Nieuw apparaat voorkomt rugklachten

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

herman van der helm
Forum fan

Re: Nieuw apparaat voorkomt rugklachten

Bericht door herman van der helm » 28 aug 2010 14:03

Ben al jaren geleden uit de "goot" opgekrabbeld. :)
Natuurlijk moet je alles goed afspreken, maar dat hebben we deze week gedaan.
En natuurlijk wil die organisatie net als ik winst. Daar is volgens mij niks mis mee toch?
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 aug 2010 15:41

herman van der helm schreef: En natuurlijk wil die organisatie net als ik winst. Daar is volgens mij niks mis mee toch?
Nee, lijkt me logisch. Er is geen bedrijf wat gestart wordt om failliet te gaan. Misschien dat er malafide ondernemers zijn die een spook bv oprichten uit duistere motieven. Maar winst is het streven. Het is je gegund Herman. In welke goot lag je trouwens.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 28 aug 2010 16:35

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 aug 2010 17:31

herman van der helm schreef:in deze "goot"

http://www.higherlevel.nl/forum/index.p ... #msg298298
Ja, dat zegt genoeg Herman.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 sep 2010 12:59

Ze hadden dat ding aan beide kanten met 3 roterende wielen moeten uitrusten , dan kan ie ook de trap op en af ..
handig met wasmachine enzo...

By the way , kan iemand mij vertellen waarom er nooit iemand op het idee gekomen is om dat blok beton in een wasmachine in een slede te stoppen zodat je dat eruit kan halen als de boel versjouwd moet worden ? :?
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 10 sep 2010 10:22

Raven schreef: By the way , kan iemand mij vertellen waarom er nooit iemand op het idee gekomen is om dat blok beton in een wasmachine in een slede te stoppen zodat je dat eruit kan halen als de boel versjouwd moet worden ? :?
Dat zou een goed idee zijn. Dat blok weegt circa 25 a 30 kg. De wasmachine zou dan "nog maar" 50 a 70 kg wegen. Dit is uiteraard ook nog steeds te veel om gezond te mogen tillen met één persoon. De Tiller kan de meeste wasmachines (uitgezonderd Miele van 100kg) in zijn geheel tillen met één bedieningspersoon. We hebben een speciaal uitrustingstuk gemaakt waar de wasmachine stevig op vaststaat om hem ook makkelijk te kunnen stapelen in bijvoorbeeld winkels en magazijnen en ook bij mensen thuis. Als de droger bijvoorbeeld op de wasmachine staat.(ook drogers zijn te zwaar om met één persoon te tillen.
Een monteur hoeft dan niet meer met zijn tweeen te zijn om een wasmachine waar de droger opstaat te kunnen repareren.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 14 sep 2010 14:29

Worden we straks niet allemaal heel zwak en week als we niets meer tillen?

Hei is een handig ding, maar gebruikt wel weer energie. Heb je nagedacht over de gevolgen voor het klimaat?

Energie wordt alleen duurder. Hoe ga je om met de beslissingen van ondernemers om te besparen op energie? Kun je een setje zonnepanelen leveren voor op het dan van bestelwagens zodat dit ding automatisch opgeladen wordt? Het gebruik neemt ook veel tijd in beslag. Die doos had ik met even veel gemakt zo uit de bus gepakt en neergezet. Tenzij het heel zwaar is.
Maar goed tillen is een kunst. is het niet goedkoper voor een bedrijf wat veel spullen vervoert om een medewerker een til-cursus te geven?

Nog een idee. Je moet met zware zaken over drempels. Misschien kun je er van die wielen onder zetten met 3 bandjes. Net als bij die traploper gevallen.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi » 14 sep 2010 15:57

Variform schreef:Worden we straks niet allemaal heel zwak en week als we niets meer tillen?
Nee en boeie.
Hei is een handig ding, maar gebruikt wel weer energie. Heb je nagedacht over de gevolgen voor het klimaat?
Extra windmolen plaatsen.
Energie wordt alleen duurder. Hoe ga je om met de beslissingen van ondernemers om te besparen op energie? Kun je een setje zonnepanelen leveren voor op het dan van bestelwagens zodat dit ding automatisch opgeladen wordt? Het gebruik neemt ook veel tijd in beslag. Die doos had ik met even veel gemakt zo uit de bus gepakt en neergezet. Tenzij het heel zwaar is.
Maar goed tillen is een kunst. is het niet goedkoper voor een bedrijf wat veel spullen vervoert om een medewerker een til-cursus te geven?
Van meneer Arbo mag je niet boven een bepaald gewicht tillen (dat leren ze in die tilcursus). Nu doen werknemers het stiekem toch (hoe moet het anders?), waardoor ze heel duur in de WAO komen.

