Minder snel maar eerder thuis

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Minder snel maar eerder thuis

Bericht door lanier » 02 dec 2019 18:23

Omdat het artikel dat je hier te berde brengt niet echt on topic is kan enige scherts van mijn kant er best bij.
Zeker is het wel on topic want je kwam met een lijstje met voordelen en volgens jou waren er geen nadelen. Die zijn er dus mogelijk wel. Schonere lucht door minder fijnstof betekent hoogst waarschijnlijk een stijging van de temperatuur. Dat betekent weer nog meer airco's en daardoor meer CO2-uitstoot.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 02 dec 2019 20:12

lanier schreef:
02 dec 2019 18:14
Het artikel van het KNMI dateert uit 2010. Het artikel uit de Volkskrant uit maart dit jaar. Artikel uit Nature is zeer recent. Het lijkt mij dat een tegenreactie op het artikel meer zou zeggen dan gedateerde artikelen. Die zijn er blijkbaar nog niet...
Volgens mij gaat het in het artikel van het KNMI niet om nieuws, maar om uit te leggen hoe iets in elkaar steekt.
Daarbij spreken ze elkaar niet tegen, maar maakt het nieuwe onderzoek duidelijk, dat men met meer dingen rekening moet houden.
Dat is tenminste wat ik eruit begreep en ook al geschreven heb.
Waterdamp (verbonden met de fijnstofdeeltjes) in de atmosfeer houdt straling tegen van beide richtingen.
Met minder fijnstofdeeltjes en dus minder waterdamp heb je dus ook meer warmtestraling in beide richtingen, zowel van de zon naar de aarde, maar ook de uitstraling weer daarvandaan.

Wat op dit moment vooral gaande is, is dat men elkaar gaat tegenspreken terwijl er verschillende componenten zijn, die aan de ene kant elkaar versterken, maar ook het effect bij elkaar kunnen opheffen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 03 dec 2019 11:15

lanier schreef:
02 dec 2019 18:23
Omdat het artikel dat je hier te berde brengt niet echt on topic is kan enige scherts van mijn kant er best bij.
Zeker is het wel on topic want je kwam met een lijstje met voordelen en volgens jou waren er geen nadelen. Die zijn er dus mogelijk wel. Schonere lucht door minder fijnstof betekent hoogst waarschijnlijk een stijging van de temperatuur. Dat betekent weer nog meer airco's en daardoor meer CO2-uitstoot.
Het door jou aangehaalde artikel gaat over de afname van fijnstof en daarmee afname van condensatiekernen in de atmosfeer. Kern van het artikel gaat over industrieel aerosol. Maar ik heb ook even opgezocht wat de bijdrage aan fijnstof door wegverkeer is. De bijdrage aan fijnstof door het wegverkeer ligt op 11%. De verminderde CO2 uitstoot bij 100 km ligt op 30%. Ik houd het er voorlopig op dat het meer voordelen heeft te onthaasten.
De grootste winst bij minder hard rijden zit in minder CO2 uitstoot hetgeen over iets anders gaat dan condensatiekernen. Het aantal gereden kilometers zal niet echt gaan afnemen bij lagere snelheid en hoeveelheid fijnstof ook niet lijkt me.
Maar het staat je vrij om naar redenen te zoeken waarmee harder rijden legitiem blijft. Tot halverwege maart 2020 kan je nog wat extra liters of KW's kwijt in snelheid :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 03 dec 2019 19:59

doctorwho schreef:
03 dec 2019 11:15
Het aantal gereden kilometers zal niet echt gaan afnemen bij lagere snelheid en hoeveelheid fijnstof ook niet lijkt me.
Mogelijk wel. Volgens de wet van Behoud van Reistijd / Breverwet, zou een langere gemiddelde reistijd moeten leiden tot minder autokilometers (bijvoorbeeld door overstappers naar andere vormen van vervoer of op termijn door gemiddeld kortere woon-werk afstanden). Maar aangezien we al vaststelden dat het effect op de reistijd heel beperkt is, zal het effect op het aantal autokilometers waarschijnlijk ook minimaal zijn.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 dec 2019 10:27

gerard_m schreef:
03 dec 2019 19:59
doctorwho schreef:
03 dec 2019 11:15
Het aantal gereden kilometers zal niet echt gaan afnemen bij lagere snelheid en hoeveelheid fijnstof ook niet lijkt me.
Mogelijk wel. Volgens de wet van Behoud van Reistijd / Breverwet, zou een langere gemiddelde reistijd moeten leiden tot minder autokilometers (bijvoorbeeld door overstappers naar andere vormen van vervoer of op termijn door gemiddeld kortere woon-werk afstanden). Maar aangezien we al vaststelden dat het effect op de reistijd heel beperkt is, zal het effect op het aantal autokilometers waarschijnlijk ook minimaal zijn.
Dat zal inderdaad een bepaalde invloed hebben.
Ik denk dat thuiswerken voor degene die dat kan wellicht vaker gaat voorkomen. Eerder starten waar mogelijk om zo drukte te mijden is ook een optie. Het laatste is mijn eigen strategie en start om 6.30 i.p.v. 8.00 of 9.00 hiermee wordt zowel in de ochtend als in de middag de "echte" spits vermeden. Ben niet de enige als ik de drukte in de ochtendspits zo zie :) .
De Breverwet : de wetmatigheid houdt in dat een persoon altijd een vrijwel constante hoeveelheid van zijn tijd besteedt aan reizen. Tenzij je zowel qua vertrek als aankomstpunt gunstig gelegen bent voor een OV optie verwacht ik niet veel toeloop hier bij verlaging max snelheid. Fietsen is in veel gevallen een optie die vergeten lijkt.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 04 dec 2019 15:54

Tot halverwege maart 2020 kan je nog wat extra liters of KW's kwijt in snelheid :)
Ik moet nog zien of het wel doorgaat. Ondertussen wordt gekeken hoe verder de uitstoot van fijnstof kan worden beperkt. Als dat vorm begint te krijgen is het best mogelijk dat de verlaging van de snelheidslimiet van tafel wordt geveegd.

Uit 2014 deze cijfers van het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/37 ... voer-daalt

In de afgelopen 25 jaar is de uitstoot van fijnstof al met 76% gedaald in het vrachtverkeer en 65% in het personenvervoer. De uitstoot van CO2 nam met 24% toe met name door vliegverkeer en door scheepvaart. Niemand schijnt zich daar zorgen over te maken want we zitten denkelijk binnen een bepaalde limiet... De besparing wat fijnstof betreft door 30km/u langzamer te gaan rijden is lachwekkend t.o.v. wat er gaande is met de CO2 uitstoot. Ik weet dat sinds 2014 het e.e.a. is besloten in de politiek, maar tot nu toe heb ik geen maatregelen gezien die betrekking hebben op het verkeer. Zo zal het vliegverkeer nog veel meer gaan toenemen en daardoor ook de uitstoot. Natuurlijk kunnen we en zullen we meer elektrisch gaan rijden, maar dat is tot nu toe eigenlijk alleen weggelegd voor een leaserijder. De onderhoudskosten van een elektrische auto kunnen schrikbarend hoog zijn: https://www.ad.nl/auto/accu-van-je-elek ... oogle.com/
Ook onze wegen zijn een stuk slechter af met elektrische auto's:
https://www.ad.nl/auto/asfalt-slijt-har ... ~a0e55788/

