Fietspad dat stroom opwekt

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

DiMensie

Fietspad dat stroom opwekt

Bericht door DiMensie » 31 okt 2014 18:11

Metronieuws schreef:
Fietsen over eerste fietspad dat stroom opwekt

Fietsen over eerste fietspad dat stroom opwekt
Foto: / SolarRoad

Het eerste fietspad ter wereld dat zonne-energie opwekt is in gebruik genomen. De SolaRoad langs de N203 bij Krommenie is 100 meter lang en produceert stroom voor onder meer wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s die er overheen rijden en huishoudens.
***knip***

Bron

Gerard R.
Bevlogen

Re: Fietspad dat stroom opwekt

Bericht door Gerard R. » 31 okt 2014 18:39

Buitengewoon prettig.
En indien massaal gebruikt misschien wel heel profijtelijk en besparend. Ik heb dáár nog geen goed beeld van.

Het idee is in ieder geval niet nieuw, maar uitstekend.
--

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 31 okt 2014 21:09

Moet ongeveer het tweede domste idee ooit zijn. Zou het nu echt niet gemakkelijker zijn die zonnepanelen op daken te zetten? Onder de juiste hoek? Zonder dat ze krassen omdat iedereen erover rijdt????? Oh ja, ooit al eens over nat glas gereden?
#-o #-o #-o

Het kan nog dommer. Waarom alleen fietspaden? Waarom geen wegen.

"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 31 okt 2014 21:41

Het krassen schijnt geen probleem te zijn en op deze manier heeft de overheid een infrastructuur ipv. dat ze met lastige privé-toestanden te maken hebben. Ik denk, dat allerlei manieren samen het energieprobleem zouden kunnen oplossen. Het mozaïek zeg maar.
En wegen is al lang genoemd, ook al in de VS.
--

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 31 okt 2014 22:42

Het krassen schijnt geen probleem te zijn en op deze manier heeft de overheid een infrastructuur ipv. dat ze met lastige privé-toestanden te maken hebben. Ik denk, dat allerlei manieren samen het energieprobleem zouden kunnen oplossen. Het mozaïek zeg maar.
En wegen is al lang genoemd, ook al in de VS.
Leugens gerard, ze maken je blaasjes wijs.

Tenzij deze heren de wetten van de fysica herschrijven is stroom opwekken en gebruiken via dit soort gelul niet alleen onmogelijk maar zelfs als het zou werken zit je aan zo'n tienduizend keer de prijs van windenergie.

Dat allerlei manieren moeten gebruikt om het energie probleem op te lossen is evident, triviaal en een boutade. Dat wil niet zeggen dat mijn geram op mijn toetsenbord China van stroom gaat voorzien. En dat is realistischer dan fietspaden of wegen met zonnepanelen.

Het belangrijkste punt is dat er een ideale oplossing voor het plaatsen van zonnepanelen bestaat: DAKEN! Juiste hoek, geen bescherming nodig, veel bij elkaar, weinig onderhoud, glij je niet op uit als het regent,...

Dus waarom iets belachelijk duur en praktisch onmogelijk gaan zoeken? Omdat alle beetje helpen? Nee, hier niet. Dit is belachelijk. Niveau ik steek een kernreactor in mijn wagen. (kan je ook op TED terugvinden).

Nee Gerard, die kerels die dit project hebben goedgekeurd dienen geïnterneerd te worden.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 31 okt 2014 23:10

:lol:

Wel, het een sluit het ander niet uit. :)
Ik vind het best leuk. Ze gaan het vast proberen.
--

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 31 okt 2014 23:37

Alleen als we vanaf nu dan ook super sportwagens gebruiken om velden te ploegen (veel pk toch?), Trappers op bussen installeren, vliegtuigen op stoom laten vliegen, ruimteraketten door trebuchet's vervangen én alle aardolie door extra vierge olijfolie (4 dubbele persing) vervangen.

Dit zou eigenlijk in België moeten gebeuren; WIJ hebben het absurdisme tot een kunstvorm verheven!

Edit: ik wil die olijfolie nog vervangen door truffelolie (bij voorkeur witte).

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 31 okt 2014 23:41

Wegen is best een aardig oppervlak...
--

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 31 okt 2014 23:45

Wegen is best een aardig oppervlak...
Dat is het probleem. Bekijk het filmpje eens.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 31 okt 2014 23:47

Dat geeft veel stroom, bedoel ik. Of niet soms? :)
--

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 31 okt 2014 23:57

Dat geeft veel stroom, bedoel ik. Of niet soms?
Ja, maar je kan er niets mee doen. Ook is de stroom zo'n 10 000 keer duurder. Er is niet genoeg geld in de wereld beschikbaar om dit zelfs nog maar op te starten. Ooit wegenwerken gezien? Worden ook 10 000 keer duurder en gaan veeeeeeeeeeeeeeeel langer duren. En als het regent SCHUIF JE VAN DE BAAN! Je kan die lage spanningen niet transporteren zonder gigantische verliezen en kostelijke omvormers. Wat doe je als het bewolkt is? Je duurste investering in de geschiedenis van de mensheid werkt niet als het regent of als het nacht is? En als het vriest gaan we die energie gebruiken om het wegdek te verwarmen? Joepie je breekt terug de tweede wet van de thermodynamica.

Dus aangezien ze toch energie creëren in hun voorstel, waarom maken ze dan niet ineens een perpetuum mobile?

Een atoombom geeft ook veel warmte, toch ga ik het niet gebruiken om mijn huis mee te verwarmen.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 01 nov 2014 00:14

Ok. Jammer. Ik vond het echt een creatief idee.
--

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 01 nov 2014 00:19

Leuk klinkt het zeker. Maar toch even afvragen of er plots een tekort zou zijn aan daken. Die blijven nu eenmaal toch ideaal om zonnepanelen op te installeren. Daarna even kijken naar de kostprijs om dan te beseffen dat je kaviaar aan het gebruiken bent om de varkens te voeren.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 01 nov 2014 04:52

Het is alleen al een slecht idee omdat voertuigen die over zo'n weg rijden, er een schaduw op werpen.
Hoe drukker het is op de weg, hoe minder het opwekt.
Ofwel: Hoe meer stroom je nodig hebt, hoe minder er van voorhanden is.

En het nut van kerstverlichting in het wegdek snap ik ook niet.
Gebeuren er nu teveel ongelukken omdat onze wegen niet reeds geplaveid zijn met LEDlampjes?

Klinkt als verspilling van de toch al schamele energie die je overdag opwekt.

Wat Pallieter zegt: Plaatsing op je dak is veel praktischer, of anders (ook) in speciale parken.
Koppel dat aan vrijwel (warmte)energieneutrale woningen, en je komt voor wat betreft huishoudens al een heel eind.

Bestaande huizen zijn zelfs betrekkelijk eenvoudig vrijwel energieneutraal te maken, als je deze woningen een extra "jas" aantrekt: http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatst ... jtjeshuis/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat mij betreft beginnen ze daar liever vandaag dan morgen mee.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 01 nov 2014 14:33

Jagang
Het is alleen al een slecht idee omdat voertuigen die over zo'n weg rijden, er een schaduw op werpen.
Hoe drukker het is op de weg, hoe minder het opwekt.
Ofwel: Hoe meer stroom je nodig hebt, hoe minder er van voorhanden is.
Vandaar dat er ook gebufferd moet worden.
B.v. met waterstof, dat dan weer in brandstofcellen kan worden verwerkt tot elektriciteit óf als explosief gas in motoren. Net als met LPG en dan vervangend voor olieproducten.
Wat Pallieter zegt: Plaatsing op je dak is veel praktischer, of anders (ook) in speciale parken.
Koppel dat aan vrijwel (warmte)energieneutrale woningen, en je komt voor wat betreft huishoudens al een heel eind.

Bestaande huizen zijn zelfs betrekkelijk eenvoudig vrijwel energieneutraal te maken, als je deze woningen een extra "jas" aantrekt: http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatst" onclick="window.open(this.href);return false; ... jtjeshuis/

Wat mij betreft beginnen ze daar liever vandaag dan morgen mee.
Heel goed. Allemaal heel constructieve gedachten. En volgens mij gaat het vooral dáárom.
We zwemmen dagelijks in de energie van de natuur. Dat moet te gebruiken zijn. Maar dat moet de mens wel echt wíllen...
--

Plaats reactie