoneer op een andere golflengte.
Philip K. Dick

Gesloten