Minder snel maar eerder thuis

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

doctorwho
Superposter

Minder snel maar eerder thuis

Bericht door doctorwho » 14 nov 2019 09:18

Goed nieuws dat nu eindelijk de maximum snelheid omlaag gaat. Het is aardig om alle meningen hierover in de media de revue te zien passeren. Sommige ronduit positief anderen boos en beweren een half uur langer onderweg te zijn. Vraag me bij de laatste af waar die dan heen moeten rijden om een half uur verschil op te kunnen genereren. De onderbouwing ontbreekt vaak bij beide kampen. Maar feit is dat bij toenemende snelheid het brandstofverbruik exponentieel toeneemt. De 130 km per uur was al vrij waanzinnig want als je daadwerkelijk 130 echte km's per uur kan rijden over 300 km afstand scheelt dit ten opzichte van 120 km uur maar 12 minuten in de praktijk is deze 130 echter niet haalbaar. Ga het maar eens proberen. Het brandstofverbruik neemt bij deze 10 km meer snelheid echter wel met 17% toe. Al was het maar omdat er vaak opgetrokken en geremd moet worden. Als je dan geen Prius hebt wordt het prijzig om nog maar te zwijgen over de extra slijtage aan het voertuig.
Maar blijkbaar zien velen het recht om met een bepaalde snelheid te rijden als vrijheid. Zit je in je koekblik tussen de andere koekblikken in de file toch maar mooi vrij te zijn :wink: .
Ik juich dit plan in elk geval toe niet enkel om stikstof-uitstoot maar meer vanwege CO2 uitstoot, minder gebruik van eindige bronnen grotere verkeersveiligheid bij zelfde eindresultaat.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Gerard R.
Bevlogen

Re: Minder snel maar eerder thuis

Bericht door Gerard R. » 14 nov 2019 09:34

Juist. En ook nog: meer snelheid meer files.
Én meer herrie.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 nov 2019 12:05

doctorwho schreef:
14 nov 2019 09:18
Goed nieuws dat nu eindelijk de maximum snelheid omlaag gaat. Het is aardig om alle meningen hierover in de media de revue te zien passeren. ...............
Ik juich dit plan in elk geval toe niet enkel om stikstof-uitstoot maar meer vanwege CO2 uitstoot, minder gebruik van eindige bronnen grotere verkeersveiligheid bij zelfde eindresultaat.
Helemaal mee eens.
We hebben eerder een jarenlange periode gehad, dat we 100 km als maximum hadden.
Het heeft jaren geduurd, maar iedereen was er op een gegeven moment aan gewend.
Uitzonderingen zijn er altijd.
Ik heb nooit begrepen waarom de grens weer naar 120 ging.
Of het zou moeten zijn, dat we ons weer eens moesten aanpassen aan andere EU landen.
Dat werd bevestigd toen de grens zelfs 130 werd.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 nov 2019 13:07

Het is kolder om te denken dat door de snelheid te verlagen de problemen met de stikstof zijn opgelost. Er wordt puur gekeken naar cijfers en niet wat de oorzaak en gevolgen zijn. Het grootste probleem met stikstof in Nederland is dat natuurgebieden er veel last van hebben, en dat het ten koste gaat van de biodiversiteit. Dat komt omdat de landbouwgebieden en natuurgebieden naast elkaar liggen, en niet omdat er een snelweg door een natuurgebied loopt. Aangezien er per direct niets wordt gedaan aan de landbouwgebieden verandert er voor die naastgelegen natuurgebieden niets, die hebben nog steeds te lijden van de uitstoot van stikstof. Het verschil tussen 130 of 100 betekent ook maar een paar promille verschil in de uitstoot.
Als we puur naar het land kijken staat Nederland op de 40ste plek wat uitstoot van stikstof betreft. Duitsland overtreft ons met een factor 4.
Als we kijken naar landoppervlak dan stoten we heel veel uit en dan is het twee keer zoveel als Duitsland. Maar Nederland is niet Duitsland, dat is appels met peren vergelijken.
Het is de Nederlandse Staat alleen maar te doen om het verlagen van de stikstofuitstoot zodat er 75.000 woningen in 2020 kunnen worden gebouwd. Het draait om de economie en om werkgelegenheid en niet om het behouden van natuurgebieden.
De regering meent zelfs dat ze kunnen sleutelen aan de zogenaamde Natura 2000 gebieden, zoals verplaatsen en afschaffen, maar dat kan helemaal niet! Italië heeft dat al geprobeerd en werd door de Europese rechter teruggefloten. Je kunt alleen van een Natura 2000 gebied af als het ten dode is opgeschreven en dat is in Nederland niet het geval.

Komt het ten goede van de verkeersveiligheid? Dat denk ik niet. Want men gaat ervan uit dat iedereen blijft rijden op de 4-baans snelweg en dat gaat niet gebeuren. Het voordeel van die snelweg t.o.v. een provinciale weg was namelijk de tijdswinst van 130km/u t.o.v. 100km/u. En die komt te vervallen. In mijn geval kan ik als ik vanuit het zuiden naar huis rij kiezen om over de snelweg te rijden en dan de laatste afslag te nemen naar huis. Maar ik kan ook eerder afslaan en dan via de provinciale weg. Omdat ik straks ook 100km/u moet over de snelweg ga ik de kortste weg nemen en dat is de provinciale weg. Dat betekent meer verkeer op deze weg. Het laatste gedeelte kan ik kiezen om mijn weg te vervolgen over een 2-baans provinciale weg waar ik 80km/u mag. Daar wordt ingehaald en dat levert meer gevaar op als het drukker wordt op deze weg. Een andere optie is om binnendoor te gaan via 3 dorpen. Die weg is nog korter voor mij. Als ik mij druk moet maken om uitstoot en slijtage van mijn auto en benzineverbruik, dan ben ik eigenlijk het beste af door de snelweg links te laten liggen, en in plaats daarvan eerst de provinciale weg te nemen en vervolgens door 3 dorpen te rijden. Dat is veilig! Zeker als we straks allemaal elektrisch gaan rijden en geluidloos een gevaar vormen voor mens en dier. Al dat sluipverkeer dat door je dorp gaat rijden. Ook lekker veel herrie voor mensen die aan de doorgaande weg wonen. Over herrie op de snelweg hoef je je geen zorgen te maken, die blijft want na 19:00 mag men gewoon weer 130km/u rijden.

Als we de natuur een handje willen helpen (en wie wil dat niet) dan moeten we eerst kijken naar de uitstoot van de landbouw en veeteelt. Er wordt gekeken om over te stappen naar ander veevoer, dat is positief. Maar veel insecten verdwijnen rondom de boerderij omdat een boer vaak één gewas verbouwd. En als je dat als insect niet lust, dan kun je daar niet overleven. Vroeger was er veel meer variatie en dat zal nu ook weer moeten. Dat wil de boer ook wel, maar verschillende gewassen betekent meer kosten en daardoor minder inkomsten. De EU zal de diversiteit moeten belonen, het hoeft niet zozeer allemaal kleinschaliger.

Natuurlijk kunnen we ook de veestapel inkorten; de helft moet weg! Maar, we leven in een wereld van vraag en aanbod. Ja, we exporteren maar dat komt omdat er elders vraag is. Dus wanneer wij inleveren zal er elders worden uitgebreid. Dan maar bomen kappen in de Scandinavische landen, daar is toch ruimte zat, en die stoten veel minder stikstof uit. Die kunnen nog wel wat hebben. Want er komen ook nog eens 2 miljard mensen bij, alsof die allemaal veganist worden. Ook is het goed mogelijk dat wanneer we in Europa de veestapel inkrimpen dat landen zoals Brazilië nog meer vee gaan houden. Nog meer tropisch regenwoud wordt er dan gekapt, en het vlees wordt per vliegtuig naar Europa vervoerd…

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 nov 2019 13:28

Ik heb nooit begrepen waarom de grens weer naar 120 ging.
Of het zou moeten zijn, dat we ons weer eens moesten aanpassen aan andere EU landen.
Dat werd bevestigd toen de grens zelfs 130 werd.
Je hebt snelwegen (130) en autowegen (100). We hebben nu alle snelwegen gedegradeerd tot autowegen. De vraag is of je dat wilt (zie hierboven).

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 14 nov 2019 13:46

lanier schreef:
14 nov 2019 13:07
Het is kolder om te denken dat door de snelheid te verlagen de problemen met de stikstof zijn opgelost.
Klopt is enkel om zoals je al aangeeft de bouw te stimuleren van woningen ,waarvan de toekomstige bewoners weer voor vernieuwd wegverkeer gaan zorgen. Ik zie de voordelen dan ook vooral op het gebied van minder CO2 uitstoot, minder files, minder lawaai en minder gebruik grondstoffen.
Komt het ten goede van de verkeersveiligheid? Dat denk ik niet. Want men gaat ervan uit dat iedereen blijft rijden op de 4-baans snelweg en dat gaat niet gebeuren. Het voordeel van die snelweg t.o.v. een provinciale weg was namelijk de tijdswinst van 130km/u t.o.v. 100km/u. En die komt te vervallen. In mijn geval kan ik als ik vanuit het zuiden naar huis rij kiezen om over de snelweg te rijden en dan de laatste afslag te nemen naar huis. Maar ik kan ook eerder afslaan en dan via de provinciale weg.
Dat zal bij mij in de regio niet opgaan omdat de reële snelheid op de provinciale wegen met doorgang door dorpen je een gemiddelde snelheid van 60 km per uur gaat opleveren versus 100 op de snelweg :) Er is vlakbij mijn woonadres al een stuk provinciale weg met verhoogde rode middenstreep tot 50 km zone gepromoveerd. Nog meer goed nieuws is om ook op provinciale wegen die langs of door natuurgebieden lopen de snelheid er een beetje uit te halen. Laat ik nu net aan een provinciale weg in nationaal park de Utrechtse heuvelrug wonen alwaar de aanwonenden al jaren pleiten voor een lagere snelheid vanwege de vele ongevallen.
en geluidloos een gevaar vormen voor mens en dier. Al dat sluipverkeer dat door je dorp gaat rijden. Ook lekker veel herrie voor mensen die aan de doorgaande weg wonen. Over herrie op de snelweg hoef je je geen zorgen te maken, die blijft want na 19:00 mag men gewoon weer 130km/u rijden.
Mmm dan zijn fietsen dus ook gevaarlijk want die maken evenals een elektrische auto weinig herrie :wink:
Denk dat je als horende en ziende bij het oversteken toch eerst naar links en rechts moet kijken en niet enkel je oor te luister gaat leggen alvorens de oversteek te wagen.
Als we de natuur een handje willen helpen (en wie wil dat niet) dan moeten we eerst kijken naar de uitstoot van de landbouw en veeteelt. Er wordt gekeken om over te stappen naar ander veevoer, dat is positief.
Inderdaad daar ligt de grote winst op milieu maar ja er gaat zoveel geld in om. Overigens ook meer dan 700 miljoen aan subsidies binnen de Nederlandse landbouw.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 nov 2019 14:25

Mmm dan zijn fietsen dus ook gevaarlijk want die maken evenals een elektrische auto weinig herrie :wink:
Denk dat je als horende en ziende bij het oversteken toch eerst naar links en rechts moet kijken en niet enkel je oor te luister gaat leggen alvorens de oversteek te wagen.
Vertel dat maar aan kleine kinderen, slechthorenden en huisdieren. Bij mij in de straat zijn zowel een kind op de fiets als een hond tegen een elektrische auto aangereden/gerend. Gelukkig kwamen ze in beide gevallen tegen een portier aan, dus niet frontaal, en gelukkig viel het allemaal mee. Maar het kan ook heel anders aflopen.
Laat ik nu net aan een provinciale weg in nationaal park de Utrechtse heuvelrug wonen alwaar de aanwonenden al jaren pleiten voor een lagere snelheid vanwege de vele ongevallen.
De grootste vrees is dat automobilisten zich straks op lange afstanden gaan vervelen en dan sneller afgeleid zijn. Er zal dan meer worden gesmst en geappt. Of men is druk met de autoradio bezig. En dat zal alleen maar leiden tot juist meer ongelukken.
Dat zal bij mij in de regio niet opgaan omdat de reële snelheid op de provinciale wegen met doorgang door dorpen je een gemiddelde snelheid van 60 km per uur gaat opleveren versus 100 op de snelweg
Het hangt er net vanaf waar je moet zijn. Ik heb zojuist uitgerekend via Google Maps dat het voor mij straks beter is om binnendoor te gaan via 3 dorpen dan via 2 snelwegen.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 nov 2019 14:27

