World Happiness Report

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: World Happiness Report

Bericht door Fish » 05 sep 2017 00:10

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
03 sep 2017 16:36

Dit soort metingen is even onwetenschappelijk als de astrologie.
Er is anders wel een behoorlijk wetenschappelijke verantwoording voor het rapport.

http://worldhappiness.report/

Als je het allemaal gelezen hebt laat dan even weten of je het nog zo onwetenschappelijk vind als astrologie.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 05 sep 2017 09:44

Fish schreef:
05 sep 2017 00:10
Er is anders wel een behoorlijk wetenschappelijke verantwoording voor het rapport.

Als je het allemaal gelezen hebt laat dan even weten of je het nog zo onwetenschappelijk vind als astrologie.
Er zijn ook dikke rapporten over astrologie en homeopathie die ga ik ook niet lezen omdat het uitgangspunt onwetenschappelijk is.

Dat is hier ook zo, men gaat iets meten wat niet te meten is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 05 sep 2017 10:05

05 sep 2017 09:44
Ik denk dat de enquête door bijv. de Libelle of de Viva gehouden betere en secuurder resultaten geeft
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 sep 2017 11:44

Fish schreef:
05 sep 2017 00:10

Er zijn ook dikke rapporten over astrologie en homeopathie die ga ik ook niet lezen omdat het uitgangspunt onwetenschappelijk is.

Ogen dicht, vingers in je oren en luidkeels je eigen standpunt blijven herhalen. That's the spirit!
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 sep 2017 11:47

Labyrint schreef:
05 sep 2017 10:05
Ik denk dat de enquête door bijv. de Libelle of de Viva gehouden betere en secuurder resultaten geeft
Heb je ook argumenten voor de superioriteit van die bladen? (retorische vraag uiteraard)
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 05 sep 2017 12:04

Peter van Velzen schreef:
05 sep 2017 11:44
Ogen dicht, vingers in je oren en luidkeels je eigen standpunt blijven herhalen. That's the spirit!
Tot nu toe heb je zelf niets aangedragen om mijn verhaal onderuit te halen.

Ik zie dat als onwetenschappelijk en statisch broddelwerk.

Dat blijft zo tot dat je met iets overtuigenders komt.

Doe je dat niet ja dan blijft mijn reactie logischerwijs het zelfde.

PS.
Jouw manier van reageren had ook niets wetenschappelijks.
Je roept alleen maar dat ik ongelijk zou hebben.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 05 sep 2017 12:17

05 sep 2017 11:47
Heb je ook argumenten voor de superioriteit van die bladen? (retorische vraag uiteraard)

Kom op een beetje relativeren mag wel. Ik denk dat die cijfers enorm variëren. Of er helemaal naast kunnen zitten.

Mij is niets gevraagd. :)

De cijfers van het totaal aantal mensen dat leeft onder armoedegrens in Nederland dat was in 2016 734.000 huishoudens. Dat zijn ook stijgende cijfers. Ik ken 1 gezin die dankzij de voedselbank het leven mag verlengen. Verder ervaar ik dat Nederlanders happy doorleven. Ik ken mensen die zich veel te veel laten afleiden door entertainment en koopzondagen. Een wegkijk mentaliteit maakt ook 'gelukkig'. Zoals de violen die doorspeelden op de Titanic. Zinnebeeldig dan, en als scene in de film want niemand was daarbij om het na te vertellen. Ik volg wat meer het nieuws en ik wordt daar niet vrolijk van. Als ik zou stoppen met het volgen van het nieuws dan zou het mijn gemoed beter doen. Dan zou ik misschien gelukkiger zijn. Verder moet je definiëren wat "geluk" is.

