Goed verwoord! Het grote Kladblok van de leerzame momenten.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

biemer
Ervaren pen

Re: Goed verwoord! Het grote Kladblok van de leerzame momenten.

Bericht door biemer » 27 jul 2010 11:02

ook een goeie van Doctor Who:
doctorwho schreef:
DeLeek schreef:[Wie richt er nog meer een 'atheist-foundation' op?
Wie organiseert er nog meer een conferentie voor atheisten?

Vast dezelfde mensen die ook geen postzegels verzamelen...
.
Dezelfde mensen die geen pyromaan zijn maar toch een vrijwillige brandweer oprichten??
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

MNb
Diehard

Re: Goed verwoord! Het grote Kladblok van de leerzame moment

Bericht door MNb » 29 jul 2010 04:16

Deze is toch wel het herhalen waard, omdat deze treffend mijn gevoelens verwoord:
fbs33 schreef:Atheisme aanvaarden = het aanvaarden dat je als mens heel veel niet weet of niet weten kan in alle besef van nederigheid.

Theisme daartegenover = het koesteren van een superioriteits gevoel dat Zin ontleent aan een veronderstelde Schepper van hem, om een doel te dienen als kroon van die schepping.
Extra rechten ontlenen aan zijn bestaan, bóven alle andere vormen van bestaan, want door die god gegeven.

A.h.w. een mens die de medaille maakt en bovendien zichzelf opspeldt :lol:
Een gelovige is iemand die een medaille maakt om deze zichzelf op te spelden - die kan ik vast nog wel een keer gebruiken.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 28 aug 2010 09:18

vegan-revolution schreef:Waar kun je je bewust van zijn?

Dat je in de eerste plaats mens bent en daarná pas wat anders (moslim, Turks, etcetera).
Dat je als onderdeel van het universum een speelbal daarbinnen bent.
Dat iemand die zegt het universum te kennen aan grootheidswaan lijdt.
Dat er geen enkele reden toe is om het universum te personificeren.
Dat mensen die zeggen de waarheid te kennen liegen.
Het begin van de nieuwe geloofsartikelen? ;)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 28 aug 2010 19:17

CXT schreef:
vegan-revolution schreef:Waar kun je je bewust van zijn?

Dat je in de eerste plaats mens bent en daarná pas wat anders (moslim, Turks, etcetera).
Dat je als onderdeel van het universum een speelbal daarbinnen bent.
Dat iemand die zegt het universum te kennen aan grootheidswaan lijdt.
Dat er geen enkele reden toe is om het universum te personificeren.
Dat mensen die zeggen de waarheid te kennen liegen.
Het begin van de nieuwe geloofsartikelen? ;)
Helaas niet.
Want "De Waarheid" als frase, is een bijzonder krachtig verspreidingsmiddel.
Vrijdenken is hiervoor te nederig, ten opzichte van "fermere" ideeën.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 03 sep 2010 16:43

Ik vind onderstaande uitspraak van Theoloog prachtig:
Ik noem het geen spijkers op laag water zoeken, dat op een forum van zelfverklaarde vrijdenkers men zelfs de moeite niet wil doen een documentaire tot zich door te laten dringen alvorens meningen te spuien. En het siert al helemaal niet als die meningen slechts tot doel hebben het eigen gelijk te bevestigen. Het lijkt hier soms net een echoput, waar mensen hun stem lekker met z'n allen tegen de muren kaatsen om zichzelf terug te horen. Mij klinkt het vooral hol in de oren.
Jammer dat Theoloog geen lid meer is van dit forum. Hij kon mensen zo goed aansporen om hun niveau op te krikken.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

siger

Bericht door siger » 04 sep 2010 18:52

Rereformed schreef:Iedere dag dat jij als ongelovige voor het leven kiest stem je er juist mee in dat het leven de moeite van het leven waard is en het met de wreedheid en afschuwelijkheid ervan wel meevalt.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 04 sep 2010 19:28

siger schreef:
Rereformed schreef:Iedere dag dat jij als ongelovige voor het leven kiest stem je er juist mee in dat het leven de moeite van het leven waard is en het met de wreedheid en afschuwelijkheid ervan wel meevalt.
Die was mij ook opgevallen. =D>
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Variform
Banned

Re:

Bericht door Variform » 15 sep 2010 12:06

CXT schreef:Dit vond ik gewoon even een mooie om te plaatsen. :)
lost and not found yet! schreef:Als religie boven liefde staat is er iets mis met de religie of met de liefde!
Die is geniaal. is deze persoon nog aanwezig? Il wil dit als citaat opnemen in mijn citatenfile.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 08 nov 2010 22:05

Cluny schreef:Ik vertrouw ze niet.
Nieuwkomers op fora die te nadrukkelijk en te veel beweren dat ze op zoek zijn naar de waarheid.
Het blijkt bijna altijd dat zij dat juist niet doen
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 09 nov 2010 21:22

Jagang schreef:Vraagje: Is het godsgeloof gelijkwaardig aan niet-geloof, dat het evenveel respect zou verdienen?

Dat je gelovigen respecteert is één ding, maar volgens mij doe je dat juist door hen te benaderen als mensen met een gezond verstand, en niet als ongeneeselijk weerloze schapen die je niet teveel weerstand moet bieden.
Dan is het namelijk geen respect meer, maar meer een soort medelijden.
En dat lijkt me nou juist uiterst denigrerend.

Wanneer men vindt dat iemand onzin uitkraamt, moet dit gewoon bespreekbaar zijn, en niet worden ontweken vanuit de angst dat iemand anders zijn/haar tenen onder jouw voet schuift.

Dat is geenszins het beledigen van de persoon, maar het kritisch belichten van diens opvattingen.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 09 nov 2010 22:02

More accurately, a person wrote that Jesus said "I am truth," and likely wrote those words decades after the rabbi himself had died (assuming that Jesus actually lived).
C.S. Lewis makes the same mistake; it's not a choice of "liar, lunatic, or Lord," it's more like liar, lunatic, lord, misquoted, misinterpreted, made-up, composited from many people, or other options that I have left out.
anonieme forummer, weet niet meer waar ik het gevonden heb. vond hem erg mooi omdat ik vroeger veel van CS Lewis gelezen heb en het voor de ongeoefende lezer vaak erg moeilijk is om drogredenen te herkennen, vooral als ze van zo'n goede schrijver afkomstig zijn. Dit geeft kort en krachtig aan waar zo'n drogreden zit. (Vals dilemma)
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 21 nov 2010 22:39

Noch in de titel, noch in de openingspost wordt expliciet gesteld dat we alleen quotes van de site zelf mogen aanhalen, dus ik neem de vrijheid:
Als bij de bruiloft in Kana Jezus tussen twee bekers wijn door wat onconventioneel zijn hand langs de hals had laten gaan van een van de bruidsmeisjes of langs de billen van Johannes, dan had het nog goed kunnen komen.
Denis Diderot

Gezien de vijandige houding die het christendom door de eeuwen heen tegenover sex heeft aangenomen valt deze stelling nauwelijks te betwisten.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Destinesia

Bericht door Destinesia » 22 nov 2010 00:39

MNb schreef:Noch in de titel, noch in de openingspost wordt expliciet gesteld dat we alleen quotes van de site zelf mogen aanhalen, dus ik neem de vrijheid
En gelijk heb je. :)

steen
Forum fan

Bericht door steen » 25 nov 2010 13:38

Een pluim voor deze naar mijn mening zeer beknopte, objectieve en leerzame reactie van gerard_m in;
Motie Halsema: tegengaan islamisering geen beleid
Reactie van gerard_m » 25 nov 2010 11:20 op nietweten en geweten
gerard_m schreef:@ NW&GW:

Je kritiek op Wilders deel ik, en ook op de visie van Huntington is wel wat af te dingen. Wilders hoeft er absoluut niet Mein Kampf bij te halen, de koran zelf geeft al meer dan genoeg stof voor kritiek. Een voorbeeld is de "kopvoddentax"; Wilders had beter gewoon kunnen zeggen dat een discriminerende belasting door de koran wordt opgelegd aan niet-moslims (de jizya) en hij feitelijk eenzelfde maatregel voorstelt.

Maar terechte kritiek op de criticus neemt het probleem met de islam nog niet weg. Concepten zoals de jizya of het huis van oorlog vs. het huis van de islam, zijn echt afkomstig uit de islam zelf en door de eeuwen heen ook vaak toegepast.

Ik vermoed dat je de tegenreactie op de islam ziet als een soort bescherming van de oorspronkelijke westerse cultuur, maar dat is niet het geval. Het is geen clash tussen westen en islam. Merk op dat andere stromingen met groeiende invloed in het westen, zoals de Boeddhistische invloed, geen weerstanden oproepen. Ik ben overigens in diverse niet Westerse landen geweest waar de islam precies eenzelfde reactie opriep als bij sommige mensen hier. Het heeft echt met de islam te maken.

Nu de "tolerante islam" die jij stroming (b) noemt.

Allereerst: de meeste moslims hebben de koran nooit gelezen en kennen de islam slechts vanuit zoete boekjes of vanuit cultuur en achtergrond. De mens beschikt daarnaast (gelukkig) over een soort humaniteit waardoor eigen invullingen vaak beter uitpakken dan de leer van de islam zelf. Als voorbeeld zullen de meeste mensen van nature tegen slavernij, besnijdenis of steniging zijn en dus (ten onrechte) ook aannemen dat hun religie dit soort dingen afwijst. Er is hier sprake van "minder islam" vanuit onwetendheid of wensdenken.

Daarnaast: naar het voorbeeld van Mohammed zelf, kan tolerantie ook worden gepredikt uit puur praktische overwegingen, bijv. omdat de moslims ergens slechts een minderheid vormen. Het valt me op dat argumenten die de "tijdsgebonden" interpretatie ondersteunen, vaak hierop neerkomen. " De sharia invoeren is geen issue, want we leven in Nederland waar we de wet moeten accepteren ".
Dit is geen afwijzing van de sharia maar een pragmatische opstelling die mij niet geruststelt.

Tenslotte komt vaak "cherry picking" voor. Er wordt gebruik gemaakt van enkele aya's of ahadith die vriendelijk zijn, maar de zeer intolerante voorbeelden worden genegeerd. Misschien gebeurt het bewust om een imago in stand te houden, misschien ook niet. Ik kan je vervelen met een reeks aan ahadith die op geen enkele wijze tolerant zijn uit te leggen. De tolerante stroming spreekt er niet over. Maar daarmee zijn ze niet verdwenen.

In al deze gevallen is niet echt sprake van een "tolerante islam". Ik nodig jou en alle idealisten dan ook uit om wat kritischer te kijken naar de argumenten van de 'tolerante islam':

- Is deze gebaseerd op de islam zelf (dus de islamitische bronnen), of is er eigenlijk sprake van niet-islamitische invloed, en is het dus eigenlijk "minder islam" ?

- Worden ideologische- or puur pragmatische argumenten gebruikt? In het laatste geval is evenmin sprake van "tolerante islam" maar van een berusting in de (op zich ongewenste) werkelijkheid.
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 03 jan 2011 16:22

sarnian schreef:
Jagang schreef:Er moeten beslist geen wetten komen die bepalen dat de vrijheid van meningsuiting eindigt waar de langste tenen beginnen, want dat zet je de democratie in de uitverkoop.
Dat is zelfs als passend onderschrift op dit forum te gebruiken !!!
:)
En daarop aansluitend wil ik die hier gedane uitspraak van Jagang een plek geven in deze "Hall of Fame".
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Plaats reactie