Je kan hem toch opladen aan je accu van je bestelbus?
Nog een idee. Je moet met zware zaken over drempels. Misschien kun je er van die wielen onder zetten met 3 bandjes. Net als bij die traploper gevallen.
Heb je wel eens met een traploper gewerkt? Als je ergens geen drempel mee overkomt zijn het die dingen wel. Uiteraard zou je het kunnen verkopen als optionele accessoire. Profit! Moet je wel de iets duurdere uitvoering hebben met makkelijk verwisselbare wielen. Profit x2!

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 14 sep 2010 22:55

Variform zegt:"Nog een idee. Je moet met zware zaken over drempels. Misschien kun je er van die wielen onder zetten met 3 bandjes. Net als bij die traploper gevallen."

Kijk maar naar het door de deur gaan met een koelkast in dit provisorische filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=LR0qLHsmmeM

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 11:36

Ja vandaar dus, dat filmpje. :) Het lijkt me wel een beetje eng om met een dure grote koelkast tegen een drempel aan te rijden die zich neit graag laat nemen. Dan krijg je van dat heen en weer geduw en gesjor en dan raakt de kast uit balans en zo.

Zit er soms een soort mechanische rem op de wieltjes die een balans punt creëert? Heb je gedacht om een variant te maken met tracks :) Of bandjes die je met een knop kunt oppompen tot hard of zacht, zodat een band zichzelf makkelijker over een vervelende drempel drapeert.

Bah! :o Allemaal gratis adviezen en ideeen! Als je ze gaat gebruiken, wil ik een 0,4% van elk miljoen aan omzet!

:evil3:
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 19 sep 2010 09:44

Variform schreef:Ja vandaar dus, dat filmpje. :) Het lijkt me wel een beetje eng om met een dure grote koelkast tegen een drempel aan te rijden die zich neit graag laat nemen. Dan krijg je van dat heen en weer geduw en gesjor en dan raakt de kast uit balans en zo.
Dat gesjor is er niet, omdat een aandrijving op de wielen er voor zorgt dat de drempel wordt genomen.
Variform schreef:
Zit er soms een soort mechanische rem op de wieltjes die een balans punt creëert? Heb je gedacht om een variant te maken met tracks :) Of bandjes die je met een knop kunt oppompen tot hard of zacht, zodat een band zichzelf makkelijker over een vervelende drempel drapeert.
Jouw opmerkingsgave is groot. De aandrijving is tevens de rem. Bandjes zacht is geen optie, omdat dan juist het verschijnsel instabiliteit zou kunnen optreden. Tracks werken niet lekker als de boel niet is aangedreven (in de onderste positie van het laadbord)

Over miljoenen en provisie gesproken, iedereen die er aantoonbaar voor zorgt dat het product gebruikt gaat worden kan er met me over komen praten.

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 26 sep 2010 11:25

Kiwi schreef:Van meneer Arbo mag je niet boven een bepaald gewicht tillen (dat leren ze in die tilcursus). Nu doen werknemers het stiekem toch (hoe moet het anders?), waardoor ze heel duur in de WAO komen.
Ja en neen, ik heb het destijds inderdaad gezien. Fantastisch product vond ik het, mits het betaalbaar geproduceerd kan worden. Om de belasting van werkende te verlagen is het een super oplossing. Echter het is een illusie dat rugklachten vooral van zwaar tillen komen. Het is slechts 1 van de factoren die rugklachten beinvloeden. Maar al met al, als je een beetje om de fysieke belasting van je werknemers (en van jezelf) denkt, dan overweeg je als werkgever zo'n tillift ding. Dus goed apparaat. De relatie met uitval door rugklachten lijkt me interessant of dat aantoonbaar is (omdat dit van diverse factoren afhankelijk is).

