Doorbreking van de "filterbubbel"

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vegan-revolution
Superposter

Doorbreking van de "filterbubbel"

Bericht door vegan-revolution » 03 mar 2017 12:59

Een goed initiatief wat mij betreft :

Kom eens uit je filterbubbel

Daaruit :
GroenLinksers chatten met PVV’ers, SGP’ers en D66’ers. Niet om elkaar te overtuigen, maar wel om over en weer argumenten uit te wisselen. En dat is nodig, vinden de bedenkers van het platform waaromkiesjij.nl, de site waarop de chats plaatsvinden.

Want op sociale media ontmoet je alleen gelijkgestemden en in Den Haag wordt er door politici vooral óver mensen gepraat. En dat terwijl democratie een actief proces is, ook als je geen politicus bent.

Iedereen die op Facebook, Instagram of Twitter zit en wel eens Googlet merkt het: je leest vooral het nieuws van je eigen vrienden, kennissen of mensen die een mening hebben die overeen komt met die van jou. Je zit in de zogenoemde ‘filterbubbel’, een bubbel die vooral bevestigt waar je zelf al van overtuigd bent.

Een groepje Amsterdamse vrienden wilden uit de bubbel komen en juist spreken met andersdenkenden omdat ze merkten dat ze die nooit tegenkwamen. Met het platform waaromkiesjij.nl brengen zij kiezers bijeen met totaal verschillende partijvoorkeuren. Een datingsite, maar dan om uitersten aan elkaar te koppelen.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Re: Doorbreking van de "filterbubbel"

Bericht door Maria » 03 mar 2017 15:33

vegan-revolution schreef:Een goed initiatief wat mij betreft :
Daaruit :
Niet om elkaar te overtuigen, maar wel om over en weer argumenten uit te wisselen.

Met het platform waaromkiesjij.nl brengen zij kiezers bijeen met totaal verschillende partijvoorkeuren.
Goeie vraag.
Om eens bij stil te staan.
Waarom kies *jij?
(Note: *lees ook jullie)

Ik geloof dat Freethinker toch al wel behoorlijk divers is.
En ik hoop altijd en zie dat ook vaak, ook behoorlijk onderbouwd.

Daarom ga ik ook de links lezen, die worden gegeven, zowel om als positief argument te gebruiken of als tegenargument.
Om te weten waarover het gaat en om zoveel mogelijk gegevens te vergaren voor ik hoog van de toren ga blazen of voor ik door ga draven.
Dat gebeurt nl. ook wel eens. :angel12:

Wij gaan voor "goed onderbouwd en goed geargumenteerd".
En zo nodig wijzen we elkaar daar op, als we het idee hebben dat anderen slecht geïnformeerd zijn.
Maar logisch is het dat ook hier, men praat vanuit zijn eigen interesses en vanuit zijn eigen kennis.

Daarom lees ik ook christelijke websites en andere die over theologie of gaan.
En kijk ik ook daar, welke bronnen er worden gegeven.
En of ik ze als betrouwbaar zou kunnen zien, of dat ik de gegevens voorlopig alleen maar voor kennisgeving aanneem en bewaar in mijn achterhoofd.
Daar wordt hier regelmatig naar gelinkt, zodat je daarna gemakkelijker gaat surfen en hier linkt wat interessant is voor Freethinker en niet linkt wat je niet interesseert. :wink:

Doe *jij dat ook?

Ook naar ultra rechts wordt regelmatig gelinkt hier.
Ook die lees ik.
Zelf ernaar linken doe ik bijna nooit, of het zou moeten zijn als anderen dat verzuimden.
Dat doen anderen wel, die speciaal daarin zijn geïnteresseerd. :wink:

Bij meerdere soorten websites probeer ik altijd terug te werken naar de originele bronnen en zie dan de verschillende soorten interpretaties van diezelfde woorden.
Dan heb ik al meerdere uitersten, waar ik kan beginnen met mijn eigen mening te vormen en te toetsen.
Naar die tegenstellingen wil ik weleens linken ja, als ik vind dat mensen wel erg eenzijdig dingen belichten die hun interesseert.

Doe *jij dat ook?

Naar een islam website zoals bijvoorbeeld "Wij blijven hier", wordt bijna nooit gelinkt.
Ik moet die dan zelf opzoeken.
Daarom hier de nieuwste bijdrage.
https://wijblijvenhier.nl/33844/mijn-moeder/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die lees ik dan helemaal uit en kijk nog wat verder rond.

Doe *jij dat ook?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 mar 2017 16:19

Ik zie geen knop "ga indiscussie"dus wat mij betreft werkt het niet!
Geeft niet andesdenkenden zijn er hiet ook genoeg.
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 03 mar 2017 16:42

Maria schreef:Doe *jij dat ook?
Algemeen antwoord (voor zover het mijzelf betreft) :

Sowieso probeer ik zaken van meerdere kanten te bekijken en ook probeer ik mij regelmatig te verplaatsen in mensen die (ogenschijnlijk) vanuit een ander paradigma lijken te kijken dan ikzelf.

Waar je vrees ik toch niet aan ontkomt (ook ik niet) is om bepaalde argumenten als meer valide of minder valide te beschouwen op grond van je eigen "bias". Op zichzelf kan een argument goed zijn los van de bron waar dit argument vandaan komt. Als het echter om "feiten" gaat, dan kan de bron juist wel weer van belang zijn voor een beoordeling hoe betrouwbaar geboden informatie is, alhoewel ik ook "gerenommeerde bronnen" niet voor 100% vertrouw.

