Wat in jouw manier van discussie voeren 'atoombom' heet, wordt in een discussie waar mensen gewoon redeneren en naar elkaar kunnen luisteren 'kernenergie' genoemd.
En ja, dat wordt gebruikt om huizen mee te verwarmen.
Ook bij U in Vlaanderen.
Nee hoor, kernenergie heet kernenergie. Een atoombom is iets compleet anders dat al zijn energie in 1 keer vrijgeeft.
Je verwart kostprijs met ontwikkelkosten.
Als je de eerste auto van een nieuw type koopt, heeft dat ook miljoenen aan ontwikkelling gekost, die worden echter uitgespreid over alle verkochte auto's en niet alleen bij de eerste in rekening gebracht.
Je realiseert jezelf toch dat transport van energiekostenverhogend is en energieverlies met zich mee brengt.
Dus als je de wegverlichting wil laten branden is het toch wel handig om de energiebron dan dichtbij te hebben. Het dichtstbijzijnde dak is dan niet altijd binnen zicht.
Ik dacht nu wel dat zonnepanelen reeds bestonden. Dit is GEEN onderzoeksproject. Transport van de lagespannings stroom van zonnepanelen is inderdaad verschrikkelijk oninteressant. Wegverlichting werkt niet op 12 volt dus heb je zeer dure omvormers nodig met nog een extra gigantisch verlies. Dit is de reden dat de distributeurs van electriciteit een extra vergoeding vragen voor de netbelasting van zonne energie.
Daarin moet ik je gelijk geven. Bent U wellicht Kamagurka ?
Beetje lastig aan het worden omdat de fysische wetten zich niet aan jouw vooringenomen ideetjes aanpassen?
Gerard,
Waarom gebruiken we die centrales van jou dan niet massaal. Wat zou daarachter zitten?
Mij maakt het niet uit, als dat per definitie met olieproducten werken maar anders wordt.
Komt nog wel maar is momenteel nog een keer of 10 duurder wanneer je niet beschikt over de gegevens van 3000 olieputten die we wel hebben in India.
Toen ik het topic las dacht ik; klinkt goed maar straks komt Pallieter met een rekensommetje om vervolgens het verhaaltje af te schieten...
Wat heeft de ontwikkeling van diepe geothermie centrales gekost alvorens jij zo ver was diepe geothermie centrales voor de kosten van 5 miljoen euro per megawatt te kunnen bouwen in India?
Zou jij daar nu toe in staat zijn als men de mensen die het aandurfden om diepe geothermie centrales te ontwikkelen had opgesloten voor fraude of had geïnterneerd voor psychose?
Ik ben de eerste die diepe geothermie toepast uit zandlagen op 4 kilometer diepte. En ook de eerste die dit via een oliemaatschappij doet. De ontwikkelingskost was 570 000 Euro. Reizen inbegrepen. Subsidies:264 000 Euro, de rest zelf betaalt.
Ik begin nu ook met een project rond Hot dry rock geothermie waar we 6 kilometer gaan in de graniet en dit zal 5 miljoen Euro aan R&D kosten (subsidie Duitse overheid). Dat levert dan wel 12 megawatt op.
Dat zijn stuk voor stuk projecten met zeer beperkt risico, steeds gebaseerd op proven technology. Probleem met de fietspaden is dat het ook gebaseerd is op proven technologie, maar dan proven not possible. Om het rendement hoog genoeg te krijgen dien je de wetten van de kwantum mechanika te breken en fotonen met verscillende energieniveaus toch te laten absorberen door eenzelfde atoom.