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 04 dec 2019 20:57

doctorwho schreef:
04 dec 2019 10:27
Dat zal inderdaad een bepaalde invloed hebben.
Ik denk dat thuiswerken voor degene die dat kan wellicht vaker gaat voorkomen. Eerder starten waar mogelijk om zo drukte te mijden is ook een optie. Het laatste is mijn eigen strategie en start om 6.30 i.p.v. 8.00 of 9.00 hiermee wordt zowel in de ochtend als in de middag de "echte" spits vermeden. Ben niet de enige als ik de drukte in de ochtendspits zo zie :) .
Nee zeker niet, de spits wordt daarmee steeds langer. Dit is ook een van de redenen dat extra asfalt geen (lange termijn) oplossing voor files is. Zodra de weg breder is, gaan de spitsmijders weer in de spits rijden (althans de mensen die liever niet om 6:30 zouden starten, zoals ikzelf en waarschijnlijk jij ook). De rest van de ruimte wordt gevuld door OV reizigers die overstappen naar de auto.
De Breverwet : de wetmatigheid houdt in dat een persoon altijd een vrijwel constante hoeveelheid van zijn tijd besteedt aan reizen. Tenzij je zowel qua vertrek als aankomstpunt gunstig gelegen bent voor een OV optie verwacht ik niet veel toeloop hier bij verlaging max snelheid. Fietsen is in veel gevallen een optie die vergeten lijkt.
Een aanzienlijke groep mensen reist per auto naar het werk en daarna naar de sportschool om daar tegen betaling te gaan bewegen. Met de fiets kan dat goedkoper en in minder tijd.

De (e-)fiets is absoluut voor veel mensen een optie, maar dan op de kortere afstanden.
Een reistijdverschil door lagere maximumsnelheid merk je pas op afstanden die niet meer te fietsen zijn. Juist op de wat langere afstanden kan de trein voor sommige mensen een alternatief zijn, of de combi trein en fiets (/auto).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 05 dec 2019 09:03

lanier schreef:
04 dec 2019 15:54
Natuurlijk kunnen we en zullen we meer elektrisch gaan rijden, maar dat is tot nu toe eigenlijk alleen weggelegd voor een leaserijder. De onderhoudskosten van een elektrische auto kunnen schrikbarend hoog zijn: https://www.ad.nl/auto/accu-van-je-elek ... oogle.com/
Ook onze wegen zijn een stuk slechter af met elektrische auto's:
https://www.ad.nl/auto/asfalt-slijt-har ... ~a0e55788/
Dit raakt weer wat off topic maar ik ben het met je eens dat de heilige elektrische graal nogal wat pijnpuntjes kent. Het hoge voertuiggewicht is daar een mooi voorbeeld van. Ook de hoge aanschafprijs en maakt het voor de gemiddelde privé autobezitter niet echt een haalbare kaart. Het inzetten op emissie-arme voertuigen met full hybrid techniek zou in mijn optiek veel sneller zoden aan de dijk zetten. Ben inmiddels mijn 3e Prius rijdende (kan je makkelijk 130 mee en hoeft niet aan de stekker:wink: ). Hierbij zijn naast lage brandstofkosten ook de onderhoudskosten laag en de batterij gaat in de praktijk een autoleven lang mee. Een elektrisch voertuig thuis laden kost je 3 ct km maar bij de snelladerboer 9 ct km dat is nota bene meer dan dan wat ik per km kwijt ben.
Bij nieuwkoop zijn de total cost of ownership van een elektrische auto maar een fractie hoger dan die van een vergelijkbaar benzinevoertuig. Eigenlijk zou dit fors minder moeten worden vanwege het groot aantal slijttage-gevoelige delen die de elektrovariant niet kent ten opzichte van de brandstofversie.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 dec 2019 16:55

Volgend jaar ga ik zeker minder snel en of ik eerder thuis ben betwijfel ik. De auto gaat de deur uit! Ga kijken of het met de (elektrische) fiets
allemaal te doen is met daarbij zo nu en dan O.V. Was al geen veelgebruiker van de heilige koe en irriteerde me altijd mateloos aan de wegwerkzaamheden en files. "Moet je niet in de spits gaan rijden" was het goedbedoelde advies. Maar hier in de regio is het 24/7 spits. En is er geen spits, dan is de weg afgesloten. Een dure hobby, autorijden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie