NVVE: pil van Drion bestaat

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Samante
Ervaren pen

NVVE: pil van Drion bestaat

Bericht door Samante » 03 dec 2017 12:54

https://www.nvve.nl/actueel/nieuws/de-p ... on-bestaat

Voor mensen die niet afhankelijk willen zijn van anderen bij het kiezen voor de eigen dood is dit goed nieuws.
Voor hen die met een dergelijk poeder worden omgebracht zonder dat zelf te kiezen, is het slecht nieuws.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: NVVE: pil van Drion bestaat

Bericht door Dat beloof ik » 03 dec 2017 18:20

Ik snap je tweede zin niet.
Moord is altijd slecht nieuws voor degene die het overkomt, maar deze pil daar niet voor bedoeld.
Je legt het verband toch, met wat voor bedoeling of gedachte doe je dat ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 03 dec 2017 21:46

Dat beloof ik schreef:
03 dec 2017 18:20
Moord is altijd slecht nieuws voor degene die het overkomt, maar deze pil daar niet voor bedoeld.
Een zelfdodingsmiddel zoals dit poeder, kan net zo goed gebruikt worden om een moord te plegen.
Ik moest denken aan een scene uit een bekende serie waarbij een persoon, die veel Stevia in de thee gebruikt, zonder dat zij het wist zichzelf vergiftigde met ricine. That's all. Dat geldt ook voor de ouderwetse kogel.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 04 dec 2017 00:39

Aangezien mij niemand kan vertellen welk middel dit precies is kan ik er niks over zeggen.

Toen ik euthanasiemiddelen bestelde was één van de voorwaarden dat het niet gevaarlijk is bij accidentele inname.
Zonder antibraakmiddelen braak je het uit.
Een middel dat hier niet aan voldoet is per definitie ongeschikt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 04 dec 2017 06:21

Samante schreef:
03 dec 2017 21:46
Dat beloof ik schreef:
Een zelfdodingsmiddel zoals dit poeder, kan net zo goed gebruikt worden om een moord te plegen.
Ik moest denken aan een scene uit een bekende serie waarbij een persoon, die veel Stevia in de thee gebruikt, zonder dat zij het wist zichzelf vergiftigde met ricine. That's all. Dat geldt ook voor de ouderwetse kogel.
Ja, en wat dan nog?
Elk middel dat kan worden gebruikt om euthanasie te plegen, kan ook worden gebruikt voor een moord.....
Ik heb de indruk dat je eigenlijk tegen euthanasie bent, maar nu het argument 'je kunt er ook een moord mee plegen' wil gebruiken om dat kracht bij te zetten.

De term 'pil van Drion' kende ik ook niet, maar ik heb hem even opgezocht. Voor veel mensen een mooie oplossing.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 04 dec 2017 10:05

Dat beloof ik schreef:
04 dec 2017 06:21
Samante schreef:
Dat beloof ik schreef:
Ja, en wat dan nog?
Elk middel dat kan worden gebruikt om euthanasie te plegen, kan ook worden gebruikt voor een moord.....
Die middelen zijn dan ook over het algemeen niet vrij verkrijgbaar. Het gaat om geneesmiddelen die door een dokter worden toegediend.
Dat beloof ik schreef:
Ik heb de indruk dat je eigenlijk tegen euthanasie bent, maar nu het argument 'je kunt er ook een moord mee plegen' wil gebruiken om dat kracht bij te zetten.
Van waar haal je die indruk. Bij euthanasie is er heel wat controle die via zo'n pil van Drion lijkt weg te vallen, waardoor het risico van misbruik groter lijkt. Ik zie niet in waarom bezorgdheid om dat aspect moet wijzen op een probleem met euthanasie.
Dat beloof ik schreef:De term 'pil van Drion' kende ik ook niet, maar ik heb hem even opgezocht. Voor veel mensen een mooie oplossing.
In theorie wel. Nu nog zien welke voorzorgmaatregelen men wil nemen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 04 dec 2017 12:17