Wel denk ik dat met dergelijke apparaten mensen met rugklachten sneller weer werk zullen hervatten. En ook minder snel ziekteverlof nemen vanwege rugklachten, omdat er meer rugsparende handelingen zijn, waarbij "gezonde" collegae de zware activiteiten doen, en de zieke werknemer de relatief lichte handelingen voor rekening neemt. Dus ook wanneer het gaat om graduele werkhervatting (of graded activity, wat heden ten dage de standaard is) lijkt het me een aanvulling in het bedrijf.
Heb je wel eens met een traploper gewerkt? Als je ergens geen drempel mee overkomt zijn het die dingen wel. Uiteraard zou je het kunnen verkopen als optionele accessoire. Profit! Moet je wel de iets duurdere uitvoering hebben met makkelijk verwisselbare wielen. Profit x2!
Je zou het als volgt kunnen doen. Aan de voorzijde van de wielen 2 wielen met het zelfde dragende vermogen, welke hoger gelegen zijn. Zodra er sprake is van een drempel word de voorwaatse kracht middels een hefboom vanuit de voorste (normaal zwevende) wielen omgezet via een hefboom in een opwaartse kracht. (De zwevende wielen worden dan tijdelijk dragende wielen, tot de dragende wielen weer de grond raken). Een verend mechanisme zorgt ervoor dat: 1. Het voorwerp minder hard schudt. 2. Bij een drempel of stoeprand de achterste wielen, weer tot dragende wielen verworden. Voor stoeprandjes en drempels ideaal. Trappen, tja dat blijft nog lastig. (Beetje lastige beschrijving, heb ook niet echt een foto, of tekening ervan. Het zal ongetwijfeld al bestaan, maar ik zat zojuist er even over te denken.)

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 30 sep 2010 11:01

Ik heb net gehoord dat ik met de Tiller één van de tien genomineerden ben bij de Herman Wijffels Innovatieprijs. Dus dat wordt weer spannend!

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 03 okt 2010 22:13

Blues-Bob zegt:
"De relatie met uitval door rugklachten lijkt me interessant of dat aantoonbaar is (omdat dit van diverse factoren afhankelijk is)."
Of alleen de oorzaak in tillen en dragen ligt denk ik niet, maar als je ziet hoe geavanceerd het risico voor rugklachten berekend kan worden bij het tillen en dragen denk ik dat er een grote kans is dat er een groot verband bestaat. En als je het berekent wat je nog zou kunnen tillen en dragen zie je wel dat je snel in de risicosfeer komt.

Op deze link kun je een lijstje invullen en het programmaatje erachter berekent hoeveel je in welke situatie nog verantwoord kunt tillen of dragen.

http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/ ... fttest.htm

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 09 okt 2010 11:59

herman van der helm schreef: Of alleen de oorzaak in tillen en dragen ligt denk ik niet, maar als je ziet hoe geavanceerd het risico voor rugklachten berekend kan worden bij het tillen en dragen denk ik dat er een grote kans is dat er een groot verband bestaat. En als je het berekent wat je nog zou kunnen tillen en dragen zie je wel dat je snel in de risicosfeer komt.

Op deze link kun je een lijstje invullen en het programmaatje erachter berekent hoeveel je in welke situatie nog verantwoord kunt tillen of dragen.

http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/ ... fttest.htm
Zo geavanceerd is dat niet hoor, de wet- en regelgeving van de arbo stelt een maximum eis op basis van bevindingen uit biomechanisch onderzoek mbt een belasting op het niveau l5-s1 en spierkracht. De uitkomst hiervan is een maximaal te tillen gewicht van 25 kilo in een situatie waarbij tilhouding optimaal gekozen kan worden.

Wat dit programmatje doet is niets meer dan het hanteren van de NIOHS formule, die de last berekent met betrekking tot de arm, hanteerbaarheid, richting en tijdsduur / herhalingen. Hierdoor kom je op een cijfer wat de gemiddelde tillast is en wat de belasting is voor de spieren. Uit grootschalig onderzoek weten we welke belasting veruit de meeste werknemers aan zullen kunnen (99% van de mannen, 75%). De uitkomst van de formule mag niet hoger uitkomen dan een belasting op l5-s1 en spieren die groter is dan de belasting die 23 kilogram in optimale omstandigheden geeft. De NIOHS formule berekent dus de belasting onder minder optimale omstandigheden.

Groet,

Bob

Lees verder:
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=7
RWL = 23kg * Hf * Vf * Df * Af * Ff * Cf

Hf = 25/H (minimaal 25cm tot maximaal 63 cm)
Vf = 1 – 0.003 x |V-75| (maximaal 175 cm)
Df = 0.82 + 4.5/D (verplaatsing < 25cm, dan Df = 1)
Af = 1 – 0.0032 A (in °) (rotatie moet < 125° zijn)
Ff = aantal keer per minuut, zie tabel (minstens 0,2)
Cf = zie tabel
Je zou deze formule kunnen gebruiken om voor te rekenen in welke situaties het gebruik van de tiller geindiceerd zou zijn.
http://www.ergonomiesite.be/arbeid/niosh.htm
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Plaats reactie