Fietspad dat stroom opwekt

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Fietspad dat stroom opwekt

Bericht door pallieter » 13 nov 2014 11:01

Beloof ik,

Iets dat conventioneel een 200 Euro kost vervangen door iets dat 3 miljoen euro kost is waanzin.
140 kWh op 12 dagen. Neem 10 kWh per dag, kost een 2 liter diesel per dag. Wel je kan dus 1.5 miljoen dagen voort aan 1 euro de liter (prijs mazout). Dat komt overeen met 4109 jaar. Ik vrees dus dat de stroom, aangezien die panelen een 15 jaar maximum meegaan, 273 keer duurder zal zijn. En dat hebben we het nog niet over opslag gehad.
Ongetwijfeld heeft hij humor en doordat wij wild om zich heen slaat, zal hij ongetwijfeld ook eens de plank raken, maar hij mist hem af en toe ook ongelooflijk.
leg dan eens uit waar ik mis?
Het wordt hier vergeleken met panelen op daken, ik snap alleen niet goed waarom daarin een keuze zou moeten worden gemaakt (of dak, of weg), als het allebei naast elkaar kan bestaan.
Ik snap dat dus wel.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 13 nov 2014 11:49

Mischien even vergelijken. De diepe geothermie centrales die ik bouw in India Kosten 5 miljoen euro per megawatt. Als je dat vergelijkt met 3 miljoen euro voor 1 kw enkel overdag dus reeël 0.5 kw gaan die fietspaden een 6 miljard euro kosten voor 1 megawatt. Geothermische centrales gaan dan nog eens minstens 2 keer zo lang mee dan zonnenpanelen en kom je dus aan een totale kost 12 miljard Euro.

De geothermische centrale, die nog milieuvriendelijker is, kost dus een 2400 keer minder.

Ja, die mensen moet men opsluiten, ofwel voor fraude ofwel interneren voor psychose.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 13 nov 2014 12:31

Waarom gebruiken we die centrales van jou dan niet massaal. Wat zou daarachter zitten?
Mij maakt het niet uit, als dat per definitie met olieproducten werken maar anders wordt.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 13 nov 2014 15:30

pallieter schreef: leg dan eens uit waar ik mis?
Oke, een paar dan.

Een atoombom geeft ook veel warmte, toch ga ik het niet gebruiken om mijn huis mee te verwarmen.
Wat in jouw manier van discussie voeren 'atoombom' heet, wordt in een discussie waar mensen gewoon redeneren en naar elkaar kunnen luisteren 'kernenergie' genoemd.
En ja, dat wordt gebruikt om huizen mee te verwarmen.
Ook bij U in Vlaanderen.
Leuk klinkt het zeker. Maar toch even afvragen of er plots een tekort zou zijn aan daken. Die blijven nu eenmaal toch ideaal om zonnepanelen op te installeren. Daarna even kijken naar de kostprijs om dan te beseffen dat je kaviaar aan het gebruiken bent om de varkens te voeren.
Je verwart kostprijs met ontwikkelkosten.
Als je de eerste auto van een nieuw type koopt, heeft dat ook miljoenen aan ontwikkelling gekost, die worden echter uitgespreid over alle verkochte auto's en niet alleen bij de eerste in rekening gebracht.
Je realiseert jezelf toch dat transport van energiekostenverhogend is en energieverlies met zich mee brengt.
Dus als je de wegverlichting wil laten branden is het toch wel handig om de energiebron dan dichtbij te hebben. Het dichtstbijzijnde dak is dan niet altijd binnen zicht.
Dit zou eigenlijk in België moeten gebeuren; WIJ hebben het absurdisme tot een kunstvorm verheven!

Daarin moet ik je gelijk geven. Bent U wellicht Kamagurka ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 13 nov 2014 15:50

Wat absurdisme betreft had dit een scene uit een van mijn favoriete Vlaamse series, Buiten De Zone, kunnen zijn.

Toen ik het topic las dacht ik; klinkt goed maar straks komt Pallieter met een rekensommetje om vervolgens het verhaaltje af te schieten...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 13 nov 2014 16:11

Dat is niet erg.
Het wordt getest en we zien het wel.
Voor mij is het nog gewoon een leuk idee en je weet maar nooit wat voor lolligs ervan komt.

DiMensie

Bericht door DiMensie » 13 nov 2014 16:30

pallieter schreef:De diepe geothermie centrales die ik bouw in India Kosten 5 miljoen euro per megawatt.
Wat heeft de ontwikkeling van diepe geothermie centrales gekost alvorens jij zo ver was diepe geothermie centrales voor de kosten van 5 miljoen euro per megawatt te kunnen bouwen in India?