Mijn vader grapte vroeger wel eens: "Gek maar gelukkig" na een bepaalde situatie of een gebeurtenis of i.v.m een persoon in het nieuws of dagelijks leven
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 sep 2017 12:44

Labyrint schreef:
05 sep 2017 12:17
De cijfers van het totaal aantal mensen dat leeft onder armoedegrens in Nederland dat was in 2016 734.000 huishoudens.
Dat had ik ook bedacht, maar je mag er van uitgaan dat de 734.000 gezinshoofden van die gezinnen hun leven met een 4 zouden beoordelen. Daar rekening mee houdend moeten de overigen ongeveer even tevreden zijn geweest als de Zweden. (en gemiddeld dus een 8 hebben gegeven). Weten we meteen wat we moeten doen om op de eerste plaats te komen.
Ik wens u alle goeds

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 05 sep 2017 13:09

Ik heb mijn bedenkingen bij dit soort koude grond abstracte steekproeven onder de wereld bevolking (?) die mijns inziens enorm variëren naar snel veranderende omstandigheden en daar geluk een persoonlijk gevoel is gekneed door omstandigheden, have en goed, en derhalve niet een duidelijk meetbare of betrouwbare methode is. Geluk is nu juist in deze zeer onstabiele tijd in de 21'ste eeuw naar mijn sterk vermoeden mogelijk niet meer dan een "Indian Summer". Het is gezond om je gelukkig te voelen maar ook al zou ik 3 keer per jaar op vakantie kunnen gaan zou ik daar persoonlijk niet gelukkiger van worden. Misschien tijdelijk. Gelukkig zijn in deze onstabiele tijden voelt onlogisch en is misschien zelfs egoïstisch en naïef te noemen.

"There is a storm coming"

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 05 sep 2017 14:03

Labyrint schreef:
05 sep 2017 13:09
Ik heb mijn bedenkingen bij dit soort koude grond abstracte steekproeven onder de wereld bevolking (?) die mijns inziens enorm variëren naar snel veranderende omstandigheden en daar geluk een persoonlijk gevoel is gekneed door omstandigheden, have en goed, en derhalve niet een duidelijk meetbare of betrouwbare methode is. Geluk is nu juist in deze zeer onstabiele tijd in de 21'ste eeuw naar mijn sterk vermoeden mogelijk niet meer dan een "Indian Summer". Het is gezond om je gelukkig te voelen maar ook al zou ik 3 keer per jaar op vakantie kunnen gaan zou ik daar persoonlijk niet gelukkiger van worden. Misschien tijdelijk. Gelukkig zijn in deze onstabiele tijden voelt onlogisch en is misschien zelfs egoïstisch en naïef te noemen.
Maar er is een verschil tussen het geluk van het individu en het geluk van de bevolking. Een beetje te vergelijk met het verschil tussen het weer van het moment en het weer over een periode (ook gekend als het klimaat).

Ook al is het individuele geluk zeer wisselvallig, als op bevolkingsniveau een hoge score behaald wordt, kan je daar wel uit besluiten dat de meerderheid van de bevolking redelijk gelukkig is, ook al wisselt wie tot de meerderheid hoort voortdurend.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 05 sep 2017 14:15

axxyanus schreef:
05 sep 2017 14:03
Maar er is een verschil tussen het geluk van het individu en het geluk van de bevolking. Een beetje te vergelijk met het verschil tussen het weer van het moment en het weer over een periode (ook gekend als het klimaat).
Ik denk dat collectief 'geluk' (ik blijf het een endorfine term vinden) in de samenleving beter te meten is in brokken van 10 of misschien zelfs 20 jaar.

De 'macro -evolutie' zal ik maar zeggen. ;-)
axxyanus schreef:
05 sep 2017 14:03
Ook al is het individuele geluk zeer wisselvallig, als op bevolkingsniveau een hoge score behaald wordt, kan je daar wel uit besluiten dat de meerderheid van de bevolking redelijk gelukkig is, ook al wisselt wie tot de meerderheid hoort voortdurend.
Laten we dan streng waken voor lekkage, diefstal , verkwanselen of het verwisselen van dat 'geluk'

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 sep 2017 02:04

hier een artikel dat mogelijk aansluit bij het idee van Tiberius Claudius dat er een verschil is tussen de manier waarop mensen hun eigen leven beoordelen en hoe ze de toestand in hun wereld beoordelen. De laatste zien ze - de laatste jaren - blijkbaar veel negatiever. Maar of dat terecht is?
Ik wens u alle goeds

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 06 sep 2017 18:02

06 sep 2017 02:04
hier een artikel dat mogelijk aansluit bij het idee van Tiberius Claudius dat er een verschil is tussen de manier waarop mensen hun eigen leven beoordelen en hoe ze de toestand in hun wereld beoordelen. De laatste zien ze - de laatste jaren - blijkbaar veel negatiever. Maar of dat terecht is?
Ik denk soms wel eens dat we bij wijze van test als bevolking ingedeukt worden met vervelend nieuws puur om te kijken hoe ver we nog kunnen terug veren om pap te durven zeggen. Dan kunnen ze er snel wat anders door-rammen (of de onwelkome schade later halveren als compromis op de eerdere pijn) zodat we daarna geloven dat 'allemaal gelukkig nog wel meevalt' maar de boeven toch bereikt hebben wat het doel was. Die helft dus pakken. Ondertussen lekker pleiten op het afschaffen van het "raadgevend referendum" terwijl iedereen in verwarring de andere kant op kijkt.

Maar gelukkig

Asscher verklapt alvast: niemand gaat er volgend jaar op achteruit
Eigenlijk had het nieuws pas op Prinsjesdag bekend mogen worden, maar minister Asscher van sociale zaken is loslippig geweest. Hij meldt dat het huidige kabinet gaat zorgen dat de koopkracht overeind blijft van ouderen met een beperkt aanvullend pensioen en mensen met een uitkering.
Toch wat hoopvol zand, zo je wil magisch poeder in de ogen voor de burger. En inderdaad een kleine 5 dagen later...

Eigen risico in de zorg gaat onder Rutte III verder omhoog
Het verplichte eigen risico van 385 euro per jaar in de zorg gaat de komende jaren verder omhoog. Dat zeggen bronnen bij meerdere partijen die nu in de Stadhouderskamer onderhandelen over een nieuw kabinet. Volgend jaar tikt het al de 400 euro aan.
Ik weet het zo net nog niet of Nederland in zijn algemeenheid zich wel zo happy voelt. De formatie die niet wil lukken.
En gezien de reacties over dit onderwerp en de kritiek online is men erg boos op de VVD.
Ik merk dat niemand er begrip voor heeft. Gelukkige reacties ben ik nog niet tegengekomen.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 06 sep 2017 19:19

Ik begrijp zelf ook weinig van de kritiek op de VVD. Iemand die hun verkiezingsprogramma heeft gelezen kan onmogelijk verbaasd zijn. Vrijwel de gehele zorgparagraaf gaat over eigen verantwoordelijkheid, het verhogen van efficiëntie bij zorgaanbieders en mantelzorg. Er staat niets over het verlagen/beperken van de premie of het eigen risico, dan wel het aanpakken van geldverkwisting door zorgverzekeraars (250 miljoen euro verbrast aan reclame in 2016).

De VVD is er alleen voor diegenen die het al goed hebben, niet voor Jan Modaal. Je moet wel grenzeloos naïef zijn om te geloven dat de VVD het beste met de gemiddelde burger voorheeft.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 20 mar 2019 15:30

03 sep 2017 15:38
World Happiness Report
Ik vermoed dat wikipedia ondertussen is aangepast, want nu gaat het over het rapport van 2018.

Nederland stijgt naar vijfde plek van gelukkigste landen ter wereld
Nederland staat dit jaar op de vijfde plaats van een groot VN-onderzoek naar de gelukkigste landen ter wereld. Finland staat bovenaan de lijst. Nederland heeft nog nooit zo hoog in de lijst gestaan.

De andere landen in de top vier zijn Noorwegen, Denemarken en IJsland. Deze drie landen wisselen weleens van positie, maar staan al jarenlang bovenaan de lijst.

De VN maakte woensdagochtend de resultaten van het World Happiness Report 2019 bekend. De organisatie kijkt voor het samenstellen van de lijst onder meer naar de verdeling van de welvaart, sociale verbondenheid van de burgers, de levensverwachting en de keuzevrijheid op een aantal fronten.
2019 World Happiness Report: lijst 2015-17 met de punten waarop gescreened werd.
2019 World Happiness Report:
The 2018 iteration was released on 20 March and focused on the relation between happiness and migration. As per 2019 Happiness Report, Finland is the happiest country in the world,[23] with Norway, Denmark, Iceland, and Switzerland holding the next top positions. The World Happiness Report 2018 ranks 156 countries by their happiness levels, and 117 countries by the happiness of their immigrants. The main focus of this year's report, in addition to its usual ranking of the levels and changes in happiness around the world, is on migration within and between countries.
De nieuwe lijst over 2018 zal wsl. tzt. wel volgen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie