Galileo: Wetenschapsprogramma EO

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Elberfeld
Forum fan

Galileo: Wetenschapsprogramma EO

Bericht door Elberfeld » 26 jul 2006 16:14

Nieuw wetenschapsprogramma bij de EO
Reinier van den Berg presenteert ‘Galileo’

Galileo. Zo heet het nieuwe wetenschapsprogramma van de EO dat wordt gepresenteerd door meteoroloog Reinier van den Berg (1962). Hij onderzoekt welke rol nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen in ons leven gaan spelen. Alvast een gesprek met de gloednieuwe EO-presentator.
http://www.eo.nl/portals/programs/home. ... am=7243034

Ik vond het wel een goed programma. Natuurlijk werd de Heere en de Bijbel er hier en daar wel bij gehaald, maar dat kun je verwachten, en het stoorde mij niet.

Verder hadden de wetenschappers in het programma zeker wel wat interessants te vertellen, en waren deze autoriteiten op hun gebied.

Enkele verbeterpunten:

Presentator Reinier van den Berg praat alleen de stukjes aan elkaar. En aangezien de filmpjes ertussen best lang duren, vergeet je hem bijna. Misschien is het een idee als hij ook de voice-over doet.

Tenslotte was het ‘gesprekje’tussen professor en co-assistent duidelijk geacteerd. Bedenk wel dat biologie en genetica andere takken van sport zijn dan acteren.

Maar dat was het dan wel wat mijn kritiek betreft…
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 27 jul 2006 09:46

Ik vond het wel een goed programma. Natuurlijk werd de Heere en de Bijbel er hier en daar wel bij gehaald, maar dat kun je verwachten, en het stoorde mij niet
.

Het stoorde mij zeer, :? maar misschien ben ik allergisch voor het god en bijbel met de haren bij een populair wetenschappelijk programma slepen. Mij bekruipt dan het gevoel dat de eo mensen aan het lokken is, beetje suflullen, en dan hoppa! de blijde boodschap.
:wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

bad_religion

Bericht door bad_religion » 27 jul 2006 10:02

Het was een walgelijk programma, niets anders dan een creationistisch lulpraat gebeuren. Handig in elkaar geflanst, met echte wetenschappers, dan met bijbeltexten en nog eens afgewisselt met creationisten die als "wetenschappers" werden betrokken in het onderwerp. Maar ach wat kan je anders verwachten van de EO, een programma als "God bestaat niet" zal waarschijnlijk geen optie zijn bij de EO....

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 27 jul 2006 12:10

Ik heb het programma helaas niet gezien. Misschien dat het later nog wordt geplaatst op uitzendinggemist.nl.

Wat een lef om de naam Galileo te gebruiken! Verketterd door de kerk en onder huisarrest geplaatst. Pas in 1992 sprak Paus Johannes Paulus II een excuus uit. Waarschijnlijk wil de EO dat alle wetenschappers weer eerst verantwoording moeten afleggen tegenover de kerk of religieuze politieke partijen? Met de ID theorie begint het daar wel op te lijken en aangezien er veel creationisten rondlopen binnen de EO zou het me niet eens verwonderen. De EO kiest niet zomaar een naam voor een programma.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 27 jul 2006 12:13

Ik heb het programma niet gezien. Wél heb ik een programma gehoord op radio 1, volgens mij onder dezelfde naam. Hier kwamen geen creationistische ID praatjes in voor, en voor zover ik heb gehoord, ook geen evangelische praatjes. Wat ik op de radio gehoord heb was helemaal niet slecht, al kan het nog lang niet in de schaduw staan van VPRO's Noorderlicht.

Vriendelijke groet..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 27 jul 2006 12:15

Waarschijnlijk wil de EO dat alle wetenschappers weer eerst verantwoording moeten afleggen tegenover de kerk of religieuze politieke partijen?
Ik ben voor!!!! Ik wil wel in die commissie die daar verantwoordelijk voor wordt. Waar kan ik me aanmelden.

:lol: haha, werkelijk ongelooflijk hoe men hier op springt. De EO, ChristenUnie of wat dan ook kan het toch nooit goed doen. Ik zie mijn mening weer gesterkt dat niet gelovigen precies dezelfde eigenschappen bezitten als gelovigen. Maar ja, we zijn dan ook allemaal gewoon maar mensen!.....

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 27 jul 2006 12:23

haha, werkelijk ongelooflijk hoe men hier op springt.
Doe niet zo zielig en lees eens tussen de regels door; dan had je de cynische boodschap wel begrepen. Je moet niet alles letterlijk lezen (ook je bijbeltje niet). 8)
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Atheist_1984
Ervaren pen

Re: Galileo: Wetenschapsprogramma EO

Bericht door Atheist_1984 » 15 nov 2006 11:08

Elberfeld schreef:Ik vond het wel een goed programma. Natuurlijk werd de Heere en de Bijbel er hier en daar wel bij gehaald, maar dat kun je verwachten, en het stoorde mij niet.
Mij soort zoiets wel. Religie en wetenschap moet je strikt gescheiden houden omdat het 2 verschillende vlakken zijn waar tussen geen comminucatie kan plaats vinden.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 15 nov 2006 16:23

Ik heb het programma (nog ) niet gezien ...
Het progrmma zelf en de achtergronden ervan , is echter wel al besproken door iemand die ik als betrouwbaar beshouw ; Gerrit korthof ....

http://evolutie.blog.com/2006/7/
http://evolutie.blog.com/2006/8/
(vergeet trouwens ook niet de kommentaren te lezen )
Dit nood me zeker niet om het programma belangrijk genoeg te vinden om er mijn tijd in te steken ....tenzij is er eens toevallig op afstem tijdens het zappen
Indien iemand aan de kommentaren op dat blog iets wens toe te voegen of verder te nuanceren zou ik het graag vernemen en lezen ...
Mij soort zoiets wel. Religie en wetenschap moet je strikt gescheiden houden
idem , dito
Want
als je religie en wetenschap met elkaar mengt krijg je
Junk wetenschap
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 15 nov 2006 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld » 15 nov 2006 16:34

Eerdere uitzendingen zijn terug te zien via http://www.eo.nl/portals/programs/archi ... on=7243042

Overigens sluit ik me aan bij wat Devious erover hier geschreven heeft.

Maar goed, als je al overspannen begint te stijgeren bij uitspraken als "Goddank zijn ik en mijn broers samen zo oud geworden.", dan is dit zeker niet het programma om naar te kijken.

En om even op Laniers reactie van 27 juli te reageren: Galileo mag dan problemen met de paus hebben gehad, de protestanten (die tegenwoordig dus bij de EO zitten) hadden ook behoorlijke problemen met de Heilige Vader.

Als je het zo bekijkt is Galileo de perfecte naam voor het programma. :wink:
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch » 15 nov 2006 16:53

Ik heb net de aflevering gekeken "Zijn criminelen te genezen?". Ik sluit me aan bij Devious. De enige religieuse referentie hierin was toen een (ex)crimineel vertelde dat hij uiteindelijk God gevonden had. Er is ook een aflevering "Is God gezond?" en een aflevering met Cees Dekker geweest. Pas als ik deze beluisterd heb durf ik te zeggen hoe het zit met het religehalte van de serie.

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]

heeck
Superposter

ID-VAKWERK

Bericht door heeck » 15 nov 2006 23:46

De maker,
Wat zegt de maker van het programma zelf over zijn bedoelingen . . . . . . . .
http://www.eo.nl/portals/programs/article.jsp?article=7503187&season=7243042 schreef: . . . .Ook de regenboog vind ik magnifiek, als je nadenkt over de breking van licht tot die schitterende kleuren. Mijn passie is om mensen de ogen te openen en te wijzen op de Bedenker hiervan.”
Breed publiek
“De Bijbel zal niet letterlijk opengaan in dit programma,” vertelt de presentator. “We willen juist een breed publiek aanspreken en ze niet met bijbelteksten om de oren slaan. Natuurlijk zou ik best meer kunnen getuigen van mijn overtuiging in de uitzendingen, maar we kiezen heel bewust voor een lage drempel.” In elke aflevering merk je wel duidelijk dat het christelijk geloof verweven wordt in de discussies over wetenschap en ethiek. De makers verwachten dat dit programma de kloof tussen geloof en wetenschap helpt te overbruggen. “In de wetenschappelijk wereld wappert vooral een seculiere vlag en christenen zijn er in de minderheid. Maar ik denk dat de tijd echt rijp is voor dit programma en dat komt mede door alle aandacht voor Intelligent Design (ID), dat vorig jaar zelfs op de politieke agenda stond.”. . . . .
Gewoon laagdrempelig inmasseren.
Gezien veel van de bovenstaande reacties tot heden pittig geslaagd en niet als dusdanig herkend.
Vakwerk !!!!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 16 nov 2006 14:28

Ik heb 1 aflevering gezien. Ging over nanothechnologie. Nou dat over die nanotechnologie was wel intresant enzo alleen over het leven en dat dat alleen door God gemaakt kan zijn stroorde mij echt. En een of andere christelijke wetenschappers zei dat het leven niet kan ontwikkeld via darwiniaanse regels (ontekenning van evolutie dus). Best wel lame....... :x
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 16 nov 2006 15:52

Jongens (en meisjes), we hebben het nog steeds over de EVANGELISCHE OMROEP. Wie is er nou echt, eerlijk verbaasd over de pogingen om toch nog steeds die grote rukker in de hemel als ultieme verklaring te introduceren? Je hóeft er ook niet eens naar te kijken: een beetje wetenschapsprogramma op de duitse of engelse tv doet het meteen stukken beter, maar dan zonder verborgen agenda's en boodschappen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 16 nov 2006 15:57

een of andere christelijke wetenschappers
Tsja Cees Dekker dus
een voortreffelijk en uitzonderlijke nanotechnologie -ontwikkelaar / wetenschapper
en tevens bekend nederlands ID-er ....
Moet zich zelfs op de vlakte houden voor de eerder conservatieve bijbelaars en creationisten van de oude stempel ...die kunnen meekijken .... . ahahahaha

Toch genietbare maar zeer opperwvakkige kennismlaking met het onderwerp en met de nodige zwijmel .... Ook merkwaardig en lovenswaardig maar onomkoombaar dat men ook in die kringen toch wil proberen het paradijs op aarde te creeren ( god te spelen dus :wink: )

PS
DE aflevering over de "wonderen " van de gebedsgenezing kon ik nog niet uitkijken ....
niet veel zin in ook :wink:
verborgen agenda's en boodschappen
Het is eigenlijk allemaal ongeloofelijk triviaal , plat en volgestouwd met reli-kul en met mooie plaatjes als lokaas ... en " sublimale" (?) suggesties

Niet eens betrouwbaar ... Junk wetenschap zoals ik al zei
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Plaats reactie