Op het moment dat je bij een eerder ingenomen standpunt "aan alle kanten vastloopt (aan alle kanten vast blijkt te lopen)" dan wordt het mijns inziens tijd om dat eerder ingenomen standpunt te herzien.

Ik ervaar het als positief als gestimuleerd wordt om mensen met zeer uiteenlopende opvattingen op een ontspannen manier uit te nodigen om met elkaar op een beschaafde manier in contact te treden om daarbij zeer uit elkaar liggende meningen te bespreken.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 03 mar 2017 20:47

Peter van Velzen schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik zie geen knop "ga indiscussie"dus wat mij betreft werkt het niet!
Geeft niet andersdenkenden zijn er hiet ook genoeg.
https://waaromkiesjij.nl/hoe-werkt-waaromkiesjij/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 mar 2017 04:02

lost and not found yet! schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik zie geen knop "ga indiscussie"dus wat mij betreft werkt het niet!
Geeft niet andersdenkenden zijn er hier ook genoeg.
https://waaromkiesjij.nl/hoe-werkt-waaromkiesjij/" onclick="window.open(this.href);return false;
DIe pagina heb ik ook gevonden, maar ik zie nergens een mogelijkheid om de aangegeven stappen ook uit te voeren. Ik zie geen hartje, mannetje etcetera waar ik op klikken kan.
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 04 mar 2017 09:10

Dat "hartje" is alleen maar symbolisch voor "voorkeur".

Wat je moet doen is naar https://waaromkiesjij.nl/ gaan en daar naar beneden scrollen en klikken op één van de symbolen (logo's) van de politieke partijen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 mar 2017 09:20

vegan-revolution schreef:Dat "hartje" is alleen maar symbolisch voor "voorkeur".

Wat je moet doen is naar https://waaromkiesjij.nl/ gaan en daar naar beneden scrollen en klikken op één van de symbolen (logo's) van de politieke partijen.
Gedaan; Het leidt tot niets
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 04 mar 2017 09:44

Je moet je registreren bij de Correspondent om op deze website om het meeste te kunnen lezen en om in een chatomgeving te kunnen komen van een bepaalde partij.
En ook het één en ander over jezelf vertellen.

Net als bij een forum.
Ik heb daar geen zin in, als ik niet weet waar ik aan begin.
Voor zover ik nu kan bekijken zijn het allemaal verschillende chat-omgevinkjes voor één bepaalde partij.
Ik weet dan ook niet of er een mogelijkheid is om ter plekke binnen een chat te kunnen vergelijken met je chat-maatje van dat moment.
Die krijg je voorgeschoteld en kies je dus blijkbaar niet zelf.

Ik lees dat dit naar voorbeeld is opgezet van
Journalist Joris Luyendijk ziet, net zoals de oprichters van waaromkiesjij.nl, dat we in ons land meer dan ooit tegenover elkaar zijn komen te staan. Hij nam het initiatief voor de site kunnenwepraten.nl, waar geen meningen, maar ervaringen worden uitgewisseld. De site heeft de doelstelling om mensen in hun eigen woorden aan het woord te laten, om beter te begrijpen hoe we in de wereld staan.
Die link brengt mij naar dit gedeelte en zie ik dat je hier alleen kunt lezen over vragen gesteld door PVV en Geert Wilders aanhangers en een paar antwoorden daarop.

Blijkbaar columns waar je op kunt reageren, maar wat niet openbaar is.
In de korte stukjes en de onderwerpen van de vragen, kan ik niet aan de indruk ontkomen dat dit ook sterk gecensureerd zal moeten zijn op meningen/ervaringen, om hier wat leesbaars uit te kunnen destilleren, als iedere geregisseerde zijn zegje kan doen.
De vraag rijst dan onmiddellijk bij mij: Wie doet dat en op basis van wat?

Misscvhien dat je daar wat over kunt leren als je de opzet van de Correspondent onderzoekt.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 04 mar 2017 11:27

Het kan ongetwijfeld anders en beter dan zoals het hier is opgezet. Maar het basisidee erachter om de drempel te verlagen voor mensen met zeer uiteenlopende opvattingen om op een beschaafde manier met elkaar in contact te treden ervaar ik als positief.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 04 mar 2017 12:18

vegan-revolution schreef:Maar het basisidee erachter om de drempel te verlagen voor mensen met zeer uiteenlopende opvattingen om op een beschaafde manier met elkaar in contact te treden ervaar ik als positief.
Ik ook.
Dat is ook wat we hier proberen te verwezenlijken.
De drempel is sowieso lager hier, daar iedereen mee kan lezen en er zeer diverse onderwerpen zijn, waar je ook kunt vergelijken.

Ik zou willen, dat men ook naar hier dit soort linken plaatst. :wink:
Dan kan Freethinker ook gevuld worden met meningen en ervaringen vanuit diverse soorten visies.
De kunst is dan ook die diverse soorten visies binnen te krijgen en die op argument te lezen, beoordelen en verder over van gedachten te wisselen.

Daarbij zo minimaal mogelijk richting te geven van bovenaf en iedereen aan het woord te laten, die met relevante en goed onderbouwde stellingen komt.
En ook van nieuws over andere meningen kennis wil nemen en dat kan waarderen.
Ook al kun je er zelf lang niet altijd helemaal achter staan.

Plaats reactie