Gidswoorden.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: Gidswoorden.

Bericht door Cluny » 11 dec 2011 14:16

Leuk, er ontstaat spontaan een heel freethinkerdreamteam gidswoordenspotters.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 11 dec 2011 14:17

heeck schreef:"echte wetenschappers" was zeker het tweede gidswoord.
R.
Die wilde ik bewaren voor het moment dat ze weer volledig op de been was.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 11 dec 2011 14:18

Cluny schreef:Leuk, er ontstaat spontaan een heel freethinkerdreamteam gidswoordenspotters.
Wel allemaal over punten die binnen het topic niet zijn opgepikt toen het daar tijd voor was.
Back to the topics!!
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 dec 2011 14:29

Jim schreef:Toch heeft Cluny wel een punt met zijn gidswoordjes.
Een lange (wat warrige) post met evolutionist kan vaak na doorlezen van de andere crap geclassificeerd worden als afkomstig van een creationist.
Het is de samenhang van de tekst waar bepaalde woorden een verdenking kunnen bevestigen.
Natuurlijk heeft hij hier en daar wel een punt, zeker als je bedenkt, dat in elke redenering wel een waarheid schuilt.
Ook ik zie nogal eens woorden, die veel gebezigd worden in bepaalde kringen.
Evolutionist is bijvoorbeeld zo'n woord, maar dat wordt ook gebruikt door mensen, die veel met creationisten omgaan en discussiëren en daardoor ook termen overnemen.

Wat je zoekt vind je bijna altijd.
Wat ik bedoel is:
Beschouw jezelf maar als een "Clunyanist", als je niet meer genuanceerd kunt denken. :evil3:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 11 dec 2011 14:30

Mariakat schreef:Wat ik bedoel is:
Beschouw jezelf maar als een "Clunyanist", als je niet meer genuanceerd kunt denken. :evil3:
Je bedoelt dat je dit type drogreden niet herkent?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 dec 2011 15:00

Mariakat schreef:Natuurlijk heeft hij hier en daar wel een punt, zeker als je bedenkt, dat in elke redenering wel een waarheid schuilt.
Het is juist precies andersom, Mariakat! Een bullshitfilter is er juist vanwege het feit dat je niet iedere bewering die gemaakt wordt serieus dient te nemen. In sommige beweringen schuilt zelfs niet een zweem van waarheid.
Wat ik bedoel is:

Dat je dat bedoelt moge duidelijk zijn, maar jij schijnt dan niet te begrijpen dat je op bepaalde momenten Clunyanist moet zijn, omdat je door absolute bullshit serieus te nemen die bullshit enkel een dienst verleent.
Born OK the first time

HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans » 12 dec 2011 01:44

Cluny schreef:
Mariakat schreef: Maar ik mag me graag hierin vergissen :angel12:
Jokkebrok.
Ik denk echt dat Mariakat hoopt, dat het als gidswoord beschouwen van het woord Clunyaans verder komt dan FT. :)

HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans » 12 dec 2011 02:36

Ik denk dat een gidswoord een woord is (of een uitdrukking, 'gidsuitdrukking' lijkt me een betere term), dat eigenlijk alleen binnen een bepaalde groep gebruikt wordt, zodat je enkel door het gebruik van dat ene woord al weet wat voor denkbeelden de spreker erop nahoudt. Neem bijvoorbeeld iemand die spreekt over 'pure liefde' -iemand die denkt dat er zielen en/of andere spirituele vaagheden zijn, die elkander meer liefhebben dan enig mens mogelijk is. Alleen al het gebruik van de term verraadt allerlei standpunten en bijbehorende argumenten.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 dec 2011 03:14

Pfff.. We kunnen dus niet zonder gidswoorden wanneer we een mening uiten.
Let's move on.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 dec 2011 08:04

HomoSignificans schreef:Ik denk dat een gidswoord een woord is (of een uitdrukking, 'gidsuitdrukking' lijkt me een betere term), dat eigenlijk alleen binnen een bepaalde groep gebruikt wordt, zodat je enkel door het gebruik van dat ene woord al weet wat voor denkbeelden de spreker erop nahoudt. Neem bijvoorbeeld iemand die spreekt over 'pure liefde' -iemand die denkt dat er zielen en/of andere spirituele vaagheden zijn, die elkander meer liefhebben dan enig mens mogelijk is. Alleen al het gebruik van de term verraadt allerlei standpunten en bijbehorende argumenten.
Dat klopt wanneer je het gebruikt als woord in wat we de gidswoordmethode van Cluny kunnen noemen, dus om 'bullshit' op te sporen. Neem het woordje 'reguliere'. Dat is een doodnormaal woord, maar omdat je uit ervaring weet dat het typisch behoort tot een context van pseudowetenschap verraadt het gebruik van het woord de bullshit die je achter het denken van de schrijver meteen mag verwachten.

Maar gidswoord heeft ook een ruimere betekens, zoals die link naar een site over de nederlandse taal het woord bedoelde. Daar wordt gidswoord gebruikt als term voor een woord dat bij een schrijver een centrale plaats inneemt en dus belangrijk is in het hoofd te houden wanneer je een samenvatting maakt. Een gidswoord verwijst dan niet altijd naar onzin.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 dec 2011 08:07

Jagang schreef:Pfff.. We kunnen dus niet zonder gidswoorden wanneer we een mening uiten.
Let's move on.
Precies, je kunt net zo goed een serie woorden opstellen waaraan je een vrijdenker kan herkennen. Neem maar een lap tekst en dan kom je 'intellectuele eerlijkheid' tegen. Dat is een gidswoord voor de gelovige om meteen te kunnen concluderen dat iemand aan het woord is die zich tegen de religie afzet.
Born OK the first time

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 12 dec 2011 08:11

Jagang schreef:Pfff.. We kunnen dus niet zonder gidswoorden wanneer we een mening uiten.
Let's move on.
Een interessante eigen mening wordt overtuigender als deze in de ik-vorm gepresenteerd wordt.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 dec 2011 08:17

Gidswoord is veel meer dan enkel bullshitdetector. Het zijn woorden of uitdrukkingen die het denken van iemand verraden.
Toen ik met het begrip werd geconfronteerd (mijn eerste bijdrage in dit topic) vond ik dit voorbeeld en maakte ik op basis van dat gidswoord deze analyse:

Ik las net een artikel van een christen die verontrust is over fundamentalistische christelijke leer. Meteen aan het begin kwam ik de uitdrukking 'woestijn van het atheïsme' tegen. Iedereen kan op dat moment ahw stoppen met lezen en de rest van wat komen gaat zelf al invullen: het gaat om een vrijzinnige christen die zijn geloof niet kan opgeven omdat hij iets nodig heeft om een warm gevoel te krijgen. Hij heeft bijvoorbeeld geen wetenschap gestudeerd, ook heeft hij weinig met atheïsten te doen in zijn leven. Wanneer deze persoon met wetenschappelijke uitleggingen geconfronteerd wordt kan ik de gidswoorden die komen gaan al voorspellen: 'kil', 'doods' en 'oppervlakkig'. Wanneer hij over de orthodoxen praat kan ik de termen ook al meteen voorspellen: verstard, fixatie, staren op, naief, dogmatisch, liefdeloos, onbuigzaam. Tegen zowel gelovigen als ongelovigen bezigt zo'n persoon bovenal het woord 'eenzijdig' om zijn eigen superieuriteit mee uit te drukken.
Born OK the first time

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 12 dec 2011 08:22

Rereformed schreef: Maar gidswoord heeft ook een ruimere betekens, zoals die link naar een site over de nederlandse taal het woord bedoelde. Daar wordt gidswoord gebruikt als term voor een woord dat bij een schrijver een centrale plaats inneemt en dus belangrijk is in het hoofd te houden wanneer je een samenvatting maakt. Een gidswoord verwijst dan niet altijd naar onzin.
Gidsen is leiden of voeren. Of beter gidsen is leiden naar of voeren naar.
De weg wijzen naar een doel, waar ik zelf dan maar belangrijk doel van maak en waarvan ik tevens maar denk aan de meest efficiënte weg.
Een gidswoord is een woord dat je adequaat naar het doel leidt, dat doel is een korte alleszeggende samenvattende conclusie maken van een lang onoverzichtelijk en/of onoprecht schrijven .

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 12 dec 2011 08:27

Rereformed schreef:Gidswoord is veel meer dan enkel bullshitdetector. Het zijn woorden of uitdrukkingen die het denken van iemand verraden.
Op het forum is niets grappiger dan de verbijstering van forummers die door middel van één gidswoordje in de allereerste bijdrage al ontmaskerd worden.
Laatst gewijzigd door Cluny op 12 dec 2011 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie