Gidswoorden.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Gidswoorden.

Bericht door Cluny » 16 jul 2009 10:57

Om dit topic te beginnen.
Zoek de gidswoorden in deze tekst.
Geen moeilijke opgave dacht ik zo.
antoon schreef:Beste lanier

als ik met door evolutionistische en creationistische geleerden aankomt, dan wordt het ook niet aanvaard, ik dacht zelf jullie tegemoet te komenn, van mij mag je dit sluiten, of wat dan ook, ik zit er echt niet op te wachten.
Sorry lk heb het beste met je voor, je lijkt ietsje opgefokt, ik kan het natuurlijk mishebben.
ik filosofeer nu, denk eens in , is aankomen met fossielen die vaak al afgekeurt zijnen waarmee ze doorgaan dan geen filosoferen , denk er eens rustig over, ik voor mij wil niet in een situatie komen waar mensen opgefokt zijn, dank jewel maar mij niet gezien.
ik wil zo neutraal mogelijk terug komen op BV.
Waarom zo een groot deel van de geleerden evolutie aanhangt, daar kan een deel filosofie bij zijnhet is mogelijk, maar onder rustige omstandigheden, heb je het liever niet , ook even goede vrienden Lanier voor mij ben je er niet minder om, alleen vraag ik mij af waarom creationisten voor dom neergezet worden, argumentloos, mag dat wel?
mvg
Antoon
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jul 2009 12:10

Ik vind het erg interessant dat je deze term 'gidswoorden' tevoorschijn hebt gehaald. Dat sprak me meteen zeer aan. Dit soort speldenknop die je dan prikt op exact de juiste plek geeft je dan een heel goed beeld van de spreker.
Ik las net een artikel van een christen die verontrust is over fundamentalistische christelijke leer. Meteen daarop kwam ik de uitdrukking 'woestijn van het atheïsme' tegen. Iedereen kan op dat moment ahw stoppen met lezen en de rest van wat komen gaat zelf al invullen: het gaat om een vrijzinnige christen die zijn geloof niet kan opgeven omdat hij iets nodig heeft om een warm gevoel te krijgen. Hij heeft bijvoorbeeld geen wetenschap gestudeerd, ook heeft hij weinig met atheïsten te doen in zijn leven. Wanneer deze persoon met wetenschappelijke uitleggingen geconfronteerd wordt kan ik de gidswoorden die komen gaan al voorspellen: 'kil', 'doods' en 'oppervlakkig'. Wanneer hij over de orthodoxen praat kan ik de termen ook al meteen voorspellen: verstard, fixatie, staren op, naief, dogmatisch, liefdeloos, onbuigzaam. Tegen zowel gelovigen als ongelovigen bezigt zo'n persoon bovenal het woord 'eenzijdig' om zijn eigen superieuriteit mee uit te drukken.

Ik denk dat iedereen van die gidswoorden heeft in zijn/haar taalgebruik. Pin vond bij jou het woord 'achterlijk'. Wanneer iemand dat woord gebruikt kan een ander meteen een heleboel meer raden wat eromheen zit. Het woord schept automatisch alle associaties die we ermee maken op. Ik zou niet weten of hij gelijk heeft overigens, je moet zelf maar eens tellen hoe vaak je het woord gebruikt.

Ik vraag me natuurlijk ook meteen af wat mijn gidswoorden zijn. Misschien ga ik het eens uitgebreid onderzoeken. In ieder geval ga ik er nu op letten. 'Intellectuele eerlijkheid', staat denk ik hoog op de lijst, 'geestelijke groei' schiet me te binnen, 'contradictio in terminis', 'tegenstrijdig', 'geen grond om op te staan', 'uit de lucht gegrepen', 'woordgegoochel', 'acrobatie', 'jongleurstechnieken', 'circusvoorstellingen'...

Overigens probeer ik die laatste woorden nu te vermijden. ik maakte recentelijk een circusvoorstelling van acrobaten en jongleurs mee, en het is in werkelijkheid de allergrootste kunsten die ze vertonen!

Gidswoorden verduidelijken een hoop, en kunnen dus zeer nuttig zijn, maar teveel gebruik ervan creëert de reaktie bij de lezer: 'daar heb je hem weer'. Ook word je bij gebruik van bepaalde termen meteen in een hokje gezet, waar je niet altijd in wil staan. In dat geval moet je dan meteen op zoek naar een alternatieve manier van spreken, lijkt mij.

Gidswoorden kunnen ook zeer veel verduidelijken voor jezelf. De man die 'woestijn van het atheïsme' in zijn mond heeft zou er eens over kunnen nadenken waarom zoveel atheïsten helemaal geen idee hebben wat hij daar nou mee bedoelt, want ze ervaren zichzelf helemaal niet in een droge dorre woestijn. Zo'n gidswoord zegt dus vooral veel over de gevoelens van de persoon die het zegt, in dit geval zijn eigen probleem om aan het aardse leven waarde te geven.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 jul 2009 12:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 16 jul 2009 12:11

Ik moest in Rotterdam zijn.
Niet in het centrum maar toch in een oude buurt.
Een best wel aardig straat, jaren 20 bakstenen woningen en kapitale hele mooie villa's uit dezelfde tijd. Helaas ook wat weggesaneerd dus ook op een paar plekken van die foeilelijke jaren 70 flatjes.
Parkeren is daar bijna onmogelijk en het is een doorgaande drukke weg.
Dubbel parkeren deed ik nog wel eens, maar op dat tijdstip, kan dat gewoon niet.
Ik rij door en een eind verder zet ik mijn auto half op de stoep, mij dus terdege bewust dat dat geen officiële parkeerplaats is.
Ik stap uit de auto met het belangrijke document wat met spoed in het kantoorpand een heel eind terug afgeleverd moet worden en bereid me voor op een snelle sprint heen en terug.
Wordt ik daar ineens ongevraagd aangesproken door een circa 60-jarige man, met niet alleen een heel lelijke maar ook een ontzettende chacherijnige kop.

"Weet u dat u naar een prent solliciteert?"

Het lijkt me duidelijk wat de gidswoorden zijn en wat deze gidswoorden ons duidelijk maken.

Hetzelfde type, de lolbroekzeikerd, zal ook deze variant gebruiken.

"Kijk maar uit dadelijk heb je een prent aan je pantalon hangen!"
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 16 jul 2009 12:21

Rereformed schreef: Ik denk dat iedereen van die gidswoorden heeft in zijn/haar taalgebruik. Pin vond bij jou het woord 'achterlijk'. Wanneer iemand dat woord gebruikt kan een ander meteen een heleboel meer raden wat eromheen zit. Het woord schept automatisch alle associaties die we ermee maken op. Ik zou niet weten of hij gelijk heeft overigens, je moet zelf maar eens tellen hoe vaak je het woord gebruikt.
Dat zou best eens waar kunnen zijn.
Achterlijke woestijnreligie is een veelgebruike uitdrukking van mij.
Ik ga er over nadenken.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 16 jul 2009 12:26

"projectie" en "pinkeltje", daar zijn vrijzwevigen erg alergisch voor :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jul 2009 12:28

Toen ik het boek van Willem Ouweneel De God die is becommentarieerde vond ik ook zijn gidswoorden (al kende ik die term nog niet): existentieel (existentiële factoren, existentiële keus), waarachter dus zijn eigen levensbenauwdheid schuilt en als een stopwoord het gebruik van de term 'de levende God', waarachter dus juist een dode God schuilt die wat opgepept moet worden.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jul 2009 12:34

Cluny schreef:
Rereformed schreef: Ik denk dat iedereen van die gidswoorden heeft in zijn/haar taalgebruik. Pin vond bij jou het woord 'achterlijk'. Wanneer iemand dat woord gebruikt kan een ander meteen een heleboel meer raden wat eromheen zit. Het woord schept automatisch alle associaties die we ermee maken op. Ik zou niet weten of hij gelijk heeft overigens, je moet zelf maar eens tellen hoe vaak je het woord gebruikt.
Ik ga er over nadenken.
De uitdrukking geeft een beeld van grote minachting én ongenuanceerd denken. In feite is dat het gevoel wat ik heb over de islam. Maar wanneer ik met moslims in gesprek ben zou ik nooit zo kunnen praten, want daarmee zet je meteen het gesprek stop. Op dezelfde manier als wanneer de andere persoon tegen je zegt dat je een idioot bent of 'handlanger van de duivel'.
Bovendien ben ik me er goed van bewust dat er een heleboel dingen zijn in de moslimcultuur en moslimdenken waar ik me niet van bewust ben en die vast helemaal niet achterlijk zijn. Ik kén het niet goed genoeg om er echt zo'n eindoordeel over te geven. Het is dus wat ze een 'onderbuikgevoel' noemen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 jul 2009 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 16 jul 2009 12:37

Een gidswoord dat niet in de religie sfeer zit vind ik allopatische geneesmiddelen, dit wijst in de meeste gevallen naar iemand die alternatieve geneeskunde hoog heeft staan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 16 jul 2009 12:39

Rereformed schreef:Toen ik het boek van Willem Ouweneel De God die is becommentarieerde vond ik ook zijn gidswoorden (al kende ik die term nog niet): existentieel (existentiële factoren, existentiële keus), waarachter dus zijn eigen levensbenauwdheid schuilt en als een stopwoord het gebruik van de term 'de levende God', waarachter dus juist een dode God schuilt die wat opgepept moet worden.
Bij mij is het vooral ook praktisch.
Ik wil altijd zo weinig mogelijk woorden 'vuil' maken.
Als ik iets duidelijk wil maken zal ik dat altijd zo kort en efficiënt mogelijk willen doen.
Hetzelfde is dat met lezen van teksten.
Ik ben altijd blij met het vinden van een gidswoordje, dan heb ik in 1 ogenblik de essentie van de tekst en vooral de schrijver/spreker te pakken.
En dan is het geinig als de schrijver/spreker geen idee heeft wat hem/haar dan overkomt als je dat haarscherp kan duidelijk maken.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 16 jul 2009 12:44

Rereformed schreef:
Cluny schreef:
Ik ga er over nadenken.
De uitdrukking geeft een beeld van grote minachting én ongenuanceerd denken. In feite is dat het gevoel wat ik heb over de islam. Maar wanneer ik met moslims in gesprek ben zou ik nooit zo kunnen praten, want daarmee zet je meteen het gesprek stop. Op dezelfde manier als wanneer de andere persoon tegen je zegt dat je een idioot bent of 'handlanger van de duivel'.
Bovendien ben ik me er goed van bewust dat er een heleboel dingen zijn in de moslimcultuur en moslimdenken waar ik me niet van bewust ben en die vast helemaal niet achterlijk zijn. Ik kén het niet goed genoeg om er echt zo'n eindoordeel over te geven. Het is dus wat ze een 'onderbuikgevoel' noemen.
Ongenuanceerd.
Ook een gidswoord?
Onderbuikgevoel.
Zeker weten: een gidswoord!

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 16 jul 2009 12:46

Kitty schreef:Een gidswoord dat niet in de religie sfeer zit vind ik allopatische geneesmiddelen, dit wijst in de meeste gevallen naar iemand die alternatieve geneeskunde hoog heeft staan.
Allopatisch is een gidswoord.
Levensenergie is dat ook, lees je veel in propagandaschrijfsels uit de wereld van de kwakzalverij.
Zelfgenezend is er ook één.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jul 2009 12:48

Cluny schreef:Bij mij is het vooral ook praktisch.
Als ik iets duidelijk wil maken zal ik dat altijd zo kort en efficiënt mogelijk willen doen.
Ik ben altijd blij met het vinden van een gidswoordje, dan heb ik in 1 ogenblik de essentie van de tekst en vooral de schrijver/spreker te pakken.
En dan is het geinig als de schrijver/spreker geen idee heeft wat hem/haar dan overkomt als je dat haarscherp kan duidelijk maken.
Ik begrijp het. En voor zo'n breedsprakige als ik is het werkelijk een vondst.
Ik stond er overigens versteld van hoe je wel degelijk je kort door de bochte uitspraken kunt onderbouwen wanneer je erop aangesproken wordt. Je noemde het verhaal van Jezus een 'mythisch samenraapsel'. Toen Pin je via zo'n kort maar krachtige uitspraak uitmaakte voor uiterst bevooroordeeld, historisch onbenul enz, kwam je even later met een korte onderbouwing ervan. Ik vond die bijzonder knap gegeven. Had je dat meteen gedaan, dan was je opmerking misschien niet in het verkeerde keelgat van een ander geschoten.

Maar je kan ook zeggen dat de lezer eerst Cluny moet proberen te leren lezen, zoals je iedereen moet leren lezen voordat je mag denken iemand te kunnen begrijpen. Forummen is en blijft een kunst.
Born OK the first time

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 16 jul 2009 12:48

Naast gidswoorden zou je ook stopwoorden moeten vermelden. Daarmee bedoel ik woorden die een discussie meteen ontregelen of stop zetten. Iemand of zijn religie achterlijk noemen zie ik als zo'n stopwoord. Ook pinkeltjegeloof is zo'n stopwoord dat discussie meteen doet stagneren. Het is zaak om in een discussie de gidswoorden te ontdekken maar de stopwoorden te vermijden. Vaak zijn de stopwoorden dan weer de gidswoorden voor de tegenpartij. Goed discussiëren is inderdaad een kunst op zich.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jul 2009 12:53

Kitty schreef:Naast gidswoorden zou je ook stopwoorden moeten vermelden. Daarmee bedoel ik woorden die een discussie meteen ontregelen of stop zetten. Iemand of zijn religie achterlijk noemen zie ik als zo'n stopwoord. Ook pinkeltjegeloof is zo'n stopwoord dat discussie meteen doet stagneren. Het is zaak om in een discussie de gidswoorden te ontdekken maar de stopwoorden te vermijden. Vaak zijn de stopwoorden dan weer de gidswoorden voor de tegenpartij. Goed discussiëren is inderdaad een kunst op zich.
Aangezien stopwoord al een andere betekenis heeft en gidswoorden vaak stopwoorden, clichee's zijn, moet er misschien een ander woord voor bedacht worden. Wat denk je van 'struikelwoord'.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 jul 2009 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 16 jul 2009 12:53

Rereformed schreef:
Cluny schreef:Bij mij is het vooral ook praktisch.
Ik begrijp het. En voor zo'n breedsprakige als ik is het werkelijk een vondst.
Ik stond er overigens versteld van hoe je wel degelijk je kort door de bochte uitspraken kunt onderbouwen wanneer je erop aangesproken wordt. Je noemde het verhaal van Jezus een 'mythisch samenraapsel'. Toen Pin je via zo'n kort maar krachtige uitspraak uitmaakte voor uiterst bevooroordeeld, historisch onbenul enz, kwam je even later met een korte onderbouwing ervan. Ik vond die bijzonder knap gegeven. Had je dat meteen gedaan, dan was je opmerking misschien niet in het verkeerde keelgat van een ander geschoten.

Maar je kan ook zeggen dat de lezer eerst Cluny moet proberen te leren lezen, zoals je iedereen moet leren lezen voordat je mag denken iemand te kunnen begrijpen. Forummen is en blijft een kunst.
Mijn anus is niet geschapen om er met geweld veren in te proppen.

Plaats reactie