Inderdaad daar ligt de grote winst op milieu maar ja er gaat zoveel geld in om. Overigens ook meer dan 700 miljoen aan subsidies binnen de Nederlandse landbouw.
De gemiddelde boer krijgt een paar honderd euro subsidie. Bovenaan de subsidielijst staat een zuivelbedrijf die actief is in 23 landen. Ook gaat er subsidie naar bijvoorbeeld schoolfruit. We moeten niet denken dat iedere boer zwemt in de subsidie en daar rijk van wordt.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 14 nov 2019 18:20

lanier schreef:
14 nov 2019 14:25
De grootste vrees is dat automobilisten zich straks op lange afstanden gaan vervelen en dan sneller afgeleid zijn. Er zal dan meer worden gesmst en geappt. Of men is druk met de autoradio bezig. En dat zal alleen maar leiden tot juist meer ongelukken.
Mmm ben een paar maal in de VS geweest daar mocht je toen 70 mph rijden (113 kmh) Ging prima en het handhaven lukt ook prima. Heb ook een paar jaar in Duitsland gewerkt en daar mocht je toen zo snel als je auto kon erg vermoeiend om daarin mee te doen. Maar denk niet dat het al dan niet "vervelen" snelheidsafhankelijke maar eerder reistijd gerelateerd is. Daarom ook na een paar uur rijden even rust. Maar in Nederland ben je in een paar uur waar je moet zijn ook bij een lager maximum snelheid. Er is geen houdbare reden om harder rijden als veiliger te zien. En onweerlegbaar pluspunt blijft het lagere verbruik :wink:
In 1988 werd de snelheid van 100 naar 120 verhoogd maar kan me niet heugen in de tijd daarvoor aan grote verveling op de weg ten onder dreigde te gaan.
Laten we eerst maar eens afwachten hoe dit uitpakt

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 14 nov 2019 19:16

Beste tegen de files is de snelheidslimiet continu aanpassen zodat het verkeer beter verdeeld wordt en we niet allemaal tegelijk tegen een rotvaart naar een flessenhals sjezen. In Nederland natuurlijk, in België zijn er alleen flessenhalzen.

Beste voor die stikstof is natuurlijk wel trager rijden.

Spijtig genoeg ben ik zelf (weerom) niet consequent en dus niet snel rijd maar gewoon te laag vlieg. Langs de andere kant rij (vlieg) ik wel met zo'n elektrische zaklamp.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 nov 2019 20:39

In 1988 werd de snelheid van 100 naar 120 verhoogd maar kan me niet heugen in de tijd daarvoor aan grote verveling op de weg ten onder dreigde te gaan.
Je kunt de wegen en auto's van toen niet meer vergelijken met nu. Veel meer 4-baans wegen en zeer luxe uitgeruste auto's. Cruise control en airco zijn nu standaard en de auto's zijn een stuk ruimer. In een Citroen C1 ervaar je snelheid anders dan in een BMW 5-serie. Zo kun je de auto's van vroeger met die van nu vergelijken.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 nov 2019 20:42

En onweerlegbaar pluspunt blijft het lagere verbruik
Dat klopt, maar dan kun je nog beter achter een vrachtwagen gaan rijden. Er gaan al geruchten om een binnendooractie te gaan houden. Dat betekent het mijden van snelwegen en via binnenwegen, provinciale wegen, en dorpen naar je bestemming te rijden. Beter voor je verbruik? Ja. Veiliger? Dat denk ik niet.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 14 nov 2019 22:41

Lanier schreef: Komt het ten goede van de verkeersveiligheid? Dat denk ik niet. Want men gaat ervan uit dat iedereen blijft rijden op de 4-baans snelweg en dat gaat niet gebeuren. Het voordeel van die snelweg t.o.v. een provinciale weg was namelijk de tijdswinst van 130km/u t.o.v. 100km/u. En die komt te vervallen.
Je gaat uit van een situatie waarin meerdere routes min of meer gelijkwaardig zijn. In zo'n situatie kan er inderdaad een nieuw evenwicht ontstaan: ook anderen gaan de keuze maken voor de provinciale weg waardoor het verkeer daar trager zal gaan doorstromen. Daarmee verdwijnt het voordeel van die weg uiteindelijk weer.

Er zullen door 100 km/u als maximum snelheid tal van andere gunstige effecten ontstaan (hoewel onbedoeld, de vroem partij wil met deze maatregel slechts iets doen voor de bouw). Brandstofbesparing, milieuwinst, minder geluidsoverlast, minder files en minder (dodelijk) ongevallen is al genoemd. Een ander interessant effect is dat bij een gemiddeld langere reistijd per auto het aantal auto kilometers gaat afnemen. Dit heeft meerdere oorzaken. Het verschil in snelheid tussen auto en trein neemt bijvoorbeeld af. Ook zullen op langere termijn mensen minder ver van hun werk gaan wonen als de reistijd per kilometer iets toeneemt. Dit soort effecten worden beschreven in de Brever wet, ofwel de wet van behoud van reistijd. Het beste middel tegen files is het verlagen van de gemiddelde snelheid van het autoverkeer waarmee uiteindelijk het aantal autokilometers afneemt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 14 nov 2019 22:41

Lanier schreef: Komt het ten goede van de verkeersveiligheid? Dat denk ik niet. Want men gaat ervan uit dat iedereen blijft rijden op de 4-baans snelweg en dat gaat niet gebeuren. Het voordeel van die snelweg t.o.v. een provinciale weg was namelijk de tijdswinst van 130km/u t.o.v. 100km/u. En die komt te vervallen.
Je gaat uit van een situatie waarin meerdere routes min of meer gelijkwaardig zijn. In zo'n situatie kan er inderdaad een nieuw evenwicht ontstaan: ook anderen gaan de keuze maken voor de provinciale weg waardoor het verkeer daar trager zal gaan doorstromen. Daarmee verdwijnt het voordeel van die weg uiteindelijk weer.

Er zullen door 100 km/u als maximum snelheid tal van andere gunstige effecten ontstaan (hoewel onbedoeld, de vroem partij wil met deze maatregel slechts iets doen voor de bouw). Brandstofbesparing, milieuwinst, minder geluidsoverlast, minder files en minder (dodelijk) ongevallen is al genoemd. Een ander interessant effect is dat bij een gemiddeld langere reistijd per auto het aantal auto kilometers gaat afnemen. Dit heeft meerdere oorzaken. Het verschil in snelheid tussen auto en trein neemt bijvoorbeeld af. Ook zullen op langere termijn mensen minder ver van hun werk gaan wonen als de reistijd per kilometer iets toeneemt. Dit soort effecten worden beschreven in de Brever wet, ofwel de wet van behoud van reistijd. Het beste middel tegen files is het verlagen van de gemiddelde snelheid van het autoverkeer waarmee uiteindelijk het aantal autokilometers afneemt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 15 nov 2019 07:04

Hier in Australië mag je op de meeste auto(snel)wegen 100 rijden.In wat rustiger gebieden 110. Bij kruisingen en steden gaat het naar 80. Overigens mogen vrachtwagens net zo hard. Vrijwel iedereen houdt zich aan die snelheid. Hooguit een paar kilometer minder hard. Het verkeer stroomt hier zo heel geleidelijk door door de zeer geringe snelheidsverschillen op de weg. Ik heb niet de indruk dat iemand in de auto zich verveelt, slaapt of zit te appen. Ook gaan de mensen niet binnendoor omdat dat een paar kilometer korter is. Binnendoor betekent net als in Nederland iets minder hard mogen (60-80), meer rotondes, door dorp en stadje, soms stoplichten. Dus mensen blijven echt de auto(snel)wegen pakken. Weliswaar langere afstand, maar minder afremmen en optrekken, dus beter voor milieu, besparen op benzinekosten, minder ergernis, minder kans op ongelukken en sneller thuis. Het lijkt het tegenovergestelde van wat Lanier beweert.
Het zou m.i. een zegen zijn als in het veel drukkere Nederland de mensen zich ook aan de 100km/u gaan houden.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Plaats reactie