Zou jij daar nu toe in staat zijn als men de mensen die het aandurfden om diepe geothermie centrales te ontwikkelen had opgesloten voor fraude of had geïnterneerd voor psychose?

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 13 nov 2014 16:50

Wat in jouw manier van discussie voeren 'atoombom' heet, wordt in een discussie waar mensen gewoon redeneren en naar elkaar kunnen luisteren 'kernenergie' genoemd.
En ja, dat wordt gebruikt om huizen mee te verwarmen.
Ook bij U in Vlaanderen.
Nee hoor, kernenergie heet kernenergie. Een atoombom is iets compleet anders dat al zijn energie in 1 keer vrijgeeft.
Je verwart kostprijs met ontwikkelkosten.
Als je de eerste auto van een nieuw type koopt, heeft dat ook miljoenen aan ontwikkelling gekost, die worden echter uitgespreid over alle verkochte auto's en niet alleen bij de eerste in rekening gebracht.
Je realiseert jezelf toch dat transport van energiekostenverhogend is en energieverlies met zich mee brengt.
Dus als je de wegverlichting wil laten branden is het toch wel handig om de energiebron dan dichtbij te hebben. Het dichtstbijzijnde dak is dan niet altijd binnen zicht.
Ik dacht nu wel dat zonnepanelen reeds bestonden. Dit is GEEN onderzoeksproject. Transport van de lagespannings stroom van zonnepanelen is inderdaad verschrikkelijk oninteressant. Wegverlichting werkt niet op 12 volt dus heb je zeer dure omvormers nodig met nog een extra gigantisch verlies. Dit is de reden dat de distributeurs van electriciteit een extra vergoeding vragen voor de netbelasting van zonne energie.
Daarin moet ik je gelijk geven. Bent U wellicht Kamagurka ?
Beetje lastig aan het worden omdat de fysische wetten zich niet aan jouw vooringenomen ideetjes aanpassen? [-X

Gerard,
Waarom gebruiken we die centrales van jou dan niet massaal. Wat zou daarachter zitten?
Mij maakt het niet uit, als dat per definitie met olieproducten werken maar anders wordt.
Komt nog wel maar is momenteel nog een keer of 10 duurder wanneer je niet beschikt over de gegevens van 3000 olieputten die we wel hebben in India.
Toen ik het topic las dacht ik; klinkt goed maar straks komt Pallieter met een rekensommetje om vervolgens het verhaaltje af te schieten...
:D
Wat heeft de ontwikkeling van diepe geothermie centrales gekost alvorens jij zo ver was diepe geothermie centrales voor de kosten van 5 miljoen euro per megawatt te kunnen bouwen in India?

Zou jij daar nu toe in staat zijn als men de mensen die het aandurfden om diepe geothermie centrales te ontwikkelen had opgesloten voor fraude of had geïnterneerd voor psychose?
Ik ben de eerste die diepe geothermie toepast uit zandlagen op 4 kilometer diepte. En ook de eerste die dit via een oliemaatschappij doet. De ontwikkelingskost was 570 000 Euro. Reizen inbegrepen. Subsidies:264 000 Euro, de rest zelf betaalt.

Ik begin nu ook met een project rond Hot dry rock geothermie waar we 6 kilometer gaan in de graniet en dit zal 5 miljoen Euro aan R&D kosten (subsidie Duitse overheid). Dat levert dan wel 12 megawatt op.

Dat zijn stuk voor stuk projecten met zeer beperkt risico, steeds gebaseerd op proven technology. Probleem met de fietspaden is dat het ook gebaseerd is op proven technologie, maar dan proven not possible. Om het rendement hoog genoeg te krijgen dien je de wetten van de kwantum mechanika te breken en fotonen met verscillende energieniveaus toch te laten absorberen door eenzelfde atoom.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 13 nov 2014 18:08

Ben een Edit kwijt in mijn vorig bericht.
:scratch:

DiMensie

Bericht door DiMensie » 13 nov 2014 18:52

pallieter schreef:Dat zijn stuk voor stuk projecten met zeer beperkt risico, steeds gebaseerd op proven technology. Probleem met de fietspaden is dat het ook gebaseerd is op proven technologie, maar dan proven not possible. Om het rendement hoog genoeg te krijgen dien je de wetten van de kwantum mechanika te breken en fotonen met verscillende energieniveaus toch te laten absorberen door eenzelfde atoom.
Imtech is één van de initiatief nemers en het (voormalig?) Imtech management staat inmiddels bekend om allerlei omkoop en fraude praktijken. Zelf heb ik niet de competentie om te beoordelen of één en ander klopt wat jij zoal schrijft, sterker nog, ik had zelf de betreffende info geplaatst als goed nieuws, maar ik neem jou wel serieus en ga ff proberen of ik een politicus kan uitnodigen die competent genoeg is om mee te babbelen en met de betreffende informatie adequaat om te gaan.

Wie weet? Als dit uitmondt in schavuiten die klop krijgen, dan wordt het alsnog goed nieuws!

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 13 nov 2014 19:57

Maakt niet zoveel uit. Ze gaan testen en kijken of het beter en goedkoper kan enz.
Daar moeten we even op wachten. Maar het volleggen van een land op plaatsen waar
het kan met dit soort spul lijkt me prima voor de beschikbaarheid van een component
energie, zolang als dat op die manier nodig is. (Misschien komt er ook nog eens kernfusie.
Dat is gemakkelijker. Thoriumcentrales zie ik ook wel wat in, en sommige processen
bufferen met b.v. waterstof.)

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 13 nov 2014 20:14

Imtech is één van de initiatief nemers en het (voormalig?) Imtech management staat inmiddels bekend om allerlei omkoop en fraude praktijken. Zelf heb ik niet de competentie om te beoordelen of één en ander klopt wat jij zoal schrijft, sterker nog, ik had zelf de betreffende info geplaatst als goed nieuws, maar ik neem jou wel serieus en ga ff proberen of ik een politicus kan uitnodigen die competent genoeg is om mee te babbelen en met de betreffende informatie adequaat om te gaan.

Wie weet? Als dit uitmondt in schavuiten die klop krijgen, dan wordt het alsnog goed nieuws!
Ik ken Imtech zeer goed, zijn vaak onderaannemer van ons bij farmaceutische projecten bij GSK in Waver. Zitten op de rand van het failliet. Ambtenaren omkopen, zeer laag inschrijven (tot 600 miljoen euro onder de raming) en dan verrekeningen maken aangezien ze zelf fouten in het aanbestedingsdossier hebben gestopt via die ambtenaren. Kan natuurlijk tegenslagen zoals onlangs in Polen en 600 miljoen euro verlies op 1 werf. Héhé. Mogen op GSK niet meer binnen.

Zonnepanelen zijn onwaarschijnlijke hoogstandjes van de techniek die ontwikkeld zijn om satellieten in de ruimte aan stroom te helpen. je kan je niet voorstellen hoeveel de NASA en bedrijven actief in ruimteprogramma's (en de esa en de russen en....) hierin al geïnvesteerd hebben. Er is nog steeds een enorme vooruitgang in deze sector vooral via chinees geld. Imtech speelt niet mee op dit niveau.

Dus alstublieft Dimensie, ga naar je politicus samen met iemand die enige technische achtergrond heeft en vraag hem waarom iets 3 miljoen moet kosten als het conventioneel 200 euro kost. Of het de bedoeling is dat we dus een 273 keer meer voor onze stroom gaan betalen vergeleken met de conventioneel minst interessante vorm voor stroom op te wekken: een klein aggregaatje?? En of we dan niet beter investeren in betere opslag, windmolens en andere bewezen milieuvriendelijke alternatieven.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 14 nov 2014 11:09

Ik las laatst dat door de daling van de prijs van zonnepanelen de helft van de kosten om zonnepanelen aan te brengen op een dak in de constructie gaat zitten. De constructie waarin je de panelen plaatst is dus zeker van belang om uiteindelijk tot een lage kwh prijs te komen. Het lijkt mij dat een dure constructie in een fietspad totaal niet interessant is. Zolang er nog daken genoeg zijn, is het veel efficiënter om ze daar te plaatsen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 15 nov 2014 14:41

Op Tweakers hebben ze het fietspad ook ontdekt.

Heb alleen de +2's gelezen en die lijken Pallieters conclusie te ondersteunen.

https://tweakers.net/video/9705/solaroa ... aneel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 15 nov 2014 14:44

Laat ze er maar lekker mee spelen. We zien het wel.
Ik denk, dat als je Nederland er op de plekken waar dat goed kan mee vol zou leggen,
dat dat aardig wat e-stroom opwekt. Maar het kan blijken, dat er dusdanige nadelen zijn,
dat het op een andere manier moet. Het kan ook een deel van het verhaal worden.
Energievoorziening zal een periode een palet van methoden en experimenten zijn.

Plaats reactie