axxyanus schreef:
04 dec 2017 10:05
Dat beloof ik schreef:
Van waar haal je die indruk. Bij euthanasie is er heel wat controle die via zo'n pil van Drion lijkt weg te vallen, waardoor het risico van misbruik groter lijkt. Ik zie niet in waarom bezorgdheid om dat aspect moet wijzen op een probleem met euthanasie.
Die indruk is ook niet terecht. Ik ben niet tegen euthanasie. Het betreft hier een middel, niet voor euthanasie, maar voor zelfdoding. Daar komt geen arts aan te pas. En à priori ben ik ook niet tegen een zelfdodingsmiddel, mits dat voor dat doel specifiek wordt gebruikt.
Dat beloof ik schreef:De term 'pil van Drion' kende ik ook niet, maar ik heb hem even opgezocht. Voor veel mensen een mooie oplossing.
Axxyanus schreef: In theorie wel. Nu nog zien welke voorzorgmaatregelen men wil nemen.
Voorlopig is de enige voorzorgsmaatregel dat leden van de Coöperatie De Laatste Wil gezamenlijk het middel inkopen en het in een kluisje bewaren bij de mensen thuis, dat geopend kan worden met een vingerafdruk of een persoonlijke code.
Er is geen toetsing van een arts, waardoor het geen euthanasie is maar zelfdoding als men het uit eigen beweging inneemt.
Het betreft overigens geen medicijn maar een middel dat vrij wordt verstrekt voor geheel andere doeleinden.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 dec 2017 02:38

axxyanus schreef:
Die middelen zijn dan ook over het algemeen niet vrij verkrijgbaar. Het gaat om geneesmiddelen die door een dokter worden toegediend.
Nope!
Het gaat om een recept met een specifieke combinatie van vrij verkrijgbare middelen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 dec 2017 02:39

Fenomeen schreef:
04 dec 2017 00:39
Aangezien mij niemand kan vertellen welk middel dit precies is kan ik er niks over zeggen.

Toen ik euthanasiemiddelen bestelde was één van de voorwaarden dat het niet gevaarlijk is bij accidentele inname.
Zonder antibraakmiddelen braak je het uit.
Een middel dat hier niet aan voldoet is per definitie ongeschikt.
Verdomd, wat goed van je.
Ik heb het er hier niet bij zien staan.

Per ongeluk jezelf van kant maken is dan opgelost, edoch...
Mocht je iemand willen ombrengen met wat poeders in een koppie soep... dan gooi je er toch gewoon ook nog wat antibraak bij.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 05 dec 2017 06:34

Samante schreef:
04 dec 2017 12:17
axxyanus schreef:
Dat beloof ik schreef:
Die indruk is ook niet terecht. Ik ben niet tegen euthanasie. Het betreft hier een middel, niet voor euthanasie, maar voor zelfdoding. Daar komt geen arts aan te pas. En à priori ben ik ook niet tegen een zelfdodingsmiddel, mits dat voor dat doel specifiek wordt gebruikt.
In dat geval ontgaat mij volledig het nut van de tweede zin in de openingspost.
(Star Trek, seizoen 1)

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 05 dec 2017 12:17

Dat beloof ik schreef:
05 dec 2017 06:34
Ik zou er niet van wakker blijven liggen als ik jou was.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 05 dec 2017 13:16

Samante schreef:
04 dec 2017 12:17

[..]
Het betreft overigens geen medicijn maar een middel dat vrij wordt verstrekt voor geheel andere doeleinden.
Heel niet ingewikkeld.
Middelen zijn niet het probleem. Taxus kouwen voldoet prima met een antibraakmiddel. Dat groeit overal.
(Ik schrijf dit met gevaar, dat ze nu taxus zullen gaan uitroeien...)
--

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 06 dec 2017 09:10

Samante schreef:
05 dec 2017 12:17
Dat beloof ik schreef:
Wat wil je dan zeggen met je openingspost. Hij bestaat maar uit 2 zinnen. Mij ontgaat de boodschap, zou je die dan aub kunnen uitleggen ?
(Star Trek, seizoen 1)

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 06 dec 2017 10:02

Dat beloof ik schreef:
06 dec 2017 09:10
Samante schreef:
05 dec 2017 12:17
Dat beloof ik schreef:
Wat wil je dan zeggen met je openingspost. Hij bestaat maar uit 2 zinnen. Mij ontgaat de boodschap, zou je die dan aub kunnen uitleggen ?
Dat heb ik reeds gedaan:
Samante schreef:

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 06 dec 2017 10:18

Je bent dus niet tegen euthanasie of zelfdoding, maar vind het bezwaarlijk als de middelen die daarbij gebruikt worden, ook kunnen worden gebruikt om een moord te plegen.
M.a.w: iemand mag zich met een bepaald middel zelf doden, als dat middel maar niet kan worden gebruikt om anderen te doden. Dat is een tegenstelling, daarmee maak je het mensen die zichzelf willen doden wel erg moeilijk. Waarom zou je dat willen als je er geenbezwaar tegen hebt dat ze zichzelf doden ?

Kun je voorstellen dat zoiets op anderen erg verwarrend overkomt ? Alsof je eigenlijk niet duidelijk durft te zeggen waar het op neer komt ?
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie